Thumbnail
Η χώρα μας βρίσκεται πάνω σ’ε ένα σταυροδρόμι πολιτιστικών και πληθυσμιακών ρευμάτων, που μέσα στον χρόνο τήης έδωσαν μια ιδιαίτερη ταυτότητα.

 

Ποιος χρειάζεται την παραδοσιακή μουσική;
 
Η χώρα μας βρίσκεται πάνω σ’ ένα σταυροδρόμι πολιτιστικών και πληθυσμιακών ρευμάτων, που μέσα στο χρόνο τής έδωσαν μια ιδιαίτερη ταυτότητα. Συνήθως σκεφτόμαστε αυτήν την ιδιαιτερότητα ως ένα βάρος που πρέπει να κουβαλάμε κι όχι ως  ένα συγκριτικό πλεονέκτημα. Παγιδευμένοι σ’ έναν φαύλο κύκλο αυτοταπείνωσης, ίσως να ξεχνάμε ότι ο πλούτος αυτής της μικρής χώρας είναι η αστείρευτη ποικιλία σε τοπία, στα έθιμα, την ιδιοσυγκρασία, την κουζίνα, τη μουσική. Μουσική που παραδόθηκε στα χέρια μας σαν ακατέργαστο διαμάντι, από το δημοτικό μέχρι το ρεμπέτικο και λαϊκό τραγούδι, τις αμέτρητες παραλλαγές από όργανα και ρυθμούς σε κάθε γωνιά της χώρας, που μια ζωή δε φτάνει αν αποφασίσει κανείς να τα μελετήσει. 
Πώς μπορεί η Ελλάδα να προστατέψει αυτήν την κληρονομιά; Η σημερινή οικονομική και πολιτική κατάσταση, δυστυχώς, δεν επιτρέπει να γίνουν και πολλά για την προστασία της μουσικής μας παράδοσης. Θα μπορούσαν όμως να διατηρηθούν όσα (λίγα) είχαν σχεδιαστεί σωστά. Στην περίπτωση της μουσικής εκπαίδευσης, γνωρίζω δύο τέτοια παραδείγματα: Τα μουσικά σχολεία, που λειτουργούν σε όλους τους νομούς της χώρας, και το Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Άρτας. Αυτές οι εκπαιδευτικές δομές είναι η μόνη δυνατότητα που έχει ένας νέος άνθρωπος να διδαχθεί ένα παραδοσιακό μουσικό όργανο εξασκώντας το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της δημόσιας εκπαίδευσης. Σήμερα το Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής κλείνει (σχέδιο «Αθηνά») και τα μουσικά σχολεία υπολειτουργούν από χρόνιες ελλείψεις καθηγητών.
Η πολιτική ηγεσία, αποκομμένη και απρόσιτη και, πολύ φοβάμαι, άμουση, δεν ενδιαφέρεται για τζουράδες και σαντούρια. Δεν κλονίζεται από τη συγχώνευση ενός ακόμη ΤΕΙ, ούτε εκλέγεται για να ξέρει πού γίνεται η μουσική έρευνα και πώς θα διασωθούν οι παραδοσιακού σκοποί της Καρπάθου. Δεν έχει τίποτε να ωφεληθεί από τη διάσωση ενός ξεχασμένου τραγουδιού του Τσιτσάνη. Λεπτομέρειες, θα πει κανείς, μέσα σε όλα αυτά που συμβαίνουν - μέσα σε τόση φτώχεια. Η φτώχεια όμως δεν εξαφάνισε ποτέ έναν λαό˙ η πολιτιστική αφομοίωση πολλούς. 
 
Κώστας Γιαννίρης
Καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης 
 
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/05

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Θάνος Ασκητής
Θάνος Ασκητής: «Έξι στους δέκα άντρες σε μακροχρόνιο γάμο αυτοϊκανοποιούνται κρυφά»
Θάνος Ασκητής: Έξι στους δέκα άντρες με 10-15 χρόνια γάμου αυνανίζονται κάθε βράδυ κρυφά από τις γυναίκες τους
Θάνος Ασκητής: «Έξι στους δέκα άντρες σε μακροχρόνιο γάμο αυτοϊκανοποιούνται κρυφά»
Ισραήλ στη Eurovision
Eurovision 2025: Κύμα αντιδράσεων από πρώην διαγωνιζόμενους - Zητούν τον αποκλεισμό του Ισραήλ
Εντάσεις πριν τη Eurovision 2025: Στο στόχαστρο η συμμετοχή του Ισραήλ – Κύμα αντιδράσεων από πρώην διαγωνιζόμενους
Eurovision 2025: Κύμα αντιδράσεων από πρώην διαγωνιζόμενους - Zητούν τον αποκλεισμό του Ισραήλ
epidoma paidiou
ΟΠΕΚΑ: Χωρίς κάρτα, χωρίς πρόσβαση - Σε αναμονή οι δικαιούχοι του επιδόματος παιδιού
ΟΠΕΚΑ-Επίδομα παιδιού: Καθυστέρηση στην αποστολή προπληρωμένων καρτών «παγώνει» την πρόσβαση
ΟΠΕΚΑ: Χωρίς κάρτα, χωρίς πρόσβαση - Σε αναμονή οι δικαιούχοι του επιδόματος παιδιού