ΣΥΝΕΚ Θεσσαλονίκης: Καταδικάζουμε τη μετατροπή του ΕΠΑΛ Επανομής σε Πρότυπο
«Τα ΕΠΑΛ επιβάλλεται να ενισχυθούν και όχι να κατηγοριοποιηθούν» υπογραμμίζουν οι Συνεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις Θεσσαλονίκης

Οι Συνεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις Θεσσαλονίκης (ΣΥΝΕΚ) καταδικάζουν τη μετατροπή του ΕΠΑΛ Επανομής σε Πρότυπο και κάνουν λόγο για τακτική του «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» του Υπουργείου Παιδείας.

«Οι κίνδυνοι   που ελλοχεύουν από τη δημιουργία των Προτύπων, ως σχολείων ελίτ, είναι πολλοί  καθώς οξύνουν τις κοινωνικές και ταξικές διαφορές και κατηγοριοποιούν τα σχολεία σε καλά και κακά» αναφέρουν μεταξύ άλλων.     

«Τα ΕΠΑΛ επιβάλλεται να ενισχυθούν και όχι να κατηγοριοποιηθούν» επισημαίνουν.

Η ανακοίνωση

Αναλυτικά, η ανακοίνωση των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων Θεσσαλονίκης (ΣΥΝΕΚ) για τη μετατροπή του ΕΠΑΛ Επανομής σε Πρότυπο:

Καταδικάζουμε τη μετατροπή του ΕΠΑΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ σε Πρότυπο.                                               

Η τακτική του «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» του Υπουργείου,  που εφαρμόστηκε στην περίπτωση της δημιουργίας Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων Γενικής Παιδείας    επεκτείνεται και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, με θύμα αυτήν  τη φορά   το ΕΠΑΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ.                                                        

Χαρακτηριστικό της βιασύνης και μεθόδευσης του Υπουργείου είναι ότι στην πρόσφατη νομοθεσία για την Ε.Ε.Κ. (Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση), η οποία καθορίζει τις διαδικασίες ίδρυσης Π. ΕΠΑΛ, δεν προβλέπεται εισήγηση-γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων, του μόνου αρμόδιου οργάνου που θεσμικά θα λειτουργήσει το σχολείο. Αντίθετα προβλέπεται μόνο εισήγηση του οικείου Σ.Σ.Π.Α.Ε. (Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας) τα μέλη του οποίου από μόνα τους κάνουν προτάσεις προς το υπουργείο, όχι μόνο για τα Π.ΕΠΑΛ αλλά και για πολλά άλλα θέματα λειτουργίας των σχολικών μονάδων της Ε.Ε.Κ. Ωστόσο, όπως φαίνεται ούτε και αυτή η διαδικασία τηρείται, με το υπουργείο να υπαγορεύει και να προσπαθεί να επιβάλει άνωθεν τις προθέσεις του, εμπλέκοντας και τον Δήμο ο οποίος έχει μία ψήφο μόνο  στο ΣΣΠΑΕ.             

Οι κίνδυνοι   που ελλοχεύουν από τη δημιουργία των Προτύπων, ως σχολείων ελίτ, είναι πολλοί  καθώς οξύνουν τις κοινωνικές και ταξικές διαφορές και κατηγοριοποιούν τα σχολεία σε καλά και κακά.                                                                             

Ιδιαίτερα για τα Πρότυπα ΕΠΑΛ,   μέσω των ΣΣΠΑΕ και της σύνθεσής τους, θα προωθηθούν επιδιώξεις της τοπικής αγοράς στην επιλογή Τομέων και Ειδικοτήτων. Θα υποτιμηθούν ειδικότητες χρήσιμες ενδεχομένως για εργασία σε όλη τη χώρα, ενώ παράλληλα θα χρησιμοποιηθούν ως «υπόδειγμα» για την σκληρή αξιολόγηση, τον ανταγωνισμό των εκπαιδευτικών και τις νέες μορφές διοίκησης με βασικό χαρακτηριστικό την πλήρη υποβάθμιση του Συλλόγου Διδασκόντων. Στα ΕΠΑΛ έρχονται μαθητές/τριες που κατά κύριο λόγο θέλουν να πάρουν πτυχίο και απολυτήριο λυκείου χωρίς κατ’ ανάγκη να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις. Πολλές/οί επιλέγουν μια ειδικότητα που θα τους δώσει τη δυνατότητα να ασκήσουν ως ιδιώτες ένα επάγγελμα ή να ακολουθήσουν το επάγγελμα των γονιών τους. Π.χ. ένα παιδί από αγροτική οικογένεια επιλέγει τον τομέα Γεωπονίας, λαμβάνει το ποθητό απολυτήριο και συνεχίζει τη δουλειά του πατέρα του.

Τι θα συμβεί λοιπόν με τη  μετατροπή του σχολείου σε Πρότυπο; Οι μαθήτριες/ές κινδυνεύουν να αποκλειστούν, επειδή δεν θα πληρούν τα κριτήρια, μιας και στα Π.ΕΠΑΛ εισάγονται απόφοιτοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης με βάση τον βαθμό του απολυτήριου τίτλου τους. Σε ποιο σχολείο θα φοιτήσουν; Στα ΓΕΛ που δεν είχαν ως αρχική επιλογή; Στις ΕΣΚ με μηδενική γενική μόρφωση, ανύπαρκτες τεχνολογικές γνώσεις και χαμηλές δεξιότητες που ζητάει ευκαιριακά η αγορά; Ή σε σχολεία ΕΠΑΛ άλλων περιοχών με ό,τι αυτό συνεπάγεται,  δηλαδή κόστος μετακίνησης, διαμονής κ.λπ. Δεδομένου ότι τα Πρότυπα ΕΠΑΛ θα λειτουργούν με συγκεκριμένο και περιορισμένο αριθμό μαθητών, τομέων, ειδικοτήτων κ.λπ., προκύπτει το συμπέρασμα ότι πολλοί μαθητές τους μελλοντικά θα κατευθυνθούν σε άλλες εκπαιδευτικές δομές επηρεάζοντας τη λειτουργία όλων (Πρότυπου ΕΠΑΛ, «απλά» ΕΠΑΛ, ΕΣΚ, ΓΕΛ).

Σε ό,τι αφορά τα επιχειρήματα που προβάλλονται για την ισχυρή χρηματοδότηση, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

Εδώ και τρία πλέον χρόνια έχει δρομολογηθεί η Πράξη χρηματοδότησης της Επαγγελματικής Εκπ/σης από ΕΣΠΑ , η οποία θα αρχίσει να υλοποιείται μετά τη διενέργεια των αναγκαστικών και χρονοβόρων διεθνών διαγωνισμών.

Αναφέρεται δε ως αίτημα προς την ΕΕ, από το Ταμείο Ανάκαμψης, στο σχέδιο για την ανάκαμψη μετά την πανδημία-  η χρηματοδότηση 65εκ. € για την Επαγγελματική Εκπ/ση και Κατάρτιση.

Το ερώτημα που τίθεται είναι: Αν τελικά δοθούν αυτά τα χρήματα, γιατί πρέπει να κατευθυνθούν μόνο στα Πρότυπα ΕΠΑΛ (ή και ΕΣΚ) και όχι σε όλα τα σχολεία ΕΠΑΛ; Γιατί με αυτόν τον τρόπο, χρηματοδοτούνται έμμεσα συγκεκριμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες, που θα προωθήσουν και θα επιβάλουν τη λειτουργία τομέων/ειδικοτήτων στα Πρότυπα ΕΠΑΛ, μέσω του ΣΣΠΑΕ, ενώ η χρηματοδότηση στα υπόλοιπα ΕΠΑΛ θα είναι λειψή.

ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΟΥΜΕ ΤΗ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΕΠΑΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ                               Καθώς μετά τη συνάντηση που είχε το Δ.Σ της ΟΛΜΕ στις 27/5/2021 με τον Γ. Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας του Υπουργείου Παιδείας  , κ. Βούτσινο  έμειναν μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα ερωτήματα αναπάντητα:                                                                                                     

Ενώ    διαβεβαίωσε ότι δεν χάνονται οργανικές αφού το Π.ΕΠΑΛ δεν έχει τη λογική των Πρότυπων ΓΕΛ και Γυμνασίων, ότι δηλ. θα υπάρχουν οργανικές στα Π.ΕΠΑΛ, ότι μπορούν να παραμείνουν σε αυτά όλοι, ότι θα επιμορφώνονται για να γίνουν καλύτεροι, ότι δημιουργείται επιμορφωτικό κέντρο για όλους, για τις θητείες και την αξιολόγηση δεν έλαβαν καθαρή απάντηση. Απάντηση δεν πήραν και στο ερώτημα, αν καταργηθούν τομείς και ειδικότητες και αν κάποιος δεν θέλει να παραμείνει σε Π.ΕΠΑΛ, ποια εναλλακτική οδός του προσφέρεται, ιδιαίτερα αν ζει σε περιοχή με λίγα ή ένα ΕΠΑΛ.  

Επίσης, δεν έλαβαν ουσιαστική απάντηση σε κρίσιμα ερωτήματα όπως : η κατηγοριοποίηση των σχολείων, ο ανταγωνισμός, ο ρόλος της αγοράς στη διαμόρφωση των σπουδών και   επιλογή ειδικοτήτων, η σκληρή αξιολόγηση και η σχέση της με τις θητείες των εκπαιδευτικών καθώς και  στο  αίτημα   να καταργηθεί το βαθμολογικό φίλτρο για την επιλογή στις εγγραφές.  

Η θέση μας είναι ότι η Πολιτεία θα πρέπει να ενισχύσει δυναμικά όλα τα σχολεία της χώρας, καθώς βασική αρχή μιας δημοκρατικής Πολιτείας  είναι η ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς πρόσβαση των νέων σε δημόσια και ποιοτική εκπαίδευση. Βασική προϋπόθεση είναι και η ουσιαστική και διαρκής επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών ανεξάρτητα από τον τύπο σχολείου, όπου υπηρετούν. Τα ΕΠΑΛ επιβάλλεται να ενισχυθούν και όχι να κατηγοριοποιηθούν

Επιμένουμε να διεκδικούμε δημόσιο δωρεάν ποιοτικό σχολείο για όλους/ες.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πρόσκληση
2ο Μαθητικό Συνέδριο Δ.Δ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης - Πότε θα πραγματοποιηθεί
2ο Μαθητικό Συνέδριο με τίτλο: «Προχωράμε μαζί; Συζητάμε πρακτικές για την αλληλοκατανόηση και την ειρηνική συμβίωση στο σχολείο»
2ο Μαθητικό Συνέδριο Δ.Δ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης - Πότε θα πραγματοποιηθεί