Thumbnail
ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας – Βεστφαλίας

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

με την παρούσα επιστολή η ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας – Βεστφαλίας επιθυμεί να σας ενημερώσει και να κοινοποιήσει πάγια και διαρκή αιτήματά της που αφορούν στη λειτουργία των σχολικών μονάδων του εξωτερικού. Ταυτόχρονα όμως εκφράζουμε την έντονη αγωνία μας για την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων της περιοχής μας.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξανόμενη δυσλειτουργία από τη μεριά των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας στην αποστολή εκπαιδευτικών στα ελληνικά σχολεία της Γερμανίας. Με λύπη μας παρατηρούμε ότι κάθε χρόνο η κατάσταση χειροτερεύει. Ειδικά η φετινή σχολική χρονιά 2017-2018 είναι η χειρότερη χρονιά από το 2011, όταν η τότε πολιτική ηγεσία προσπάθησε να βάλει λουκέτο στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού.

Φτάνουμε στο Μάρτιο και ακόμη παραμένουν κενές θέσεις Φιλολόγων, Μαθηματικών και Φυσικών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι υπάρχει έλλειψη καθηγητών φυσικής σε ποσοστό 40%. Πόσο απογοητευτική πράγματι είναι η εικόνα της χώρας μας που αδυνατεί να στελεχώσει τα σχολεία με καθηγητές μέχρι το Μάρτιο του 2018, όταν το σχολικό έτος στη Γερμανία έχει αρχίσει τον Αύγουστο του 2017, πριν 7 μήνες δηλαδή!! Ποια επίσημη εξήγηση μπορεί να δοθεί για αυτό στην ελληνική ομογένεια;

Αιτία για αυτήν τη δυσλειτουργία και την άκρως απογοητευτική εικόνα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης δεν είναι μόνο η διαρκής αλλαγή του νομικού πλαισίου των αποσπάσεων κάθε χρόνο, αλλά και οι αδικαιολόγητες και απαράδεκτες καθυστερήσεις στην έκδοση των αποφάσεων από τις υπηρεσίες του Υπουργείου, το οποίο δε φαίνεται να αντιλαμβάνεται επαρκώς τις ιδιαίτερες συνθήκες για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση.

Είναι χαρακτηριστική η εικόνα της φετινής χρονιάς : ο πίνακας των εκπαιδευτικών προς απόσπαση εξαντλήθηκε από το Σεπτέμβριο. Ενώ όλη η εκπαιδευτική κοινότητα ήταν ανάστατη με πολλά σχολεία να βρίσκονται σε κατάληψη, η κεντρική ηγεσία του Υπουργείου διαβεβαίωσε ότι μέχρι 28 Οκτωβρίου 2017 θα καλυφθούν όλα τα κενά στα σχολεία. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν έγινε! Αρχές Δεκεμβρίου 2017 εκδόθηκε συμπληρωματική προκήρυξη για απόσπαση νέων εκπαιδευτικών, η οποία επικυρώθηκε τον Ιανουάριο και οι πρώτοι εκπαιδευτικοί θα έρθουν στα μέσα Μαρτίου 2018. Πραγματικά μένει κανείς κατάπληκτος με την αργοπορία και αναρωτιέται αν κρύβονται άλλες σκοπιμότητες πίσω από αυτήν την κωλυσιεργία.

Ενώ υπάρχουν εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να υπηρετήσουν χωρίς επιμίσθιο, κυρίως για οικογενειακούς λόγους, δεν αποσπώνται διότι δεν πληρούν τα κριτήρια «γάμου» που αυθαίρετα έχει θέσει το υπουργείο. Από την άλλη μεριά δεν υπάρχει επιθυμία για νέες αποσπάσεις, διότι και πάλι τα κριτήρια που θέτει το υπουργείο δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί το αλαλούμ που υπάρχει τα τελευταία χρόνια στη νομοθεσία για τις αποσπάσεις. Τα τελευταία χρόνια κάθε χρόνο αλλάζουν τα κριτήρια των αποσπάσεων και των παρατάσεων απόσπασης.

Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες οι ίδιες οι υπηρεσίες του υπουργείου δεν εφαρμόζουν τις εγκυκλίους που οι ίδιες προηγουμένως έχουν εκδώσει!!! Συγκεκριμένα η εγκύκλιος αποσπάσεων για το σχολικό έτος 2017-2018 (Φ.821/99078/Η2/13.6.2017) στην παράγραφο γ) προβλέπει:

«εκπαιδευτικοί που διανύουν το 5ο και άνω έτος της απόσπασής τους μπορούν να ζητήσουν με αίτησή τους την παράταση της απόσπασής τους για ένα έτος…. Οι ανωτέρω αιτήσεις θα εξεταστούν ύστερα από την εξάντληση των κυρωμένων πινάκων απόσπασης εκπαιδευτικών στο εξωτερικό, για το σχολικό έτος 2017 - 2018, μόνον εφόσον εξακολουθούν να υπάρχουν κενά»

Το ίδιο το υπουργείο, οι ίδιες υπηρεσίες που εξέδωσαν την εγκύκλιο, έβαλαν εμπόδια στον εαυτό τους, τα οποία ξεπέρασαν με απίστευτη καθυστέρηση! Ενώ οι πίνακες εξαντλήθηκαν το Σεπτέμβριο, ενώ τα κενά στα σχολεία ήταν τεράστια, ενώ τα σχολεία τελούσαν υπό κατάληψη, οι υπηρεσίες του υπουργείου ζήτησαν νέες αιτήσεις από τους εκπαιδευτικούς, ενώ η δική τους εγκύκλιος δεν το απαιτούσε!! Οι συγκεκριμένες αποσπάσεις άρχισαν με απερίγραπτη καθυστέρηση και σε κλίμα απάθειας σαν να μη συμβαίνει τίποτα, σαν να μην έχουν χαθεί δεκάδες ώρες μαθημάτων. Καθηγητής Φυσικής ήρθε το Δεκέμβριο σε σχολείο που μέχρι τότε οι μαθητές δεν είχαν διδαχθεί ούτε μία ώρα Φυσικής και μάλιστα η Γ’ Λυκείου στα μαθήματα κατεύθυνσης (να σημειωθεί ότι η αρχή του σχολικού έτους ήταν στις 29 Αυγούστου), ενώ έφτασε Ιανουάριος του 2018 για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Οι εκπαιδευτικοί και τα στελέχη εκπαίδευσης καθημερινά αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που προκύπτουν από τη λειτουργία τμημάτων με 30 και παραπάνω αριθμό μαθητών σε τμήματα, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Αν στα παραπάνω προστεθεί και η αναγκαστική περικοπή ωρών, αλλά και η διδασκαλία πολλών μαθημάτων από συναφείς ειδικότητες προκειμένου να καλυφθεί –έστω τυπικά- μέρος του προβλήματος, κατανοεί κανείς το μέγεθος της υποβάθμισης που έχουν υποστεί τα σχολεία μας. Θα πρέπει επιτέλους το Υπουργείο να αντιληφθεί το μέγεθος της ευθύνης που φέρει, καθώς λάθη, παραλείψεις και εμμονή σε μια επιπόλαιη ανάγνωση και αντιμετώπιση του πολυσύνθετου ζητήματος της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης του εξωτερικού έχει οδηγήσει σε μια κατάσταση που αδικεί πρωτίστως τους μαθητές μας.

Εκφράζοντας την ανησυχία μας για την εξέλιξη της επόμενης σχολικής χρονιάς θα θέλαμε να τονίσουμε ότι το Υπουργείο οφείλει να οργανώσει καλύτερα την υπηρεσία που είναι υπεύθυνη για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών, τόσο για τις νέες αποσπάσεις όσο και για τις παρατάσεις. Επισημαίνουμε την αναγκαιότητα του έγκαιρου προγραμματισμού των διαδικασιών, οι οποίες πρέπει να γίνονται σε αυστηρά καθορισμένα χρονικά όρια.

Συγκεκριμένα οι προτάσεις μας είναι οι εξής:

1.Θεσμοθέτηση αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων για τις αποσπάσεις και τις παρατάσεις. Τέλη Ιουνίου πρέπει να γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί εάν αποσπαστούν στη Γερμανία.

Αυτό έχει και πρακτική σημασία σε σχέση με την ανεύρεση κατοικίας, καθώς με αυτόν τον τρόπο οι νέοι αποσπασμένοι μπορούν να πάρουν το σπίτι των παλαιών. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση των αποφάσεων απόσπασης. Δεν είναι δυνατόν οι κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου να καλούν τους εκπαιδευτικούς τέλη Σεπτεμβρίου και αρχές Οκτωβρίου να έρθουν στο εξωτερικό. Είναι προφανές ότι αυτήν τη χρονική περίοδο είναι πιο δύσκολο να μετακινηθούν οι εκπαιδευτικοί. Κατά συνέπεια γίνεται ελλιπής προγραμματισμός και από τα Συντονιστικά Γραφεία αλλά υπάρχουν και τεράστιες δυσκολίες στην εγκατάσταση των εκπαιδευτικών. Οι αποφάσεις απόσπασης πρέπει να εκδίδονται το αργότερο μέχρι τον Μάιο του εκάστοτε σχολικού έτους, έτσι ώστε να υπάρχει το χρονικό περιθώριο να ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για τα οδοιπορικά της πρώτης μετάβασης, να διευκολύνονται οι εκπαιδευτικοί στην έλευσή τους, αλλά και ταυτόχρονα η υπηρεσία να έχει τη δυνατότητα να καλύψει έγκαιρα τα κενά.

2.Κατάργηση της ρύθμισης για απώλεια της οργανικής θέσης.

Ο νέος νόμος προβλέπει κατάργηση της οργανικής θέσης των εκπαιδευτικών από την πρώτη μέρα απόσπασης και όχι μετά την 5ετία, που ίσχυε μέχρι πρότινος. Είναι εντελώς περιττό και μόνο ως τιμωρία μπορεί να εκληφθεί για τους εκπαιδευτικούς. Πρόκειται για ΑΝΤΙΚΙΝΗΤΡΟ που έχει ως αποτέλεσμα μικρότερο αριθμό αιτήσεων και μείωση του αριθμού αυτού κατά την τελική φάση των αποσπάσεων.

 

3.Αύξηση του χρόνου απόσπασης με επιμίσθιο από 3 σε 5 έτη.

Η επαναφορά της πενταετίας με επιμίσθιο διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία των σχολείων και μπορεί να λειτουργήσει ως ισχυρό κίνητρο για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στην Ελλάδα και ταυτόχρονα αποτρέπεται το φαινόμενο των συνεχών ανακλήσεων. Όχι μόνο δεν έχει επιπλέον δημοσιονομικό κόστος αλλά θα αποφέρει και σχετικό όφελος, καθώς θα μειωθούν τα ποσά που, βάσει νόμου, διατίθενται για την πρώτη μετάβαση και την οριστική επιστροφή.

4.Δυνατότητα παράτασης χωρίς επιμίσθιο και μετά το 5ο έτος για οποιονδήποτε το επιθυμεί. Ειδικά στην περίπτωση γάμου με μόνιμο κάτοικο εξωτερικού (ανεξάρτητα από την ημερομηνία τέλεσής του), η απόσπαση να ανανεώνεται αυτόματα και να διακόπτεται μόνο μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου.

 

5.Δημιουργία εναλλακτικού πίνακα παράτασης της απόσπασης με επιμίσθιο για ένα χρόνο για τους εκπαιδευτικούς των ειδικοτήτων ΠΕ 02, ΠΕ 03, ΠΕ 04 (στις οποίες παρουσιάζονται μόνιμες ελλείψεις) και έχουν συμπληρώσει τριετία με επιμίσθιο.

Όπως έχει διαπιστωθεί τόσο από την εκπαιδευτική κοινότητα όσο και από τις υπηρεσίες του Υπουργείου, στις ειδικότητες των φιλολόγων, μαθηματικών και φυσικών, οι πίνακες εξαντλούνται και δημιουργείται τεράστιο πρόβλημα ακόμα και στα μαθήματα των κατευθύνσεων. Η ενεργοποίηση αυτού του εναλλακτικού πίνακα μπορεί να οδηγήσει στην κάλυψη των κενών και αποτελεί κίνητρο για εκπαιδευτικούς για να αποσπαστούν στο εξωτερικό.

6.Έγκαιρη καταβολή των επιμισθίων των αποσπασμένων εκπαιδευτικών Η καταβολή των επιμισθίων καθυστερεί αδικαιολόγητα. Εκπαιδευτικοί που αποσπάστηκαν τον Οκτώβριο πήραν για πρώτη φορά επιμίσθιο τον Φεβρουάριο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί να δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στο υψηλότατο κόστος εγκατάστασης και διαβίωσης στο εξωτερικό.

Επιπλέον η μη έγκαιρη καταβολή των δεδουλευμένων επιμισθίων λειτουργεί ως ένα ακόμη αντικίνητρο για εκείνους που επιθυμούν να υποβάλουν αίτηση απόσπασης.

 

7.Έγκαιρη καταβολή εξόδων πρώτης και τελευταίας μετάβασης καθώς και των οδοιπορικών μετακίνησης μεταξύ των σχολικών μονάδων.

Το Υπουργείο δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη την πληρωμή των οδοιπορικών πρώτης μετάβασης για το έτος 2016 – 17, όπως και για το τρέχον έτος, ενώ δεν έχουν επίσης πληρωθεί οδοιπορικά για μετακινήσεις συμπλήρωσης ωραρίου μεταξύ των σχολείων για το έτος 2015 – 16 και 2016 -17. Σε αυτές τις περιπτώσεις απαιτείται απλοποίηση και επιτάχυνση  των γραφειοκρατικών διαδικασιών.

Ειδικά η διαδικασία που υιοθετήθηκε από τη φετινή χρονιά για τα οδοιπορικά πρώτης μετάβασης καθυστερεί την άφιξη των εκπαιδευτικών κατά ένα μήνα! Ο ίδιος ο τότε υφυπουργός δήλωσε σε δελτίο τύπου ότι η διαδικασία που επιλέχθηκε είναι χρονοβόρα. Θα συμπληρώναμε και τραγελαφική. Πραγματικά δεν καταλαβαίνουμε γιατί επιλέγεται συνειδητά μια χρονοβόρα και γραφειοκρατική διαδικασία! Η καθυστέρηση ενός μήνα σημαίνει για τους μαθητές ένα μήνα χωρίς μάθημα και για τον εκπαιδευτικό μια παρατεινόμενη κατάσταση ανασφάλειας.

 

Κύριε Υπουργέ,

ο τελευταίος νόμος 4415/2016 για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση αποδείχτηκε εντελώς αναποτελεσματικός και ελάχιστη σχέση έχει με την πραγματικότητα και τις συνθήκες που λειτουργούν τα σχολεία στο εξωτερικό. Θα λέγαμε ότι διέπεται από πνεύμα τιμωρίας για τον εκπαιδευτικό που επιθυμεί να αποσπαστεί.

Εξαιτίας του νόμου αυτού ειδικά το σχολικό έτος 2017-2018 έχουν μείνει τα σχολεία χωρίς καθηγητές και έχουν χαθεί χιλιάδες ώρες μαθημάτων. Είναι προφανές ότι πρέπει να γίνουν άμεσα οι απαραίτητες νομοθετικές βελτιώσεις.

Στο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας – Βεστφαλίας για να καλυφθούν στοιχειωδώς τα κενά και να μπορέσουν οι μαθητές να προετοιμαστούν κατάλληλα για τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, μετακινούνται εκπαιδευτικοί σε καθημερινή βάση από το Αννόβερο στο Ντόρντμουντ και από το Μπίλεφελντ στην Κολωνία. Αυτό σημαίνει 400 χιλιόμετρα την ημέρα, 2 και 3 ημέρες την εβδομάδα μέσα στο γερμανικό χειμώνα. Είναι ποτέ δυνατόν ένας εκπαιδευτικός να είναι τοποθετημένος στην Αθήνα και στην Πάτρα ταυτόχρονα;;; Τόσο λίγοι είναι οι καθηγητές φέτος στη Γερμανία, Κύριε Υπουργέ!!!

Παρά τη δύσκολη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, σας διαβεβαιώνουμε ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί υπερβαίνουμε τους εαυτούς μας καθημερινά για την προάσπιση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, για να διατηρηθούν ζωντανά αυτά τα σχολεία για χάρη των μαθητών μας, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι παιδιά από εργατικές οικογένειες και πάρα πολλοί μετανάστες που εγκατέλειψαν την Ελλάδα τα τελευταία 7 χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης.

Ελπίζουμε αυτός ο μόχθος να μην πάει χαμένος και μαζί με την κραυγή αγωνίας όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας, να σας παρακινήσει έτσι ώστε να μην επαναλάβετε τα λάθη της φετινής χρονιάς και να φροντίσετε με κάθε τρόπο, ώστε να εκδοθούν έγκαιρα οι αποφάσεις των αποσπάσεων και οι εκπαιδευτικοί να είναι στις θέσεις τους τον Αύγουστο του 2018 που χτυπάει το κουδούνι για τη νέα σχολική χρονιά.

 

Για το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

xeiropedes
Σύλληψη εκπαιδευτικού σε σχολική εκδρομή επειδή εν αγνοία του μαθητές αγόρασαν οινοπνευματώδη ποτά
Χειροπέδες σε καθηγητή - συνοδό σχολικής εκδρομής, πέρασαν οι αστυνομικοί της Υποδιεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Ιωαννίνων
Σύλληψη εκπαιδευτικού σε σχολική εκδρομή επειδή εν αγνοία του μαθητές αγόρασαν οινοπνευματώδη ποτά