Την τελευταία εβδομάδα το ΥΠΠΕΘ με αστραπιαίο και ασφυκτικό τρόπο επιχειρεί να επιβάλλει την ηλεκτρονική εγγραφή στα ΕΠΑ.Λ. (σωστότερα την Ηλεκτρονική Δήλωση Προτίμησης) προφασιζόμενο τα ευεργετικά αποτελέσματα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, του περιορισμού της γραφειοκρατίας, του εξορθολογισμού της λειτουργίας των ΕΠΑ.Λ., κλπ.
Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση όπως και τα υπόλοιπα «δικαιολογητικά» αναμφισβήτητα αποτελούν θετικές τομές, όχι μόνο στην εκπαίδευση αλλά και σε ολόκληρο το δημόσιο βίο. Όμως, ο τρόπος, ο χρόνος αλλά και η επιλεκτικότητα (έναντι των υπόλοιπων τύπων σχολείων) που χαρακτηρίζει το παραπάνω εγχείρημα έχει προκαλέσει θύελλα ανησυχιών και αντιδράσεων στον εκπαιδευτικό κόσμο αλλά και στους γονείς και κηδεμόνες μαθητών που είτε φοιτούν είτε επιθυμούν να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ.
Οι ανησυχίες/αντιδράσεις που ενέσκηψαν είναι, κατά την άποψή μας, σε μεγάλο μέρος δικαιολογημένες διότι:
- Η σχετική εγκύκλιος ανακοινώθηκε καθυστερημένα και αιφνιδιαστικά, σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια, χωρίς να υπάρξει καμιά ενημέρωση και προετοιμασία από πλευράς εκπαιδευτικού προσωπικού, μαθητών, γονέων.
- Ενώ την τελευταία περίοδο το ΥΠΠΕΘ διατυμπανίζει σε όλους τους τόνους ότι θα στηρίξει και θα ενισχύσει το profil των ΕΠΑΛ,αναγνωρίζοντας τη σημασία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην αναπτυξιακή δυναμική της χώρας (και πράγματι μετά από πολλά χρόνια είδαμε τηλεοπτική και ραδιοφωνική καμπάνια διαφήμισης των ΕΠΑΛ, επίσης ξεκίνησε η Μαθητεία μετά από πολλά χρόνια ανεπιτυχούς προσπάθειας εισαγωγής της στην ΤΕΕ), έρχεται με την εν λόγω ενέργεια κατά οξύμωρο τρόπο να αναστατώσει τον πολύπαθο χώρο της ΤΕΕ και να δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα.
- Ο τρόπος προ-εγγραφής μέσω TAXIS NET, θορύβησε τους κηδεμόνες οι οποίοι, σε μεγάλο ποσοστό, δεν έχουν την τεχνογνωσία και τα μέσα και θα πρέπει ενδεχομένως να καταφύγουν σε λογιστικά γραφεία(πιθανόν με πληρωμή), σε περίοδο που τα λογιστικά γραφεία αντιμετωπίζουν έντονο φόρτο εργασίας λόγω των φορολογικών δηλώσεων. Ας μη ξεχνάμε ότι η πλειοψηφία των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών των ΕΠΑΛ ανήκουν σε χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα (σημαντικό ποσοστό αυτών είναι αλλοδαποί) και αδυνατούν λόγω έλλειψης μέσων (Η/Υ, Ιντερνέτ, κλπ) ή και γνώσεων να προβούν μόνοι τους στις απαραίτητες ενέργειες που προβλέπει η ηλεκτρονική διαδικασία εγγραφής.
- Η ηλεκτρονική εγγραφή εφαρμόζεται επιλεκτικά στο συνθετότερο και καταταλαιπωρημένο σχολείο της Β/θμιαςΕκπ/σης, το ΕΠΑ.Λ. Για ποιο λόγο και πάλι αρνητική επιλεκτικότητα απέναντι στο κατά το Υπουργείο Παιδείας τόσο σημαντικό τύπο σχολείου, του οποίου το προφίλ «κόπτεται» να αναβαθμίσει; Να θυμηθούμε, μεταξύ των πολλών άνισων μεταχειρίσεων των μαθητών της ΤΕΕ έναντι των μαθητών της Γενικής Εκπαίδευσης, ότι μόλις πριν δύο χρόνια θεσπίσθηκαν επιτέλους Επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους μαθητές των ΕΠΑΛ. Η αρχή της ισοτιμίας που συνεπάγεται ίδια μεταχείριση σε όλους τους μαθητές, για μια ακόμη φορά καταστρατηγείται για τους μαθητές αυτούς.
- Με την πολιτική που εφαρμόζεται στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης διαφαίνεται άμεσα και νέα συρρίκνωση του μαθητικού δυναμικού της και τα όσα λέγονται για προτεραιότητα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, εκσυγχρονισμό και επέκτασή της, όπως φαίνεται μέχρι στιγμής, θα αποδειχθούν φρούδες ελπίδες. Να σημειώσουμε ότι η αύξηση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑ.Λ., δεν αποτελεί μόνο ποσοτική, αλλά ταυτόχρονα και ποιοτική αναβάθμιση, με το σκεπτικό ότι θα εγγράφονται μαθητές με καλύτερες σχολικές επιδόσεις, δεδομένου του επιπέδου των αποφοίτων Γυμνασίου. Η αύξηση του μαθητικού δυναμικού είναι ίσως μία από τις βασικές συνιστώσες για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Αλήθεια, γιατί δεν το επιχειρεί η κυβέρνηση; Διότι είναι γνωστό ότι το Γενικό και το Επαγγελματικό Λύκειο αποτελούν «συγκοινωνούντα δοχεία» και όταν ενισχύεις το ένα αδυνατίζει το άλλο. Συνεπώς εάν έχουμε επέκταση του Επαγγελματικού Λυκείου θα έχουμε συρρίκνωση του Γενικού Λυκείου, κάτι το οποίο η κυβέρνηση απεύχεται και δεν τολμά.
- Η επιταγή οριστικοποίησης των τμημάτων στους τομείς της Β΄ τάξης και στις ειδικότητες της Γ΄ θα προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση και ταλαιπωρία σε γονείς και μαθητές των ΕΠΑΛ με πιθανές ανατροπές στον προγραμματισμό τους και την ανεύρεση θέσης σε Σχολείο/Τομέα/Ειδικότητα που επιθυμούν. Είμαστε βέβαιοι ότι με το νέο αυτό σύστημα εγγραφών, όπως βιαστικά και πρόχειρα σχεδιάστηκε και εφαρμόζεται, μετά την λήξη της ασφυκτικής προθεσμίας ηλεκτρονικών εγγραφών, η ηγεσία του ΥΠΠΕΘ θα έχει μία εντελώς ελλιπή και συνεπώς λανθασμένη εικόνα για τα ΕΠΑΛ. Εικόνα που πιθανόν θα την οδηγήσει σε λανθασμένες αποφάσεις για συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων-τομέων και ειδικοτήτων οδηγώντας ένα κομμάτι μαθητών εκτός τεχνικής εκπαίδευσης και συρρικνώνοντας ακόμη περισσότερο την ΤΕΕ.
Και στον παραπάνω κατάλογο θα μπορούσαμε να παραθέσουμε και άλλα επιχειρήματα, που καθιστούν υπαρκτές κα βάσιμες τις ανησυχίες/διαμαρτυρίες του κόσμου που σχετίζεται με την ΤΕΕ, για την επιτακτική εφαρμογή του νέου τρόπου εγγραφών στα ΕΠΑΛ. Σε πείσμα της προχειρότητας και της βεβιασμένης υλοποίησης του νέου μέτρου, τα ΕΠΑΛ της Πιερίας και οι εκπαιδευτικοί τους καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια έτσι ώστε να ενημερώσουν και να βοηθήσουν τους μαθητές και τους γονείς τους να ανταπεξέλθουν στις διαδικασίες του νέου τρόπου εγγραφών χωρίς άγχος και ταλαιπωρία (τηλέφωνα, SMS, ανακοινώσεις στον τοπικό τύπο, κλπ).
Παρόλα αυτά, θεωρούμε ότι αν η πολιτεία επιθυμεί να αποκαταστήσει την ηρεμία στο χώρο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη τις παραπάνω διαπιστώσεις και να προβεί σε όλες εκείνες τις διορθωτικές κινήσεις που απαιτούνται έτσι ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία εγγραφών στα ΕΠΑΛ χωρίς προσκόμματα και θέτοντας εύλογα και λειτουργικά χρονικά περιθώρια κατάρτισης των νέων τμημάτων για τη νέα σχολική χρονιά.
Μεταξύ αυτών μπορούμε να επισημάνουμε τις εξής παρεμβάσεις:
- Παράταση της Ηλεκτρονικής Δήλωσης Προτίμησης μέχρι το τέλος της περιόδου των εγγραφών.
- Εναλλακτική διαδικασία ταυτοποίησης και εισόδου στη σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα για αυτούς που δεν διαθέτουν ή δεν μπορούν να αποκτήσουν κωδικούς taxisnet.
- Οριστικοποίηση των τμημάτων στα ΕΠΑΛ μετά την λήξη όλων των εγγραφών και μετεγγραφών το Σεπτέμβρη και στα μέσα Οκτώβρη αντίστοιχα.
- Ορθολογική και δίκαιη διαχείριση της έγκρισης ολιγομελών τμημάτων, ιδίως όταν δεν υπάρχουν όμοια τμήματα σε γειτονικά σχολεία. Ειδικά για τα Εσπερινά Σχολεία θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη η μη ύπαρξη ομόλογου σχολείου στην ευρύτερη περιοχή αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών τους.
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΕΘ είναι η στήριξη και η αναβάθμιση της τεχνικής & επαγγελματικής εκπαίδευσης με στόχο τη βελτίωση της ελκυστικότητας και της αποτελεσματικότητας των ΕΠΑΛ και πιστεύουμε ότι σε αυτή την κατεύθυνση θα επανεξετασθεί το θέμα των ηλεκτρονικών εγγραφών. Θεωρούμε επίσης ότι η ανάπτυξη της ΤΕΕ αποτελεί κοινωνική και αναπτυξιακή αναγκαιότητα και συνιστά θεμελιώδη επένδυση για την χώρα μας. Τέτοια αιφνιδιαστικά μέτρα όχι μόνο δεν βοηθούν, αλλά ακυρώνουν τις όποιες προσπάθειες έγιναν το προηγούμενο διάστημα για να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί. Πιστεύουμε ότι για να μπορέσει να αναπτυχθεί η ΤΕΕ και να αφομοιώσει τις αλλαγές που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια το μόνο που χρειάζεται είναι ένα –επιτέλους- σταθερό θεσμικό πλαίσιο και η συνεχής και ειλικρινή στήριξή της από την Πολιτεία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη