Η ΕΡΑ είχε και έχει εναντιωθεί στο υπάρχον σύστημα αξιολόγησης των μαθητών, με παιδαγωγικά και ιδεολογικο-πολιτικά επιχειρήματα. Πίσω από την αριθμητική βαθμολογία κρύβεται μια συγκεκριμένη πολιτική αντίληψη , αυτή του ανταγωνισμού και της κατάταξης, των παιδιών σε «ικανά» και "μη ικανά" από τα τρυφερά πρωτοσχολικά τους χρόνια. Αυτή η βιαστική και πρώιμη κατάταξη μπορεί να οδηγήσει πολλά παιδιά σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και παραίτηση από κάθε προσπάθεια. Ταυτόχρονα, δεν μπορεί να λειτουργήσει ανατροφοδοτικά για τα παιδιά και τους γονείς τους, καθώς μεταφέρει ελάχιστες πληροφορίες σχετικά με τα σχολικά επιτεύγματα και τις αδυναμίες τους. Επιπλέον, ενώ η συνεργατική μάθηση και η αλληλοτροφοδότηση είναι κατά κοινή ομολογία παιδαγωγικά αναγκαία, η αριθμητική βαθμολογία ενισχύει τάσεις ανταγωνισμού με κριτήριο μάλιστα μια «αποτελεσματικότητα» που είναι εξωγενής πολλές φορές με τις ιδιαίτερες δυνατότητες, τις μαθησιακές ανάγκες και τις ποικίλες ανησυχίες των μαθητών.
Η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να αλλάξει το «βαθμοκρατικό» σύστημα αξιολόγησης είναι θετική. Ο αιφνιδιασμός όμως και η βιαστική εφαρμογή δεν είναι η καλύτερη μέθοδος για να εφαρμοστούν τέτοιες σημαντικές αλλαγές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, μόλις λίγες μέρες πριν το κλείσιμο των σχολείων για τις διακοπές των Χριστουγέννων ζητήθηκε από τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς να δηλώσουν συμμετοχή στην πιλοτική εφαρμογή προγράμματος εφαρμογής της περιγραφικής αξιολόγησης.
Ταυτόχρονα η εγκύκλιος στάλθηκε χωρίς να υπάρχουν μια σειρά προαπαιτούμενα, ώστε να είναι επιτυχής η μετάβαση στην περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών. Εκτιμούμε ότι το σύστημα αξιολόγησης που επιλέγεται είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων και θα πρέπει να συμβαδίζει με γενικότερες αλλαγές στους στόχους, στις προθέσεις, στα προγράμματα, στα βιβλία. Η περιγραφική αξιολόγηση αν δεν συνδυαστεί με τα παραπάνω υπάρχει ο κίνδυνος να εκφυλιστεί εν μέσω αντιφάσεων: Π.χ τα περισσότερα μαθήματα έχουν επαναληπτικά κριτήρια αξιολόγησης μόνο στην εξέταση συγκεκριμένων στόχων, τις περισσότερες φορές δε μονοδιάστατων, στηριζόμενα σε προσδοκώμενες απαντήσεις αποστήθισης.
Το ΙΕΠ αφήνει να εννοηθεί ότι θα υπάρξουν στο πιλοτικό πρόγραμμα παιδαγωγικές και διδακτικές κατευθύνσεις και αλλαγές τέτοιες, που να συνάδουν με την περιγραφική αξιολόγηση και να την υποστηρίζουν. ¨Όμως πριν γίνουν γνωστές αυτές οι αλλαγές καλούνται εθελοντικά οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία να δηλώσουν συμμετοχή σε «διδακτικά πακέτα» που δεν γνωρίζουν.
Γι' αυτούς τους λόγους καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείο Παιδείας να αναβάλει την πιλοτική εφαρμογή , και αφού πάρει πρώτα υπόψη και τις θέσεις-πορίσματα που θα προκύψουν από τον επιστημονικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα (ΔΟΕ- ΟΛΜΕ- Συλλόγους Διδασκόντων) με προτάσεις που θα κατοχυρώνουν την παιδαγωγική ελευθερία , μακριά από έτοιμες και αυστηρά καθορισμένες φόρμες να επαναφέρει το θέμα για την πιλοτική εφαρμογή χωρίς προχειρότητα, με στόχο τη γενίκευση σε όλα τα σχολεία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη