Με πρόσκληση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) καλούνται «δημόσιες σχολικές μονάδες της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια) να εκδηλώσουν ενδιαφέρον, προκειμένου να συμμετάσχουν στην πιλοτική εφαρμογή της Περιγραφικής Αξιολόγησης μαθητών, καθώς και στο σχετικό επιμορφωτικό πρόγραμμα, που θα υλοποιηθεί κατά τα σχολικά έτη 2016-17 και 2017-18».
Οι σύλλογοι των διδασκόντων καλούνται να αποφασίσουν μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου χωρίς να γνωρίζουν το περιεχόμενο και το πλαίσιο, αφού αυτά ΘΑ ΔΟΘΟΥΝ τον Ιανουάριο, ενώ παράλληλα θα κληθούν να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους με βάση το υλικό και τις οδηγίες που ΘΑ τους ΔΟΘΟΥΝ! Το ΥΠΕΠΘ ζητά τη συμφωνία των εκπαιδευτικών σε ένα σύστημα αξιολόγησης και διδασκαλίας που δεν τους έχει κοινοποιηθεί.
Η συμμετοχή σε καμία περίπτωση δεν είναι υποχρεωτική. Είναι προαιρετική. Δεν αποδεχόμαστε καμία προειλημμένη απόφαση και καμία «πίεση» από οποιαδήποτε πλευρά.
Μέσα από την εγκύκλιο είναι σαφές ότι τα σχολεία που θα εμπλακούν στην όλη διαδικασία θα αξιοποιηθούν ως «συνεργάτες» (πολλαπλασιαστές αναφέρει η εγκύκλιος) του Υπουργείου κατά τη διαδικασία επιμόρφωσης και γενίκευσης του προγράμματος.
Στην ανακοίνωση του ΙΕΠ «σκοπός της δράσης είναι η εισαγωγή/υιοθέτηση μιας παιδαγωγικά προσανατολισμένης μορφής αξιολόγησης» που επιδιώκει, ανάμεσα σε άλλα, «την υποστήριξη διαφοροποίησης της διδασκαλίας και ανταπόκρισης στις εξατομικευμένες ανάγκες των μαθητών, την ενθάρρυνση των μαθητών να συμμετέχουν ενεργά στην αξιολόγηση της προόδου που επιτελούν, την αξιοποίηση της αξιολόγησης ως μαθησιακής διαδικασίας, την αξιοποίηση ποικιλίας αξιολογικών τεχνικών και μεθόδων που θα επιτρέψουν τη συγκέντρωση ποιοτικών και ποσοτικών αξιολογικών δεδομένων για το εύρος των μαθησιακών επιτευγμάτων…» κλπ.
Εύηχες λέξεις και ωραίες έννοιες, κλεμμένες από την παιδαγωγική ενός άλλου εκπαιδευτικού συστήματος, παρουσιάζονται ως όχημα ενθάρρυνσης και ενίσχυσης των μαθητών, συνεργατικής και κοινωνικής μάθησης, εξατομίκευσης της διδασκαλίας και ισότητας ευκαιριών, ενώ στην πραγματικότητα σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθούν αφενός σαν παραπλανητικός επίδεσμος, αφετέρου σαν «εκπαιδευτική θηλιά» με θύματα αυτούς για τους οποίους τάχα νοιάζονται και υπόσχονται να βελτιώσουν-καλυτερεύσουν τη μόρφωση τους.
Η αλλαγή από αριθμητική σε περιγραφική αξιολόγηση, από μόνη της, δεν ωφελεί ούτε βλάπτει τους μαθητές. Έτσι κι αλλιώς ο τρόπος «αξιολόγησης» των μαθητών δεν μπορεί να ξεκοπεί από την εκπαιδευτική διαδικασία, τους στόχους του σχολείου αλλά και τις ταξικές ανισότητες που υπάρχουν μέσα σ΄ αυτό, το μορφωτικό περιεχόμενο και την κατεύθυνση της εκπαίδευσης. Είναι τουλάχιστον υποκριτικό τη στιγμή που υποβαθμίζονται συνολικά τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας, το Υπουργείο να επικεντρώνει στον τρόπο αξιολόγησης. Οι μαθητές μας έχουν, πρώτα από όλα, ανάγκη από ζωή και μόρφωση με δικαιώματα, δασκάλους και καθηγητές, υποδομές και χρηματοδότηση των σχολείων, δομές ειδικής αγωγής, παράλληλης στήριξης, τμήματα ένταξης, τάξεις υποδοχής. Όλα αυτά όμως τσακίζονται από την κυβερνητική πολιτική.
Το Υπουργείο ετοιμάζεται να επιβάλει τη λεγόμενη περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών στο όνομα των εξατομικευμένων αναγκών των μαθητών διατηρώντας υπερφορτωμένα τμήματα 27 μαθητών, φροντίζοντας η «κανονικότητα» των σχολείων να συντηρείται από εξουθενωμένους εκπαιδευτικούς που γυροφέρνουν σε 2,3,4 και 5 σχολεία, έχοντας αποψιλώσει όλους τους υποστηρικτικούς θεσμούς, τις βιβλιοθήκες, τα εργαστήρια, την ενισχυτική διδασκαλία, χωρίς καμιά διοικητική υποστήριξη.
Τι ακριβώς σημαίνει «περιγραφική αξιολόγηση» για τους μαθητές μας και για τους γονείς τους όταν είναι γνωστό ότι το ερειπωμένο σχολείο και η τσακισμένη οικογένεια δεν έχει τα μέσα να αντιμετωπίσει τη «διάγνωση»; Μήπως για να καταλάβουν καλύτερα και γρηγορότερα οι μαθητές μας ότι ο «ατομικός τους φάκελος» δεν επιτρέπει τη συνέχεια των σπουδών τους στο αριστοκρατικό Λύκειο που προετοιμάζεται;
Εξάλλου ο καθένας αντιλαμβάνεται ότι η περιγραφική αξιολόγηση ακόμη κι αν εφαρμοστεί, θα λειτουργεί μέσα σε αυτό το πλέγμα παραγόντων που προσδιορίζουν τη σχολική επίδοση, χωρίς ωστόσο να παρεμβαίνει ουσιαστικά στην επιρροή τους και απλά θα διαπιστώνει-περιγράφει αρνητικά αποτελέσματα, όταν μάλιστα αυτή θα υλοποιείται μέσα από τυποποιημένες και ποσοτικοποιημένες φόρμες.
Τι κρύβεται λοιπόν πίσω απ’ τα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας;
Θέλουν κατ’ αρχάς (όπως έχουν κάνει και οι προκάτοχοί τους) να «απορροφήσουν» τα κονδύλια του ΕΣΠΑ με τις «πληρωμένες οδηγίες» για την εδραίωση της εκπαίδευσης των ταξικών φραγμών.
Επιδιώκουν να εσωτερικεύσουν οι μαθητές μας από την πιο μικρή ηλικία την αίσθηση της αδυναμίας τους μέσω ενός ατομικού φακέλου που θα τους ακολουθεί ως βιογραφικό. Γιατί είναι σίγουρο ότι ο κατατεμαχισμός της εικόνας κάθε μαθητή και η υπαγωγή της στην προκρούστεια κλίνη των συμπεριφοριστικών περιγραφικών μοντέλων (ο μαθητής παρατηρεί, επισημαίνει, κατανοεί, κατέχει, χρησιμοποιεί κλπ.) θα ενισχύσει την ιδεολογία των φυσικών χαρισμάτων. Ο μαθητής θα μετατρέπεται σε ατομική φιγούρα που θα κατατάσσεται σε τυποποιημένες κατηγορίες ικανοτήτων, αποσυνδεδεμένη από κοινωνικούς – ιστορικούς προσδιορισμούς. Η σχολική του εξέλιξη θα καθορίζεται κυρίως από «εγγενείς» ατομικές ικανότητες, και η επίδοσή του θα αποτελεί ατομική του υπόθεση και πρόβλημα.
Άλλωστε, γιατί να καταγράφονται (προσωπικά δεδομένα), ιδιαίτερες πλευρές και αδυναμίες του χαρακτήρα των παιδιών σε τόσο μικρές ηλικίες;; Ή μήπως δεν γνωρίζουμε τις αλλαγές και τις ιδιαιτερότητες της εφηβικής ηλικίας;;;
Είμαστε υποψιασμένοι λοιπόν ότι και αυτή η διαδικασία θα χρησιμοποιηθεί στα πλαίσια των γενικότερων αντιδραστικών αλλαγών στην εκπαίδευση. Μας προβληματίζει έντονα ότι από την ίδια την εγκύκλιο του ΙΕΠ μπαίνουν ως βασικοί στόχοι αυτής της διαδικασίας, κατευθύνσεις που αφορούν την «υποστήριξη διαφοροποίησης της διδασκαλίας», «την αποτίμηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων» κ.ά. Αντίστοιχα κριτήρια και δείκτες δεν είναι τυχαίο ότι αποτελούν στοιχεία ελέγχου στις εκθέσεις του ΟΟΣΑ και στο 3ο Μνημόνιο αλλά και στα πορίσματα της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Είναι μήπως υπερβολή να προβλέπουμε ότι όλα αυτά θα συνδεθούν άμεσα και με την περιβόητη «αυτοαξιολόγηση» της σχολικής μονάδας που ετοιμάζει η κυβέρνηση;
Σκοπεύουν επίσης να αυξήσουν το γραφειοκρατικό φόρτο των εκπαιδευτικών, να ελαστικοποιήσουν τον εργασιακό τους χρόνο, να τους τυποποιήσουν και να τους μετατρέψουν σε περιγραφικούς συμβολαιογράφους επιδόσεων.
Στο δια ταύτα
Το ΥΠΕΘ αποφεύγει συνειδητά να αναλάβει την ευθύνη μιας ουσιαστικής και σε βάθος αντιμετώπισης των πραγματικών προβλημάτων της Εκπαίδευσης. Αντί αυτού αναλώνεται σε φτιασιδώματα, πετώντας το μπαλάκι στην εξέδρα και αντιμετωπίζοντας μαθητές-γονείς και εκπαιδευτικούς σαν ιθαγενείς που τους μοιράζει χάνδρες και καθρεφτάκια. Ο κάθε συνάδελφος έχει την ευθύνη και τη δυνατότητα να αξιοποιεί κατάλληλα παιδαγωγικά εργαλεία στη δουλειά του και αυτό το κάνει με ευθύνη και φιλότιμο μέσα σε αντίξοες συνθήκες.
Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να μην ανταποκριθούν στην πρόσκληση του Υπουργείου Παιδείας - ΙΕΠ.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη