Τοποθέτησή μου στην εκδήλωση για την εκπαίδευση που έγινε στην Πετρούπολη- την Τετάρτη 22-10-2014 - και συμμετείχαν η Ένωση Γονέων Δήμου Πετρούπολης, ο σύλλογος εκπαιδευτικών Π.Ε < Δ. Γληνός > και η Γ΄ ΕΛΜΕ Δυτ. Αθήνας
Τα 2 τελευταία χρόνια η πολιτεία έχει προχωρήσει σε καταργήσεις και υποβιβασμούς σχολείων, σε συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, σε καταργήσεις και συμπτύξεις σχολικών τμημάτων, σε δημιουργία πληθωρικών τμημάτων μαθητών που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά και τους 28 μαθητές. Ο στόχος προφανής. Να εξοικονομηθούν εκπαιδευτικοί προκειμένου να καλυφτούν τα κενά των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Παρά τις αλχημείες αυτές τα κενά δεν καλύφτηκαν ούτε πέρσι, αλλά ούτε και φέτος. Ακόμα και σήμερα που μιλάμε λείπουν δάσκαλοι, νηπιαγωγοί, αλλά και ειδικότητες από τα σχολεία μας. Πολλά σχολεία ενώ έχουν δάσκαλο για το ολοήμερο, αυτό δε λειτουργεί επειδή με εγκύκλιό του το υπουργείο αποφάσισε ο δάσκαλος του ολοήμερου να καλύψει κενά και ανάγκες του πρωινού σχολείου. Άλλα σχολεία δεν έχουν καθόλου δάσκαλο στο ολοήμερο. Οι δάσκαλοι καλούνται όπως στα παλιά χρόνια να ξανακάνουν τα μαθήματα της γυμναστικής, της μουσικής και της αισθητικής αγωγής, αφού αντίστοιχες ειδικότητες λείπουν από τα σχολεία. Στο μέσο της σχολικής χρονιάς παρατηρούνται συνεχόμενες μετακινήσεις εκπαιδευτικών χωρίς τη θέλησή τους με αποτέλεσμα οι μαθητές να αλλάζουν εκπαιδευτικούς σαν τα πουκάμισα. Η υπηρεσία, αδιαφορώντας αν αυτό αποβαίνει εις βάρος της μόρφωσης των μαθητών και του οικογενειακού προγραμματισμού των εκπαιδευτικών, τους μετακινεί, όπου και όποτε θέλει, επικαλούμενη ανάγκες της υπηρεσίας. Αλήθεια, ποιος ελέγχει όλους αυτούς που παίρνουν τέτοιες αποφάσεις; Για αυτούς δεν υπάρχει εισαγγελέας ή ελεγκτής δημόσιας διοίκησης; Τα τμήματα ένταξης όπου βοηθούν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δεν έχουν δασκάλους. Τα τμήματα υποδοχής όπου βοηθούν παιδιά που δε γνωρίζουν καλά την ελληνική γλώσσα εδώ και χρόνια είναι καταργημένα. Τα ειδικά σχολεία υπολειτουργούν και η παράλληλη στήριξη στα σχολεία γενικής αγωγής δεν επαρκεί για όλες τις περιπτώσεις των μαθητών που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Και αντί η πολιτεία να προχωρήσει σε μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών ή σε μαζικές προσλήψεις αναπληρωτών ώστε να λειτουργήσουν τα σχολεία χωρίς προβλήματα, προχωρεί στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με στόχο τη φίμωσή τους και τη χειραγώγησή τους. Παράλληλα με την άσκηση πειθαρχικών διώξεων και την επιβολή αργίας χωρίς καν να έχουν πρωτόδικα εκδικαστεί υποθέσεις που διώκονται εκπαιδευτικοί, επιβάλλουν ένα κλίμα τρομοκρατίας και υποταγής μέσα στα σχολεία.
Δεν μπορούμε όμως να μην αναφερθούμε και στο πρόβλημα της σχολικής στέγης. Ειδικά στην Πετρούπολη έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις όσον αφορά και τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά. Νηπιαγωγεία στεγάζονται σε ακατάλληλους χώρους είτε ιδιωτικούς είτε βοηθητικούς χώρους δημοτικών σχολείων. Δημοτικά κλείνουν γυμναστήρια και αμφιθέατρα φτιάχνοντας αίθουσες διδασκαλίας που είναι απαράδεκτες από παιδαγωγικής άποψης. Άλλα χτίζουν στις αυλές τους αίθουσες διδασκαλίας περιορίζοντας το προαύλιο των μαθητών με ό.τι κινδύνους αυτό συνεπάγεται. Άλλα βαφτίζουν ως αίθουσες διδασκαλίας βοηθητικούς χώρους που είναι απαράδεκτοι για να φιλοξενούν μαθητές, αλλά και που δεν εγγυώνται την ασφάλειά τους. Και όλα αυτά γίνονται χωρίς να ρωτούνται οι σύλλογοι διδασκόντων, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις τους και οι προτάσεις τους. Με το έτσι θέλω η διοίκηση προχωρεί σε τέτοιες λύσεις δημιουργώντας σχολεία τερατουργήματα και ταυτόχρονα δίνει το δικαίωμα στην πολιτεία να μη χτίζει νέες σχολικές μονάδες. Ζήσαμε όλοι το καλοκαίρι τα τραγελαφικά γεγονότα με τη συγχώνευση των 3ου-6ου δημοτικών σχολείων. Οι αρμόδιοι δεν έλαβαν υπόψη τις τεκμηριωμένες εισηγήσεις των διευθυντών των σχολείων, τις απόψεις των συλλόγων διδασκόντων και των συλλόγων γονέων, της ένωσης γονέων, του Δήμου, του Γληνού, τις δικές μου ως αιρετού και προχώρησαν σε συγχώνευση των σχολείων. Όταν διαπίστωσαν το λάθος τους έτρεχαν πανικόβλητοι μέσα στο καλοκαίρι να ανατρέψουν την απόφαση που λόγω της γραφειοκρατίας βγήκε πριν λίγο καιρό δημιουργώντας νέα αναστάτωση όχι μόνο στα 2 σχολεία, αλλά και σε όλα τα σχολεία της Γ΄ Αθήνας, καθώς πρέπει να γίνουν από την αρχή οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών.
Να μιλήσουμε και για τις κρατικές σχολικές επιχορηγήσεις που τα 2 τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί στο μισό. Αποτέλεσμα αρκετές σχολικές μονάδες να υπολειτουργούν και να μην είναι σε θέση να ικανοποιήσουν στοιχειώδεις ανάγκες τους, καθώς με τα χρήματα αυτά πρέπει να πληρώνουν λογαριασμούς ΔΕΚΟ και πετρέλαιο θέρμανσης με φυσικό επακόλουθο να μην περισσεύουν χρήματα για τις υπόλοιπες ανάγκες των σχολείων που σχετίζονται με την παιδαγωγική διαδικασία. Έτσι αρκετοί σύλλογοι γονέων βάζουν το χέρι στην τσέπη για να καλύψουν ανάγκες των σχολικών μονάδων για τις οποίες υπεύθυνοι είναι η πολιτεία και οι δήμοι.
Ο θεσμός του ολοήμερου σχολείου είναι ένας θεσμός που αλλιώς τον οραματιστήκαμε και αλλιώς μας προέκυψε στην πορεία. Θέλαμε ένα ολοήμερο σχολείο όπως το προβλέπει ο νομοθέτης στη σχετική νομοθεσία. Με τις ξεχωριστές του αίθουσες για τα μαθήματα των ειδικοτήτων, με τη ξεχωριστή αίθουσα τραπεζαρίας που θα τρώνε τα παιδιά, με τις βιβλιοθήκες του, με τους δασκάλους και τις ειδικότητες που χρειάζονται ώστε το παιδί να νιώθει άνετα σε αυτόν τον χώρο και να προετοιμάζεται σωστά για την επόμενη μέρα. Υπάρχει κάποιο ολοήμερο σχολείο που να προσφέρει τα παραπάνω σήμερα; Όχι, βέβαια. Ακόμη και τα νέα κτίρια που παραδίνονται προς χρήση δεν πληρούν τους όρους που βάζει ο νομοθέτης. Δεν ιδρώνει όμως το αυτί κανενός. Δεν αποδίδονται ευθύνες. Η πολιτεία επικαλούμενη την κρίση υποχρηματοδοτεί τα ολοήμερα σχολεία με αποτέλεσμα να μη λειτουργούν αποτελεσματικά. Έτσι χρόνο με το χρόνο-όπου υπάρχουν ακόμα- μετατρέπονται σε παιδοφυλακτήρια και χώρους αναμονής μέχρι να τελειώσουν οι γονείς τους την εργασία τους για να έρθουν να τα πάρουν.
Πριν λίγες μέρες έγινε παράσταση διαμαρτυρίας και συνάντηση με τον Περιφερειακό Διευθυντή Αττικής στην οποία συμμετείχαν εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης και γονείς. Τέθηκαν στο τραπέζι όλα τα προβλήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση. Φάνηκε ξεκάθαρα ότι όταν όλοι οι εκπαιδευτικοί-ανεξάρτητα από τη βαθμίδα που υπηρετούν-είναι ενωμένοι μεταξύ τους αλλά και με τους γονείς των μαθητών μας, η πίεση που ασκούμε είναι μεγαλύτερη και τα αποτελέσματα θετικότερα. Προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να εργαστούμε όλοι.
Τέλος δεν τρέφουμε αυταπάτες. Αναμένουμε απολύσεις στον χώρο της εκπαίδευσης. Στον πυρήνα υψηλού κινδύνου ανήκουν οι απόφοιτοι 2/ετούς φοίτησης δάσκαλοι και νηπιαγωγοί και οι απόφοιτοι 3/τους φοίτησης καθηγητές όπως και όσες ειδικότητες έκαναν μετάταξη από τη Β/θμια στην Α/θμια χωρίς 2 χρόνια μετά να τους έχει δοθεί ακόμη οργανική θέση. Να θυμίσουμε τη γνωμάτευση του Νομικού Συμβουλίου του κράτους ότι οι απόφοιτοι 2/τούς φοίτησης δάσκαλοι και νηπιαγωγοί και οι απόφοιτοι 3/τους φοίτησης καθηγητές δε δικαιούνται να εξισώνονται βαθμολογικά και μισθολογικά με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς. Αυτό κρατήστε το ενόψει της αλλαγής βαθμολογίου-μισθολογίου στο δημόσιο από τον νέο χρόνο. Καθημερινά ακούμε για μειώσεις ωρών και μαθημάτων στο νέο δημοτικό σχολείο. Ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του. Οφείλουν ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να αναδείξουν το θέμα.
Γιώργος Χρόνης
Εκπρόσωπος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ < Δ Γληνός >
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη