Thumbnail
Σύνδεσμος Φιλολόγων Ιωαννίνων

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ

Ιωαννίνων

E-mail:  [email protected] 

Ιωάννινα 26-06-2013

Τηλ.    :  6945212764

Το μάθημα της Ιστορίας και η ανάθεσή του

Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ιωαννίνων αναφορικά με την ανάθεση του μαθήματος της Ιστορίας ως Α’ ανάθεση σε καθηγητές άλλων ειδικοτήτων, μαζί με την ανησυχία των μελών του, διευκρινίζει και διαμαρτύρεται έντονα γιατί:

Πρώτο:

      Το φαινόμενο της ανάθεσης μαθημάτων, σε συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων, δε συνάδει με την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Το Υπουργείο Παιδείας, εδώ και χρόνια, προκειμένου να καλύψει δικές του αδυναμίες εκπαιδευτικής πολιτικής, με εγκυκλίους άσχετες ως προς την παιδαγωγική και διδακτική δεοντολογία-αλλά και με αυτό το πρόγραμμα σπουδών που το ίδιο έχει συντάξει- προωθεί μια εκπαιδευτική πολιτική χωρίς καν την έγνοια της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στη νέα γενιά της χώρας μας.

Δεύτερο:

     Η Ιστορία, όπως και η Αρχαιολογία, ως επιστήμη διαθέτει τη δική της ειδική ορολογία, η οποία είναι κατεξοχήν φιλολογική ορολογία. Η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης και συνείδησης, μέσα από την κατανόηση των ιστορικών γεγονότων και των κοινωνικών διεργασιών, σε συγκεκριμένες κοινωνικέ καταστάσεις, απαιτούν ειδικό φιλολογικό υπόβαθρο και πρακτικές διδασκαλίας, ώστε η νέα γενιά της χώρας, να μην περιορίζεται, κατά τη διδασκαλία της Ιστορίας, στην απομνημόνευση, αλλά να διαμορφώνει αξίες και στάσεις ζωής για τα τωρινά και τα μέλλοντα.

     Έτσι θα δούμε ότι τα παιδευτικά αγαθά και δη της διδασκαλίας της Ιστορίας, διαμέσου των λειτουργιών που επιτελεί η μαζική εκπαίδευση, δεν είναι ουδέτερες μηχανιστικές αξίες, αλλά συνιστούν αξιακές αλυσίδες γνώσης και μόρφωσης.

Τρίτο:

     Η συγκρότηση μονολιθικών, μηχανιστικών μετώπων με εγκυκλίους ανάθεσης του μαθήματος της Ιστορίας, ο εγκλωβισμός της ενεργητικότητας σε αποστεωμένες πρακτικές, η περιχαράκωση της κριτικής ιστορικής ευαισθησίας, όλα αυτά δε διαμορφώνουν ιστορική και κατ΄ επέκταση εθνική συνείδηση. Η στρατηγική της ανάθεσης αναιρεί τη δυναμική της ιστορικής γνώσης και μετατρέπει το μάθημα της ιστορίας σε σπονδυλωτό μηχανισμό εγχάραξης ψευδούς συνείδησης.

Τέταρτο:

     Πρέπει να γνωρίζουν οι ιθύνοντες του Υπουργείου Παιδείας και ειδικότερα όσοι προτείνουν και συντάσσουν εγκυκλίους ανάθεσης μαθημάτων, ότι η Ιστορία είναι επιστήμη ολιστική. Δεν παραπέμπει μόνο σε γεγονότα, μοναδικά φαινόμενα, τα οποία μπορεί ο οποιοσδήποτε να τα απαριθμήσει. Επικοινωνεί διαλεκτικά με τις άλλες επιστήμες, ώστε να απαρτίζει μια εποπτική επιστήμη του κοινωνικού γίγνεσθαι. Με τον τρόπο αυτό η Ιστορία γίνεται, Λογοτεχνία, Γλώσσα, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, ιστορία των ιδεών και των νοοτροπιών. Ιστορία των διασυνδέσεων του ειδικού και του γενικού, της συνέχειας, της διακοπής, της επιστροφής, του ποιοτικού άλματος. Αυτό το ποιοτικό άλμα στη διδασκαλία της Ιστορίας δε γίνεται με ανάθεση σε άλλες ειδικότητες για να καλυφθούν άλλες ανάγκες. Γίνεται από το φιλόλογο, ο οποίος είναι αναγκασμένος να κουβαλά, σαν σύγχρονος Σίσυφος, το πνεύμα ενός homo universalis.

     Ως φιλόλογοι, λοιπόν, διαμαρτυρόμαστε έντονα, γιατί το μάθημα της Ιστορίας αντιμετωπίζεται ως μάθημα κάλυψης αδυναμιών εκπαιδευτικής πολιτικής, σε μια εποχή που η κοινωνία μας κλονίζεται και βομβαρδίζεται από λογής ανιστόρητες εκφράσεις και ιστορικές ερμηνείες.

     Για το λόγο αυτό ζητάμε η Ιστορία, ως μάθημα και επιστήμη, να προστατευτεί, για να μην οδηγηθεί το μαθητικό δυναμικό στην ιστορική άγνοια και την εθνική αμνησία με την αναπαραγωγή σωρευμένων και στείρων γνώσεων. Τη σημαντικότητα της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας την αντιλαμβάνεται ο καθένας και ιδιαίτερα σήμερα που αμφισβητούνται ιστορικά γεγονότα και περιοχές της χώρας.

     Απευθυνόμαστε σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, στη Φιλοσοφική Σχολή και ιδιαίτερα στα Ιστορικά-Αρχαιολογικά Τμήματα, στα Μαθητικά Συμβούλια, στους Γονείς και Κηδεμόνες να αντιδράσουν από κοινού μαζί μας στην προωθούμενη παραχάραξη της διδασκαλίας της Ιστορίας.

     Τέλος απευθυνόμαστε στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να μην προχωρήσει στη διαδικασία της Α’ ανάθεσης σε άλλες ειδικότητες εκπαιδευτικών και να αναλογιστεί, εκτός των άλλων, το βάρος της ευθύνης, αν οι φιλόλογοι αποφασίσουν να απέχουν από τη διαδικασία βαθμολόγησης των γραπτών της Ιστορίας στις Πανελλαδικές εξετάσεις.

     Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ιωαννίνων, σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, θα μελετήσει το υπάρχον θεσμικό-νομικό πλαίσιο και θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες (π.χ. ασφαλιστικά μέτρα), ώστε να παρεμποδίσει την υλοποίηση μιας δυσάρεστης εξέλιξης αναφορικά  με τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στα σχολεία της χώρας.

     Οι καιροί ου μενετοί…

 Το Δ.Σ.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σοκολάτα
Νέα έρευνα: Η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2
Oι συμμετέχοντες στη μελέτη που κατανάλωναν τουλάχιστον πέντε μερίδες οποιουδήποτε τύπου σοκολάτας την εβδομάδα (η μερίδα ισούται με περίπου 28...
Νέα έρευνα: Η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2
Κάρπαθος
Κάρπαθος: Στα 10 πιο ενδιαφέροντα μέρη του κόσμου για διακοπές το 2025
Εικόνες που «ταξιδεύουν» το κοινό σε εξωτικές παραλίες, δραστηριότητες στη φύση, θαλάσσιες εκδρομές, περιηγήσεις σε γραφικούς οικισμούς και...
Κάρπαθος: Στα 10 πιο ενδιαφέροντα μέρη του κόσμου για διακοπές το 2025