students in classroom
Ερώτηση στη Βουλή με αιχμές για παιδαγωγικούς κινδύνους, έλλειψη τεκμηρίωσης και φόβους άτυπης κατάταξης σχολικών μονάδων

Κοινοβουλευτική Ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας κατέθεσε η ανεξάρτητη βουλευτής Χαλκιδικής Κυριακή Μάλαμα, εκφράζοντας σοβαρές επιφυλάξεις για την εφαρμογή της Πράξης «Eduquality – Σύστημα πολυκριτηριακής αντικειμενικής αξιολόγησης και υποστήριξης σχολικών μονάδων».

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του έργου, που έχει ενταχθεί στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΥΠΑΙΘΑ 2021–2025, προβλέπεται η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας μέσω της οποίας θα συλλέγονται δεδομένα από εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, με δημόσια απεικόνιση αποτελεσμάτων σε χάρτες, πίνακες και βαθμολογίες.

Η βουλευτής ξεκαθαρίζει ότι η συμμετοχή των γονέων και της σχολικής κοινότητας στον διάλογο για τη σχολική ζωή είναι απολύτως θεμιτή, ωστόσο επισημαίνει πως η μετατροπή αυτής της συμμετοχής σε ψηφιακό σύστημα αποτίμησης με δημόσια προβολή σχολικών δεδομένων αποτελεί μια βαθιά πολιτική και θεσμική επιλογή, με σοβαρές παιδαγωγικές και κοινωνικές συνέπειες.

Όπως τονίζεται στην Ερώτηση, δεν προκύπτει επαρκής επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση για τους δείκτες, τα κριτήρια και τα αλγοριθμικά εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν, ούτε για τον τρόπο με τον οποίο θα αποτραπεί η έμμεση κατάταξη σχολείων και η αναπαραγωγή κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στη θεσμική ποσοτικοποίηση της εμπειρίας γονέων και μαθητών, καθώς –όπως επισημαίνεται– η χρήση εργαλείων ανάλυσης δεδομένων και συναισθήματος ενδέχεται να αλλοιώσει τον χαρακτήρα της γνώμης τους, μετατρέποντάς τη από στοιχείο παιδαγωγικού διαλόγου σε διοικητικό εργαλείο αξιολόγησης.

Η Κυριακή Μάλαμα υπογραμμίζει ακόμη ότι η αξιολόγηση δεν μπορεί να αποσυνδέεται από τη θεσμική ευθύνη της Πολιτείας για ουσιαστική στήριξη των σχολείων σε προσωπικό, υποδομές και παιδαγωγικά μέσα, προειδοποιώντας ότι διαφορετικά κινδυνεύει να λειτουργήσει ως μηχανισμός κοινωνικής πίεσης και σύγκρισης.

Με την Ερώτησή της, ζητά από την Υπουργό Παιδείας σαφείς απαντήσεις για:

  • την επιστημονική βάση του σχεδιασμού του έργου,
  • τα θεσμικά αντίβαρα που θα αποτρέψουν την άτυπη κατάταξη σχολικών μονάδων,

και τα συγκεκριμένα μέτρα ουσιαστικής στήριξης που θα συνοδεύσουν την εφαρμογή του, πριν από οποιαδήποτε γενίκευση.

Όπως καταλήγει, η δημόσια εκπαίδευση χρειάζεται ενίσχυση, εμπιστοσύνη και παιδαγωγικό διάλογο, όχι ψηφιακές «βαθμολογίες» που ενδέχεται να αλλοιώσουν τον κοινωνικό και μορφωτικό ρόλο του σχολείου.

Το κείμενο της ερώτησης

            Προς την κυρία Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

Θέμα: Επιζήμια κυβερνητική επιλογή δημόσιας ψηφιακής αποτίμησης σχολικών μονάδων («Eduquality»)

            Με πρόσφατη απόφαση της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού εντάχθηκε στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου η Πράξη «Eduquality – Σύστημα πολυκριτηριακής αντικειμενικής αξιολόγησης και υποστήριξης σχολικών μονάδων», συνολικού προϋπολογισμού 2,5 εκατ. ευρώ και χρονικού ορίζοντα υλοποίησης έως το 2028.

            Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα της Πράξης, το έργο προβλέπει τη δημιουργία ενιαίου ψηφιακού συστήματος αποτίμησης σχολικών μονάδων, την ανάπτυξη δεικτών και κατηγοριοποιήσεων, τη συστηματική συλλογή δεδομένων από εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς, καθώς και τη δημόσια απεικόνιση των αποτελεσμάτων μέσω χαρτών, ψηφιακών πινάκων παρακολούθησης και βαθμολογιών.

            Φυσικά η έκφραση άποψης από τους γονείς για τη σχολική εμπειρία των παιδιών τους αποτελεί πολύτιμη πηγή πληροφόρησης για τη σχολική κοινότητα. Το ζήτημα που τίθεται αφορά αποκλειστικά τον θεσμικό τρόπο με τον οποίο η Πολιτεία επιλέγει να συλλέγει, να επεξεργάζεται και να αξιοποιεί αυτές τις απόψεις στο πλαίσιο ενός ψηφιακού συστήματος αποτίμησης, και όχι την ίδια τη συμμετοχή των γονέων.

            Η συγκεκριμένη κυβερνητική επιλογή εγείρει σοβαρά ερωτήματα ως προς τον παιδαγωγικό προσανατολισμό του δημόσιου σχολείου, τη θεσμική λειτουργία της αποτίμησης και τις κοινωνικές της συνέπειες, ιδίως όταν αυτή αποσυνδέεται από πολιτικές ουσιαστικής ενίσχυσης των σχολικών μονάδων.

Επειδή από τα επίσημα έγγραφα του έργου δεν προκύπτει σαφής και επαρκής παιδαγωγική τεκμηρίωση των επιλεγόμενων δεικτών αποτίμησης ούτε των αλγοριθμικών εργαλείων που προβλέπονται,

Επειδή η δημόσια απεικόνιση σχολικών δεδομένων μέσω χαρτών και βαθμολογιών συνιστά θεσμική επιλογή με συγκεκριμένες κοινωνικές και εκπαιδευτικές επιπτώσεις και δεν αποτελεί ουδέτερη τεχνική πρακτική,

Επειδή η θεσμική ποσοτικοποίηση της εμπειρίας γονέων και μαθητών, καθώς και η πρόβλεψη χρήσης τεχνικών ανάλυσης συναισθήματος, ενδέχεται να αλλοιώνουν τον χαρακτήρα της γνώμης τους, μετατρέποντάς την από στοιχείο διαλόγου σε εργαλείο διοικητικής αποτίμησης,

Επειδή από τον σχεδιασμό του έργου δεν προκύπτουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για παράλληλα μέτρα ουσιαστικής στήριξης των σχολικών μονάδων σε ανθρώπινο δυναμικό, παιδαγωγικές δομές και υποδομές,

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

1. Ποια είναι η επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση του μοντέλου δεικτών, κατηγοριοποιήσεων και αλγοριθμικών εργαλείων που προβλέπει το έργο «Eduquality» και ποιοι επιστημονικοί και εκπαιδευτικοί φορείς συμμετείχαν ουσιαστικά στη διαμόρφωσή του;

2. Με ποια θεσμικά και κανονιστικά αντίβαρα διασφαλίζεται ότι η δημόσια απεικόνιση σχολικών δεδομένων μέσω χαρτών και βαθμολογιών, καθώς και η θεσμική ποσοτικοποίηση της εμπειρίας γονέων και μαθητών, δεν οδηγούν σε έμμεση κατάταξη σχολικών μονάδων ούτε αλλοιώνουν τον χαρακτήρα της γνώμης τους από στοιχείο διαλόγου σε εργαλείο διοικητικής αποτίμησης;

3. Ποια συγκεκριμένα μέτρα ουσιαστικής στήριξης των σχολικών μονάδων (σε ανθρώπινο δυναμικό, παιδαγωγική υποστήριξη και υποδομές) συνοδεύουν την εφαρμογή του συστήματος και με ποια θεσμικά και δημοκρατικά κριτήρια θα αξιολογηθεί η πιλοτική εφαρμογή του έργου πριν από οποιαδήποτε γενίκευση ή επέκτασή του;

Η ερωτούσα βουλευτής

Μάλαμα Κυριακή

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

παπανικολάου άρια
Παπανικολάου: Έλεγαν πως η Άρια μπορεί να μη μιλήσει ποτέ κανονικά και τώρα μιλάει 3 γλώσσες
Δημήτρης Παπανικολάου για την κόρη του που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού: Η αρχική διάγνωση ήταν πως η Άρια μπορεί να μη μιλήσει ποτέ κανονικά...
Παπανικολάου: Έλεγαν πως η Άρια μπορεί να μη μιλήσει ποτέ κανονικά και τώρα μιλάει 3 γλώσσες
λεφτα
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Γιατί θα πρέπει να γίνεται πάντα με πληρωμή όταν είναι εκτός ωραρίου
Όπως τονίζει ο Τηλέμαχος Κουντούρης, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η...
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Γιατί θα πρέπει να γίνεται πάντα με πληρωμή όταν είναι εκτός ωραρίου