κινητό τηλέφωνο
H πραγματικότητα πίσω από τον μύθο της “ψηφιακής γενιάς”

Η νέα έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Παρακολούθηση της Εκπαίδευσης φέρνει ξανά στο φως ένα παράδοξο που γνωρίζουν καλά όσοι δουλεύουν στη σχολική τάξη: τα ελληνόπουλα μπορεί να χειρίζονται με άνεση το κινητό τους, όμως υστερούν δραματικά στις βασικές ψηφιακές δεξιότητες.

Το γεγονός ότι γνωρίζουν άριστα τα social media δεν σημαίνει ότι μπορούν να συντάξουν και να αποθηκεύσουν ένα κείμενο, να δημιουργήσουν μια στοιχειώδη παρουσίαση ή να εργαστούν σε υπολογιστή. Το χάσμα ανάμεσα στη χρήση κινητού και πραγματικής ψηφιακής επάρκειας συνεχίζει να διευρύνεται — και τα δεδομένα το επιβεβαιώνουν με τρόπο ανησυχητικό.

H Ελλάδα με τα χαμηλότερα επίπεδα ψηφιακής επάρκειας

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης (2025, με δεδομένα 2023): 60% των μαθητών της Γ’ Γυμνασίου δεν φτάνουν ούτε στο βασικό επίπεδο ψηφιακής επάρκειας, έναντι 43% στην ΕΕ.

  • Ο στόχος για το 2030 στην ΕΕ είναι μόλις 15%.

Η εικόνα αυτή δεν αποτελεί έκπληξη για όσους γνωρίζουν από μέσα τη σχολική πραγματικότητα:
παλαιωμένοι υπολογιστές, ανεπαρκείς αίθουσες Πληροφορικής, ελάχιστες ώρες διδασκαλίας και συχνά φόβος ή ανασφάλεια στη χρήση υπολογιστή — όχι μόνο από μαθητές, αλλά και από πολλούς ενήλικες.

Βασικές Ψηφιακές Δεξιότητες (όπως ορίζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο)

ΚατηγορίαΕνδεικτικές δεξιότητες
Επεξεργασία ΠληροφορίαςΑναζήτηση, αποθήκευση, αξιολόγηση πηγών
Επικοινωνία & ΣυνεργασίαEmail, κοινόχρηστα έγγραφα, πλατφόρμες
Δημιουργία ΠεριεχομένουΚείμενα, παρουσιάσεις, βασικός προγραμματισμός
ΑσφάλειαΠροστασία δεδομένων, υπεύθυνη χρήση
Επίλυση ΠροβλημάτωνΒασική τεχνική υποστήριξη, επιλογή κατάλληλων εργαλείων

Οι μαθηματικές επιδόσεις στο «κόκκινο»

Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στην ψηφιακή επάρκεια. Η Ελλάδα καταγράφει την υψηλότερη αναλογία μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στα Μαθηματικά σε ολόκληρη την Ευρώπη.

 

Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Πολλές Σχολές STEM, λίγοι φοιτητές ΤΠΕ

Η Ελλάδα διαθέτει υψηλό ποσοστό φοιτητών σε σχολές STEM (33,7% έναντι 26,9% της ΕΕ). Ωστόσο:

  • Οι εγγραφές σε προγράμματα Πληροφορικής/ΤΠΕ είναι μόλις 12,1%, από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη (ΕΕ: 20,3%).

  • Παρά το υψηλό ποσοστό γυναικών σε STEM, η χώρα απέχει από τους στόχους της ΕΕ για το 2030.

Το στερεότυπο της «τεχνολογικά άνετης νεολαίας» καταρρέει μπροστά στα δεδομένα. Αν δεν αναγνωρίσουμε το πρόβλημα, δεν μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε.

Η ψηφιακή επάρκεια, τα Μαθηματικά, η συμμετοχή στην εκπαίδευση ενηλίκων, η αναβάθμιση του Πανεπιστημίου και η ενίσχυση των εκπαιδευτικών υποδομών δεν είναι πολυτέλειες. Είναι όροι επιβίωσης σε μια εποχή όπου η τεχνολογία δεν είναι πια εργαλείο, αλλά γλώσσα.

Και αυτή τη γλώσσα οι μαθητές μας —και συχνά οι ενήλικες— δεν τη μιλούν αρκετά καλά.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 24/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Xριστούγεννα
Το σπίτι να μυρίζει… Χριστούγεννα: Πώς να φτιάξετε εύκολα αρωματικά με υλικά που ήδη έχετε
Απλές, οικονομικές ιδέες για να γεμίσει ο χώρος σας με το απόλυτο γιορτινό άρωμα
Το σπίτι να μυρίζει… Χριστούγεννα: Πώς να φτιάξετε εύκολα αρωματικά με υλικά που ήδη έχετε