Η ΠΟΣΔΕΠ κατέθεσε στις 20 Οκτωβρίου 2025 δύο προτάσεις στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία».
Στόχος των παρεμβάσεων είναι η ενίσχυση της ισότητας μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και η αποκατάσταση φορολογικών αδικιών που επηρεάζουν μέλη ΔΕΠ και ερευνητικό προσωπικό.
1. Φορολογικά κίνητρα για επαναπατρισμό: Συμπερίληψη υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου
Η πρώτη πρόταση της ΠΟΣΔΕΠ αφορά τροποποίηση του άρθρου 5Γ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013), που προβλέπει ειδικό τρόπο φορολόγησης εισοδήματος φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα.
Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά να συμπεριληφθούν ρητά οι υπάλληλοι και λειτουργοί του Δημοσίου, ώστε να επωφελούνται των φορολογικών κινήτρων για 7 έτη, τα οποία περιλαμβάνουν:
Μείωση κατά 50% του φορολογητέου εισοδήματος από μισθωτή εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα.
Απαλλαγή από την ετήσια αντικειμενική δαπάνη για κατοικία και ΙΧ.
Η παρέμβαση αποσκοπεί στην προσέλκυση επιστημόνων υψηλών προσόντων (brain gain), που θέλουν να επιστρέψουν στην Ελλάδα και να ενταχθούν στο δημόσιο πανεπιστήμιο ή σε ερευνητικά κέντρα, χωρίς να εξαιρούνται αυθαίρετα όπως προβλέπει η ΥΑ Α.1087/2021.
Όπως υπογραμμίζει η ΠΟΣΔΕΠ, η υφιστάμενη διάταξη αδικεί το δημόσιο τομέα, καθώς οι προερχόμενοι από το εξωτερικό που προσλαμβάνονται σε δημόσιους φορείς χάνουν τα ίδια φορολογικά κίνητρα που ισχύουν για τον ιδιωτικό τομέα.
2. Αφορολόγητο επίδομα βιβλιοθήκης: Αναδρομική ισχύς από 7/10/2022
Η δεύτερη πρόταση αφορά τροποποίηση της έναρξης ισχύος του άρθρου 44, που ορίζει ότι το ειδικό επίδομα βιβλιοθήκης για τα μέλη ΔΕΠ δεν φορολογείται.
Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά η αναδρομική ισχύς να ξεκινά από 7 Οκτωβρίου 2022, ημερομηνία επαναχορήγησης του επιδόματος σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ 1911/2022, και όχι από 1 Ιανουαρίου 2026 όπως προβλέπει το σχέδιο νόμου.
Στόχος είναι η εξάλειψη αδικίας και γραφειοκρατικών προσφυγών, καθώς μέχρι σήμερα τα μέλη ΔΕΠ καταθέτουν ενδικοφανείς και δικαστικές προσφυγές για το αφορολόγητο επίδομα, επιβαρύνοντας τις υπηρεσίες και τα δικαστήρια χωρίς λόγο.
Η ΠΟΣΔΕΠ τονίζει ότι η καθυστέρηση στην εφαρμογή των δικαιωμάτων αποτελεί απαξιωτική στάση της πολιτείας και οδηγεί σε πρόσθετες οικονομικές επιβαρύνσεις λόγω τόκων υπερημερίας.
Υπογραμμισμένα αιτήματα της ΠΟΣΔΕΠ
Τροποποίηση άρθρου 5Γ ΚΦΕ: Συμπερίληψη των δημόσιων υπαλλήλων και λειτουργών στους επαναπατριζόμενους που δικαιούνται φορολογικά κίνητρα.
Τροποποίηση άρθρου 44: Αναδρομική εφαρμογή αφορολόγητου επιδόματος βιβλιοθήκης από 7/10/2022 για τα μέλη ΔΕΠ και τα εξαρτώμενα μισθολόγια.
Η ΠΟΣΔΕΠ είχε καταθέσει αυτά τα θέματα στο Υπουργείο Οικονομικών και στο παρελθόν, συμπεριλαμβανομένου και του πρόσφατου αιτήματος συνάντησης στις 10/10/2025, χωρίς να υπάρξει ανταπόκριση.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ για τις παρεμβάσεις στο φορολογικό νομοσχέδιο
Στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση (opengov) για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία» η ΠΟΣΔΕΠ κατέθεσε στις 20-10-2025 δύο προτάσεις: Η πρώτη αφορά προσθήκη νέου άρθρου για τροποποίηση του άρθρου 5Γ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, το οποίο παρέχει φορολογικά κίνητρα σε επαναπατριζόμενους, ώστε να μην εξαιρούνται όσοι προσλαμβάνονται στο δημόσιο. Η δεύτερη πρόταση αφορά τροποποίηση της έναρξης ισχύος του άρθρου 44, με το οποίο ορίζεται ότι το ειδικό επίδομα βιβλιοθήκης δεν φορολογείται, ώστε το αφορολόγητο να μην ισχύσει από 1-1-2026, αλλά αναδρομικά από 7-10-2022, οπότε και επαναχορηγήθηκε σε εφαρμογή των αποφάσεων του ΣτΕ.
Ειδικότερα,
Α) η ΠΟΣΔΕΠ ζητά προσθήκη νέου άρθρου για τροποποίηση του άρθρου 5Γ του ν. 4172/2013 (ΚΦΕ), περί ειδικού τρόπου φορολόγησης εισοδήματος από μισθωτή εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα που προκύπτει στην ημεδαπή, φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, με την οποία τροποποίηση στη παρ. 1γ μετά από τις λέξεις «της παρ. 2 του άρθρου 12» προστίθενται οι λέξεις «ρητά συμπεριλαμβανομένης της περίπτωσης 2γ» (δηλαδή με ειδική αναφορά σε υπαλλήλους και λειτουργούς του Δημοσίου).
Η αναγκαιότητα αυτής της τροποποίησης αιτιολογείται από τα παρακάτω:
Το άρθρο 5Γ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, το οποίο προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4758/2020 (ΦΕΚ Α΄ 242/04-12-2020), προβλέπει σοβαρά φορολογικά κίνητρα (μείωση κατά 50% του φορολογητέου εισοδήματος από μισθωτή εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα που προκύπτει στην ημεδαπή επί 7 έτη, και απαλλαγή επί 7 έτη από την ετήσια αντικειμενική δαπάνη από κατοικία και ΙΧ αυτοκίνητα) σε όσους επιστρέφουν στην Ελλάδα μετά από 5 έτη φορολογικής απουσίας.
Πρόκειται για κίνητρα που μπορούν να συμβάλλουν θετικά στην προσέλκυση και στον επαναπατρισμό, μεταξύ άλλων, και ανθρώπινου δυναμικού υψηλών προσόντων (brain gain), επιστημόνων που έκαναν μια διαδρομή στο εξωτερικό και θέλουν να επαναπατριστούν.
Η διάταξη αναντίρρητα συμπεριλαμβάνει δημόσιους υπαλλήλους και λειτουργούς, καθώς αναφέρεται σε όσους «παρέχουν υπηρεσίες στην Ελλάδα στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 12 του ΚΦΕ», η οποία στην περίπτωση 2γ αναφέρει «γ) [υπηρεσίες] οι οποίες ρυθμίζονται από τη νομοθεσία περί μισθολογίου και ειδικών μισθολογίων των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου» (παρ. 2γ άρθρου 12 του ν. 4172/2013).
Καθ’ υπέρβαση της εξουσιοδότησης του νόμου (παρ. 8 άρθρου 5Γ ν. 4172/2013), στην εκδοθείσα κοινή απόφαση Α.1087/2021 (ΦΕΚ Β’ 1691/26.4.2021) του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, οι δημόσιοι υπάλληλοι και λειτουργοί (περίπτωση 2γ) εξαιρούνται αυθαίρετα, αναιτιολόγητα και σε αντίθεση με τη ρητή αναφορά των άρθρων 5Γ και 12 του ΚΦΕ, με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 5 άρθρου 3 της Α. 1087/2021: «Εργασιακή σχέση που υφίσταται όταν ένα φυσικό πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες, οι οποίες ρυθμίζονται από τη νομοθεσία περί μισθολογίου και ειδικών μισθολογίων των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου, σύμφωνα με την περ. γ΄ της παρ. 2 του άρθρου 12 του ΚΦΕ, *δεν εμπίπτει* στις διατάξεις του άρθρου 5Γ του ΚΦΕ παρέχει υπηρεσίες στην Ελλάδα στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 12.»
Το συγκεκριμένο εδάφιο της απόφασης Α. 1087/2021, συνιστά πρόδηλη υπέρβαση εξουσίας και παραβίαση της αρχής της ισότητας, επειδή παρέχει τη φορολογική μείωση μόνο σε εκείνους που θα εργαστούν στον ιδιωτικό τομέα και εξαιρεί εκείνους που θα εργαστούν σε δημόσιους φορείς, σε διαμετρική αντίθεση με το γράμμα και το πνεύμα της νομοθετικής ρύθμισης την οποία εξειδικεύει.
Συνέπεια αυτής της ΥΑ είναι π.χ. κάποιος προερχόμενος από το εξωτερικό που θα προσληφθεί σε κολέγιο ή ΝΠΠΕ να έχει αυτή τη φορολογική απαλλαγή, ενώ αν εκλεγεί ως μέλος ΔΕΠ σε πανεπιστήμιο ή ερευνητής σε δημόσιο ερευνητικό κέντρο δεν την έχει.
Το άρθρο 5Γ του ΚΦΕ χωρίς αυτή την αυθαίρετη εξαίρεση θα μπορούσε να συμβάλει θετικά στο brain gain, ενώ τώρα η άδικη αντιμετώπιση που επιφυλάσσεται σε επιστήμονες που βρίσκονται στο εξωτερικό λειτουργεί αποτρεπτικά για την ένταξή τους στο δημόσιο πανεπιστήμιο ή στα εθνικά ερευνητικά κέντρα.
Β) η ΠΟΣΔΕΠ ζητά την εξής προσθήκη – τροποποίηση της παρ. 9 άρθρου 47 – Έναρξη ισχύος: «9. Το Μέρος Δ΄, περί λοιπών ρυθμίσεων ζητημάτων προσωπικού του δημοσίου τομέα, ισχύει από την 1η.1.2026, με εξαίρεση το άρθρο 44, το οποίο ισχύει από την 7η.10.2022.»
Με το άρθρο 44 του νομοσχεδίου τροποποιείται η ισχύουσα νομοθεσία και ορίζεται ότι δεν υποβάλλεται σε φόρο εισοδήματος το ειδικό επίδομα βιβλιοθήκης, που επαναχορηγήθηκε στα μέλη ΔΕΠ και τα εξαρτώμενα μισθολόγια από 7/10/2022 με το ν.5045/2023.
Το ειδικό επίδομα βιβλιοθήκης χορηγήθηκε σε εφαρμογή της απόφασης 1911/2022 του Σ.τ.Ε. (βλ. Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης νομοσχεδίου του ν.5045, σελ. 77: «Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπονται επιδόματα, παροχές και αποζημιώσεις, κατά μήνα, για τις προαναφερόμενες κατηγορίες διδακτικού προσωπικού. Ειδικά η χορήγηση του επιδόματος βιβλιοθήκης απορρέει από την υποχρέωση συμμόρφωσης με την υπ΄ αρ. 1911/2022 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.»).
Η συμμόρφωση όμως δεν ήταν πλήρης. Και τούτο διότι όσον αφορά το ειδικό επίδομα βιβλιοθήκης η ανωτέρω απόφαση, που ζητά την «αναβίωση των ειδικών μισθολογικών ρυθμίσεων για τα μέλη Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι., όπως αυτές ίσχυαν πριν από την τροποποίησή τους με τις αντισυνταγματικές διατάξεις του ν. 4093/2012, δηλαδή πριν την 1.8.2012», ρητά επισημαίνει ότι «η πάγια αποζημίωση για δημιουργία και ενημέρωση βιβλιοθήκης και για συμμετοχή σε συνέδρια και η οποία αποτελεί την ελάχιστη αναγκαία δαπάνη που καταβάλλεται για τον σκοπό αυτό έχει κριθεί ότι είναι αφορολόγητη με την ΣτΕ 29/2014 Ολομ., δεδομένου ότι συνδέεται άμεσα με την ιδιαιτερότητα των καθηκόντων των συγκεκριμένων λειτουργών και είναι αναγκαία για την εκπλήρωσή τους.»
Συνεπώς το επίδομα βιβλιοθήκης του ν.5045/2023 έπρεπε να χορηγείται αφορολόγητο από 7/10/2022 και όχι από 1/1/2026 που ορίζεται στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου.
Επιπλέον πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι για την αποφορολόγηση του συγκεκριμένου επιδόματος κατατίθενται από τα μέλη ΔΕΠ ενδικοφανείς προσφυγές και, στη συνέχεια, προσφυγές ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων κατά των απορριπτικών αποφάσεων της ΑΑΔΕ, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται ασκόπως οι υπηρεσίες και τα δικαστήρια για ένα θέμα που προκλήθηκε από ασυνέπεια της πολιτείας και το οποίο μπορεί να λυθεί άμεσα με πολιτική απόφαση.
Η ΠΟΣΔΕΠ τονίζει ότι η συντήρηση και καθυστέρηση επίλυσης τέτοιων εκκρεμοτήτων συνιστά απαξιωτική στάση της πολιτείας αλλά αποτελεί και ατελέσφορη τακτική, καθώς τα ποσά που τελικά αναγνωρίζονται με δικαστικές αποφάσεις επιβαρύνονται και με τόκους υπερημερίας.
Σημειώνεται τέλος ότι τα δύο συγκεκριμένα θέματα είχαν τεθεί εγγράφως υπόψη του Υπουργείου Οικονομικών στο παρελθόν αλλά και πρόσφατα, στις 10-10-2025, μαζί με το αίτημα της ΠΟΣΔΕΠ για συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου, χωρίς να υπάρξει ανταπόκριση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Alfavita Newsroom