Thumbnail
«Το σχολείο, πέρα από τον πρωταρχικό παιδαγωγικό και κοινωνικό-πολιτιστικό του σκοπό, πρέπει να προσφέρει τα μηνύματα για την προαγωγή της υγιεινής διατροφής και να εκπαιδεύει τους μαθητές σε θέματα διατροφής και ασφάλειας τροφίμων»

Η νομοθεσία, ενώ ξεκάθαρα επιβάλλει την υποχρέωση στους εκπαιδευτικούς να μεριμνούν για την αποφυγή προσέγγισης στον αύλειο χώρο του σχολείου ατόμων που δεν έχουν σχέση με την μαθητική κοινότητα, ενώ, χωρίς να επιτρέπει αμφισβήτηση, ορίζει τα είδη που θα πρέπει να διατίθενται στους μαθητές από το σχολικό κυλικείο, ενώ, χωρίς να αφήνει περιθώρια παρερμηνείας, απαιτεί συγκεκριμένους όρους υγιεινής στα σχολικά κυλικεία και στον τρόπο με τον οποίο θα προσφέρονται τα είδη τους προς τους μαθητές, δεν προβλέπει τον τρόπο και τα μέσα με τα οποία η εκπαιδευτική κοινότητα θα αποτρέψει ενέργειες που, ενδέχεται, να λειτουργήσουν σε βάρος της υγείας των μαθητών, με την διάθεση τροφίμων με την μέθοδο του delivery, από τα κάγκελα των αύλειων σχολικών χώρων.

Είναι προφανές ότι: «Το σχολείο, ως χώρος πνευματικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών, οφείλει να είναι ένας ασφαλής χώρος, στον οποίο όλοι οι μαθητές και όλες οι μαθήτριες θα απολαμβάνουν απρόσκοπτα τα αγαθά της γνώσης και τη χαρά της συνύπαρξης»[i].

Για τον λόγο αυτό, οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων καλούνται να: «Φροντίζουν ώστε οι θύρες εισόδου-εξόδου του σχολείου να παραμένουν κλειστές καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου. Με αυτό τον τρόπο διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών/τριών και αποτρέπεται η αναίτια έξοδος αυτών από τον προαύλιο χώρο του σχολείου, καθώς και η είσοδος ατόμων που δεν έχουν σχέση με τη λειτουργία του σχολείου […][ii].

Οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας: «Αναλαμβάνουν καθήκοντα εφημερευόντων, έχουν την ευθύνη της επιτήρησης και της προστασίας των μαθητών και επιμελούνται την καθαριότητα των σχολικών χώρων και ό,τι άλλο σχετίζεται με την υγιεινή και την ασφάλειά τους»[iii].

Επιπρόσθετα, οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν καθήκοντα εφημερίας έχουν την ευθύνη για την επιτήρηση των μαθητών/τριών κατά τη διάρκεια της προσέλευσης και της αποχώρησής τους από το σχολείο, την ώρα των διαλειμμάτων, καθώς και τη μέριμνα για την προστασία και τη σωματική τους ακεραιότητα.[…]. Οι εφημερεύοντες/ουσες οφείλουν να επιδεικνύουν τη δέουσα προσοχή στην άσκηση των καθηκόντων τους, παρεμβαίνοντας και προληπτικά προς αποφυγή περιστατικών που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των μαθητών»[iv].

Ακόμη: « […] Κατά την σύνταξη των κανόνων εφημερίας δίνεται προτεραιότητα στην επιτήρηση και τη μέριμνα για την προστασία και τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών, τον έλεγχο καθαριότητας  των σχολικών μονάδων και σε ό,τι έχει σχέση με την υγιεινή και την ασφάλειά τους» (παρ. 3, εδαφ. α). Και επίσης: «Οι εφημερεύοντες […] (7) Ελέγχουν τον αύλειο χώρο, ώστε να αποτρέπεται η προσέγγιση ή η είσοδος ατόμων που δεν έχουν σχέση με τη σχολική κοινότητα και δεν είναι δικαιολογημένη η εκεί παρουσία τους»[v].

Η ίδρυση και λειτουργία των σχολικών κυλικείων ρυθμίζεται από τις διατάξεις της ΚΥΑ 64321/Δ4.(ΦΕΚ Β 1003 30.5.2008) των Υπουργών Εσωτερικών – Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων καθώς και της απόφασης της Υφυπουργού Υγείας με Αριθμ. Υ1γ/ Γ.Π/οικ 81025 (ΦΕΚ Β 2135 29.8.2013): «Κανόνες υγιεινής σχολικών κυλικείων, καντινών (σταθερών), χώρων εστίασης εντός των σχολείων και καθορισμός των προϊόντων που διατίθενται από αυτά εντός δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης», όπως τροποποιήθηκε από την Υ1γ/Γ.Π./ΟΙΚ 96605/17-10-2013 και ισχύει.

Για τον έλεγχο της λειτουργίας του σχολικού κυλικείου συγκροτείται με απόφαση του Δημάρχου Επιτροπή Ελέγχου, η οποία αποτελείται από:

«α) Τον Διευθυντή του σχολείου ή τον αναπληρωτή του. β) Ένα μέλος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων με τον αναπληρωτή του. γ) Έναν δημοτικό σύμβουλο με τον αναπληρωτή του. δ) Ένα μέλος της Μαθητικής Κοινότητας με τον αναπληρωτή του. ε) Έναν Εκπαιδευτικό του σχολείου με τον αναπληρωτή του. Πρόεδρος της παραπάνω Επιτροπής είναι ο Διευθυντής του σχολείου ή ο αναπληρωτής του, ο οποίος καλεί τα μέλη σε συνεδρίαση για τη συζήτηση διαφόρων προβλημάτων λειτουργίας του κυλικείου» […] «Έργο της Επιτροπής είναι ο έλεγχος της ομαλής λειτουργίας του κυλικείου, η διάθεση από αυτό των προβλεπομένων και οριζομένων ειδών από τις ισχύουσες διατάξεις, όπως αυτές κάθε φορά ισχύουν[vi]

Εξάλλου, η υπενθύμιση της επιτακτικής ανάγκης εντατικοποίησης των υγειονομικών ελέγχων στις εκπαιδευτικές μονάδες, με στόχο την προστασία της Δημόσιας Υγείας είναι συνεχής. Στο πλαίσιο, αυτό επισημαίνεται ότι θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή: «στα κυλικεία των σχολείων, στις καντίνες (σταθερές), στους αυτόματους πωλητές τροφίμων και ποτών και στους χώρους εστίασης των σχολείων, προκειμένου να διαπιστώνεται η τήρηση των όρων και των προϋποθέσεων των σχετικών Υγειονομικών Διατάξεων και παράλληλα να εξετάζεται αν τα προσφερόμενα είδη είναι σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις ανωτ. (2) & (3) σχετικές Υγειονομικές Διατάξεις»[vii].

Από τις διατάξεις των ανωτέρω υπουργικών αποφάσεων συνάγεται ότι η ίδρυση και λειτουργία των σχολικών κυλικείων διέπεται από ένα ιδιαίτερα αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο, ενώ και η διάθεση προϊόντων εντός των σχολικών μονάδων υπόκειται σε περιορισμούς ως προς τα προϊόντα που μπορούν να διατίθενται, οι οποίοι, προφανώς, έχουν τεθεί και αποσκοπούν στην διασφάλιση της υγιεινής διατροφής των μαθητών. Παράλληλα, η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να διασφαλίσει ότι τα προβλεπόμενα από την νομοθεσία για την υγιεινή και την ασφάλεια των μαθητών θα εφαρμοστούν στο ακέραιο.

Στο, ιδιαίτερα σημαντικό, ζήτημα της προστασίας και της ασφάλειας των μαθητών έρχεται ως δεύτερο, αλλά σημαντικό στην δική του διάσταση, το γεγονός ότι οι περιορισμοί στους οποίους υπόκειται η λειτουργία των σχολικών κυλικείων δημιουργεί και ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού από την ανεξέλεγκτη διάθεση προϊόντων από τρίτους στους μαθητές εντός των σχολικών μονάδων, γεγονός το οποίο θα μπορούσε, ενδεχομένως, να οδηγήσει στην καταγγελία, εκ μέρους των εκμεταλλευτών των σχολικών κυλικείων, των συμβάσεων που έχουν συναφθεί και στην απώλεια σημαντικών εσόδων τα οποία εκ του νόμου προορίζονται για την κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων.

Και ενώ προβλέπεται ξεκάθαρα όλο το πλαίσιο που διέπει από την μια τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας των μαθητών σχετικά με την διατροφή τους από το σχολικό κυλικείο και, από την άλλη, τον ρόλο των εκπαιδευτικών στο προστατευτικό αυτό πλαίσιο, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη του τρόπου και των μέσων εφαρμογής του. Έτσι, ενώ στις παραπάνω νομοθετικές διατάξεις προβλέπονται σημαντικές λεπτομέρειες διασφάλισης των προϋποθέσεων υγιεινής, όπως: «Τα προσυσκευασμένα τρόφιμα διατίθενται σύμφωνα με τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων. Ειδικά τα προϊόντα που διατίθενται από το κυλικείο μετά από επεξεργασία πρέπει να τοποθετούνται σε χάρτινη μιας χρήσης συσκευασία, κατάλληλη για τρόφιμα»[viii] δεν είναι καθόλου σαφές με ποιον τρόπο  διασφαλίζονται για τους μαθητές οι κανόνες υγιεινής από την διάθεση προϊόντων από τρίτους εξωτερικούς πωλητές προς την μαθητική κοινότητα εντός του χώρου των σχολικών μονάδων (π.χ με την μέθοδο delivery), ενέργεια που είναι  εξαιρετικά δύσκολο να ελεγχθεί, τόσο για τον τρόπο συσκευασίας των προσφερόμενων (από τα κάγκελα του αύλειου χώρου του σχολείου) τροφίμων όσο και για το εάν τα προϊόντα που διατίθενται είναι αποκλειστικά και μόνο αυτά που επιτρέπονται σύμφωνα με τις ανωτέρω υπουργικές αποφάσεις.

Ειδικότερα, ενώ υφίστανται όλες οι παραπάνω υποχρεώσεις για τους εκπαιδευτικούς, δεν υφίσταται καμία υποχρέωση για τους «ντελιβεράδες» των σχολείων. Αντίθετα, φαίνεται πώς για όσους επιθυμούν να πουλήσουν τρόφιμα στους μαθητές με την μέθοδο του delivery, η έλλειψη νομοθετικής απαγόρευσης λειτουργεί και ερμηνεύεται ως δικαίωμα να το πράξουν. Έτσι, η, τυχόν, έσχατη προειδοποίηση από πλευράς εκπαιδευτικών ότι σε περίπτωση που συνεχιστεί από τρίτους αυτή η αγοραπωλησία από τα κάγκελα της σχολικής αυλής θα κληθεί η αστυνομία, αυτή η προειδοποίηση είναι κενή περιεχομένου, αφού δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη από την νομοθεσία.

Ακόμη και η προειδοποίηση από πλευράς εφημερευόντων εκπαιδευτικών προς τους μαθητές ότι αν επιχειρήσουν να προμηθευτούν τρόφιμα από τρίτους, ενώ βρίσκονται εντός του αύλειου χώρου του σχολείου, θα ενεργοποιηθούν, τυχόν, αποτρεπτικές ποινές, αυτή η προειδοποίηση, επίσης, είναι κενή περιεχομένου: δεν προβλέπεται από την σχολική νομοθεσία σχετική ποινή για, τυχόν, ανυπακοή στην παραπάνω προειδοποίηση.

Το σχολείο, πέρα από τον πρωταρχικό παιδαγωγικό και κοινωνικό-πολιτιστικό του σκοπό, πρέπει να προσφέρει τα μηνύματα για την προαγωγή της υγιεινής διατροφής και να εκπαιδεύει τους μαθητές σε θέματα διατροφής και ασφάλειας τροφίμων, σκοπούς, στους οποίους αποβλέπει και εξυπηρετεί σε έναν βαθμό το ανωτέρω ισχύον νομοθετικό πλαίσιο της λειτουργίας των σχολικών κυλικείων. Η προσπάθεια της πολιτείας να διασφαλίσει τις προϋποθέσεις για την επίτευξη αυτού του σκοπού φαίνεται να επιχειρείται μονόπλευρα: θέτει κανόνες και όρους μόνο προς την πλευρά της σχολικής κοινότητας, χωρίς να κάνει το ίδιο προς την πλευρά που θα θελήσει να αντιταχθεί στους κανόνες αυτούς με όρους «delivery», για το χρονικό διάστημα που οι μαθητές βρίσκονται κάτω από την «ομπρέλα» του σχολείου. Θέτοντας ο νομοθέτης αμφότερα τους κανόνες και τους τρόπους τήρησής τους, το έργο των εκπαιδευτικών στο συγκεκριμένο πλαίσιο θα γίνει αποτελεσματικότερο, ενώ, η παράλληλη ανάληψη πρωτοβουλιών ευαισθητοποίησης των παιδιών σε θέματα διατροφής, από τις μικρές ακόμη ηλικίες, θα προσφέρει  γόνιμο έδαφος στην προσπάθεια επίτευξης των στόχων. 


[i] Εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με Αρ.Πρωτ.: 143074/ΓΔ4/17-11-2022: «Ασφάλεια των μαθητών».

[ii] Στο ίδιο.

[iii] Υ.Α. Αριθμ. Φ.353.1./324/105657/Δ1/ΦΕΚ 1340 Β΄/16-10-2002.

[iv] Εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με Αρ.Πρωτ.: 143074/ΓΔ4/17-11-2022: «Ασφάλεια των μαθητών».

[v] ΥΑ Αριθ. Φ3/160/Γ1/187 (ΦΕΚ 170 Β / 06-031997): «Έλεγχος φοίτησης και επιτήρηση μαθητών - Εφημερίες εκπαιδευτικών»

[vi] ΥΑ Αριθμ. 153169/ΓΔ4/ΦΕΚ 7201 Β΄/30-12-2024.

[vii] Εγκύκλιος του Υπουργείου Υγείας και Ποιότητας Ζωής, με Αριθ. Πρωτ.: Δ1γ/Γ.Π/οικ.40022/11-9-2025.

[viii] Στο ίδιο.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Τρία χαρτονομίσματα των 50 ευρώ στη σειρά
Πρώιμη Παιδική Παρέμβαση: Voucher 800 ευρώ ανά μήνα - Ξεκινούν οι αιτήσεις, πώς θα το πάρετε
Ξεκινούν οι αιτήσεις για γονείς και φορείς – Οδηγίες, προθεσμίες και όλα όσα πρέπει να ξέρετε για το πρόγραμμα Πρώιμης Παιδικής Παρέμβασης
Πρώιμη Παιδική Παρέμβαση: Voucher 800 ευρώ ανά μήνα - Ξεκινούν οι αιτήσεις, πώς θα το πάρετε
Ε' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης σε συγκέντρωση εκπαιδευτικών με πανό
Διώξεις εκπαιδευτικών και νέο Πειθαρχικό: Κινητοποιήσεις την Κυριακή 19/10 στο ΑΠΘ – Συγκέντρωση Πέμπτη 16/10 στη ΔΔΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης
Οι ΕΛΜΕ και ο ΣΕΠΕ αντιδρούν μαζικά στις διώξεις εκπαιδευτικών και το νέο πειθαρχικό – Όλες οι λεπτομέρειες για τις εκδηλώσεις
Διώξεις εκπαιδευτικών και νέο Πειθαρχικό: Κινητοποιήσεις την Κυριακή 19/10 στο ΑΠΘ – Συγκέντρωση Πέμπτη 16/10 στη ΔΔΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης
Σαμαράς, Μητσοτάκης, Τσίπρας σε κολάζ
Δημοσκόπηση-βόμβα: Στάσιμη η ΝΔ, σε άνοδο το ΠΑΣΟΚ - Τι δείχνουν οι κινήσεις Τσίπρα και Σαμαρά
Ανατροπή στο πολιτικό σκηνικό: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τις κινήσεις του Αλέξη Τσίπρα και του Αντώνη Σαμαρά – Ο διχασμός στην...
Δημοσκόπηση-βόμβα: Στάσιμη η ΝΔ, σε άνοδο το ΠΑΣΟΚ - Τι δείχνουν οι κινήσεις Τσίπρα και Σαμαρά
βιβλιο
Παρουσίαση του βιβλίου της Αθηνάς Φιλίππου: «Ο νόμος έχει τη δική του ιστορία. Ίδρυση του Πανεπιστημίου Κύπρου»
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 14 Οκτωβρίου και ώρα 19:00
Παρουσίαση του βιβλίου της Αθηνάς Φιλίππου: «Ο νόμος έχει τη δική του ιστορία. Ίδρυση του Πανεπιστημίου Κύπρου»