Το Δίκτυο Παιδείας και Έρευνας της Νέας Αριστεράς καταγγέλλει το νέο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ), το οποίο εισάγει τις λεγόμενες «Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης». Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η κυβέρνηση επιχειρεί να μετατρέψει το δημόσιο σύστημα της ΕΕΚ σε μηχανισμό υπέρ των επιχειρηματικών συμφερόντων, μέσω εκχώρησης δημόσιων πόρων, φορολογικών κινήτρων και δυνατότητας ιδιωτικής καθοδήγησης του περιεχομένου σπουδών.
Το Δίκτυο υπενθυμίζει ότι η Νέα Δημοκρατία έχει ήδη διαμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο με τους νόμους 4763/20 και 5082/24, οι οποίοι, κατά την εκτίμησή τους, έχουν ήδη υπονομεύσει το δημόσιο χαρακτήρα της ΕΕΚ. Στην πράξη, από το 2020 έως σήμερα, το μαθητικό δυναμικό των δημόσιων ΙΕΚ μειώθηκε κατά 4.100 σπουδαστές, ενώ στα ιδιωτικά αυξήθηκε κατά 10.000.
Με το νέο νομοσχέδιο:
Οι «Ακαδημίες» θα λειτουργούν ως παραρτήματα των δημόσιων ΣΑΕΚ, αλλά θα ελέγχονται διοικητικά από επιτροπές με παρουσία ιδιωτών.
Η πρωτοβουλία ίδρυσής τους ανήκει αποκλειστικά σε ιδιώτες επιχειρηματίες, οι οποίοι θα υποβάλλουν πρόταση προς τον Υπουργό Παιδείας.
Οι ιδιώτες θα έχουν ενεργό ρόλο στην επιλογή του συντονιστή προγραμμάτων, του περιεχομένου σπουδών, ακόμη και στην επιλογή των σπουδαστών.
Προβλέπεται ο κίνδυνος οι Ακαδημίες να λειτουργήσουν σαν εργαλεία χαμηλού κόστους εργασίας, χωρίς σαφείς εγγυήσεις για αμοιβή ή δικαιώματα για τους σπουδαστές.
Ο θεσμός της μάθησης και της πρακτικής άσκησης καθίσταται ευάλωτος στην εργοδοτική καθοδήγηση, με ελάχιστη συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των κοινωνικών εταίρων.
Η Νέα Αριστερά αντιτίθεται κατηγορηματικά στη μετατροπή της δημόσιας ΕΕΚ σε εργαλείο ιδιωτικής κυριαρχίας και ζητεί:
Την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου για τις «Ακαδημίες» και την κατάργηση των νόμων 4763/20 και 5082/24.
Επανασχεδιασμό της ΕΕΚ ως δημόσιου, ισότιμου και δημοκρατικά ελεγχόμενου συστήματος.
Απόδοση του κοινωνικού και μορφωτικού ρόλου στην ΕΕΚ, με έμφαση σε στέρεες γνώσεις και αποφυγή πρόωρης εξειδίκευσης.
Κατανομή πόρων και ευθύνης στις τοπικές δομές μέσω της τοπικής αυτοδιοίκησης και των σχολικών επιτροπών.
Κατοχύρωση εργασιακών και εκπαιδευτικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτών, αμοιβή μαθητευομένων και πλήρη δημοκρατική λειτουργία των δομών.
Η Νέα Αριστερά δηλώνει ότι θα σταθεί απέναντι σε κάθε προσπάθεια υποβάθμισης της δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και θα αγωνιστεί για την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της και της κοινωνικής αποστολής της.
Αναλυτικά
ΔΙΚΤΥΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ
«ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ»: ΜΙΑ ΑΚΟΜΑ ΤΟΡΠΙΛΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
Ακόμα ένα νομοσχέδιο για την πολύπαθη στη χώρα μας Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) κατέθεσε η Κυβέρνηση. Αυτή τη φορά δημιουργεί τις «Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης», δίνοντας στις ιδιωτικές επιχειρήσεις τη δυνατότητα να επωφελούνται από την εκμετάλλευση δημόσιων χώρων και υποδομών, να έχουν σημαντικές φορολογικές απαλλαγές για τις υπηρεσίες και τους χώρους που θα «προσφέρουν», αλλά και να καθορίζουν με τις προτάσεις και την οικονομική τους «επιφάνεια» το περιεχόμενο της δημόσιας ΕΕΚ σε ειδικότητες και περιεχόμενο σπουδών, επιλογές σπουδαστών/-τριών κ.λπ..
Όλα εξελίσσονται σύμφωνα με το ολέθριο σχέδιο της ΝΔ για τη δημόσια ΕΕΚ που ξεκίνησε με την ψήφιση των νόμων 4763/20 και 5082/24.
Τα είχαμε επισημάνει και τότε: «Ο ν.5082/24, που ψηφίστηκε, μαζί με τον 4763/20, έχουν -σύμφωνα με τον κ. πρωθυπουργό- στόχο η ΕΕΚ «να καταστεί σύγχρονη και αποτελεσματική και να εγγυάται πτυχία με αξία». Μόνο που η δική του «αξία» είναι η υποταγή του δημόσιου συστήματος της ΕΕΚ εξ ολοκλήρου στις ανάγκες των επιχειρήσεων και η χρηματοδότηση των ιδιωτικών ΙΕΚ με ευρωπαϊκά κονδύλια».
Τα επίσημα στοιχεία αποκαλύπτουν αυτά που και τότε καταγγέλλαμε και αναδεικνύουν την πραγματική στόχευση αυτής της πολιτικής:
· Από το 2020 μέχρι το 2024, το σπουδαστικό δυναμικό των δημόσιων ΣΑΕΚ (ΙΕΚ) μειώθηκε κατά 4.100 σπουδαστές (-10%), ενώ στα ιδιωτικά αυξήθηκε κατά 10.000 (+28%).
· Το 2020, οι σπουδαστές και οι σπουδάστριες των δημόσιων ΣΑΕΚ ήταν πλειονότητα (53%), ενώ το 2024 κατρακύλησαν στο 44%. Αντίθετα, οι ιδιωτικές σχολές από 47% το 2020 έφτασαν στο 56% του συνολικού συνόλου.
· Από την άλλη μεριά, με τη θεσμοθέτηση της ΕΒΕ, συνολικά 25-30 χιλιάδες νέες και νέοι μένουν κάθε χρόνο εκτός πανεπιστημίων, ωθούμενοι βίαια προς την ιδιωτική εκπαίδευση στα λεγόμενα ιδιωτικά «πανεπιστήμια» και την ιδιωτική κατάρτιση.
Με το νέο νομοσχέδιο για τις λεγόμενες «Ακαδημίες» η ιδιωτική κατάρτιση μπαίνει ως πραγματικό αφεντικό στη δημόσια ΕΕΚ.
Αναλυτικότερα:
- Δημιουργούνται «Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης» ως παραρτήματα των ΣΑΕΚ, με πενταμελή διοικούσα επιτροπή, με πρόεδρο που τον ορίζει απευθείας ο/η Υπουργός Παιδείας και 2 μέλη από τους ιδιώτες επιχειρηματίες που θα συμμετάσχουν στις συγκεκριμένες «ακαδημίες». Ο συντονιστής των προγραμμάτων στις ΑΕΚ θα είναι υποχρεωτικά πρόσωπο που υποδεικνύουν οι ιδιώτες!
- Οι ακαδημίες θα δημιουργούνται μετά από πρόταση των ιδιωτών επιχειρηματιών προς τον Υπουργό Παιδείας, δηλ. η πρωτοβουλία ίδρυσης ανήκει αποκλειστικά στου ιδιώτες!!
- Οι Ακαδημίες θα ιδρύονται ως «παραρτήματα» των ΣΑΕΚ, αλλά ουσιαστικά δημιουργούν νέο παράλληλο θεσμό, με κίνδυνο κατακερματισμού της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και σύγχυσης για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες.
- Η πολιτική της κυβέρνησης είναι να επεκτείνει θεσμικά την εργοδοτική καθοδήγηση του περιεχομένου σπουδών, αδιαφορώντας για τον οποιοδήποτε δημοκρατικό σχεδιασμό με ισότιμη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, εκπαιδευτικών και σπουδαστών.
- Όσον αφορά την πρακτική άσκηση και τη μαθητεία, ελλοχεύει ο κίνδυνος οι Ακαδημίες να λειτουργήσουν ως μηχανισμός φθηνής ή απλήρωτης εργασίας, αφού δεν προβλέπεται συγκεκριμένο πλαίσιο για την πληρωμή των σπουδαστών/-τριών, απλά «δύναται», όπως και στα ΣΑΕΚ, να καλύπτονται από εθνικούς/ευρωπαϊκούς πόρους.
- Η «αριστεία» στην επιλογή των στελεχών συνεχίζεται και εδώ αφού, εκτός από τον πρόεδρο της διοικούσας επιτροπής, που επιλέγεται από τον Υπουργό, οι Υποδιευθυντές των ΣΑΕΚ, που θα έχουν διοικητικό ρόλο στις «Ακαδημίες», δεν θα επιλέγονται όπως μέχρι σήμερα από διαδικασία μοριοδότησης προσόντων, αλλά θα τους προτείνει ο παντοδύναμος Διευθυντής της ΣΑΕΚ και θα ορίζονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ. & Δ.Β.Μ. (Υπουργείο Παιδείας).
- Προωθείται ακόμα περισσότερο η κατάργηση και συγχώνευση υπαρχουσών δημόσιων ΣΑΕΚ, σε όφελος των ιδιωτικών, όπως αποδεικνύουν τα επίσημα στοιχεία. Στις ρυθμίσεις που ήδη είχε θεσμοθετήσει η κυβέρνηση της ΝΔ με τον ν. (τίθεται σε αναστολή, συγχωνεύεται ή υπάγεται σε άλλη ως παράρτημα όποια ΣΑΕΚ έχει λιγότερους από 100 σπουδαστές/-τριες για δύο συνεχόμενα έτη ή 200 στις μεγάλες αστικές περιφέρειες) προστίθεται η νέα δυνατότητα αναστολής/συγχώνευσης/υπαγωγής όταν δεν υπάρχουν επαρκείς αίθουσες ή εξοπλισμός ή υπάρχει εγγύτητα με άλλες δομές.
- Ουσιαστικά οι ΑΕΚ θα είναι μια δημόσια δομή για να εξυπηρετεί τα πρόσκαιρα συμφέροντα των τοπικών ιδιωτικών επιχειρήσεων σε βάρος συνολικά του δημόσιου συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης τόσο σε επίπεδο προσανατολισμού όσο και εκπαιδευτικού προσανατολισμού.
Από την άλλη μεριά, η κυβέρνηση έχει ουσιαστικά εγκαταλείψει τα δημόσια Επαγγελματικά Λύκεια, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Μας ανησυχεί ιδιαίτερα το γεγονός πως δεν έχουν προχωρήσει τα νέα προγράμματα σπουδών, τα νέα βιβλία και οι εργαστηριακοί οδηγοί των ΕΠΑΛ, όταν ήδη από το 2017 ξεκίνησε αυτή η διαδικασία από το ΙΕΠ με πρόγραμμα ΕΣΠΑ 10 εκατ. ευρώ. Επτά χρόνια μετά δε νιώθει κανείς την ανάγκη, ούτε από το υπουργείο ούτε από το ΙΕΠ, να ενημερώσει την εκπαιδευτική κοινότητα για το τι έχει γίνει, γιατί έχει υπάρξει αυτή η αδικαιολόγητη καθυστέρηση και τι έχει γίνει με τα χρήματα. Θυμίζουμε πως τα βιβλία στα ΕΠΑΛ χρονολογούνται από το 2000. Κατά τα άλλα, το υπουργείο Παιδείας μιλά για εκσυγχρονισμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Η Νέα Αριστερά αντιπαρατίθεται σε αυτή τη στρατηγική υποβάθμισης της δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) και ιδιωτικοποίησης του συνόλου της μεταλυκειακής εκπαίδευσης.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ (ΕΕΚ)
Για τη ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ, η ΕΕΚ πρέπει να έχει στόχο να προετοιμάσει ένα μεγάλο τμήμα της νέας γενιάς για την άσκηση επαγγέλματος, εξασφαλίζοντας ωστόσο το αναγκαίο μορφωτικό υπόβαθρο. Γι’ αυτό και πρέπει να αναγνωρίζονται, να διαφυλάσσονται και να ενισχύονται ο κοινωνικός της ρόλος, η παροχή στέρεων γνώσεων και η αποφυγή της πρόωρης εξειδίκευσης.
Η ΕΕΚ πρέπει να συμβάλλει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας και στον οικολογικό μετασχηματισμό, και να εντάσσεται σε έναν ευρύτερο αναπτυξιακό σχεδιασμό με επίκεντρο την κοινωνία. Προϋπόθεση για τα παραπάνω αποτελεί η κατάργηση του θεσμικού πλαισίου για την ΕΕΚ που δημιούργησε η κυβέρνηση της ΝΔ (ν.4763/20 και ν.5082/24) αλλά και η απόσυρση του νέου νομοσχεδίου για τις λεγόμενες «Ακαδημίες» επαγγελματικής κατάρτισης.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ
ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
· Στο πλαίσιο της θεσμοθέτησης της 14χρονης, δημόσιας και δωρεάν υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ένταξη όλων των τάξεων του Λυκείου (όλων των τύπων) στην υποχρεωτική εκπαίδευση και εδραίωση του Επαγγελματικού Λυκείου ως σχολείου ισότιμης επιλογής.
· Νέα προγράμματα σπουδών, ευρύτερες γενικές-τεχνολογικές γνώσεις, αποφυγή πρόωρης κατάρτισης, ενίσχυση της εργαστηριακής τους υποδομής.
· Ενίσχυση και εμπλουτισμός του προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ» (ΜΝΑΕ) και με νέες δράσεις.
· Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για τα νέα προγράμματα σπουδών, τις δράσεις του ΜΝΑΕ και τις επαγγελματικές εξελίξεις.
· Μετατροπή των πρότυπων ΕΠΑΛ σε πειραματικά.
· Να διατηρηθεί το σημερινό ποσοστό εισαγωγής αποφοίτων στα Πανεπιστήμια. Δικαίωμα πρόσβασης και στις ανώτατες στρατιωτικές σχολές.
· Κατάργηση των ΕΣΚ της πρόωρης κατάρτισης μετά το γυμνάσιο.
ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ)
• Επίλυση των δομικών προβλημάτων χρηματοδότησης, προγραμμάτων σπουδών και υποδομών των δημοσίων.
• Επανασχεδιασμός της πρακτικής άσκησης, αμοιβή των σπουδαστών με συμμετοχή και των εργοδοτών.
• Να μεταφερθούν στους Δήμους τα κονδύλια για τις λειτουργικές δαπάνες και η διαχείριση να γίνεται μέσω των σχολικών επιτροπών.
• Οι εκπαιδευτές υπογράφουν συμβάσεις εργασίας και διασφαλίζεται η άμεση πληρωμή τους.
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ
• Αποκλειστικά δημόσιος ο χαρακτήρας του συστήματος πιστοποίησης. Αναμόρφωση του ΕΟΠΠΕΠ.
• Δωρεάν συμμετοχή και προετοιμασία (από τις δημόσιες δομές) για τις εξετάσεις πιστοποίησης, των αποφοίτων ΙΕΚ και Μεταλυκειακού έτους των ΕΠΑΛ.
ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ
• Οι ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ μετασχηματίζονται σε ΣΧΟΛΕΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ και εντάσσονται στο μεταλυκειακό επίπεδο σπουδών, επιπέδου 5.
• Καθορίζονται οργανικές θέσεις μόνιμων εκπαιδευτικών σε βασικές ειδικότητες.
• Αναγνωρίζεται η εκπαιδευτική προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών τεχνικών ειδικοτήτων των ΤΕΕ-ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ (που ανήκαν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση).
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΣΜΟ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ, σε όλες τις δομές όπου αυτός εφαρμόζεται:
• παραμένει οργανικά ενταγμένη στα ΕΠΑΛ, στις σχολές ΟΑΕΔ και στα ΙΕΚ, αντίστοιχα,
• εκπαίδευση των εργαζομένων-εκπαιδευτών στους χώρους εργασίας,
• αμοιβή μαθητευομένων στο 100% του κατώτατου μισθού με συμμετοχή και των εργοδοτών,
• εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων μάθησης στους χώρους εργασίας για κάθε ειδικότητα.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
• Ενίσχυση των θεσμών διά βίου μάθησης και επίλυση των λειτουργικών και θεσμικών προβλημάτων τους (Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, Σχολεία Φυλακών, Εσπερινά Σχολεία, θεσμοί συνεχιζόμενης κατάρτισης). Αύξηση της χρηματοδότησης.
• ΣΔΕ: τροποποίηση Κανονισμού Οργάνωσης και Λειτουργίας, δημιουργία οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών, επιμόρφωση από δημόσιους φορείς, έγκαιρη πληρωμή ωρομισθίων.
ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ - ΚΔΒΜ
• Ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου με τη δημιουργία ενός ευέλικτου και αποτελεσματικού συστήματος πιστοποίησης προγραμμάτων και αποφοίτων.
• Η κατάρτιση συνοδεύεται από πρακτική άσκηση που αμείβεται, για την οποία είναι υπεύθυνο το ΚΔΒΜ.
• Ολοκλήρωση και ενσωμάτωση των ΚΔΒΜ στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
• Κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων σε όλες τις ειδικότητες όλων των δομών ΕΕΚ.
ΔΙΚΤΥΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 8/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ