Αξιολόγηση
Η ίδια η διδασκαλία είναι μία διαρκής και αγωνιώδης αξιολόγηση του εκπαιδευτικού από τον εαυτό του

Σήμερα δε θα μπει αξιολογητής στο μάθημά μου. Λέω να αξιολογηθώ μόνος μου. Και εγώ είμαι πιο αυστηρός κριτής από τον αξιολογητή μου, να είστε σίγουροι για αυτό. Σας το λέω όμως από τώρα, μην περιμένετε σενάριο, εποπτικά μέσα, φύλλα εργασίας και αξιολόγηση του μαθήματος. Αυτά τα κάνω μία ώρα κάθε τέσσερα χρόνια. Για τα μάτια του αξιολογητή μου.

Σήμερα λοιπόν θα αξιολογήσω μία ώρα μαθήματος σαν και αυτό που κάνω κάθε μέρα. Τα μόνα μου όπλα είναι η αφηγηματική μου δεινότητα (έτσι θέλω να πιστεύω), το χιούμορ μου (έτσι θέλω να πιστεύω), οι θεατρικές μου αρετές ( έτσι θέλω να πιστεύω επίσης) και η επιστημοσύνη μου ( έτσι θέλω να πιστεύει ο αξιολογητής μου). Α και ένα τελευταίο όπλο: το πάθος μου για τη διδασκαλία που είναι το μόνο σίγουρο. Αν αυτό έλειπε για ποιο άλλο λόγο θα έκανα αυτή τη δουλειά; Για τις υψηλές αμοιβές, για τις εξαιρετικές συνθήκες, για την ασφάλεια, για την αξία στην κοινωνία και όλα αυτά που ισχύουν για τους εκπαιδευτικούς σε όλες τις άλλες χώρες εκτός από τη δική μου;

Πολλοί πιστεύουν ότι η διδασκαλία είναι μία απλή αναμετάδοση κεκτημένης γνώσης. Πόσο έξω πέφτουν. Είναι μάχη εναντίον του απρόβλεπτου. Μία παράσταση χωρίς σενάριο, σκηνοθεσία και κείμενα. Ποιοι είναι οι αντίπαλοι εδώ; Το πλήθος και η δυσκολία των αποφάσεων που καλούμαι να λάβω κατά τη διάρκειά της διδασκαλίας, τα αχαρτογράφητα νερά, οι διλημματικές καταστάσεις, οι εσωτερικές συγκρούσεις, οι αντιφάσεις, τα απρόσμενα, οι ματαιώσεις και το ρολόι. Αυτό που δεν γνωρίζουν οι θιασώτες της αξιολόγησης είναι πως η ίδια η διδασκαλία είναι μία διαρκής και αγωνιώδης αξιολόγηση του εκπαιδευτικού από τον εαυτό του. Για κάθε φράση που λέει, για κάθε απάντηση που παίρνει και για κάθε τροπή που παίρνει το μάθημα. Φύγαμε λοιπόν!  Ας ξεκινήσει η αξιολόγηση από μένα για μένα.

Ας ξεκινήσει η αξιολόγηση

Ξεκινάω την αξιολόγηση μου από τον εαυτό μου. Αντιστοιχεί σε μία ώρα μαθήματος στο τμήμα Β4. Το μάθημα είναι η φυσική και συγκεκριμένα η Αδράνεια. Όσο προχωράει το μάθημα θα προσθέτω ή θα αφαιρώ μονάδες από τον εαυτό μου, ανάλογα με την εξέλιξη της διδασκαλίας, γιατί θέλω σοβαρή αξιολόγηση και όχι προχειροδουλειά.

1) Αφού καλημερίζω τα παιδιά, τους ζητώ να καθίσουν κάτω. Κάθονται αμέσως και επικρατεί σιωπή. Σιωπή της προσμονής ή της 1ης ώρας; Όπως και να έχει σιωπή.                                    Μονάδες +1.

2) Παίρνω φόρα τρέχοντας προς την πόρτα και ζητάω από τους μαθητές να μου φωνάξουν «stop» λίγο πριν φτάσω στην πόρτα. Να πω εδώ ότι οι μαθητές είναι συνηθισμένοι στις θεατρική και ενσώματη διδασκαλία μου και δεν παραξενεύονται. Τα παιδιά μού φωνάζουν «stop» και εγώ επίτηδες πέφτω πάνω στην πόρτα η οποία ανοίγει διάπλατα. Τα παιδιά γελάνε. Το γέλιο σημαίνει: «τσίμπησαν». Μονάδες +3. So far so good.

3) Ρωτάω: «Γιατί δεν σταμάτησα απότομα όταν μου φωνάξατε «stop» και σαβουριάστηκα πάνω στην πόρτα»; Μαθήτρια απαντάει: «γιατί είχατε φόρα κύριε». Bingo. Μονάδες +2

4) Ρωτάω: «δηλαδή για να καταλάβω, δεν μπορώ να σταματάω όποτε θέλω; Υπάρχει κάτι που με εμποδίζει;». Μουγκαμάρα. Μαθητής μισοσηκώνει το χέρι του. Απαντάει: «Ίσως κάποια δύναμη κύριε;». Air ball. Μονάδες – 2.

5) Θα προσπαθήσω να πάρω το rebound και να το σώσω. Απευθυνόμενος στον ίδιο μαθητή του λέω «Αν υπήρξε τέτοια δύναμη πάνω στο σώμα μου, τότε ποιος είναι αυτός που την έβαλε;». Σιωπή στο ακροατήριο. Άλλος μαθητής πετιέται χωρίς χέρι και λέει: «Εμείς που φωνάξαμε stop». Κάποιοι μαθητές γελάνε. Στιγμιαία επικράτηση χάους. – 4 μονάδες. Ο μαθητής που απάντησε, εμφανώς πειραγμένος, κρέμεται από τα χείλη μου και με τα μάτια μάλλον με εκλιπαρεί να τον σώσω. Λέω: «μπορεί να έκανε λάθος ο συμμαθητής σας αλλά τουλάχιστον έχει το θάρρος να εκτεθεί και να κάνει λάθη που σημαίνει, τι έχουμε πει τόσες φορές, ευκαιρία να μάθει». Πέφτει ωραία σιωπή, σχεδόν ψυχοθεραπευτική. Μονάδες +2.

6) Λέω «Τελικά παιδιά υπάρχει κάποια δύναμη που με εμπόδισε να σταματήσω;». Μαθήτρια με υψηλή βαθμολογία σηκώνει το χέρι και λέει: «Όχι κύριε». Εγώ απαντάω:  «Ακριβώς». Μονάδες +1.

7) Συνεχίζω: «Τότε τι άλλο μπορεί να είναι;». Κανένα χέρι δεν σηκώνεται. Μονάδες -2.

8)Αποφασίζω ότι ήρθε η ώρα για την 1η βοήθεια. Θυσιάζω το πρώτο μου κανονάκι. Μονάδες -2. Λέω λοιπόν: «Μήπως πρόκειται για κάτι που έχουν όλα τα σώματα από μόνα τους;». Ωραίο αυτό που είπα. Μονάδες +2.

9) Συνεχίζω: «Μήπως πρόκειται για μία κρυμμένη ιδιότητα των σωμάτων;». Μονάδες -2 γιατί φανέρωσα τη λέξη ιδιότητα αλλά Μονάδες +2 για τη λέξη κρυμμένη αφού δημιούργησα μυστήριο.

10) Ρωτάω: «και τι προκαλεί αυτή η ιδιότητα στα σώματα παιδιά;». Μαθήτρια που συνήθως δε συμμετέχει παίρνει το λόγο: «Δεν τα αφήνει να σταματήσουν την ώρα που θέλουν». Φωνάζω με ενθουσιασμό: «Μπράβο!». Η μαθήτρια χαμογελά. Μονάδες +4. (για το χαμόγελο).

11) Έχω πάρει φόρα και ποιος με πιάνει. Συνεχίζω: «Μήπως αυτή η κρυμμένη ιδιότητα που έχουν τα σώματα δεν αφορά μόνο το σταμάτημα, αλλά και το ξεκίνημα;». Μαθητής χωρίς να σηκώσει χέρι πετιέται και λέει: «Μήπως κύριε μάς κάψατε και τα τελευταία εγκεφαλικά μας κύτταρα;». Κανονικά εδώ θα έπρεπε να βάλω αρνητικές μονάδες αλλά άμα είσαι έμπειρος καθηγητής σαν και εμένα γνωρίζεις πως όταν ο μαθητής σου λέει κάτι τέτοιο είναι κάτι σαν κομπλιμέντο μασκαρεμένο σαν μπηχτή. Εκδηλώνει το ενδιαφέρον του με αυτό τον τρόπο. Γι’ αυτό λοιπόν: Μονάδες +2.

12) Συνεχίζω ακάθεκτος, είμαι έτοιμος να τα σαρώσω όλα. Λέω: «Μήπως αυτή η κρυμμένη ιδιότητα εμποδίζει το σώμα όχι μόνο να σταματήσει, όχι μόνο να ξεκινήσει αλλά γενικά να αλλάξει ταχύτητα δηλαδή να τη μειώσει ή να την αυξήσει;». Μασημένη τροφή γιατί μου απομένουν μόνο 15 λεπτά μέχρι το κουδούνι. Μονάδες -3.

13) Κτυπάει η πόρτα. Η υποδιευθύντρια ζητάει από τους μαθητές τις δηλώσεις και τα χρήματα για την εκδρομή της Παρασκευής. Αμάν και αυτή η χριστιανή, σαν τις διαφημίσεις του Star ένα πράγμα, σε κόβουν πάντα στο καλύτερο. Ανοίγουν τσάντες, ξεδιπλώνονται χαρτάκια, μετριόνται χρήματα, ο τάδε έχει φέρει δήλωση αλλά όχι χρήματα, ο δείνα έχει φέρει χρήματα αλλά όχι δήλωση. Τώρα πρέπει φτου και από την αρχή το μάθημα. Μονάδες -3.

14) Ρωτάω: «Μήπως υπάρχουν κάποιες ερωτήσεις μέχρι τώρα;». Μαθήτρια που είναι στη σημαία και επιθυμεί άμεσο ξεδίπλωμα της ύλης ρωτάει: «Πως λέγεται αυτή η ιδιότητα κύριε που εμποδίζει τα σώματα να αλλάζουν ταχύτητα;». Απαντάω: «Αδράνεια». Βιάστηκα λόγω εκβιασμού του ρολογιού και της δύναμης της μαθήτριας. Μονάδες -2.

15) Συνεχίζω ετυμολογικά: «Μήπως μπορεί κάποιος από εσάς να μου πει από που βγαίνει η λέξη Αδράνεια;». Μαθήτρια που σίγουρα θα πάει θεωρητική κατεύθυνση μου λέει: «Μήπως κύριε από τη λέξη Δράση;». Της λέω «Και το άλφα μπροστά τι είναι τότε;». Η μαθήτρια απαντά γρήγορα: «Στερητικό». Λέω με ενθουσιασμό: «Τέλεια! Άρα η Αδράνεια είναι η μη Δράση. Το καταλάβατε;». Το μάλιστα ήταν χλιαρό. Μονάδες +1.

16) Συνεχίζω εκλαϊκευτικά: «Στη ζωή παιδιά πότε λέμε πως κάποιος είναι αδρανής;». Αυτή τη φορά έχω 8 σηκωμένα χέρια. Δίνω το λόγο σε ένα: «όταν είναι τεμπέλης κύριε». Συμπληρώνω εγώ: «Τέλεια. Δηλαδή όταν δεν του αρέσει να αλλάζει. Μπορείτε να μου πείτε λοιπόν άλλες λέξεις που έχουν παρόμοιο νόημα με τη λέξη Αδράνεια;». Οι λέξεις που ακούστηκαν ήταν: «Τεμπελιά (ξανά), συνήθεια, βαρεμάρα». Ελπίζω το «βαρεμάρα» να αφορούσε την Αδράνεια και όχι το μάθημά μου. Μονάδες +2.

17) Λέω: « Άρα λοιπόν παιδιά τι είναι η Αδράνεια τελικά; Είναι η ιδιότητα όλων των σωμάτων να αντιστέκονται στην αλλαγή της κίνησής τους. Αν μιλάγανε τα σώματα θα μας φώναζαν: «Δεν μας αρέσει να αλλάζουμε κίνηση. Τι δεν καταλαβαίνετε;». Να και το αστειάκι για τη χώνεψη της έννοιας. Παρεμπιπτόντως, το βιβλίο αντί της λέξης «κίνησης» αναφέρει «κινητικής κατάστασης» αλλά εδώ μιλάμε για παιδιά Β’ Γυμνασίου κύριοι. Μαλώνω λοιπόν από μέσα μου για πολλοστή φορά με τους συγγραφείς των βιβλίων αλλά εμένα με τη σειρά μου με μαλώνει το ρολόι: «έχεις ακόμα 7 λεπτά!!». Μονάδες 0

18) Αναφέρω βιαστικά μερικά παραδείγματα Αδράνειας (πιο κλασσικά πεθαίνεις) όπως τον τύπο που είναι όρθιος στο λεωφορείο και που πετιέται μπροστά όταν το λεωφορείο σταματάει και πετιέται πίσω όταν ξεκινάει. Μονάδες -1. 

19) Από εδώ και πέρα πρέπει να τρέξω. Τέρμα η μαιευτική μέθοδος. Πάμε για φουλ μετωπικό μάθημα για να αποφύγουμε τη μετωπική σύγκρουση με το κουδούνι. Ρωτάω: «Η Αδράνεια παιδιά σε τι μετριέται;». Αγνοώ τα σηκωμένα χέρια και απαντάω μόνος μου: «Είναι ιδιότητα, δεν είναι φυσικό μέγεθος άρα δεν έχει μονάδα μέτρησης, το καταλάβατε;». Μωρέ το καταλάβατε, δεν το καταλάβετε εγώ προχωράω. Μονάδες  -3.

20) Σηκώνω τον πιο μικροκαμωμένο μαθητή στην τάξη και του ζητάω να τρέξουμε ταυτόχρονα προς την πόρτα και οι υπόλοιποι μαθητές να μας φωνάξουν πάλι «stop». Εγώ βέβαια κλασσικά το τερματίζω και κάνω ότι κουτρουβαλιάζομαι πάνω στην πόρτα ενώ ο μικροκαμωμένος μαθητής σταματάει πριν πέσει πάνω στην πόρτα. Ρωτάω: «Ποιος από τους δυο μας δυσκολεύτηκε πιο πολύ να σταματήσει; Ποιος έχει μεγαλύτερη αδράνεια;». Όλα τα χέρια σηκώθηκαν και ένα από αυτά απάντησε: «Εσείς κύριε». +3 Μονάδες.

21) Συνεχίζω: «Γιατί πιστεύετε ότι εγώ έχω μεγαλύτερη Αδράνεια και δυσκολεύομαι πιο πολύ να αλλάζω κίνηση; Τι φταίει;». Σηκώνει χέρι ο πιο αδιάφορος μαθητής του σχολείου, από αυτούς που λέμε πως ενισχύουν τη βαριά βιομηχανία της χώρας δηλαδή τον τουρισμό. Από τη μία η ευκαιρία να τον εμπλέξω για πρώτη φορά στο μάθημα και από την άλλη το τικ τακ του ρολογιού. Αποφασίζω να τον εμπλέξω και τελικά έμπλεξα εγώ. Απαντά: «Η ηλικία σας φταίει κύριε». Χαμός στο ακροατήριο. Μονάδες -3.

22) Ζητάω σωσίβιο από τη μαθήτρια της σημαίας: «Εσύ τι λες Γεωργία;». Κρέμομαι από τα χείλη της. Το σκέφτεται λίγο και απαντάει: «Μήπως η μάζα φταίει κύριε;». Yes! Buzzer beater! Ποια είσαι κορίτσι μου ο θηλυκός Ναν ή ο Βεζένκοφ; Πάρε και τη σημαία, πάρε και περικεφαλαία, είσαι η βασίλισσά μου. Μονάδες +3. Ουφ.

23) Έχω ακόμα 1 λεπτό. Σκέφτομαι να μην βάλω άλλο καλάθι. Απλά να κρατήσω τη μπάλα στα χέρια μέχρι να τελειώσει ο αγώνας. Λέω: «Μετά το σημερινό μάθημα παιδιά μπορείτε να καταλάβετε γιατί στο μπάσκετ ο playmaker είναι πιο ευέλικτος και αλλάζει πιο εύκολα την κίνησή του από τον center;». Γύρω στα 15 χέρια σηκώνονται; Καλά ποιος είμαι τέλος πάντων; Δίνω το λόγο σε ένα μαθητή, τον πιο ντροπαλό της τάξης. Βάλτο αγόρι μου! Ο μαθητής διστάζει αλλά ψελλίζει: «Γιατί ο center έχει μεγαλύτερη μάζα και μεγαλύτερη αδράνεια από τον playmaker». Πανηγυρίζω: «Μπράβο, Το έβαλες αγόρι μου». Ο ντροπαλός μαθητής έχει αποκτήσει χαμόγελο colgate και εγώ σκέφτομαι πως για κάτι τέτοιες στιγμές η δουλειά μας αξίζει τελικά παρά τις πίκρες. Μονάδες +5

24) Το κουδούνι χτυπάει. Μαθητής που κυκλοφορεί στο σχολείο με το παρατσούκλι «μπασκετμπολίστας» μού φωνάζει επίμονα να μου κάνει μία τελευταία ερώτηση. Εγώ ζητάω από τα παιδιά να κάνουν ησυχία και τότε είναι που δεν το είδα να έρχεται. Ρωτάει: «Και ο Αντετοκούμπο κύριε που έχει βαρύ κορμί πώς είναι τόσο ευέλικτος;». Βουβαμάρα στη τάξη και βουβαμάρα ενώ το κουδούνι έχει κτυπήσει δεν είναι καλό πράγμα. Αντί να του πω «πάψε ρε συφοριασμένο»  λέω: «σκεφτείτε το για το επόμενο μάθημα». Saved by the bell που λένε. Μονάδες -6.

Η Αξιολόγηση έλαβε τέλος. Η ώρα του αποτελέσματος

Η αξιολόγησή μου τελείωσε. Πρέπει να κάνω τώρα τη σούμα για να βγάλω το τελικό αποτέλεσμα. Προσθέτω τις μονάδες:  +1+3+2– 2 –2 – 2+2+1-2-2+2-2+2+4+2-3-2-2+1+2+0-1

-2+3-3+3+5-6. Τελικό άθροισμα 0 Μονάδες.

Αυτά τα πάνω κάτω, τα μπρος πίσω, τα καλά και τα κακά έχει ένα αληθινό μάθημα. Σας το είπα, είμαι πολύ αυστηρός αξιολογητής του εαυτού μου, πολύ πιο αυστηρός από τους αξιολογητές μου. Αυτοί μπορούν να με κρίνουν μία και έξω και μέσα σε μία ώρα ως πολύ καλό ή εξαιρετικό ή επαρκή αλλά εγώ κάθε ώρα έχω διαφορετικό αγώνα. Πότε νικάω, πότε χάνω αλλά πάντοτε, μα πάντοτε, τα δίνω όλα. Αντί να κάθομαι να κερδίζω μόνο στους στημένους αγώνες με τους αξιολογητές μου όταν εκείνοι κάνουν ότι με αξιολογούν και εγώ κάνω ότι παρουσιάζω μία αληθινή διδασκαλία μου.    

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα