VLASIS-VOULI
Υφ. Παιδείας: Εντός του σχολικού έτους η θεσμοθέτηση των Κέντρων Μελέτης

Στη Βουλή συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Αχαΐας της «ΝΙΚΗΣ» Σπ. Τσιρώνη για την «ανεξέλεγκτη και παράνομη λειτουργία των κέντρων μελέτης» που φιλοξενούν μαθητές δημοτικού για μελέτη-φύλαξη μετά το σχολείο. Ο Υφυπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Βλάσης απάντησε ότι το φαινόμενο είναι υπαρκτό και «κοινωνικά αναγκαίο» για πολλές οικογένειες, αλλά λειτουργεί εκτός νομικού πλαισίου, και ανακοίνωσε νομοθετική πρωτοβουλία εντός του τρέχοντος σχολικού έτους για αδειοδότηση και κανόνες λειτουργίας (προσόντα προσωπικού, ασφάλεια, εποπτεία).

Ρεπορτάζ και συνδικαλιστικοί φορείς μιλούν για χιλιάδες παιδιά που φοιτούν σε τέτοιους χώρους, με καταγγελίες για φοροδιαφυγή, ανασφάλιστη εργασία, ακατάλληλες εγκαταστάσεις και απουσία επίσημης καταγραφής. 

Ο Υφυπουργός δεσμεύτηκε πως μέσα στο 2025-26 θα έρθει σχέδιο νόμου που θα ορίζει πλαίσιο ίδρυσης–αδειοδότησης–λειτουργίας, με κριτήρια παιδαγωγικής επάρκειας και ασφάλειας. Στόχος, να καλυφθεί ένα «θεσμικό κενό δεκαετιών» και να αναγνωριστεί μια πραγματική κοινωνική ανάγκη.

Το ερώτημα δεν είναι αν οι γονείς έχουν ανάγκη — την έχουν. Το ερώτημα είναι πού και πώς καλύπτεται: με δημόσιες εγγυήσεις ποιότητας/ασφάλειας ή με σιωπηρή παραοικονομία. Αν το Υπουργείο φέρει πλαίσιο που δεν υποκαθιστά το σχολείο αλλά το συμπληρώνει και αν, ταυτόχρονα, ενισχυθεί η ενισχυτική μέσα στη σχολική μονάδα, τότε η θεσμοθέτηση μπορεί να κλείσει μια πληγή χωρίς να ανοίξει άλλη.

Διαβάστε όλη τη σχετική συζήτηση στη Βουλή

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.

Προχωράμε στην έκτη με αριθμό 1312/14-9-2025 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Αχαΐας της Κ.Ο. «ΝΙΚΗ» κ. Σπυρίδωνα Τσιρώνη προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: «Ανεξέλεγκτη και παράνομη λειτουργία των “Κέντρων Μελέτης”».

Παρακαλώ, κύριε Τσιρώνη.

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΣΙΡΩΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, σύμφωνα με το άρθρο 56 του ν.682/1977 τα φροντιστήρια Δημοτικής Εκπαίδευσης έχουν καταργηθεί και δεν προβλέπεται νομικά η λειτουργία τους. Παρ’ όλα αυτά, εμφανίζονται εκατοντάδες «κέντρα μελέτης», όπως αποκαλούνται, τα οποία λειτουργούν παράνομα και ανεξέλεγκτα με πληθώρα μαθητών που υπολογίζεται ότι αγγίζει ή ξεπερνά τους δέκα χιλιάδες μαθητές. Μάλιστα, υπάρχουν καταγγελίες για στέγαση σε ακατάλληλους χώρους, για απασχόληση προσωπικού χωρίς παιδαγωγική ή ακαδημαϊκή επάρκεια, ενώ οι συνθήκες ασφαλείας είναι άγνωστες, καθώς δεν υπάρχει κανένας έλεγχος. 

Στον μακρύ κατάλογο των καταγγελιών προστίθεται φαινόμενα μαύρης εργασίας, φοροδιαφυγής και ανεπαρκούς εποπτείας, ακόμα όμως και επικίνδυνες πρακτικές, όπως η μεταφορά μαθητών από το σχολείο φοίτησής τους στο «κέντρο μελέτης». Ενδεικτικά αναφέρω ότι υπάρχουν «κέντρα μελέτης», τα οποία διαφημίζουν δημόσια στην ιστοσελίδα τους πως αναλαμβάνουν τη μεταφορά μαθητών του Δημοτικού από διάφορα δημοτικά σχολεία στον χώρο τους.

Το ΥΠΕΘΑ έχει κατ’ επανάληψη δεσμευθεί ότι θα θεσπίσει νομοθετικό πλαίσιο για τα «κέντρα μελέτης», όμως κάτι τέτοιο δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί και ερωτάσθε, κύριε Υπουργέ, γιατί παρά τις επανειλημμένες δεσμεύσεις δεν έχει ακόμα προχωρήσει το Υπουργείο σε θεσμική ρύθμιση για τη λειτουργία αυτών των «κέντρων μελέτης» και ποια μέτρα σκοπεύετε να λάβετε ώστε να διασφαλιστούν η παιδαγωγική επάρκεια και η εργασιακή νομιμότητα των διδασκόντων, καθώς και η ασφάλεια των μαθητών που φοιτούν στις συγκεκριμένες δομές.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Τσιρώνη.

Θα απαντήσει ο Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κωνσταντίνος Βλάσης.

Παρακαλώ.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε συνάδελφε, ευχαριστώ θερμά για την ερώτηση. Θίγετε ένα θέμα υπαρκτό, κρίσιμο και ιδιαίτερα ευαίσθητο, καθώς αφορά πρωτίστως τα παιδιά μας αλλά και τις οικογένειές τους. Όπως σωστά αναφέρετε, το άρθρο 56 του ν.682/1977 κατήργησε τα φροντιστήρια Δημοτικής Εκπαίδευσης. Παρά ταύτα, η έλλειψη ενός σαφούς νομοθετικού πλαισίου μετά την κατάργηση αυτή άφησε ένα κενό το οποίο αξιοποιήθηκε στην πράξη με τη δημιουργία και τη λειτουργία των «κέντρων μελέτης», δομές που, αν και υφίστανται ως επιχειρήσεις με κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους στους οποίους οι μαθητές του Δημοτικού προσαρμόζονται στη μελέτη και τις εργασίες των μαθημάτων της επόμενης σχολικής ημέρας, ωστόσο δεν πληρούν τις νομικές προϋποθέσεις. Την ίδια στιγμή, όμως, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ότι τα «κέντρα μελέτης» ανταποκρίνονται σε μια πραγματική ανάγκη των εργαζόμενων γονέων: τη στήριξη των παιδιών στη μελέτη των μαθημάτων τους, αλλά και τη φύλαξη και τη δημιουργική τους απασχόληση. Είναι, λοιπόν, ένας χώρος που συναντώνται παιδαγωγικά, κοινωνικά και οικογενειακά ζητήματα.

Το Υπουργείο μας, κύριε συνάδελφε, έχει πλήρη συνείδηση του προβλήματος. Έχουν κατατεθεί, όπως είπατε, αρκετές κοινοβουλευτικές ερωτήσεις και η ίδια η Υπουργός έχει αναγνωρίσει και δημόσια την ανάγκη για ρύθμιση τόσο στις τοποθετήσεις της όσο και στις συναντήσεις που έχει πραγματοποιήσει με διάφορους φορείς. Οι υπηρεσίες μας, επίσης, εργάζονται για τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου νομοθετικού πλαισίου. Θέλω να σας απαντήσω, λοιπόν, ότι εντός του τρέχοντος σχολικού έτους θα προχωρήσουμε σε συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία.

Όμως, επειδή πρόκειται για ένα χρόνιο και περίπλοκο πρόβλημα -μην ξεχνάμε άλλωστε το βασικό, ότι αφορά παιδιά διαφορετικών βαθμίδων- οφείλουμε να αποφύγουμε -και νομίζω συμφωνείτε και εσείς σε αυτό- πρόχειρες λύσεις. Αντίθετα, πρέπει να λειτουργήσουμε σε ένα πλαίσιο αδειοδότησης και λειτουργίας που θα διασφαλίζει την ποιότητα, την παιδαγωγική επάρκεια και κυρίως την ασφάλεια των παιδιών.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.

Παρακαλώ, κύριε Τσιρώνη.

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΣΙΡΩΝΗΣ: Κύριε Υπουργέ, θα ξεκινήσω από αυτό που είπατε, γιατί φάνηκε ως διαφήμιση περισσότερο αυτών των κέντρων, παρότι σας είπα ότι είναι παράνομα και έρχεται και η ίδια η Κυβέρνηση διά στόματος της Υπουργού να παραδεχτεί ότι είναι παράνομο. Λέτε «κατάλληλα 

διαμορφωμένο». Ποιος το έχει ελέγξει το «κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους»; Και «ανταποκρίνονται στις ανάγκες». Προφανώς και ανταποκρίνονται στις ανάγκες. Ποιες ανάγκες όμως; Τεχνητές ανάγκες. Γιατί εάν δεν είχατε υπονομεύσει συνειδητά το δημόσιο σχολείο, για να ευνοηθούν αυτά τα οικονομικά συμφέροντα, εάν είχατε πραγματικά σκύψει πάνω από την ενισχυτική διδασκαλία και είχατε δημιουργήσει τον τρόπο αυτά να γίνουν σε ασφαλές πλαίσιο και νομοθετικά, αλλά και για την προστασία των παιδιών με τις μεταφορές, οι οποίες δεν γνωρίζω καν τι ακριβώς μέτρα τηρούν, τότε δεν θα χρειαζόταν. Και αυτό είναι μια πάγια τακτική της Κυβέρνησης, να υποστελεχώνει, να δημιουργεί την ανάγκη, υποστελεχώνοντας οτιδήποτε δημόσιο υπάρχει, ώστε να έρθει η ανάγκη και αυτή η ανάγκη να καλυφθεί από τον ιδιωτικό τομέα. Αυτό δεν είναι ο ρόλος σας εκεί, να παραπέμπετε από το Δημόσιο το οποίο φροντίζετε να σαπίζει και να αποσυντίθεται και να τους μεταφέρετε στον ιδιωτικό τομέα.

Ναι, είναι βοήθεια για τις οικογένειες. Προφανώς και είναι βοήθεια για τις οικογένειες, αλλά στα πλαίσια που πρέπει, όχι εκτός νόμου. Και θα πω ότι δεν είναι μόνο από τον συγκεκριμένο νόμο, αλλά και από τον ν.4547/2018 για τις εκπαιδευτικές δομές που λέει ότι δεν προβλέπεται καμία μορφή αδειοδότησης για «κέντρα μελέτης» μαθητών Δημοτικού. Το επιβεβαίωσε, όπως είπατε, και η Υπουργός. Και ξαναλέω: Πόσο χρειάζεται για να το επεξεργαστείτε; Είπατε ότι είναι χρόνιο πρόβλημα. Κυβερνάτε επί έξι χρόνια. Πόσα χρόνια χρειάζονται τελικά για να δημιουργηθεί αυτό το νόμιμο πλαίσιο;

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει η Δ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΟΛΓΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ)

Πραγματικά είστε συνένοχοι σε μια παρανομία και δεν σταματάει μόνο στο θέμα της νομιμότητας. Υπάρχουν καταγγελίες πως συχνά αναλαμβάνουν τη μελέτη μικρών παιδιών και άτομα χωρίς καμία παιδαγωγική επάρκεια και ακόμα χειρότερα ότι οι εργαζόμενοι αυτοί αμείβονται και με χαμηλότερες απολαβές και πολλές φορές χωρίς ασφάλιση και με πλήρη καταστρατήγηση της εργατικής νομοθεσίας. Άρα, μιλάμε για διπλή παρανομία και εκπαιδευτική και εργασιακή.

Υπάρχει και μια τρίτη παρανομία. Πολλά από αυτά τα κέντρα μελέτης διαφημίζουν ακριβώς αυτό που σας είπα πριν -και μπορώ να σας πω ότι τουλάχιστον τέσσερα έχω βρει με μια πρόχειρη έρευνα-, τη μεταφορά των μαθητών. Και λέω μήπως όλο αυτό το διάστημα το μόνο που απασχολούσε την Κυβέρνηση είναι να μασκαρέψει τα κολέγια και να τα κάνει πανεπιστήμια; Και η ασφάλεια των μαθητών αυτών -γιατί έτσι βοηθάμε τις οικογένειες- πάει σε δεύτερη μοίρα;

Για να μην κάνουμε μόνο καταγγελίες, θα μπορούσατε να κάνετε πολλά σε αυτό. Θα μπορούσατε να ενισχύσετε τα δημόσια σχολεία και να κρατηθούν εκεί τα παιδιά και να κάνουν αυτά τα κέντρα μελέτης εκεί, όχι να αφήνετε το δημόσιο έτσι 

απλά για να παραπέμψετε στα οικονομικά συμφέροντα του ιδιωτικού τομέα. Αυτό είναι θέμα πολιτικής, δεν είναι θέμα αδράνειας. Και σε αυτό, γιατί τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δείχνουν ακριβώς αυτό τον δρόμο, έχετε ακριβώς αυτή την πολιτική.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Όλγα Γεροβασίλη): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε συνάδελφε, νομίζω ότι συμφωνήσαμε κυρίως στο νομικό κενό που υπάρχει, όπως και ήμουνα πολύ ξεκάθαρος για τη νομοθετική πρωτοβουλία που θα έρθει εντός σχολικού έτους. Είναι ξεκάθαρο το χρονοδιάγραμμα. Επίσης, δεν θα είναι μια πρόχειρη λύση, αλλά θα είναι μια λύση που θα δώσει τέλος σε πολλά από αυτά που αναφέρατε εσείς.

Εγώ, όμως, θέλω να επανέλθω σε δύο κρίσιμα σημεία: Πρώτον, η πολιτεία αναγνωρίζει, όπως είπαμε, κύριε συνάδελφε, ότι το φαινόμενο των κέντρο μελετών δεν είναι ούτε μικρό ούτε αμελητέο. Σήμερα, όμως, χιλιάδες γονείς -και αυτό πρέπει να το θυμόμαστε- εμπιστεύονται την προετοιμασία των παιδιών τους σε αυτές τις δομές. Αυτό ούτε παραβλέπεται ούτε φυσικά μπορεί να βρίσκεται αέναα στο περιθώριο.

Δεύτερον, η επεξεργασία των σχετικών διατάξεων έχει ήδη ξεκινήσει. Το είπα και το τονίζω. Η προσπάθειά μας εστιάζει στο να σχεδιάσουμε ένα σαφές πλαίσιο ίδρυσης, αδειοδότησης και λειτουργίας με βασικό άξονα την παιδαγωγική επάρκεια και τα προσόντα του προσωπικού, επειδή αναφερθήκατε σε αυτό, χωρίς όμως αυτή να συνδέεται με τη λειτουργία άλλων δομών που υφίστανται σήμερα. Στόχος μας είναι τα κέντρα μελέτης να αποτελέσουν θεσμό με κανόνες, διαφάνεια και αξιοπιστία, να προσφέρουν στα παιδιά ένα ασφαλές δημιουργικό περιβάλλον και να στηρίξουν ουσιαστικά τις οικογένειες και την εκπαιδευτική διαδικασία.

Η βούλησή μας είναι δεδομένη και, όπως σας είπα, η σχετική ρύθμιση θα έρθει εντός του σχολικού έτους στη Βουλή. Με αυτό τον τρόπο όχι μόνο θα καλύψουμε ένα θεσμικό κενό δεκαετιών -δεν είναι καινούργιο πρόβλημα-, αλλά θα ενισχύσουμε συνολικά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και θα δώσουμε απτές τις απαντήσεις σε μια κοινωνική ανάγκη, κάτι που η παράταξη της Νέας Δημοκρατίας ειδικά στον τομέα της παιδείας έχει αποδείξει ότι πράττει με ιδιαίτερη συνέπεια και προσήλωση και κυρίως με απτά αποτελέσματα. 

Επειδή, κύριε συνάδελφε, είπατε ότι υπονομεύει αυτή η Κυβέρνηση τα δημόσια σχολεία για χάρη των ιδιωτικών, θα σας κάνω μια υπενθύμιση για λίγα από αυτά που έχουμε κάνει τα χρόνια της διακυβέρνησής μας: Μόλις φέτος δέκα χιλιάδες  επιπλέον μόνιμο διδακτικό, διοικητικό και επικουρικό προσωπικό που προστίθεται στους τριάντα οχτώ χιλιάδες πεντακόσιους μόνιμους εκπαιδευτικούς που έχουν προσληφθεί από το 2019 έως σήμερα -δεν νομίζω ότι αυτό είναι λίγο-, τα πρώτα Ωνάσεια Πρότυπα Σχολεία, τα οποία λειτουργούν σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, τα τετρακόσια τριάντα ένα ανακαινισμένα σχολεία σε όλη τη χώρα, προσβάσιμα σε ΑΜΕΑ, με νέες σχολικές αυλές, γήπεδα και λοιπά, τριάντα έξι χιλιάδες διαδραστικοί πίνακες που έχουν τοποθετηθεί ήδη σε επτά χιλιάδες σχολεία και πρόκειται να τοποθετηθούν άλλοι δύο εννιακόσιοι, εκατόν δεκαεπτά χιλιάδες σετ ρομποτικής STEM, νέος εξοπλισμός αναβάθμισης των εργαστηρίων φυσικών επιστημών, ενίσχυση του ψηφιακού φροντιστηρίου, νέα μαθήματα, όπως τα οικονομικά, στη Γ’ τάξη, πιλοτικό πρόγραμμα «Καλλιεργώντας κριτικούς αναγνώστες» και, βέβαια, να πούμε και τους δέκα χιλιάδες απινιδωτές που σύντομα θα είναι στα σχολεία.

Ο κατάλογος είναι μεγάλος και, άρα, μη μιλάμε για υποτίμηση και υποβάθμιση του δημοσίου σχολείου, κύριε συνάδελφε, αλλά το αντίστροφο. Η Νέα Δημοκρατία 

αποδεικνύει πως ό,τι λέει το κάνει σε πράξεις και με πολύ μεγαλύτερο αποτύπωμα.

Σας ευχαριστώ.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

επιδομα
Φοιτητικό στεγαστικό επίδομα 2024-2025: Ανοίγει ξανά η πλατφόρμα για τη χορήγησή του
Ανοίγει ξανά η πλατφόρμα για το στεγαστικό επίδομα – Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για την ηλεκτρονική αίτηση
Φοιτητικό στεγαστικό επίδομα 2024-2025: Ανοίγει ξανά η πλατφόρμα για τη χορήγησή του
συνάντηση αντιπροσωπείας των Συλλόγων Π.Ε.-ΕΛΜΕ Αττικής με τη Διεύθυνση της ΔΥΠΑ
Προπληρωμένη κάρτα ανεργίας: Τι αποκάλυψε η συνάντηση των Συλλόγων ΠΕ-ΕΛΜΕ Αττικής με τη ΔΥΠΑ
Επίσημες απαντήσεις έδωσε η ΔΥΠΑ για την κάρτα ανεργίας στους εκπαιδευτικούς – Οι δεσμεύσεις και τα επόμενα βήματα
Προπληρωμένη κάρτα ανεργίας: Τι αποκάλυψε η συνάντηση των Συλλόγων ΠΕ-ΕΛΜΕ Αττικής με τη ΔΥΠΑ
skilaki_mati
Θλίψη στο Ηράκλειο: Πέθανε ο Αμόρ, ο σκύλος που έγινε σύμβολο της τραγωδίας στο Μάτι
Ο Αμόρ, που είχε γίνει σύμβολο επιβίωσης από τη φονική φωτιά στο Μάτι, άφησε την τελευταία του πνοή στο Ηράκλειο, φέρνοντας θλίψη σε όσους τον...
Θλίψη στο Ηράκλειο: Πέθανε ο Αμόρ, ο σκύλος που έγινε σύμβολο της τραγωδίας στο Μάτι
Χαβιέ Μπαρδέμ στα Emmy
Χαβιέ Μπαρδέμ: Με παλαιστινιακή κεφίγια στα βραβεία Emmy - «Να σταματήσει η γενοκτονία, ελεύθερη Παλαιστίνη»
Χαβιέ Μπαρδέμ στα Emmy: «Δεν θα συνεργαστώ ποτέ με κάποια εταιρεία που δεν καταδικάζει τη γενοκτονία στη Γάζα - Ζητάμε εμπορικό, διπλωματικό...
Χαβιέ Μπαρδέμ: Με παλαιστινιακή κεφίγια στα βραβεία Emmy - «Να σταματήσει η γενοκτονία, ελεύθερη Παλαιστίνη»