Ωνάσεια σχολεία και Δημόσια Εκπαίδευση: Προβληματισμοί και διεκδικήσεις της ΕΛΜΕ Ξάνθης
Κτιριακά προβλήματα και ελλείψεις υποδομών

Η λειτουργία των Ωνάσειων Σχολείων στην Ξάνθη δημιουργεί σοβαρές ανισότητες στην εκπαίδευση, καταργώντας τον ρόλο του δημόσιου σχολείου της γειτονιάς και τις ίσες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά.

Η επιλογή μαθητών/τριών μέσω εξετάσεων ενισχύει την ταξική διαφοροποίηση, αυξάνει το οικονομικό βάρος των οικογενειών και δημιουργεί νέα βιομηχανία φροντιστηρίων. Παράλληλα, απομακρύνει τα παιδιά από το οικείο τους περιβάλλον και αυξάνει το αίσθημα αποτυχίας για τους κοινωνικά ή μαθησιακά πιο αδύναμους.

Τα Ωνάσεια Σχολεία διαθέτουν καλύτερη χρηματοδότηση και υποδομές, υπονομεύοντας τη συνταγματική αρχή της ισότιμης εκπαίδευσης. Επιπλέον, η λειτουργία τους έχει επηρεάσει αρνητικά το προσωπικό της ΔΔΕ Ξάνθης, με αποχωρήσεις μόνιμων εκπαιδευτικών και κενά που καλύπτονται μόνο προσωρινά από αναπληρωτές.

Κτιριακά προβλήματα και ελλείψεις υποδομών

Τα δύο παραχωρημένα σχολεία, το 1ο Γυμνάσιο και το 2ο ΓΕΛ Ξάνθης, είναι από τα πιο επιτυχημένα και εξοπλισμένα της πόλης, ενώ άλλα σχολεία αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις: τμήματα σε κοντέινερ, ανεπαρκείς εγκαταστάσεις, προβλήματα συντήρησης και έλλειψη υλικοτεχνικών υποδομών. Η ενίσχυση όλων των σχολείων, και όχι μόνο αυτών με μικρότερη ανάγκη, θα υποστηρίξει ουσιαστικά το έργο των εκπαιδευτικών και θα ωφελήσει όλα τα παιδιά.

Μειονοτική εκπαίδευση

Υπάρχουν χρόνια προβλήματα που απαιτούν άμεση και σοβαρή αντιμετώπιση με συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Κενά προσωπικού

Οι ελλείψεις παραμένουν σημαντικές. Για παράδειγμα, ζητήθηκαν 18 φιλόλογοι και προσλήφθηκαν μόνο 8, ζητήθηκαν 6 μαθηματικοί και προσλήφθηκαν 3, ενώ για την πληροφορική ζητήθηκαν 11 και προσλήφθηκαν 4.

Νέο πειθαρχικό δίκαιο

Το νέο πειθαρχικό πλαίσιο των δημοσίων υπαλλήλων επεκτείνει τα παραπτώματα, διώκει τη δημόσια κριτική, εισάγει δυσανάλογες ποινές και καταργεί το τεκμήριο αθωότητας. Τα πειθαρχικά συμβούλια συγκροτούνται αποκλειστικά από διορισμένα μέλη του ΝΣΚ, χωρίς εκπροσώπηση εργαζομένων ή δικαστικών, στοχεύοντας στην κατάργηση της μονιμότητας και στην εκφοβισμό των δημοσίων υπαλλήλων.

Οικονομική κατάσταση των εκπαιδευτικών

Οι μισθοί παραμένουν χαμηλοί και οι συνθήκες εργασίας πιεστικές. Ζητείται από τους/τις εκπαιδευτικούς να καλύπτουν πολλαπλά καθήκοντα με χαμηλότερη αμοιβή από άλλους δημόσιους υπαλλήλους, οδηγώντας σε μειωμένο ενδιαφέρον για διορισμό και κύμα παραιτήσεων στελεχών.

Απαιτήσεις της ΕΛΜΕ Ξάνθης

  • Διατήρηση της δημόσιας εκπαίδευσης ως καθολικό δικαίωμα και κοινωνική αποστολή.

  • Μέγιστος αριθμός 20 μαθητών ανά τμήμα γενικής παιδείας.

  • Μαζικοί διορισμοί για κάλυψη όλων των πάγιων αναγκών.

  • Κατάργηση ελαστικής εργασίας και πλήρεις προσλήψεις αναπληρωτών για προσωρινά κενά.

  • Κατάργηση του νέου πειθαρχικού νόμου.

  • Επαναφορά 13ου και 14ου μισθού και αύξηση του βασικού μισθού, ώστε να καλύπτονται οι αυξήσεις του κόστους ζωής.

  • Δημοκρατία και παιδαγωγική ελευθερία για όλους τους εκπαιδευτικούς.

  • Πλήρη εργασιακά δικαιώματα για μόνιμους και αναπληρωτές.

Η ΕΛΜΕ Ξάνθης τονίζει ότι οι αλλαγές στην εκπαίδευση πρέπει να υπηρετούν την ισότητα, την ποιότητα και την ασφάλεια των μαθητών, καθώς και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Αναλυτικά η ανακοίνωση

H δημιουργία των Ωνάσειων Σχολείων καταργεί τον ρόλο του δημόσιου σχολείου της γειτονιάς και τις ίσες ευκαιρίες που προσφέρει σε όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις. Η επιλογή μαθητριών/ών μέσω εξετάσεων οδηγεί σε κοινωνικούς αποκλεισμούς, ενισχύει την ταξική διαφοροποίηση, επιβαρύνει οικονομικά τις οικογένειες και δημιουργεί νέα βιομηχανία φροντιστηρίων. Επιπλέον, αποκόπτει τα παιδιά από το οικείο τους περιβάλλον, αυξάνει το αίσθημα αποτυχίας και δημιουργεί ανισότητες εις βάρος των κοινωνικά ή μαθησιακά πιο αδύναμων. Παράλληλα, τα σχολεία αυτά έχουν καλύτερη χρηματοδότηση και υποδομές, γεγονός που υπονομεύει τη συνταγματική αρχή της ισότιμης εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά

Η λειτουργία των Ωνάσειων Σχολείων άλλαξε ριζικά την υπηρεσιακή κατάσταση των συναδελφισσών/συναδέλφων με συνέπειες τόσο και για τις/τους ίδιες/ους όσο και για το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό της ΔΔΕ Ξάνθης (δημιουργία πλασματικών υπεράριθμων, αδυναμία πραγματοποίησης διορισμών/μεταθέσεων). Τα δύο σχολεία απογυμνώθηκαν από το μόνιμο προσωπικό που τόσα χρόνια τα στήριζε αφού έφυγε περίπου το μισό αφήνοντας αρκετά κενά που θα πληρωθούν με αναπληρώτριες/ές.

Κτιριακό
Το 1ο Γ/σιο και 2ο ΓΕΛ που παραχωρήθηκαν στο ιδιωτικό ίδρυμα είναι τα δύο πιο πολυπληθή της πόλης, δύο απόλυτα λειτουργικά, εξοπλισμένα και επιτυχημένα σχολεία. Στην Ξάνθη υπάρχουν σχολεία χωρίς κτίριο (ΕΕΕΕΚ, Μουσικό, 8ο Γ/σιο, 4ο ΓΕΛ) τμήματα σε κοντέϊνερ, σχολεία με σοβαρά προβλήματα στις εγκαταστάσεις και άλλα με τεράστιες ελλείψεις υλικοτεχνικών υποδομών.
Η ενίσχυση του συνόλου των σχολείων, και όχι μόνο δύο που έχουν και τη μικρότερη ανάγκη σε υποδομές και πόρους, θα βοηθήσει το δύσκολο έργο των εκπαιδευτικών όλων των σχολείων προς όφελος των παιδιών και της κοινωνίας.

Μειονοτική εκπαίδευση
Χρόνια προβλήματα που απαιτούν άμεση και σοβαρή αντιμετώπιση με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων.

Κενά
Πολύ μεγάλες ελλείψεις. Ενδεικτικά, ζητήθηκαν 18 φιλόλογοι, προσλήφθηκαν 8, ζητήθηκαν 6 μαθηματικοί, προσλήφθηκαν 3, ζητήθηκαν 11 πληροφορικής, προσλήφθηκαν 4....κοκ .

Πειθαρχικό
Το νέο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων επεκτείνει τα πειθαρχικά παραπτώματα, διώκει τη δημόσια κριτική, εισάγει δυσανάλογες ποινές και καταργεί το τεκμήριο αθωότητας και την αναλογία των ποινών. Τα πειθαρχικά συμβούλια συγκροτούνται αποκλειστικά από διορισμένα μέλη του ΝΣΚ, χωρίς εκπροσώπηση εργαζομένων ή δικαστικών. Είναι φανερό ότι στόχος είναι η κατάργηση της μονιμότητας, η καταστολή της συνδικαλιστικής δράσης και η φίμωση και ο εκφοβισμός των δημοσίων υπαλλήλων.

Οικονομική εξαθλίωση
Οι μισθοί είναι πολύ χαμηλοί ενώ, με τις νέες νομοθετικές διατάξεις, οι συνθήκες γίνονται πολύ πιεστικές για όλες και όλους. Ζητείται από την/τον εκπαιδευτικό να γίνει πολυεργαλειο και να καλύπτει όλες τις ανάγκες ενώ αμείβεται χαμηλότερα από οποιαδήποτε/οποιονδήποτε άλλη/ο δημόσια/ο υπάλληλο. Οι δύσκολες συνθήκες που επικρατούν αντικατοπτρίζονται στο μειωμένο ενδιαφέρον για διορισμό που εμφανίστηκε σε πολλές ειδικότητες όπως και στο κύμα παραιτήσεων στελεχών.

Ως ΕΛΜΕ ζητάμε
- να παραμείνει, με βάση το Σύνταγμα, η Παιδεία δημόσιο, καθολικό δικαίωμα και να επιτελεί την κοινωνική αποστολή της.
- 20 παιδιά κατ’ ανώτατο όριο ανά τμήμα γενικής παιδείας.
- Μαζικούς διορισμούς που να καλύπτουν όλες τις πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
- Κατάργηση της ελαστικής εργασίας. Προσλήψεις αναπληρωτριών/ών για την κάλυψη προσωρινών κενών.
- Κατάργηση του νέου πειθαρχικού νόμου
- Επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού. Άμεση αύξηση του βασικού μισθού, οικονομική αναβάθμιση που να καλύπτει τις αυξήσεις του κόστους ζωής και την πληθωριστική πίεση.

Ζητάμε
- Δημοκρατία και παιδαγωγική ελευθερία
- Πλήρη εργασιακά δικαιώματα σε όλες και όλους τους εκπαιδευτικούς (αναπληρώτριες/ες και μόνιμες/ους)

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

apospaseiss.jpg
Υπουργείο Παιδείας: Αποσπάσεις και τροποποιήσεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για το 2025-2026
Απόφαση Σοφίας Ζαχαράκη για αποσπάσεις, ανακλήσεις και τροποποιήσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2025-2026
Υπουργείο Παιδείας: Αποσπάσεις και τροποποιήσεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για το 2025-2026
νοσοκομείο
Σωματείο Εργαζομένων Νοσοκομείου Κιλκίς: Καταγγελία για «μυστική» επίσκεψη του Άδωνι Γεωργιάδη
Οι εργαζόμενοι μιλούν για αποκλεισμό από τη συνάντηση – Ζητούν απαντήσεις για τα σοβαρά προβλήματα του ΕΣΥ
Σωματείο Εργαζομένων Νοσοκομείου Κιλκίς: Καταγγελία για «μυστική» επίσκεψη του Άδωνι Γεωργιάδη
μαθητές που δίνουν πανελλήνιες
Υπουργείο Παιδείας: Ανακοινώθηκαν ύλη και οδηγίες μαθημάτων για τα ΕΠΑΛ
Υπουργείο Παιδείας: Δημοσιεύτηκαν η ύλη και οι οδηγίες διδασκαλίας για τα μαθήματα των ΕΠΑΛ το σχολικό έτος 2025-2026
Υπουργείο Παιδείας: Ανακοινώθηκαν ύλη και οδηγίες μαθημάτων για τα ΕΠΑΛ