βιβλιο
Παρά τις προσπάθειες του Εφορευτικού Συμβουλίου και της εκπαιδευτικού Α, που εργάζεται για έντεκα συνεχή χρόνια ως η μοναδική αποσπώμενη υπάλληλος, το Υπουργείο επέλεξε να αποσπάσει άλλες υποψηφιότητες, αψηφώντας την πρόταση του θεσμοθετημένου οργάνου και τα προσόντα της υπαλλήλου

Η Ιακωβάτειος Δημόσια Βιβλιοθήκη Κεφαλονιάς, μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 2014, αντιμετωπίζει διαχρονικά προβλήματα στελέχωσης και υποστήριξης από το Υπουργείο Παιδείας.

Παρά τις προσπάθειες του Εφορευτικού Συμβουλίου και της εκπαιδευτικού Α, που εργάζεται για έντεκα συνεχή χρόνια ως η μοναδική αποσπώμενη υπάλληλος, το Υπουργείο επέλεξε να αποσπάσει άλλες υποψηφιότητες, αψηφώντας την πρόταση του θεσμοθετημένου οργάνου και τα προσόντα της υπαλλήλου.

Το αποτέλεσμα είναι ότι η Βιβλιοθήκη, αν και λειτουργεί σε παραχωρημένο δημοτικό κτήριο, συνεχίζει να εξαρτάται από μη δικαιοκρατικές αποφάσεις, παρά τις εγκρίσεις του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου (ΚΥΣΔΙΠ).

Το Εφορευτικό Συμβούλιο ζητά επιτέλους την εφαρμογή του Δικαίου και της Ηθικής, ώστε η εκπαιδευτικός Α να αποσπαστεί συμπληρωματικά και να διασφαλιστεί η ομαλή και πλήρης λειτουργία της Βιβλιοθήκης.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Πέτρου Πετράτου, Προέδρου του Εφορευτικού Συμβουλίου της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης:

Στις 26 Ιανουαρίου και στις 3 Φεβρουαρίου 2014 δύο πολύ ισχυρές σεισμικές δονήσεις προκάλεσαν σοβαρότατες καταστροφές στο Ληξούρι της Κεφαλονιάς, οι οποίες ακόμη δεν έχουν το σύνολό τους επιδιορθωθεί. Ανάμεσα στα κτήρια που χτυπήθηκαν ήταν το αρχοντικό της Οικογένειας Τυπάλδων Ιακωβάτων, ιδιοκτησίας ήδη από το 1963 του Δημοσίου, καθώς εκεί στεγαζόταν η Δημόσια Βιβλιοθήκη της Κεφαλονιάς, η γνωστή ως Ιακωβάτειος Βιβλιοθήκη. Το κτήριο κρίθηκε επισκευάσιμο αλλά μη προσβάσιμο. Να σημειωθεί ότι με αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας χάθηκε το 2014 γενναία ιδιωτική χρηματική δωρεά για την άμεση επισκευή του κτηρίου, ενώ μέχρι σήμερα – έντεκα χρόνια μετά – ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η μελέτη επισκευής, η οποία εκπονείται με ιδιωτική χορηγία!

Το Υπουργείο τοποθέτησε λίγο παραπέρα από το ακατάλληλο σεισμόπληκτο κτήριο προκατασκευασμένη αίθουσα για τις πρώτες και βασικές ανάγκες της Βιβλιοθήκης και μετά από τέσσερα χρόνια η Βιβλιοθήκη με όλο το βιβλιακό, αρχειακό και εκθεσιακό υλικό της μεταστεγάστηκε σε κτήριο που, χάρη στις επίμονες ενέργειες του Εφορευτικού Συμβουλίου (Ε.Σ.) της Βιβλιοθήκης παραχώρησε ο Δήμος Ληξουρίου μέχρι την επισκευή του αρχοντικού των Τυπάλδων Ιακωβάτων. Έτσι, σήμερα η Ιακωβάτειος Δημόσια Βιβλιοθήκη Κεφαλονιάς στεγάζεται σε δημοτικό κτήριο, έχοντας αναπτύξει σε λειτουργία το σύνολο των Τμημάτων της, ενώ παραμένει άγνωστη η βούληση του Υπουργείου για την επισκευή του αρχοντικού.

Την περίοδο των σεισμών το υπάρχον Εφορευτικό Συμβούλιο (Ε.Σ.) κινήθηκε για την επίλυση των άμεσων αναγκών, αλλά χωρίς κανέναν υπάλληλο, αφού οι θέσεις των ήδη συνταξιοδοτημένων υπαλλήλων της Βιβλιοθήκης δεν είχαν καλυφθεί με αποκλειστική ευθύνη, εννοείται, του Υπουργείου Παιδείας. Το τελευταίο για την αντιμετώπιση των πρώτων προβλημάτων που προκάλεσαν οι σεισμοί, όρισε την Προϊσταμένη του τοπικού Τμήματος των ΓΑΚ (Αργοστόλι) να εκτελεί παράλληλα καθήκοντα Προϊσταμένης στη Βιβλιοθήκη του Ληξουρίου. Και επιπλέον αναζήτησε τη λύση της στελέχωσης της Βιβλιοθήκης με τη διαδικασία της απόσπασης εκπαιδευτικών. Αποφάσισε να αποσπάσει έναν εκπαιδευτικό.

Συγκεκριμένη εκπαιδευτικός του Ληξουρίου (ας την ονομάσουμε Α) μετά από αίτησή της αποσπάστηκε στη Βιβλιοθήκη για την περίοδο από το Σεπτέμβριο του 2014 έως τον Αύγουστο του 2015. Έτσι, βρέθηκε η προσωρινή λύση, που, όπως γίνεται συνήθως, δεν άργησε να καταστεί μόνιμη. Και αυτή η μία και μοναδική υπάλληλος αναλαμβάνει και τη γραμματειακή υποστήριξη της Βιβλιοθήκης – δεν είναι λίγη η γραφειοκρατία - και την οικονομική διαδικασία, που απαιτεί κάποιες ειδικές γνώσεις, αλλά εκπαιδεύεται και σε θέματα βιβλιοθηκονομίας. Η Βιβλιοθήκη έπρεπε να ξαναστηθεί στα πόδια της, έπρεπε να ξαναρχίσουν οι καταλογογραφήσεις και οι δανεισμοί βιβλίων, να πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις και δραστηριότητες για μικρούς και μεγάλους.

Την επόμενη χρονιά (Σεπτ. 2015-Αύγ. 2016) πάλι η ίδια εκπαιδευτικός Α είναι η μοναδική υποψήφια και, άρα, αποσπάται. Ποιος, άλλωστε, να τολμήσει σε εκείνη τη δύσκολη νωπή μετασεισμική εποχή με τις αυξημένες απαιτήσεις/ευθύνες και τις πολλαπλές εργασίες να υποβάλει αίτηση για απόσπαση… Και τη μεθεπόμενη χρονιά (Σεπτ. 2016-Αύγ. 2017) αλλά και μέχρι και τη χρονιά Σεπτ. 2023-Αύγ. 2024, δηλαδή για δέκα συνεχή χρόνια, η εκπαιδευτικός Α είναι η μοναδική υποψήφια, άρα και η μοναδική αποσπώμενη υπάλληλος. Και η υπάλληλος αυτή εργάζεται υποδειγματικά πέρα και έξω από τυπικά ωράρια – γεγονός που έχει εκτιμήσει η τοπική κοινωνία. Εξάλλου, πώς θα ήταν δυνατόν να συντελεστεί το «θαύμα», όπως αποκαλούν «οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ» τη σχεδόν ολοκληρωμένη επαναλειτουργία της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης;

Έγραφε το Ε.Σ. (29-8-2025): «Η [εκπαιδευτικός Α] είναι εκείνη, με την οποία, αμέσως μετά την απόσπασή της στη Βιβλιοθήκη το Σεπτέμβριο του 2014, λίγους δηλαδή μήνες μετά τους καταστροφικούς για το Ληξούρι σεισμούς του 2014, μαζεύαμε τα βιβλία μέσα από το σεισμόπληκτο κτήριο‧ είναι εκείνη, με την οποία σιγά-σιγά αλλά σταθερά στήσαμε τον πρώτο πυρήνα της Βιβλιοθήκης έξω από το σεισμόπληκτο κτήριο σε προκατασκευασμένο οικίσκο, που το Υπουργείο Παιδείας φρόντισε να μας στείλει‧ είναι εκείνη, η οποία σήκωσε στις πλάτες της το βάρος της επαναλειτουργίας της καταστραμμένης από τους σεισμούς Βιβλιοθήκης‧ είναι εκείνη, με την οποία κατορθώσαμε τελικά να ξαναστήσουμε από την αρχή τη Βιβλιοθήκη έτσι, ώστε σήμερα όλα τα τμήματά της (Παιδικό, Δανειστικό, Αρχειακό, Μουσειακό) να λειτουργούν σε άλλο βέβαια κτήριο, το οποίο μας έχει παραχωρήσει ο Δήμος Ληξουρίου μέχρι την επισκευή του σεισμόπληκτου […]».

Η Βιβλιοθήκη, έχοντας μέσα από την κανονική σχεδόν λειτουργία της και την αξιοπρόσεκτη εξωστρέφειά της ανακτήσει το κύρος της, γίνεται ελκυστική για αποσπάσεις. Βρισκόμαστε μπροστά στο Σεπτέμβριο του 2024. Γι’ αυτήν την εντέκατη χρονιά (Σεπτ. 2024-Αύγ. 2025) κατατίθενται τρεις υποψηφιότητες εκπαιδευτικών για απόσπαση. Ανάμεσα στους τρεις φυσικά και η εκπαιδευτικός Α.

Είναι γνωστό ότι η διαδικασία των αποσπάσεων εκπαιδευτικών στις Δημόσιες Βιβλιοθήκες προβλέπει, μεταξύ άλλων, την «αιτιολογημένη πρόταση» του Εφορευτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με την οποία το τελευταίο οφείλει να γνωμοδοτήσει/να προτείνει προς το Υπουργείο Παιδείας τη σειρά κατάταξης των υποψηφίων. Το Ε.Σ. που ξέρει και πρόσωπα και πράγματα και καταστάσεις και ανάγκες και δυνατότητες και ικανότητες αξιολογεί πρώτη την εκπαιδευτικό Α. Το Υπουργείο Παιδείας, όμως, αποφασίζει να αποσπάσει άλλην υποψηφιότητα - ας δώσουμε το όνομα Β. Μετά, όμως, από διαμαρτυρίες και παραστάσεις του Ε.Σ., το Υπουργείο προχώρησε σε συμπληρωματική απόσπαση και της εκπαιδευτικού Α, της μόνης δηλαδή κατάλληλης για την επίμαχη μία θέση.

Αλλά και φέτος τα πράγματα δεν πήγαν καλύτερα. Για την περίοδο Σεπτ. 2025-Αύγ. 2026 υπήρξαν έξι υποψηφιότητες. Καλό σημάδι αυτό, που θα μπορούσε να το αξιοποιήσει το Υπουργείο Παιδείας για μια αρτιότερη στήριξη της Βιβλιοθήκης. Στην «αιτιολογημένη πρότασή» του το Ε.Σ. έθεσε την εκπαιδευτικό Α – οι λόγοι με βάση όλα τα παραπάνω είναι προφανείς – στην πρώτη θέση. Το Υπουργείο, όμως, για τη μία απόσπαση που αποφάσισε να κάνει, επέλεξε την έκτη σε σειρά υποψηφιότητα (ας δώσουμε το όνομα Γ), αφήνοντας απέξω την πλέον κατάλληλη υποψηφιότητα της εκπαιδευτικού Α.

Το Υπουργείο, όμως, και η πολιτική του ηγεσία είχαν την υποχρέωση να δουν τα πράγματα με αποκλειστικό κριτήριο το συμφέρον της Υπηρεσίας. Σε προκειμένη περίπτωση δεν μετριούνται αριθμοί – π.χ. μία οποιαδήποτε απόσπαση – αλλά συγκεκριμένα πρόσωπα που αποδεικνύουν μετρήσιμο και αποτελεσματικό έργο - αυτό το έργο που η ίδια η πραγματικότητα απαιτούσε.

Εξάλλου, το Ε.Σ. με την «αιτιολογημένη πρότασή» του έπαιρνε υπόψη του σοβαρά, υπεύθυνα και ευσυνείδητα δύο παράγοντες, τα προσόντα (τυπικά και ουσιαστικά) των υποψηφίων και τα κριτήρια που η εγκύκλιος έθετε, με τη, σοφή πράγματι, παρατήρηση της ίδιας της εγκυκλίου ότι τα κριτήρια πρέπει να αξιολογηθούν «ανάλογα με τη θέση που πρόκειται να καλυφθεί» (Κεφάλαιο Β΄, περίπτωση ΣΤ, παράγραφος δεύτερη, της υπ’ αρ. 34880/Ε2 /4-4-2024 -ΑΔΑ: 9Ζ8Λ46ΝΚΠΔ-Κ2Υ - του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α./Διεύθυνσης Διοίκησης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης).

Αλήθεια, ποια θέση ερχόταν να καλύψει ο αποσπασμένος εκπαιδευτικός; Μια θέση που απαιτούσε από τον αποσπώμενο εκπαιδευτικό διοικητικές/γραφειοκρατικές γνώσεις, δεξιότητες οικονομικής διαχείρισης και βιβλιοθηκονομικές γνώσεις. Άρα, ποια υποψηφιότητα κάλυπτε αυτές τις απαιτήσεις; Αναντίρρητα, η υποψηφιότητα της εκπαιδευτικού Α, καθώς αυτή η εκπαιδευτικός είχε εργαστεί πάνω σε αυτά τα αντικείμενα για έντεκα συνεχή χρόνια. Αυτή είναι, νομίζουμε, η αλήθεια, αυτή είναι η πραγματικότητα.

Επομένως, παραμένει η απορία μας για τον τρόπο που οι αρμόδιοι διαχειρίστηκαν το θέμα αυτό. Δυστυχώς, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου δε στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων. Δεν ζύγισε ή δε θέλησε να ζυγίσει ακριβοδίκαια τα πράγματα. Δεν πήρε καθόλου υπόψη της τη γνωμοδότηση/πρόταση του Ε.Σ., του θεσμικού δηλαδή οργάνου που γνωρίζει πολύ καλά τα πράγματα του χώρου του.

Έγραφε (29-8-2025) σε επιστολή του προς την κυρία Υπουργό Παιδείας ο Πρόεδρος του Ε.Σ. της Βιβλιοθήκης: «Έτσι λοιπόν, με την παραπάνω υπουργική απόφαση ακυρώνεται ο ρόλος του μοναδικού θεσμοθετημένου οργάνου της Βιβλιοθήκης, το οποίο ως άμεσος γνώστης προσώπων και καταστάσεων μπορεί να αξιολογεί και να κατατάσσει ορθότερα σε σειρά τους υποψηφίους, παίρνοντας υπόψη του το συμφέρον της Βιβλιοθήκης, για τη σωστή λειτουργία της οποίας διορίστηκε, υφίσταται και ελέγχεται».

Έτσι λοιπόν, μέχρι τώρα οι διαμαρτυρίες και οι επιστολές αλλά και τα ψηφίσματα των τοπικών αυτοδιοικητικών φορέων δεν έχουν φέρει το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Η κυρία Υπουργός κωφεύει στο δίκαιο αίτημά μας, που δεν είναι άλλο από τούτο: παράλληλα με την ήδη αποφασισμένη απόσπαση (εκπαιδευτικός Γ), να προχωρήσει σε συμπληρωματική απόσπαση και της εκπαιδευτικού Α, την οποία στο μεταξύ η ένσταση έχει γίνει αποδεκτή από το ΚΥΣΔΙΠ.

Ζητάμε την εφαρμογή του Δικαίου και της Ηθικής.

Κλείνουμε με ένα απόσπασμα από Δελτίο Τύπου (1-9-2025) του Ε.Σ. της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης: «Για άλλη μια φορά το Υπουργείο Παιδείας με τις συγκεκριμένες αποφάσεις του δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης. Λες και δεν το ενδιαφέρει η εύρυθμη λειτουργία της Βιβλιοθήκης και κατεπέκταση η παιδεία και ο πολιτισμός του Τόπου μας, λες και δε σέβεται το ρόλο του Εφορευτικού Συμβουλίου της Βιβλιοθήκης και κατά συνέπεια υποτιμά τις γνωμοδοτήσεις και τις προτάσεις του, λες και δεν υπάρχουν πολίτες στο Ληξούρι και στην Κεφαλονιά που θέλουν και επιδιώκουν να έχουν και να χαίρονται μια σωστά λειτουργούσα Βιβλιοθήκη. Για άλλη μια φορά το Υπουργείο Παιδείας, αντίθετα με την έννομη τάξη, κόντρα στη λογική και την ηθική, για τη μία και μοναδική θέση απόσπασης στην Ιακωβάτειο Βιβλιοθήκη που επιθυμούσε να κάνει, δεν επέλεξε την επί μια συνεχή ενδεκαετία αποσπώμενη εκπαιδευτικό. Και ενώ το Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο (ΚΥΣΔΙΠ) έχει αποδεχτεί την ένσταση της συγκεκριμένης εκπαιδευτικού – πράγμα που σημαίνει ότι αυτή έπρεπε να επιλεγεί για την απόσπαση - έχει αρνηθεί μέχρι σήμερα να προχωρήσει στη συμπληρωματική απόσπασή της».

Είναι, λοιπόν, λογικό να ζητάμε να επικρατήσει επιτέλους το Δίκαιο και η Ηθική.

Ληξούρι, 7/9/2025
Πέτρος Πετράτος
Πρόεδρος του Εφορευτικού Συμβουλίου
της Ιακωβατείου Δημόσιας Βιβλιοθήκης Ληξουρίου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ντουντουκα
Δυτική Θεσσαλονίκη: Εκπαιδευτικοί σε κινητοποίηση την ημέρα του Αγιασμού για τα εργασιακά τους δικαιώματα
Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι το ΠΥΣΠΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης λειτουργεί με έλλειψη διαφάνειας και ισονομίας, αποκλείοντας συναδέλφους από νέες...
Δυτική Θεσσαλονίκη: Εκπαιδευτικοί σε κινητοποίηση την ημέρα του Αγιασμού για τα εργασιακά τους δικαιώματα
Μαθητές: Αντιδημοκρατικά τα νέα νομοσχέδια εν μέσω πανδημίας
ΠΕ, ΔΕ και Ειδική Αγωγή: Έξι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν υπερωρίες στη Γενική Γραμματεία
Έγκριση υπερωριών για το προσωπικό της Γενικής Γραμματείας Παιδείας το Β΄ εξάμηνο 2025
ΠΕ, ΔΕ και Ειδική Αγωγή: Έξι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν υπερωρίες στη Γενική Γραμματεία
ΙΕΠ
Συνεχίζεται η ενίσχυση και η τεχνική υποστήριξη των ψηφιακών εφαρμογών Book Review και Support Bookreview από το ΙΕΠ
Στόχος είναι οι εκπαιδευτικοί να διαθέτουν περισσότερες και ποιοτικότερες επιλογές για τη διδασκαλία τους και οι μαθητές/τριες να έχουν πρόσβαση σε...
Συνεχίζεται η ενίσχυση και η τεχνική υποστήριξη των ψηφιακών εφαρμογών Book Review και Support Bookreview από το ΙΕΠ
Πανελλαδικές
Πανελλαδικές 2025: Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα και τα εξεταστικά κέντρα για τους Έλληνες του εξωτερικού
Το Υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε το αναλυτικό πρόγραμμα μαθημάτων γενικής παιδείας, προσανατολισμού, ειδικών και μουσικών μαθημάτων, καθώς και τα...
Πανελλαδικές 2025: Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα και τα εξεταστικά κέντρα για τους Έλληνες του εξωτερικού