Thumbnail
Παρεμβάσεις για την υπέρογκη ύλη, τις δράσεις εξωστρέφειας και το «κυνήγι» τυπικών προσόντων

Μία μάχιμη εκπαιδευτικός της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με επιστολή που απευθύνει στην Υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη και τον Υφυπουργό αρμόδιο για τη Δευτεροβάθμια Κωνσταντίνο Βλάση, θέτει στο τραπέζι το καίριο ερώτημα: «Τι σχολείο πραγματικά θέλουμε;».

Η εκπαιδευτικός στην επιστολή της στο alfavita.gr, εκφράζει την ανησυχία της ότι το σχολείο τείνει να λειτουργεί περισσότερο σαν «επιχείρηση», με έμφαση στο «φαίνεσθαι» και τα τυπικά προσόντα, παρά ως χώρος καλλιέργειας κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας.

Στην επιστολή επισημαίνονται οι υπερβολικές δράσεις εξωστρέφειας, όπως η εσωτερική αξιολόγηση και οι δράσεις του «ενεργού πολίτη», που συχνά επιβάλλονται τελευταία στιγμή και απαιτούν πολύτιμο χρόνο εις βάρος της ήδη υπερφορτωμένης ύλης. Παράλληλα, η δυσβάσταχτη διδακτέα ύλη στο Λύκειο, η οποία –σε αντίθεση με άλλες βαθμίδες– δεν έχει μειωθεί, με αποτέλεσμα οι μαθητές να αδυνατούν να εκφραστούν με σαφήνεια και να παρουσιάζουν ελλείψεις ακόμη και στην αναγνωστική τους ικανότητα.

Επιπλέον τονίζεται το «ανελέητο κυνήγι» τυπικών προσόντων για τον διορισμό στο Δημόσιο, με την πολιτεία –όπως καταγγέλλει– να έχει ευτελίσει τη γνώση μέσω της αγοράς μεταπτυχιακών και διδακτορικών «αμφίβολης ποιότητας», την ίδια ώρα που παραμερίζονται τα ουσιαστικά προσόντα: το μεράκι, η αγάπη για τη διδασκαλία, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και η κοινωνική προσφορά.

Η επιστολή κλείνει με κάλεσμα προς την πολιτική ηγεσία να απαντήσει με ειλικρίνεια στο ερώτημα «Τι σχολείο θέλουμε;», ώστε –όπως τονίζει– να δρομολογηθεί μια πραγματική αλλαγή που θα έχει ουσιαστικό προσανατολισμό και παιδαγωγικό όφελος.

Η επιστολή εκπαιδευτικού

Προς: Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κυρία Σοφία Ζαχαράκη

 Προς : Υφυπουργό αρμόδιο για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, κύριο   Κωνσταντίνο  Βλάση

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,

ως μάχιμη εκπαιδευτικός στο δημόσιο σχολείο εδώ και αρκετά χρόνια παρακολουθώντας και βιώνοντας άμεσα τις αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στον τομέα της εκπαίδευσης αναρωτιέμαι πραγματικά αν  όλοι αυτοί οι υπεύθυνοι που αποφασίζουν για τα εκπαιδευτικά θέματα έχουν αναλογιστεί τι σχολείο πραγματικά θέλουμε και ποιος είναι ο στόχος του. Θέλουμε ένα σχολείο που να καλλιεργεί την κριτική σκέψη των μαθητών ή ένα σχολείο που να προσομοιάζει σε επιχείρηση, όπου προτεραιότητα δίνεται στο «φαίνεσθαι» και στα τυπικά προσόντα; Δυστυχώς, η εμπειρία μου τα τελευταία χρόνια με οδηγεί στη δεύτερη διαπίστωση.

Επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό να τοποθετηθώ πιο συγκεκριμένα. Αρχικά, τα νέα μέτρα των τελευταίων ετών αναγκάζουν τους διευθυντές και τους καθηγητές των σχολείων να αποδύονται σε έναν ατέρμονα αγώνα υλοποίησης ποικίλων δράσεων με το πρόσχημα της τόνωσης της εξωστρέφειας του σχολείου (σχέδια δράσεων για την εσωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, δράσεις του ενεργού πολίτη, δράσεις αναφορικά με κάποια μέρα…). Σαφώς και οφείλουμε ως καθηγητές να συνδέουμε το σχολείο με τη ζωή και την κοινωνία αλλά οι οριζόντιες αποφάσεις για την υλοποίηση τόσων πολλών δράσεων δεν έχουν ρεαλιστικό αντίκρισμα. Υπηρετώντας σε Λύκειο τα τελευταία χρόνια παρατηρώ  κάθε χρόνο να προτείνονται νέες δράσεις ( κάποιες μάλιστα αποφασίζονται τελευταία στιγμή, όπως οι δράσεις του ενεργού πολίτη το περασμένο διδακτικό έτος ) για την πραγματοποίηση των οποίων απαιτούνται ώρες που δεν επαρκούν λόγω της υπέρογκης ύλης όλων των μαθημάτων  του Λυκείου που εξετάζονται με την Τράπεζα Θεμάτων αλλά  και των πανελλαδικά εξεταζόμενων  μαθημάτων ιδιαίτερα! Μόνο για τις δράσεις του ενεργού πολίτη χρειάζονται 30 ώρες!!!Λυπάμαι αλλά δεν γίνονται όλα μαζί! Εκτός και αν θέλουμε να εθελοτυφλούμε…

Αναφορικά με την υπέρογκη ύλη ( η οποία σημειωτέον δεν μειώθηκε στο Λύκειο σε αντίθεση  με τις άλλες βαθμίδες) που έχουν αποφασίσει να διδάσκεται στο Λύκειο διερωτώμαι: « Ποιοι παιδαγωγοί θεώρησαν ωφέλιμο ότι για να διευρυνθούν οι ορίζοντες των μαθητών θα πρέπει να γεμίσουμε το μυαλό τους με απίστευτης ποσότητας ανούσια( σε αρκετές περιπτώσεις)  γνώση;». Το αποτέλεσμα το βιώνουμε καθημερινά στα σχολεία μας, όπου ένα σημαντικό ποσοστό των σημερινών απόφοιτων Λυκείου αδυνατεί ως επί το πλείστον να διατυπώσει τις σκέψεις του  με σαφήνεια και ακρίβεια υπολειπόμενο  ταυτόχρονα και σε αναγνωστική ικανότητα!! Κατάσταση που απορρέει από τις παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος ήδη από το Δημοτικό.

Πριν ολοκληρώσω τις σκέψεις μου θα ήθελα να αναφερθώ και στο ανελέητο κυνήγι απόκτησης τυπικών προσόντων για τον πολυπόθητο διορισμό στο δημόσιο σχολείο, κυνήγι που έχει ενορχηστρώσει η ίδια η πολιτεία ευτελίζοντας και εμπορευματοποιώντας τη γνώση! Όλοι μας γνωρίζουμε τα «καλοπληρωμένα»  διδακτορικά και μεταπτυχιακά διπλώματα που αγοράζουν κάποιοι που έχουν την οικονομική δυνατότητα και κάνουν πραγματικότητα το πολυπόθητο όνειρο του διορισμού τους  ακόμα και αν δεν έχουν  καμία επαφή με  το περιεχόμενο των σπουδών τους! Μην ξεχνάμε πόσα μεταπτυχιακά αμφιβόλου ποιότητας που αποκτώνται με την ελάσσονα προσπάθεια ( όπως μία απλή εκπόνηση ερωτηματολογίου ως μεταπτυχιακή διατριβή) δίνουν το διαβατήριο για εργασία στη δημόσια εκπαίδευση! Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν αξιόλογα μεταπτυχιακά και διδακτορικά, όπως και αξιόλογοι ερευνητές και καθηγητές.

 Τι γίνεται όμως με τα ουσιαστικά προσόντα; Το μεράκι για τη διδασκαλία, την αγάπη και τον σεβασμό για τα παιδιά, την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των μαθητών και την ενίσχυση της κοινωνικής προσφοράς; Αυτά είναι που μπορούν να θεμελιώσουν το σχολείο και να εμπνεύσουν τους νέους ανθρώπους.

Κύριοι Υπουργοί,

αυτές και αρκετές άλλες σκέψεις απασχολούν το μυαλό μου μιας και αρχίζει μία ακόμα σχολική χρονιά που φοβάμαι ότι δε θα είναι καλύτερη από την προηγούμενη… Ειλικρινά, η κατάθεση των παραπάνω σκέψεων δεν αποσκοπεί πουθενά αλλού παρά να σάς προβληματίσει για το μείζον ερώτημα « Τι σχολείο πραγματικά θέλουμε;». Αν πραγματικά απαντήσετε με ευθύτητα στο ερώτημα αυτό, τότε η ουσιαστική αλλαγή και ο επαναπροσδιορισμός των στόχων της εκπαίδευσης θα έχει ρεαλιστικό προσανατολισμό και θα αξίζει πραγματικά τον κόπο!

                                                                                                         Με εκτίμηση

                                                                                                  η εκπαιδευτικός Ε. Δ.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

school-pencil_molyvi_tetradio_notebook.jpg
Eκκαθαρισμένοι πίνακες αναπληρωτών 2025 μετά τις προσλήψεις εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ Α’ Φάσης
Οδηγός για υποψηφίους και χρήσιμες επισημάνσεις από τον Σάββα Παπαδόπουλο
Eκκαθαρισμένοι πίνακες αναπληρωτών 2025 μετά τις προσλήψεις εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ Α’ Φάσης
μπουζα
Σήφης Μπουζάκης - Μιχάλης Κασσωτάκης: Δύο εμβληματικές μορφές της εκπαίδευσης
Ο Σήφης Μπουζάκης στην πρωτοβάθμια και ο Μιχάλης Κασσωτάκης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Με το έργο τους επηρέασαν καθοριστικά τη δημοκρατική...
Σήφης Μπουζάκης - Μιχάλης Κασσωτάκης: Δύο εμβληματικές μορφές της εκπαίδευσης
λιπος
Μειώστε το σπλαχνικό λίπος: Έξι βασικές συνήθειες για υγιέστερη κοιλιά
Έξι ρεαλιστικές συνήθειες που μπορούν να σας βοηθήσουν να μειώσετε το σπλαχνικό λίπος και να στηρίξετε τη συνολική υγεία σας, χωρίς ακραίες δίαιτες.
Μειώστε το σπλαχνικό λίπος: Έξι βασικές συνήθειες για υγιέστερη κοιλιά