Έντονη ήταν η παρέμβαση της Αθηνάς Λινού στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, χαρακτηρίζοντας "τραμπούκικη" την άποψη περί τιμωρίας πανεπιστημιακών που δεν καταγγέλλουν φοιτητές για παραβατικές πράξεις. Ο αρμόδιος υφυπουργός Νίκος Παπαϊωάννου απάντησε πως κάτι τέτοιο δεν περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο, ενώ υπερασπίστηκε τη θεσμοθέτηση της φοιτητικής υποστήριξης μέσω του ν.4957/2022.
«Τραμπούκικη άποψη» - Η τοποθέτηση της Αθηνάς Λινού
Κατά τη συζήτηση του νέου πολυνομοσχεδίου για την εκπαίδευση, η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και καθηγήτρια Ιατρικής, Αθηνά Λινού, εξέφρασε έντονη αντίθεση στην προοπτική οι καθηγητές να τιμωρούνται επειδή δεν καταγγέλλουν φοιτητές που παρανομούν.
«Αυτό για εμένα είναι εξωφρενικό. Δεν μπορεί να γίνει στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο. Όταν ένας 17χρονος φοιτητής κάνει μια ατασθαλία... να τιμωρείται ο καθηγητής, αν δεν τον καταγγείλει;»
Η ίδια στάθηκε στη σημασία της δημοκρατικής και ανθρώπινης σχέσης ανάμεσα σε καθηγητές και φοιτητές, υπογραμμίζοντας ότι οι νέοι περνούν δύσκολες κοινωνικά και οικονομικά καταστάσεις και χρειάζονται στήριξη, όχι επιτήρηση ή ποινικοποίηση.
Προτάσεις Λινού:
Ίδρυση Κοινωνικών Υπηρεσιών εντός των ΑΕΙ, με θεσμικό ρόλο από την πρώτη μέρα εισόδου των φοιτητών.
Πιο ενεργός ρόλος του ίδιου του πανεπιστημίου (όχι μόνο των φοιτητικών συλλόγων) στην υποδοχή και προσαρμογή των πρωτοετών.
Επικοινωνία με γονείς, όταν αυτό είναι επιθυμητό από τον φοιτητή, ακολουθώντας παραδείγματα του εξωτερικού.

Η απάντηση Παπαϊωάννου: «Δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη στο νομοσχέδιο»
Αναλαμβάνοντας τον λόγο, ο υφυπουργός Παιδείας αρμόδιος για τα ΑΕΙ, Νίκος Παπαϊωάννου, διέψευσε ρητά ότι υπάρχει διάταξη που να προβλέπει τιμωρία πανεπιστημιακών σε περίπτωση μη καταγγελίας φοιτητών. «Με όλο τον σεβασμό, δεν αναφέρεται πουθενά στο νομοσχέδιο. Δεν ισχύει επ’ ουδενί.»
Παράλληλα, σημείωσε την ύπαρξη θεσμικών εργαλείων υποστήριξης μέσω του ν.4957/2022, όπως:
Οι Μονάδες Υποστήριξης Φοιτητών
Οι Επιτροπές Ισότητας
Η έννοια του mentoring, δηλαδή καθοδήγηση και στήριξη σε προσωπικό και ακαδημαϊκό επίπεδο.
Ωστόσο, ο υφυπουργός παραδέχτηκε πως η αξιοποίηση των θεσμών αυτών δεν είναι επαρκής και απαιτείται μεγαλύτερη δέσμευση και αγάπη από τους ίδιους τους πανεπιστημιακούς.
Ιστορικό πλαίσιο και κοινωνική συζήτηση
Η συζήτηση περί ποινικοποίησης της ακαδημαϊκής σιωπής έχει φουντώσει μετά από περιστατικά φθορών ή παραβάσεων στους χώρους των ΑΕΙ και τις προσπάθειες εισαγωγής μηχανισμών επιτήρησης, όπως οι κάμερες, οι φρουροί και τα drones.
Το παρελθόν των ελληνικών πανεπιστημίων είναι συνδεδεμένο με την αυτονομία και την αντίσταση στην αστυνόμευση των χώρων, γεγονός που καθιστά την παρούσα συζήτηση εξαιρετικά ευαίσθητη.
Η αντίδραση της Αθηνάς Λινού αποτυπώνει τον φόβο ότι η ακαδημαϊκή ελευθερία μπορεί να μετατραπεί σε εργαλείο πειθάρχησης, εάν εισαχθούν με έμμεσο τρόπο ποινές και κυρώσεις. Από την άλλη, η επίσημη διάψευση του υφυπουργού θέτει το ερώτημα αν υπάρχει κακή ερμηνεία ή ελλιπής επικοινωνία των διατάξεων του νόμου.
Η ουσία ίσως βρίσκεται αλλού: στο αν η Πολιτεία θέλει τα πανεπιστήμια ανοιχτά, ελεύθερα και υποστηρικτικά, ή αν τα αντιμετωπίζει σαν δομές που πρέπει να συμμορφωθούν με πειθαρχικά και ποινικά πρότυπα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Οδήγηση τέλος για ηλικιωμένους: Ποιοι χάνουν το δίπλωμα στα 65 και ποιοι στα 67
Voucher ΔΥΠΑ 750 ευρώ: - Πότε οι πληρώνεστε και που ξεκινάτε πρώτοι
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ