Steaming the Future_Thessaloniki
Εκατοντάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί από όλη την Ελλάδα γνώρισαν τον κόσμο του STEAM μέσα από το καινοτόμο πρόγραμμα του Κολλεγίου Ανατόλια, με έμφαση στη Θράκη και τις απομακρυσμένες περιοχές

Εξακόσια είκοσι οκτώ μαθητές και μαθήτριες και 77 εκπαιδευτικοί από περισσότερα από 200 Γυμνάσια και Λύκεια από όλη την Ελλάδα, με ιδιαίτερη έμφαση στην περιοχή της Θράκης, συμμετείχαν την τελευταία τριετία στο δωρεάν, καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «STEAMing the Future», το οποίο σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το Anna Papageorgiou STEM Center του Κολλεγίου Ανατόλια, με τη στήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη.

Τα στοιχεία του εντυπωσιακού απολογισμού του προγράμματος παρουσιάστηκαν στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ενημέρωσης, από τον Δρα Πάνο Βλάχο, Πρόεδρο του Κολλεγίου Ανατόλια, και τη Δρα Ηρώ Κολιάκου, επικεφαλής προγραμμάτων STEAM του Κολλεγίου.

Με αφετηρία τη χρηματοδότηση του Ιδρύματος Μποδοσάκη το 2022, το πρόγραμμα σχεδιάστηκε για να καλλιεργήσει στους μαθητές ψηφιακές και κριτικές δεξιότητες, να τους εξοικειώσει με την εκπαίδευση STE(A)M (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) και να τους προετοιμάσει για τα επαγγέλματα του μέλλοντος.

Αξιοποιώντας τόσο δια ζώσης όσο και διαδικτυακές δράσεις, το πρόγραμμα ξεκίνησε από την Ξάνθη, το 2022-2023, με εκπαιδευτικά προγράμματα στο Xanthi TechLab για μαθητές ηλικίας 14-18 ετών, ενώ παράλληλα προσφέρθηκαν online μαθήματα για όλη την Ελλάδα.

Το 2023-2024, η δράση επεκτάθηκε με νέους κύκλους δια ζώσης μαθημάτων σε Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη, σε συνεργασία με το Light Hub, καθώς και επιμορφωτικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς. Το 2024-2025, οι δράσεις συνεχίστηκαν σε Ξάνθη, Δράμα και διαδικτυακά, δίνοντας πρόσβαση σε μαθητές από κάθε γωνιά της χώρας.

Απολογιστικά στοιχεία προγράμματος (2022–2025):
628 μαθητές/τριες από περισσότερα από 200 σχολεία
77 εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν επιμορφώσεις
5 κύκλοι online μαθημάτων για μαθητές σε όλη τη χώρα
4 κύκλοι δια ζώσης μαθημάτων στην Ξάνθη
2 κύκλοι στην Αλεξανδρούπολη και 1 στη Δράμα
✔ Το 61% των συμμετεχόντων ήταν αγόρια και το 39% κορίτσια

Τα προσφερόμενα μαθήματα περιλάμβαναν:

  • Εισαγωγή στον Προγραμματισμό

  • Ρομποτική και Αυτοματοποίηση

  • Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT)

  • 3D Σχεδίαση

  • Ανάπτυξη εφαρμογών

  • Μεγάλα Δεδομένα και Αναλυτική

  • Επιστήμη των Πολιτών

Όπως τόνισε ο Δρ Πάνος Βλάχος, «Είναι κρίσιμο τα παιδιά να αποκτήσουν δεξιότητες όπως η επίλυση προβλημάτων, η κριτική σκέψη, η συνεργασία και η επικοινωνία, ειδικά σε έναν κόσμο ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων. Το πρόγραμμα έχει και έντονο κοινωνικό χαρακτήρα, δίνοντας ευκαιρίες σε παιδιά από απομακρυσμένες περιοχές να έρθουν κοντά σε νέες μορφές μάθησης».

Η παρουσία του Κολλεγίου Ανατόλια στη Θράκη ενισχύεται και μέσω του προγράμματος υποτροφιών, με το Ίδρυμα Μποδοσάκη να έχει ήδη προσφέρει τρεις πλήρεις υποτροφίες σε μαθητές από την ορεινή Θράκη.

Από την πλευρά της, η Πρόεδρος του Ιδρύματος Μποδοσάκη, Αθηνά Δεσύπρη, σημείωσε: «Το πρόγραμμα STEAMing the Future αποτυπώνει την προσήλωσή μας στην προώθηση της ισότητας στην εκπαίδευση, ειδικά για παιδιά από απομακρυσμένες και λιγότερο προνομιούχες περιοχές. Μέσα από τη μεθοδολογία STEAM, οι έφηβοι ενεργοποιούνται, συνεργάζονται και αποκτούν τις δεξιότητες που χρειάζονται για ένα πιο δίκαιο και βιώσιμο μέλλον».

Η Δρ Ηρώ Κολιάκου στάθηκε ιδιαίτερα στη συμβολή του προγράμματος στη δυναμική της περιφέρειας, υπογραμμίζοντας την ενθουσιώδη συμμετοχή των κοριτσιών και τη δημιουργία μιας ζωντανής κοινότητας αποφοίτων του STEAMing.

Σημαντική παρακαταθήκη του προγράμματος αποτελεί η συνεργασία του Κολλεγίου Ανατόλια με τοπικούς φορείς, όπως το Xanthi Tech Lab και το Light Hub στην Αλεξανδρούπολη, «δημιουργώντας γέφυρες ανάμεσα στην εκπαίδευση και την καινοτομία και ενισχύοντας τον θετικό αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες».

Για την υποστήριξη του προγράμματος λειτουργεί η ιστοσελίδα www.steamingthefuture.gr, με πληροφορίες, εκπαιδευτικό υλικό και πρότυπα γυναικών επιστημόνων.

Τον Νοέμβριο του 2025, το Anna Papageorgiou STEM Center θα παρουσιάσει το πρόγραμμα ως παράδειγμα καλής εκπαιδευτικής πρακτικής στο διεθνές συνέδριο European ICSE Science Factory & 6th International STEM Education Conference στην Κωνσταντινούπολη.

Μετά την πρώτη επιτυχημένη τριετία, το πρόγραμμα συνεχίζεται ως STEAMing the Future II, με τη στήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, προσαρμοσμένο στις ανάγκες μαθητών δημοτικού στη δυτική Θεσσαλονίκη.

Τέλος, ο Δρ Βλάχος αναφέρθηκε στις πολυδιάστατες εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες του Κολλεγίου Ανατόλια στη Θράκη και την Ανατολική Μακεδονία, όπως οι δράσεις του CTY Greece, τα δωρεάν προγράμματα του ACT, το Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάλας και το μακροχρόνιο πρόγραμμα «Αγγλικά στο Βουνό», το οποίο στηρίζει παιδιά από την ορεινή Θράκη τα τελευταία δέκα χρόνια.

Το δελτίο τύπου

 “STEAMing the Future”
628 μαθητές/τριες από περισσότερα από 200 σχολεία και 77 εκπαιδευτικοί από τη Θράκη και όλη την Ελλάδα
 συμμετείχαν στο δωρεάν εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Κολλεγίου Ανατόλια με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη

Εξακόσια είκοσι οκτώ παιδιά και 77 εκπαιδευτικοί από περισσότερα από 200 Γυμνάσια και Λύκεια από όλη την Ελλάδα, με έμφαση στην περιοχή της Θράκης, συμμετείχαν την τελευταία τριετία στο δωρεάν, καινοτόμο πρόγραμμα “STEAMing the Future”, το οποίο σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το Anna Papageorgiou STEM Center του Κολλεγίου Ανατόλια, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη.

Στοιχεία του εντυπωσιακού απολογισμού ανακοινώθηκαν από τον Δρα Πάνο Βλάχο, Πρόεδρο του Κολλεγίου Ανατόλια, και τη Δρα Ηρώ Κολιάκου, επικεφαλής προγραμμάτων STEAM Κολλεγίου Ανατόλια, στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ενημέρωσης, 

Με αφετηρία την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη, το οποίο στήριξε το 2022 την έναρξη και την τριετή υλοποίηση του προγράμματος, το Κολλέγιο Ανατόλια σχεδίασε δια ζώσης και διαδικτυακά προγράμματα με στόχο την καλλιέργεια ψηφιακών και κριτικών δεξιοτήτων, καθώς και την εξοικείωση των μαθητών/τριών με την εκπαίδευση STE(A)M (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) και τα επαγγέλματα του μέλλοντος.

Με σημείο εκκίνησης την Ξάνθη, το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2022-2023 με διά ζώσης προγράμματα, στο Xanthi TechLab, σε παιδιά ηλικίας 14-18 ετών, ενώ παράλληλα προσφέρθηκαν διαδικτυακά μαθήματα για μαθητές/τριες από όλη την Ελλάδα.  Το 2023-2024 περιλάμβανε νέος κύκλο online μαθημάτων για όλη τη χώρα, δύο διά ζώσης κύκλους στην Ξάνθη (σε συνεργασία με το Xanthi Tech Lab) και στην Αλεξανδρούπολη (σε συνεργασία με το Light Hub), καθώς και έναν κύκλο δωρεάν εργαστηρίων για εκπαιδευτικούς. Το 2024-2025 οι εκπαιδευτικές δράσεις συνεχίστηκαν με διά ζώσης μαθήματα στην Ξάνθη και στη Δράμα και διαδικτυακά για παιδιά από κάθε γωνιά της χώρας. 

Το πρόγραμμα είχε επίσης στόχο την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαιδευτική καινοτομία και τα πεδία STEAM, με έμφαση στη συμπερίληψη και τη συμμετοχή μαθητών και μαθητριών από απομακρυσμένες περιοχές. Παράλληλα, λειτούργησε ως πολύτιμο εργαλείο κινητροδότησης και ενίσχυσης των τοπικών κοινωνιών στις οποίες προσφέρθηκε.

Απολογιστικά στοιχεία (2022–2025):

•    628 μαθητές/τριες Γυμνασίου - Λυκείου από περισσότερα από 200 σχολεία σε όλη την Ελλάδα συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
•    77 εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν διαδικτυακές επιμορφώσεις.
•    Το πρόγραμμα προσφέρθηκε πέντε φορές διαδικτυακά σε μαθητές και μαθήτριες από όλη την Ελλάδας.
•    Υλοποιήθηκαν τέσσερις διά ζώσης κύκλοι στην Ξάνθη, δύο στην Αλεξανδρούπολη και ένας στη Δράμα.
•    Από τους συμμετέχοντες, το 61% ήταν αγόρια και το 39% κορίτσια

Τα προσφερόμενα μαθήματα περιλάμβαναν: Εισαγωγή στον Προγραμματισμό, Ρομποτική και Αυτοματοποίηση, Διαδίκτυο Πραγμάτων, Σχεδίαση 3D, Ανάπτυξη εφαρμογών, Μεγάλα Δεδομένα και Αναλυτική, Επιστήμη των Πολιτών.

 «Είναι σημαντικό για τα παιδιά να αποκτήσουν κρίσιμες δεξιότητες όπως η επίλυση προβλημάτων, η κριτική σκέψη, η προσαρμοστικότητα, η συνεργασία, η επικοινωνία — ειδικά σε ένα περιβάλλον ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων. Ένας από τους ρόλους του Κολλεγίου είναι να φέρει στην Ελλάδα σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές. Το STEAMing the Future έχει και έντονο κοινωνικό χαρακτήρα, δίνοντας την ευκαιρία σε παιδιά από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας να αποκτήσουν μια εμπειρία που υπό άλλες συνθήκες θα τους ήταν απρόσιτη. Εκατοντάδες παιδιά και δεκάδες εκπαιδευτικοί ήρθαν κοντά σε νέες μορφές μάθησης, βασισμένες στην ενεργή διδασκαλία», ανέφερε ο Δρ Πάνος Βλάχος. Η παρουσία του Κολλεγίου Ανατόλια στη Θράκη ενισχύεται τα τελευταία χρόνια και μέσω του προγράμματος υποτροφιών. Το Ίδρυμα Μποδοσάκη έχει ήδη προσφέρει τρεις πλήρεις υποτροφίες με διαμονή στο οικοτροφείο του Κολλεγίου σε μαθητές από την ορεινή Θράκη.

Σε γραπτή της δήλωση η Αθηνά Δεσύπρη, Πρόεδρος του Ιδρύματος Μποδοσάκη σημείωσε: «Το Ίδρυμα Μποδοσάκη έχει ως βασική του αρχή την προώθηση της ισότητας στην εκπαίδευση, με έμφαση στα παιδιά και τους νέους που το έχουν ανάγκη όπως αυτούς που ζουν σε απομακρυσμένες ή λιγότερο προνομιούχες περιοχές της Ελλάδας. Το πρόγραμμα “STEAMing the Future” αποτυπώνει έμπρακτα αυτή την προσέγγιση. Μέσα από τη μεθοδολογία STEAM, έφηβοι ενεργοποιούνται, εμπνέονται και μαθαίνουν να συνεργάζονται, να δημιουργούν και να προτείνουν λύσεις σε πραγματικά προβλήματα. Η ενεργή και με ενθουσιασμό συμμετοχή τόσων παιδιών από διαφορετικές περιοχές της χώρας αποτελεί για εμάς σημαντικό κίνητρο για να συνεχίσουμε να προσφέρουμε ενεργά και να υποστηρίζουμε πρωτοβουλίες που επενδύουν στη γνώση και στις δεξιότητες ζωής που είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για ένα πιο δίκαιο και βιώσιμο μέλλον. Είμαστε περήφανοι για τη συνεργασία μας με το Κολλέγιο Ανατόλια και τη δυναμική του STEAMing the Future, και ανυπομονούμε να δούμε την κοινότητα των μαθητών και μαθητριών που δημιούργησε, να μεγαλώνει — φέρνοντας μαζί της περισσότερες ιδέες, περισσότερη δημιουργικότητα και περισσότερη ελπίδα».
Ευχαριστώντας το Ίδρυμα Μποδοσάκη για τη στήριξη και εμπιστοσύνη, η Δρ Ηρώ Κολιάκου στάθηκε στην ανάδειξη του δυναμικού της περιφέρειας, επισημαίνοντας: «Είδαμε παιδιά με δημιουργικές ιδέες, διερευνητικές ερωτήσεις και απορίες για σπουδές και επαγγέλματα που μέχρι τότε τούς ήταν άγνωστα. Ενθαρρυντική ήταν η συμμετοχή πολλών κοριτσιών, που ενδιαφέρθηκαν για τα αντικείμενα STEM και συζήτησαν το επαγγελματικό τους μέλλον — συχνά μαζί με τις οικογένειές τους. Ακόμα και μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων, το ενδιαφέρον παραμένει ζωντανό. Έχει δημιουργηθεί μια κοινότητα “αποφοίτων” του STEAMing, με τα παιδιά να συνεχίζουν να ρωτούν, να αναζητούν και να σχεδιάζουν το επόμενο βήμα τους». Η συνεργασία του Κολλεγίου Ανατόλια με τοπικούς φορείς, όπως το Xanthi Tech Lab και το Light Hub στην Αλεξανδρούπολη, αποτελεί μια σημαντική παρακαταθήκη του προγράμματος, «δημιουργώντας ουσιαστικές γέφυρες ανάμεσα στην εκπαίδευση και την καινοτομία και ενισχύοντας τον θετικό αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες».
Για την υποστήριξη του προγράμματος δημιουργήθηκε ο ιστότοπος https://steamingthefuture.gr/ με πληροφορίες, διδακτικό υλικό και ιστορίες γυναικών επιστημόνων που έχουν διαπρέψει στην επιστήμη τους και αποτελούν θετικό πρότυπο για τα νέα κορίτσια. Τον Νοέμβριο του 2025 το Anna Papageorgiou STEM Center θα παρουσιάσει τo STEAMing the Future ως παράδειγμα καλής εκπαιδευτικής πρακτικής στο συνέδριο European ICSE Science Factory & 6th International STEM Education Conference στην Κωνσταντινούπολη.

Μετά την 1η χρονιά του STEAMing the Future με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη, το Κολλέγιο Ανατόλια προχώρησε στην επέκταση του προγράμματος με την υποστήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, διευρύνοντάς το γεωγραφικά και ηλικιακά. Από το 2023, το STEAMing the Future II υλοποιείται στο Anna Papageorgiou STEM Center για μαθητές/τριες σχολείων της δυτικής Θεσσαλονίκης με περιεχόμενο προσαρμοσμένο στις ανάγκες παιδιών δημοτικού.

 Ο Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια Δρ Πάνος Βλάχος αναφέρθηκε και στις άλλες εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες που υλοποιεί ο μη κερδοσκοπικός εκπαιδευτικός οργανισμός στη Θράκη και την Ανατολική Μακεδονία τα τελευταία χρόνια, όπως:

•    οι Εξετάσεις και οι Ημέρες Γνωριμίας που έχει διοργανώσει το Κέντρο για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά / CTY Greece στην Ξάνθη, την Κομοτηνή, την Αλεξανδρούπολη και την Ορεστιάδα, προσφέροντας παράλληλα σημαντικό αριθμό υποτροφιών για μαθητές και μαθήτριες της περιοχής
•    τα δωρεάν προγράμματα επιμόρφωσης νέων επιχειρηματιών του Κέντρου Επιχειρηματικότητας του ACT (American College of Thessaloniki), σε συνεργασία με φορείς του Έβρου
•    το Kavala International Summer School / Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάλας, με τη συμμετοχή φοιτητών και φοιτητριών από την περιοχή
•    το πρόγραμμα «Αγγλικά στο Βουνό» / English on the Mountains, που υλοποιείται εδώ και δέκα χρόνια στην ορεινή Θράκη. Πρόκειται για μία πολύπτυχη πρωτοβουλία που περιλαμβάνει θερινό σχολείο για περισσότερα από 270 παιδιά μέχρι σήμερα, χειμερινό φροντιστήριο και βιωματικά εργαστήρια. Παιδιά από την περιοχή έχουν λάβει υποτροφία για φοίτηση στο Γυμνάσιο-Λύκειο του Κολλεγίου Ανατόλια.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Βάζουν τους εκπαιδευτικούς να δουλεύουν... και στις διακοπές!

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

aristoteleio panepistimio thessalonikis
ΑΠΘ: Πρωτοστατεί με 40 εγκεκριμένες ερευνητικές προτάσεις στο Πρόγραμμα «Κεντρική Μακεδονία 2021–2027
Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο στην αιχμή της καινοτομίας και της ανάπτυξης στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
ΑΠΘ: Πρωτοστατεί με 40 εγκεκριμένες ερευνητικές προτάσεις στο Πρόγραμμα «Κεντρική Μακεδονία 2021–2027
DUTHSat-2
Εκτοξεύθηκε στο διάστημα ο πρώτος ελληνικός μικροδορυφόρος
Με τη συνεργασία του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και της ESA, ο πρώτος ελληνικός δορυφόρος DUTHSat-2 ανοίγει τον δρόμο για μια νέα εποχή στη...
Εκτοξεύθηκε στο διάστημα ο πρώτος ελληνικός μικροδορυφόρος
eksoikonomo-2-ofelh-thegem-blog-default.jpg
Παρατάσεις στα προγράμματα «Εξοικονομώ-Επιχειρώ» και «Εξοικονομώ-Ανακαινίζω για Νέους»
Δείτε τις νέες ημερομηνίες επιδότησης στα προγράμματα «Εξοικονομώ-Επιχειρώ» και «Εξοικονομώ-Ανακαινίζω για Νέους»
Παρατάσεις στα προγράμματα «Εξοικονομώ-Επιχειρώ» και «Εξοικονομώ-Ανακαινίζω για Νέους»