αμεα
Ο χάρτης της ειδικής εκπαίδευσης: Παρούσα κατάσταση και επερχόμενες δράσεις

Το Υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο των ενταξιακών και συμπεριληπτικών του πολιτικών, απέστειλε επίσημο έγγραφο σε όλες τις Περιφερειακές και Διευθυντικές Εκπαιδευτικές Αρχές, ζητώντας εισηγήσεις για την ίδρυση Τμημάτων Ένταξης σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέχρι τις 4 Ιουλίου 2025.

Παρατίθενται σε αναλυτικούς πίνακες τόσο η γεωγραφική κατανομή των ήδη υπαρχόντων Τμημάτων Ένταξης, όσο και τα δεδομένα της Παράλληλης Στήριξης και Συνεκπαίδευσης ανά περιφέρεια, με αναφορά στις εγκρίσεις του 2024-2025 και στα στατιστικά του περασμένου σχολικού έτους.

Οι πληροφορίες αυτές αναδεικνύουν τις συστηματικές προσπάθειες του Υπουργείου για την ενίσχυση της προσβασιμότητας και της ισότιμης συμμετοχής όλων των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Αναλυτικά:

Α. ΑΡΙΘΜΟΙ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΝΤΑΞΗΣ ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Τα δεδομένα των Τμημάτων Ένταξης σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι τα εξής:

εσ

Επισημαίνεται ότι από τα 2.471 Τμήματα Ένταξης στα Δημοτικά Σχολεία τα 312 αφορούν σε συστεγαζόμενες /γειτονικές σχολικές μονάδες και από τα 546 Τμήματα Ένταξης στα Νηπιαγωγεία τα 104 αφορούν σε συστεγαζόμενες /γειτονικές σχολικές μονάδες.

Όπως προαναφέρθηκε, στην υποπερ. αα) της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 προβλέπεται ότι, «(…) Σε περιπτώσεις συστεγαζόμενων ή γειτονικών σχολικών μονάδων, τα ΤΕ συνενώνονται μέχρι του μέγιστου αριθμού δώδεκα (12) μαθητών ανά ΤΕ. (…)». Έτσι, στις καλυπτόμενες σχολικές μονάδες από ΤΕ μπορούν να συμπεριλαμβάνονται και οι συστεγαζόμενες/γειτονικές.

Τα δεδομένα των Τμημάτων Ένταξης σε σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι τα εξής:

εσ

Επισημαίνεται ότι, από τα 799 Τμήματα Ένταξης σε Γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑΛ, τα 354 αφορούν σε συστεγαζόμενες /γειτονικές σχολικές μονάδες και σε αρκετές περιπτώσεις οι συστεγάσεις/γειτνιάσεις μπορεί να αφορούν και σε τέσσερις (4) σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Στην υποπερ. αα) της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 προβλέπεται ότι, «(…) Σε περιπτώσεις συστεγαζόμενων ή γειτονικών σχολικών μονάδων, τα ΤΕ συνενώνονται μέχρι του μέγιστου αριθμού δώδεκα (12) μαθητών ανά ΤΕ. (…)». Έτσι, στις καλυπτόμενες σχολικές μονάδες από ΤΕ μπορούν να συμπεριλαμβάνονται και οι συστεγαζόμενες/γειτονικές.

Β. ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Τα δεδομένα της Παράλληλης Στήριξης – Συνεκπαίδευσης για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση σε επίπεδο Περιφέρειας για το περασμένο σχολικό έτος 2023-2024 και για τις Εγκρίσεις του 2024-2025, είναι τα εξής:

εσ
εσ

Τα δεδομένα της Παράλληλης Στήριξης – Συνεκπαίδευσης για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε επίπεδο Περιφέρειας για το περασμένο σχολικό έτος 2023-2024 και για το φετινό 2024-2025, είναι τα εξής:

εσ
εσ

Γ. ΕΝΤΑΞΙΑΚΕΣ / ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ

Σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘΑ, οι ενταξιακές/ συμπεριληπτικές πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί είναι οι ακόλουθες:

  1. Έχουν προβλεφθεί Τμήματα Ένταξης στη χώρα μας, τα οποία ιδρύθηκαν και λειτουργούν με σκοπό την πλήρη ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία στο περιβάλλον της τάξης, στο σχολικό περιβάλλον με απώτερο στόχο την ένταξη και ενσωμάτωσή τους στο στενό και ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

    Οι στόχοι αυτοί επιτυγχάνονται, μέσα από ειδικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις εντός του περιβάλλοντος της τάξης και την ανάπτυξη συνεργασίας του εκπαιδευτικού του Τμήματος Ένταξης με τον εκπαιδευτικό της τάξης. Γίνεται διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών πρακτικών και των δραστηριοτήτων καθώς και κατάλληλη προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.

    Η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο υλοποιείται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, όπως ορίζεται και στις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α΄199).

  2. Έχει προβλεφθεί ο θεσμός της Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης που αφορά σε μαθητές που με κατάλληλη ατομική υποστήριξη μπορούν να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης (άρθρο 6 του ν. 3699/2008).

  3. Έχει προβλεφθεί ο θεσμός των ΕΔΥ (Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης) που έχουν ως σκοπό την ανάπτυξη συνεργατικών δράσεων για την ένταξη των μαθητών στη σχολική μονάδα φοίτησής τους όπως, επίσης και την υποστήριξη των Τμημάτων Ένταξης και της Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης (άρθρο 17 ν. 4823/2021, Α΄136).

  4. Ο θεσμός της ενισχυτικής διδασκαλίας δύναται να αφορά επίσης και σε μαθητές με αναπηρία ή /και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στους οποίους παρέχεται παράλληλη στήριξη- συνεκπαίδευση.

  5. Εξακολουθούν να ισχύουν και οι λοιποί υποστηρικτικοί θεσμοί (Σύμβουλοι Εκπαίδευσης, Σύμβουλοι Εκπαίδευσης του κλάδου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης, ΚΕΔΑΣΥ κ.λπ.).

Οι υποστηρικτικοί θεσμοί της Παράλληλης Στήριξης και των Τμημάτων Ένταξης

Με την περ. β) και την υποπερ. ββ) της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α΄199) προβλέφθηκε, οι υποστηρικτικοί θεσμοί της «Παράλληλης Στήριξης Συνεκπαίδευσης» και των Τμημάτων Ένταξης να λειτουργούν και υπέρ μαθητών με σοβαρότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες οι οποίες δεν καλύπτονται από αντίστοιχες με το είδος και το βαθμό αυτοτελείς σχολικές μονάδες:

«1. Οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν:
(…) β) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, με παράλληλη στήριξη συνεκπαίδευση, από εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, όταν αυτό επιβάλλεται από το είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.
Η παράλληλη στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης, σε μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη – βάσει της γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ – εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών.
Στην τελευταία περίπτωση η στήριξη από ειδικό εκπαιδευτικό μπορεί να γίνεται σε μόνιμη και προγραμματισμένη βάση.
Την παράλληλη στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο ΚΕΔΔΥ το οποίο με γραπτή γνωμάτευσή του καθορίζει τις ώρες παράλληλης στήριξης κατά περίπτωση.
Οι αιτήσεις για παράλληλη στήριξη υποβάλλονται στη διεύθυνση του σχολείου και μέσω της οικείας διεύθυνσης εκπαίδευσης διαβιβάζονται στη Διεύθυνση ΕΑΕ του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για έγκριση και προγραμματισμό εκτέλεσης.
Ο χρόνος υποβολής αιτήσεων παράλληλης στήριξης ορίζεται από την ημερομηνία εγγραφής στο σχολείο μέχρι την 20η Οκτωβρίου κάθε σχολικού έτους.
(…) γ) (…)
Τα ΤΕ λειτουργούν με δύο (2) διαφορετικούς τύπους προγραμμάτων:
(…) ββ) Εξειδικευμένο ομαδικό ή εξατομικευμένο πρόγραμμα διευρυμένου ωραρίου, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕΔΔΥ, για τους μαθητές με σοβαρότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες δεν καλύπτονται από αντίστοιχες με το είδος και το βαθμό αυτοτελείς σχολικές μονάδες. Το εξειδικευμένο πρόγραμμα μπορεί να είναι ανεξάρτητο από το κοινό, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών. Στις περιπτώσεις αυτές η συνδιδασκαλία γίνεται σύμφωνα με τις προτάσεις των διαγνωστικών υπηρεσιών. (…)»

Διαδικασία ίδρυσης Τμημάτων Ένταξης

Το ΥΠΑΙΘΑ, στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς του αναφορικά με την ίδρυση δομών εκπαίδευσης, γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης, εκδίδει ανάλογη Πρόσκληση σύμφωνα με την οποία καλούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες του να υποβάλλουν προτάσεις και να τις τεκμηριώσουν. Ανάλογα υλοποιείται και η διαδικασία για την ίδρυση Τμημάτων Ένταξης.

Μετά τη διαπίστωση της εξασφάλισης της στέγης και των λοιπών νόμιμων και αναγκαίων προϋποθέσεων, εξετάζεται η απαιτούμενη ισορροπία μεταξύ αφενός της ανάγκης ύπαρξης του κατάλληλου εκπαιδευτικού πλαισίου για την κάλυψη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών σε συνδυασμό με τη σύγχρονη επικρατούσα διεθνώς τάση για εκπαιδευτική ένταξη/συμπερίληψη των μαθητών με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο και αφετέρου, της διερεύνησης της αναγκαιότητας και της βιωσιμότητας των προς ίδρυση νέων δομών.

Τα οριζόμενα στο άρθρο 6 του ν. 3699/2008 που προσδιορίζει ότι η ελάχιστη αναγκαία συνθήκη για την ίδρυση Τμημάτων Ένταξης είναι ο αριθμός των τριών (3) μαθητών δεν αποτελεί το μοναδικό κριτήριο προκειμένου να εξεταστεί η ίδρυση Τμήματος Ένταξης.

Έτσι, ανάμεσα στα άλλα εξετάζονται και συγκριτικά στοιχεία που σχετίζονται με δημογραφικά στοιχεία, με κατανομή πληθυσμού ανά περιοχή, με το πλήθος των υφιστάμενων σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών που απασχολούνται στην περιοχή ή και ανά σχολική μονάδα, το πλήθος των φοιτούντων μαθητών και την αυξομείωσή τους, την αξιοποίηση των υφιστάμενων Τμημάτων Ένταξης σε σχέση με τον έτερο ενταξιακό θεσμό της Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης και εν γένει κριτήρια που εξασφαλίζουν την αναγκαιότητα αλλά και τη βιωσιμότητα των δομών.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Βάζουν τους εκπαιδευτικούς να δουλεύουν... και στις διακοπές!

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

astinomia-peripoliko
Εκδόθηκαν στην Ελλάδα οι δύο Τούρκοι για τους πυροβολισμούς κατά στελεχών της ΕΥΠ στη Θεσσαλονίκη
Διώκονται για κακουργηματικές πράξεις - Αναμένεται να οδηγηθούν στα δικαστήρια της Θεσσαλονίκης
Εκδόθηκαν στην Ελλάδα οι δύο Τούρκοι για τους πυροβολισμούς κατά στελεχών της ΕΥΠ στη Θεσσαλονίκη
Φωτιά τώρα στη Χίο
Ανεξέλεγκτη η φωτιά στη Χίο: Εκκενώθηκαν 19 οικισμοί – «Μάχη επιβίωσης» με τις φλόγες (pics, vid)
Πύρινη λαίλαπα στη Χίο: Μετωπική «επίθεση» της φωτιάς σε τρία σημεία – 190 πυροσβέστες, 4 αεροσκάφη και μηνύματα του 112 για άμεση απομάκρυνση...
Ανεξέλεγκτη η φωτιά στη Χίο: Εκκενώθηκαν 19 οικισμοί – «Μάχη επιβίωσης» με τις φλόγες (pics, vid)
panepistimio ditikis attikis
Άνεργοι απόφοιτοι ΠΑΔΑ και ΕΛΜΕΠΑ παίρνουν επίδομα 1950€ μέσω ΤΕΕ
Εύκολα, άμεσα, εξ αποστάσεως μπαίνουν 1950 ευρώ στον λογαριασμό σου εάν είσαι άνεργος απόφοιτος τεχνικών ή πολυτεχνικών τμημάτων έως 29 ετών!...
Άνεργοι απόφοιτοι ΠΑΔΑ και ΕΛΜΕΠΑ παίρνουν επίδομα 1950€ μέσω ΤΕΕ
yppeth ypourgeio paideias
Υπουργείο Παιδείας: Ο προγραμματισμός σε Γυμνάσια & Λύκεια Ε.Α.Ε., ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. και Ε.Ε.Ε.ΕΚ. για το σχολικό έτος 2025-2026
Το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε εγκύκλιο με οδηγίες για τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου κατά το σχολικό έτος 2025-2026
Υπουργείο Παιδείας: Ο προγραμματισμός σε Γυμνάσια & Λύκεια Ε.Α.Ε., ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. και Ε.Ε.Ε.ΕΚ. για το σχολικό έτος 2025-2026