Σε δημόσια αντιπαράθεση εξελίσσεται η καταγγελία της ΕΛΜΕ Λασιθίου για αποκλεισμό εκπαιδευτικών από επιμορφωτική διαδικασία στο Εργαστηριακό Κέντρο (Ε.Κ.) του ΕΠΑΛ του νομού. Η διοίκηση του Ε.Κ. απαντά κατηγορηματικά, κάνοντας λόγο για ανακρίβειες, παραπληροφόρηση και αυθαίρετες ενέργειες, οι οποίες, όπως υποστηρίζει, δυσφημούν το έργο των σχολικών μονάδων.
Σύμφωνα με την επίσημη απάντηση, δεν επρόκειτο για επιμόρφωση, αλλά για τεχνική διαδικασία παραλαβής και ελέγχου καλής λειτουργίας νέου εξοπλισμού, ο οποίος αποκτήθηκε στο πλαίσιο της ενίσχυσης των εργαστηριακών υποδομών. Η διαδικασία πραγματοποιήθηκε με βάση το άρθρο 113 του Ν. 4412/2016 περί δημοσίων συμβάσεων, από νόμιμα ορισμένη Επιτροπή Παραλαβής μέσω της πλατφόρμας «Προμηθέας» του Υπουργείου Παιδείας.
Η διοίκηση τονίζει ότι η διαδικασία υποστηρίχθηκε από Τομεάρχες, Υπευθύνους Εργαστηρίων και διαθέσιμους εκπαιδευτικούς, χωρίς να διαταραχθεί η λειτουργία του Ε.Κ. και του Π.ΕΠΑ.Λ., και διενεργήθηκε υπό ιδιαίτερα περιορισμένα χρονικά περιθώρια, καθώς βρισκόταν σε εξέλιξη η προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Οι εκπαιδευτικοί που σχετίζονταν με τον εξοπλισμό, σύμφωνα με τη διεύθυνση, είχαν άλλες υπηρεσιακές υποχρεώσεις και είχαν ενημερωθεί εγκαίρως μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας για την πρόθεση παρουσίασης των δυνατοτήτων του εξοπλισμού σε μεταγενέστερο χρόνο.
Όπως επισημαίνεται στην απάντηση, κανένας εκπαιδευτικός δεν αποκλείστηκε από τη διαδικασία. Τυχόν απουσίες αποδόθηκαν σε προσωπικές επιλογές ή αντικειμενική αδυναμία συμμετοχής.
Ειδική αναφορά γίνεται και στην παρουσία Συμβούλου Εκπαίδευσης, η οποία σύμφωνα με τη νομοθεσία δεν προβλέπεται σε διαδικασίες τεχνικής παραλαβής. Ο ρόλος των Συμβούλων Εκπαίδευσης είναι επιστημονικά συμβουλευτικός και επιμορφωτικός, και όχι διοικητικός ή τεχνικός, βάσει του άρθρου 10 του Ν. 4823/2021. Παρά ταύτα, η διοίκηση δηλώνει ότι ο Σύμβουλος παραμένει διαρκώς διαθέσιμος για την υποστήριξη των σχολείων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η καταγγελία αποδίδεται, σύμφωνα με την ανακοίνωση, στην κα Καραδήμου, η οποία δεν ανήκει στο προσωπικό του σχολείου, καθώς είναι αποσπασμένη στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης. Η ίδια φέρεται να επέμεινε αυθαίρετα να συμμετάσχει στη διαδικασία, ενώ, όπως σημειώνεται, δεν νομιμοποιείται να εμπλακεί με βάση τις σχετικές διατάξεις.
Η τηλεφωνική της παρέμβαση προς τη Διευθύντρια του Ε.Κ. χαρακτηρίζεται ως προσβλητική, με τη διοίκηση να κάνει λόγο για παραβίαση διοικητικής ευπρέπειας και να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να πρόκειται για περιστατικό υπηρεσιακής αυθαιρεσίας ή ακόμη και εργασιακής βίας, βάσει της ΥΑ 190677/Δ4/2021, η οποία ορίζει το πλαίσιο πρόληψης και αντιμετώπισης της βίας στον χώρο εργασίας.
Τέλος, η διοίκηση του Ε.Κ. επισημαίνει ότι στη διάρκεια του σχολικού έτους έχουν πραγματοποιηθεί πολλαπλές επιμορφώσεις με πλήρη διαφάνεια και επίσημες προσκλήσεις προς όλους τους συναδέλφους.
Η ανακοίνωση καταλήγει με ένα κάλεσμα προς το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Λασιθίου να επιδείξει θεσμική υπευθυνότητα, να ανακαλέσει την καταγγελία, να διερευνά κάθε ζήτημα τεκμηριωμένα και συλλογικά και να αποφεύγει την προώθηση προσωπικών διεκδικήσεων ή στοχευμένων παρεμβάσεων. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, «τέτοιες πρακτικές προκαλούν αναστάτωση, αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη και δυσφημούν τους θεσμούς και τη λειτουργία των σχολικών μονάδων».
Η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Λασιθίου
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΛΑΣΙΘΙΟΥ
Θέμα: Περί υποτιθέμενου αποκλεισμού εκπαιδευτικών από υποτιθέμενη επιμόρφωση
Σε απάντηση της καταγγελίας των παρατάξεων Ε.ΛΑ και Α.Σ.Ε του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Λασιθίου, αναφορικά με δήθεν αποκλεισμό εκπαιδευτικών από διαδικασία επιμόρφωσης, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
1. Φύση της δραστηριότητας – Μη επιμόρφωση
Δεν επρόκειτο για επιμορφωτική διαδικασία, αλλά για παραλαβή και έλεγχο καλής λειτουργίας εξοπλισμού που αποκτήθηκε στο πλαίσιο ενίσχυσης του εργαστηριακού εξοπλισμού. Η διαδικασία διενεργήθηκε σύμφωνα με το άρθρο 113 του Ν. 4412/2016 περί δημοσίων συμβάσεων, από την εγκεκριμένη Επιτροπή Παραλαβής, όπως έχει οριστεί στην πλατφόρμα «Προμηθέας» του Υπουργείου Παιδείας.
Η διαδικασία υποστηρίχθηκε, όπως προβλέπεται, από Τομεάρχες, Υπευθύνους Εργαστηρίων, καθώς και διαθέσιμους εκπαιδευτικούς, με τρόπο που δεν παρακώλυσε την εύρυθμη λειτουργία του Ε.Κ. και του Π.ΕΠΑ.Λ.
2. Χρονική πίεση και ενημέρωση συναδέλφων
Η παραλαβή έλαβε χώρα σε πολύ περιορισμένο χρονικό πλαίσιο, ενόψει των Πανελληνίων Εξετάσεων. Οι εκπαιδευτικοί που σχετίζονται με τον εξοπλισμό είχαν αναλάβει άλλες, επιτακτικές υπηρεσιακές υποχρεώσεις, και είχαν ενημερωθεί μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας για μελλοντική παρουσίαση των δυνατοτήτων αξιοποίησης του εξοπλισμού.
Οποιαδήποτε προσωπική αποχώρηση συναδέλφων από τη διαδικασία δεν οφείλεται σε αποκλεισμό, αλλά σε προσωπικές επιλογές ή υποχρεώσεις, όπως καταγράφηκαν.
3. Παρουσία Συμβούλου Εκπαίδευσης – Νομικό Πλαίσιο
Η παρουσία του Συμβούλου Εκπαίδευσης σε διαδικασίες τεχνικής παραλαβής δεν προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία (βλ. ρόλο Συμβούλων στο άρθρο 10 του Ν. 4823/2021). Ο ρόλος του είναι επιστημονικά συμβουλευτικός και επιμορφωτικός, όχι διοικητικός ή τεχνικός. Παρ’ όλα αυτά, ο Σύμβουλος είναι διαρκώς διαθέσιμος προς υποστήριξη του έργου των σχολείων και των εκπαιδευτικών.
4. Επιμορφώσεις σχολικής μονάδας
Το Ε.Κ. και το Π.ΕΠΑ.Λ. έχουν διοργανώσει πολλαπλές επιμορφώσεις κατά το σχολικό έτος, με επίσημες προσκλήσεις προς όλους τους συναδέλφους. Οι διαδικασίες αυτές είναι πλήρως καταγεγραμμένες και διαφανείς.
5. Επικοινωνία και δεοντολογία
Η καταγγελία υπογράφεται από το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ, αλλά κατά δήλωση και ενδείξεις, έχει συνταχθεί αποκλειστικά από την κ. Καραδήμου, η οποία δεν ανήκει στο δυναμικό του σχολείου (αποσπασμένη στην ΠΔΕ Κρήτης) και επεδίωξε αυθαίρετη συμμετοχή σε τεχνική διαδικασία που δεν προβλέπεται από τον ρόλο της, ούτε νομιμοποιείται από τις σχετικές διατάξεις.
Η τηλεφωνική της παρέμβαση στην Διευθύντρια του Ε.Κ, με προσβλητικές εκφράσεις και απαίτηση εμπλοκής, συνιστά παραβίαση των κανόνων διοικητικής ευπρέπειας και δύναται να χαρακτηριστεί ως περιστατικό υπηρεσιακής αυθαιρεσίας ή ακόμα και εργασιακής βίας, σύμφωνα με την ΥΑ 190677/Δ4/2021 (πλαίσιο πρόληψης και αντιμετώπισης της βίας στον χώρο εργασίας).
Συμπεράσματα – Κάλεσμα υπευθυνότητας
Τέτοιες πρακτικές, πέρα από τη δυσφήμιση θεσμών και λειτουργών, προκαλούν αναστάτωση και αποπροσανατολισμό από το πραγματικό έργο των σχολικών μονάδων. Η ΕΛΜΕ οφείλει να λειτουργεί υπεύθυνα και συλλογικά, και όχι να μετατρέπεται σε φορέα προσωπικών διεκδικήσεων ή στοχευμένων παρεμβάσεων.
Καλούμε το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Λασιθίου:
- Να ανακαλέσει άμεσα την συγκεκριμένη καταγγελία
- Να διερευνά κάθε καταγγελία τεκμηριωμένα και πολύπλευρα,
- Να μην παραχωρεί θεσμικό κύρος σε αυθαίρετες ενέργειες,
- Να λειτουργήσει υποστηρικτικά, συνδράμοντας στην αντιμετώπιση των ουσιαστικών αναγκών των σχολείων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 6/6 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ