Και τα σχολεία συμπεριέλαβε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανάμεσα στις δομές και υπηρεσίες που θα μπορούν να βαθμολογούν και να αξιολογούν οι πολίτες, ηλεκτρονικά, μέσω της πλατφόρμας αξιολόγησης της Δημόσιας Διοίκησης.
Να θυμίσουμε εδώ ότι την αξιολόγηση των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες, μέσω διαδικτύου, είχε προαναγγείλει το Φεβρουάριο του μακρινού 2015 ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, Γιώργος Κατρούγκαλος με συνέντευξή του στο «Έθνος της Κυριακής».
Ο κ. Κατρούγκαλος είχε σημειώσει τότε ότι: «το βασικό σενάριο που επεξεργαζόμαστε περιλαμβάνει την αξιοποίηση του διαδικτυακού ΚΕΠ και για την αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών».
Ο σχεδιασμός του Κυριάκου Μητσοτάκη
Η υποβολή των απαντήσεων θα γίνεται ανώνυμα. Η αξιολόγηση θα γίνεται μέσα σε λίγα λεπτά μέσω της εθελοντικής συμπλήρωσης ψηφιακού ερωτηματολογίου στη σελίδα axiologisi.ypes.gov.gr.
«Είναι πραγματικά ξεχωριστή η σημερινή μας συνάντηση, καθώς ουσιαστικά αφορά κάτι το οποίο γίνεται για πρώτη φορά στη χώρα. Σχεδόν 5 εκατομμύρια πολίτες έχουν τη δυνατότητα να βαθμολογούν οι ίδιοι τις δημόσιες υπηρεσίες, έχοντας πια τον πρώτο λόγο, με στόχο ένα κράτος το οποίο να είναι πιο αποτελεσματικό και πιο φιλικό. Έτσι μπορούν να στείλουν το δικό τους μήνυμα για όσα απασχολούν την καθημερινότητά τους, από τον ΕΦΚΑ, το Κτηματολόγιο, την ΑΑΔΕ, τις δημόσιες συγκοινωνίες, αλλά και την κατάσταση που επικρατεί στις γειτονιές, στα σχολεία, την καθαριότητα, τον ηλεκτροφωτισμό και πολλά ακόμα», δήλωσε ο Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της παρουσίασης.
Στο ερωτηματολόγιο οι πολίτες, λοιπόν, μπορούν να βαθμολογούν, μεταξύ άλλων, από το 1 έως το 10, όπου το 1 σημαίνει «καθόλου ικανοποιημένος/η» και το 10 σημαίνει «απόλυτα ικανοποιημένος/η» τα σχολεία σχετικά με: “Υποδομές σχολικών κτιρίων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης”
Σήμερα τις υποδομές των σχολικών κτιρίων (που είναι γνωστές τόσο στις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας όσο και στους δήμους που έχουν την ευθύνη τους), αργότερα, ίσως και άλλα "στοιχεία" του σχολείου;
Κοντολογίς, πόσο απίθανο είναι, αργότερα, σε δεύτερη φάση, να ζητηθεί από τον πολίτη, που μέσα από τις πλατφόρμες αξιολόγησης θα μεταλλάσσεται σταδιακά σε "πελάτη" - "καταναλωτή", να αξιολογεί και άλλες "πλευρές" του σχολείου του παιδιού του;
Έτσι οι γονείς αναγορεύονται σε επιθεωρητές που θα έχουν άποψη για το εκπαιδευτικό έργο και θα «αξιολογούν» τους εκπαιδευτικούς αν σωστά διδάσκουν ή όχι.
Η Νέα Οικονομία της Εκπαίδευσης: Μετατρέποντας το Σχολείο σε Μετρήσιμο Αγαθό
Η πρόσφατη πρωτοβουλία του ακροδεξιού γερμανικού κόμματος AfD να δημιουργήσει μια ψηφιακή πλατφόρμα μέσω της οποίας γονείς και μαθητές θα μπορούσαν να καταγγέλλουν – ακόμη και ανώνυμα – «ακατάλληλες» συμπεριφορές και απόψεις εκπαιδευτικών, επανέφερε στο προσκήνιο ένα κρίσιμο ερώτημα: Πού τελειώνει η λογοδοσία και πού ξεκινά η καταστολή;
Η συγκεκριμένη πρόταση, ντυμένη με τον μανδύα της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας, στην πράξη παραπέμπει σε μηχανισμούς κοινωνικής καταστολής, γνωστούς από αυταρχικά καθεστώτα του παρελθόντος. Η επιτήρηση και η κατηγοριοποίηση μεταφέρονται στο πεδίο της καθημερινότητας της σχολικής ζωής, δημιουργώντας ένα κλίμα φόβου και εσωτερικής λογοκρισίας.
Θυμίζουμε ότι στο πρόγραμμα (2019) της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία σχετικά με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος προβλέπονταν αξιολόγηση των σχολικών μονάδων με χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων και ότι μέσα από την επεξεργασία των ερωτηματολογίων θα δημιουργούνται δείκτες για κάθε σχολείο.
Επίσης θυμίζουμε ότι όχι και στο πολύ μακρινό παρελθόν, σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο Sport24 Radio 103,3 και στην εκπομπή «Drive and Travel» ο Κωστής Χατζηδάκης, μεταξύ άλλων είχε αναφερθεί και σε θέματα Παιδείας και συγκεκριμένα στην αξιολόγηση σχολικών μονάδων.
Στη συνέντευξη αυτή ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε: «Πιστεύουμε στην αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα…Να γίνει αξιολόγηση σχολικών μονάδων κι από εκεί θα ξεκινήσουμε. Θα υπάρχει ιστοσελίδα στο Υπουργείο που θα είναι οργανωμένη και στην πρώτη φάση η αξιολόγηση θα γίνεται από τους ενδιαφερόμενους, δηλαδή τους γονείς. Η αξιολόγηση δεν είναι μπαμπούλας. Με αυτόν τον τρόπο θα παίρνουμε αίσθηση των γονιών για το πως τους φαίνεται το σχολείο των παιδιών τους. Είναι έντιμο και διαφανές. Δεν είναι δική μας πατέντα, γίνεται και στο εξωτερικό.»
Ψηφιακή Αξιολόγηση και Εκπαίδευση: Η ψευδαίσθηση της διαφάνειας και η πραγματικότητα του ελέγχου στα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα
Η ιδέα του πανταχού παρόντος ελέγχου φέρνει στο μυαλό την περίφημη φράση του Όργουελ: «Big Brother is watching you». Το ερώτημα είναι: ποιος είναι ο Μεγάλος Αδελφός στη σύγχρονη εκπαίδευση; Το κράτος; Οι ιδιωτικές πλατφόρμες; Οι αλγόριθμοι;
Σε μια εποχή όπου το διαδίκτυο προβάλλεται ως ο απόλυτος θεματοφύλακας της διαφάνειας και της συμμετοχής, αυξάνονται οι φωνές που επισημαίνουν ότι η υποτιθέμενη δημοκρατικότητα του ψηφιακού περιβάλλοντος ενδέχεται να αποτελεί τελικά ένα εργαλείο ελέγχου και κοινωνικής διαστρωμάτωσης. Ένα πρόσφατο άρθρο της Σοφίας Χατζοπούλου στο περιοδικό «Σελιδοδείκτης» φωτίζει το πώς η διαδικτυακή αξιολόγηση των σχολείων, αν και παρουσιάζεται ως εργαλείο βελτίωσης και επιλογής, συχνά οδηγεί σε νέες μορφές ανισότητας και κοινωνικού αποκλεισμού.
Το αφήγημα είναι γνωστό: μέσα από την ψηφιοποίηση της αξιολόγησης, οι γονείς αποκτούν πρόσβαση σε ακριβή και συγκρίσιμα δεδομένα για την ποιότητα των σχολείων, επιτρέποντάς τους να επιλέγουν το «καλύτερο» για τα παιδιά τους. Αυτή η προσέγγιση έχει υιοθετηθεί με ενθουσιασμό στη Βρετανία μέσω του οργανισμού Ofsted (Office for Standards in Education), ο οποίος δημοσιεύει λεπτομερείς αναφορές για τις σχολικές μονάδες, προσβάσιμες σε όλους μέσω του διαδικτύου ( Αυτός είναι ο επίσημος φορέας αξιολόγησης σχολείων στην Αγγλία, αρμόδιος για την έκδοση αναφορών επίδοσης με βάση συγκεκριμένα ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια).
Ακολουθώντας τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, το ίδιο μοντέλο επιχειρείται να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα, με τη Νέα Δημοκρατία να έχει θέσει την «ελεύθερη επιλογή σχολείου» ως προτεραιότητα στην εκπαιδευτική της πολιτική. Θεωρητικά, η δημοσίευση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης στο διαδίκτυο επιτρέπει στους γονείς να κάνουν τεκμηριωμένες επιλογές. Όμως, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο σύνθετη.
Πλατφόρμες αξιολόγησης και κοινωνικός αποκλεισμός
Η συγκριτική παρουσίαση των σχολείων στο διαδίκτυο, αντί να ενισχύει την εκπαιδευτική δικαιοσύνη, οδηγεί συχνά στην κατηγοριοποίηση των σχολείων με βάση το κοινωνικοοικονομικό τους προφίλ. Τα «καλά» σχολεία προσελκύουν τους ισχυρότερους κοινωνικά γονείς και μαθητές, ενώ τα «αδύναμα» σχολεία υποβαθμίζονται ακόμη περισσότερο.
Έτσι, η ψηφιακή διαφάνεια μετατρέπεται σε εργαλείο ελέγχου, ταξικής επιλογής και εκπαιδευτικής ανισότητας – και όχι βελτίωσης του δημόσιου σχολείου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 70.000 υποψήφιους ως 19/5 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/05
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ