Κενά καθηγητών και τράπεζα θεμάτων
Οι μαθητές και οι μαθήτριες που άργησαν να ξεκινήσουν την ύλη γιατί ο εκπαιδευτικός μπήκε στην τάξη πιο αργά, και αναγκάστηκαν να την ολοκληρώσουν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου, θα είναι το ίδιο έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις ενδοσχολικές εξετάσεις;

Η τράπεζα θεμάτων θεσπίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας πριν από σχεδόν δέκα χρόνια και έχει πλέον καθιερωθεί σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου αλλά και των Επαγγελματικών Λυκείων και Γυμνασίων. Η αρχική ιδέα για την καθιέρωσή  της βασίστηκε σε μια ενιαία διαμόρφωση θεμάτων για τις εξετάσεις που θα πρόσφερε τις ίδιες δυνατότητες σε όλα τα παιδιά αυτών των βαθμίδων  και θα διαμόρφωνε ένα ενιαίο επίπεδο μάθησης και γνώσης χωρίς διαχωρισμούς και ανισότητες. Ανάμεσα στα πλεονεκτήματα της ξεχώρισαν τα παρακάτω: Καλύπτει το κενό που δημιουργεί η παλαιότητα των βιβλίων, ακολουθεί τις διεθνείς τάσεις στη διδασκαλία, μειώνει τις κοινωνικές ανισότητες,  θέτει συγκεκριμένα όρια και μειώνει την αβεβαιότητα,  Βοηθά τον εκπαιδευτικό στην αξιοποίηση των νέων εκπαιδευτικών τεχνολογιών. 

Παρά τις αρχικές αντιρρήσεις από την μεριά των καθηγητών αυτός ο τρόπος εξέτασης φάνηκε τελικά να αφομοιώνεται από τον εκπαιδευτικό κλάδο παρά τα κάποια τεχνικά προβλήματα εφαρμογής της που έγιναν ιδιαίτερα αισθητά κατά την περασμένη εξεταστική περίοδο. Για φέτος όμως ήδη έχουν διαμορφωθεί άλλα δεδομένα.

Η φετινή σχολική περίοδος έχει ξεκινήσει με αρκετά προβλήματα στην στελέχωση των σχολείων με καθηγητές.  Οι όποιες προσλήψεις δεν έφτασαν να καλύψουν τον αριθμό των κενών και οι καθυστερημένες τοποθετήσεις αναπληρωτών καθηγητών εξακολουθούν να αφήνουν μαθητές και μαθήτριες χωρίς καθηγητές και καθηγήτριες σε μαθήματα που  εξετάζονται ενδοσχολικά και έχουν μπει στο πρόγραμμα της τράπεζας θεμάτων. Αυτό συμβαίνει τόσο σε σχολεία των μεγάλων πόλεων όσο και σε απομακρυσμένα. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα για το αν η τράπεζα θεμάτων εξασφαλίζει το βασικό της στόχο. Θα είναι πράγματι όλοι οι μαθητές το ίδιο έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τα θέματα της. Οι μαθητές και οι μαθήτριες που άργησαν να ξεκινήσουν την ύλη γιατί ο εκπαιδευτικός μπήκε στην τάξη πιο αργά, και αναγκάστηκαν να την ολοκληρώσουν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου, θα είναι το ίδιο έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις ενδοσχολικές εξετάσεις; Από την άλλη μεριά οι καθηγητές και οι καθηγήτριες που κλήθηκαν να ξεκινήσουν τα μαθήματα του με δύο τουλάχιστον μήνες καθυστέρησης έχουν τις ίδιες δυνατότητες να διδάξουν και να ολοκληρώσουν την ύλη στον ίδιο βαθμό και στο ίδιο επίπεδο με άλλους συναδέλφους που ξεκίνησαν δύο τουλάχιστον μήνες νωρίτερα; Οι εκπαιδευτικοί αυτοί είναι το ίδιο υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης όπως οι άλλοι που είχαν περισσότερο χρόνο; Ακόμη και η αναδιαμόρφωση του ωρολόγιου προγράμματος δεν φαίνεται να λύνει ουσιαστικά το πρόβλημα αφού οι υπερωρίες των εκπαιδευτικών δεν αυξάνουν αναγκαστικά και την ικανότητα των παιδιών να αφομοιώσουν την ύλη που προβλέπεται. 
Την φετινή χρονιά πέρα από την καθυστέρηση τοποθέτησης εκπαιδευτικών στα σχολεία συντρέχουν και άλλοι λόγοι που δυσχεραίνουν την παράδοση και την αφομοίωση της ύλης. Ένας από τους κυριότερους είναι οι φυσικές καταστροφές που συνέβησαν στην αρχή της χρονιάς που έχουν επηρεάσει κατά πολύ τον ψυχολογικό παράγοντα παιδιών και εκπαιδευτικών. Ελπίζουμε να ήταν και οι τελευταίες παρόλο ότι ο χειμώνας φαίνεται να είναι ακόμη μπροστά μας. Το ερώτημα λοιπόν τι θα γίνει με την τράπεζα θεμάτων είναι εύλογο και ίσως πολλοί να μην έχουν μπει στη διαδικασία να το απαντήσουν.  Η όποια όμως τυφλή εφαρμογή της δημιουργεί από μόνη της διακρίσεις και ανισότητες δηλαδή το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που επιδιώκει.

Στα εύλογα ερωτήματα που αναπτύσσονται ευτυχώς αναπτύσσονται και δύο εύλογες απαντήσεις. Η μία έχει να κάνει με τη διαμόρφωση της εξεταζόμενης ύλης έτσι ώστε να λάβει υπόψη τον χρόνο που χάθηκε και να προσφέρει σε όλα τα παιδιά τουλάχιστον ίδιο χρόνο διδασκαλίας.  Η άλλη έχει να κάνει με την εφαρμογή της έτσι ώστε τα θέματα να επιλέγονται εξ ολοκλήρου από τους διδάσκοντες εκπαιδευτικούς μέσα από την τράπεζα θεμάτων. Η επιλογή θέματος από τα τρία προτεινόμενα όπως γίνεται δεν λύνει το πρόβλημα, μιας και τα τρία προτεινόμενα θέματα της τράπεζας μπορεί να μην έχουν διδαχθεί επαρκώς. Είναι σίγουρο ότι οι σοφοί του Υπουργείου μπορούν να προτείνουν και άλλες λύσεις. Αρκεί μόνο να αντιληφθούν και να λάβουν τα δεδομένα για το συγκεκριμένο πρόβλημα υπόψη τους. 

Ο Βενετσάνος Εμμανουήλ είναι  Διευθυντής 3ου ΓΕΛ Κορωπίου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τι αποκαλύπτει για τον χαρακτήρα σας αν βρίζετε - ποια είναι τα οφέλη;

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 4/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

apth
Θεσσαλονίκη: Επίθεση έξω από το σπίτι του κοσμήτορα της Νομικής του ΑΠΘ, Παναγιώτη Γκλαβίνη
«Κάτω τα χέρια από τις φοιτήτριες και τους φοιτητές που αγωνίζονται για δημόσια και δωρεάν Παιδεία. Ούτε σκέψη για ιδιωτικά ΑΕΙ»
Θεσσαλονίκη: Επίθεση έξω από το σπίτι του κοσμήτορα της Νομικής του ΑΠΘ, Παναγιώτη Γκλαβίνη