Thumbnail
Οι χρήσιμες πληροφορίες, νόμοι και αποφάσεις, που διέπουν τη λειτουργία τους.

Ολες τις πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία και των Συλλόγων Διδασκόντων, ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, παρουσιάζει το alfavita.gr προς ενημέρωση των εκπαιδευτικών που τοποθετούνται στα σχολεία. Περιέχονται οι χρήσιμες πληροφορίες, νόμοι και αποφάσεις, που διέπουν τη λειτουργία τους.

Πώς λειτουργεί ο Σύλλογος Διδασκόντων

(Από έγγραφο της Διεύθυνσης  Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής)

  1. Σύνθεση Συλλόγου Διδασκόντων:

«Ο σύλλογος διδασκόντων κάθε σχολείου αποτελείται από όλους τους διδάσκοντες στο σχολείο με οποιαδήποτε σχέση εργασίας και έχει ως πρόεδρο τον/τη Διευθυντή/ντρια του σχολείου».

(Ν.1566/85, ΦΕΚ Α'167/30-9-85, άρ. 11, ΣΤ' Σύλλογοι διδασκόντων)

«Ο Σύλλογος των Διδασκόντων (Σ.Δ.) είναι συλλογικό όργανο του σχολείου και αποτελείται από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σ' αυτό με οποιαδήποτε σχέση εργασίας».

(Υ.Α. Φ.353.1/324/105657/8-10-2002, ΦΕΚ Β'1340/16-10-02, άρ. 37, παρ. 1)

  • Συνεδριάσεις Συλλόγου Διδασκόντων:

Πότε συνεδριάζει ο Σ.Δ.; άρ. 15, Π.Δ. 79/2017

τακτικές συνεδριάσεις:

έκτακτες συνεδριάσεις:

ειδικές συνεδριάσεις:

1-11 Σεπτεμβρίου,

όποτε χρειαστεί,

για ειδικά θέματα, όταν

στο τέλος κάθε τριμήνου,

μετά από πρόσκληση

αναφέρεται στη σχετική

15-21 Ιουνίου

της/του Προϊσταμένης/ου

νομοθεσία

 

ή

(πχ ΥΑ 6603/ΓΔ4/20-1-21,

 

αίτηση του 1/3 των μελών

άρ.4, εδ.2:

 

του Σ.Δ.

«... συγκαλείται... ειδική

 

 

συνεδρίαση...»).

Το είδος της συνεδρίασης αναφέρεται στο κείμενο

«...ο Σ.Δ. ...συνήλθε σε τακτική/έκτακτη/ειδική συνεδρίαση...»

του

πρακτικού:

    • Ο Σ.Δ. συνεδριάζει πάντα εντός εργασιακού και εκτός διδακτικού ωραρίου,

    • Αποστέλλεται πρόσκληση από τον/τη Διευθυντή/ντρια προς τα μέλη του Σ.Δ. 2 ημέρες πριν τη συνεδρίαση, στην οποία αναφέρονται τα θέματα ημερήσιας διάταξης. Οι έκτακτες συνεδριάσεις πραγματοποιούνται και με προφορική ειδοποίηση (άρθ. 37, παρ. 8-10, Υ.Α.105657),

    • «Δεν συγκαλείται συνεδρίαση του συλλόγου, αν το θέμα ή τα θέματα που προτείνονται για συζήτηση ανήκουν, σύμφωνα με το νόμο, στην αποκλειστική αρμοδιότητα του/της Διευθυντή/ντριας ή άλλου σχολικού φορέα ή όταν δεν είναι σύννομα» (άρθ. 37, παρ. 6, Υ.Α.105657),

    • «Θέματα που ρυθμίζονται από την υφιστάμενη εκπαιδευτική νομοθεσία ή είναι αντίθετα από τους νόμους και τις κείμενες διατάξεις δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενα συζήτησης κατά τις συνεδριάσεις» (άρθ. 15, παρ. 4, Π.Δ.79/2017),

    • Ο Σ.Δ. βρίσκεται σε νόμιμη απαρτία και οι αποφάσεις του είναι έγκυρες, όταν τα παρόντα μέλη είναι περισσότερα από τα απόντα. (άρθ. 37, παρ. 13, Υ.Α. 105657),

    • Στα πρακτικά των συνεδριάσεων καταγράφονται μόνο τα παρόντα μέλη,

    • Η συμμετοχή του διδακτικού προσωπικού στις συνεδριάσεις του Σ.Δ. είναι υποχρεωτική και η απουσία μέλους πρέπει να δικαιολογείται επαρκώς (άρθ. 15, παρ. 2, Π.Δ.79/2017),

    • «Τα πρακτικά τηρεί ο γραμματέας του σχολείου ή εκπαιδευτικός που ορίζεται από τον Σύλλογο των Διδασκόντων» (άρθ. 37, παρ. 16, Υ.Α. 105657),

    • Στην υπ. αρ. 131451/ΓΔ4/30-09-2020 (ΦΕΚ Β΄4264/30-09-2020) Υ.Α.προβλέπεται συνεδρίαση μέσω τηλεδιάσκεψης, σε περίπτωση έκτακτου ή απρόβλεπτου γεγονότος,

    • Εκπαιδευτικοί ολοήμερου τμήματος: δεν μπορούν να παρευρίσκονται στις συνεδριάσεις που πραγματοποιούνται κατά τις ώρες του διδακτικού τους ωραρίου. Μπορούν -αν επιθυμούν- να υποβάλλουν γραπτή εισήγηση για το/τα υπό συζήτηση θέμα/θέματα, η οποία συμπεριλαμβάνεται στο πρακτικό και λαμβάνεται υπόψη για τη λήψη της απόφασης. Σε αυτήν την περίπτωση, υπογράφουν στο τέλος του πρακτικού, κάτω από τις υπογραφές των παρόντων στη συνεδρίαση μελών, με την ένδειξη «Έλαβα γνώση».

    • Παρουσία τρίτων μη μελών στις συνεδριάσεις:

      • ο/η ειδικός/ή βοηθός (όταν συζητείται θέμα του παιδιού που στηρίζει) και ενδεχομένως κάποια επιπλέον μέλη του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων που επιθυμούν να παρευρίσκονται στις συνεδριάσεις του Σ.Δ. και του Σχολικού Συμβουλίου αντίστοιχα, μπορούν να το κάνουν, εφόσον υπάρχει έννομο συμφέρον για τη σχολική μονάδα και θέλουν να κάνουν κάποια εισήγηση, χωρίς δικαίωμα ψήφου (αρ. 14, παρ. 10, ν.2690/1999)

    • Στο πρακτικό γράφεται το εξής: «Αφού τελείωσε η συζήτηση του/των ανωτέρω θέματος/θεμάτων της ημερήσιας διάταξης, αποχώρησαν οι κ.κ. ...., , προκειμένου ο Σύλλογος/το συμβούλιο να συζητήσει και να αποφασίσει»

    • Μπορεί να παρευρίσκεται στις συνεδριάσεις του Σ.Δ. ο/η Διευθυντής/Διευθύντρια Εκπαίδευσης, ο/η Σύμβουλος Εκπαίδευσης (άρ. 37, παρ. 19, ΥΑ105657)

 Αναπλήρωση Προέδρου Συλλόγου Διδασκόντων

«Πρόεδρος του Συλλόγου των Διδασκόντων είναι ο/η Διευθυντής/ντρια του σχολείου ή ο νόμιμος αναπληρωτής του. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει θέση Υποδιευθυντή/ντριας και δεν έχει ορισθεί νόμιμος αναπληρωτής του/της Διευθυντή/ντριας, όταν αυτός απουσιάζει, προεδρεύει στο Σύλλογο Διδασκόντων ο ανώτερος στο βαθμό εκπαιδευτικός και επί ισόβαθμων εκείνος που έχει τον περισσότερο χρόνο υπηρεσίας στο βαθμό» (άρθ.37, παρ.2, Υ.Α. 105657)

«Για τη νόμιμη συγκρότηση συλλογικού οργάνου απαιτείται ο ορισμός, με πράξη, όλων των μελών...που προβλέπει ο νόμος» (άρθ.13, παρ.1, Ν.2690/99). Για οποιαδήποτε αλλαγή στο προσωπικό μέσα στη χρονιά συντάσσεται πράξη ανασυγκρότησης Σ.Δ. και νέας ανάθεσης.

Αποφάσεις Συλλόγου Διδασκόντων (άρθ. 37, παρ. 14, Υ.Α. 105657):

«Οι αποφάσεις του συλλόγου λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων και σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η άποψη με την οποία τάσσεται ο πρόεδρος. Όταν οι προτάσεις είναι περισσότερες και καμία δε συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ανάμεσα στις δύο επικρατέστερες. Το μέλος που απέχει από την ψηφοφορία ή δίνει λευκή ψήφο θεωρείται απόν. Η ψηφοφορία είναι φανερή. Μυστική ψηφοφορία διεξάγεται όταν προβλέπεται από σχετική διάταξη ή αποφασίζει ο Σύλλογος Διδασκόντων κατά πλειοψηφία» (παρ. 14) (το ίδιο αναφέρεται και στο άρθ.15, παρ.6, Π.Δ.79/2017).

«Οι αποφάσεις του Συλλόγου των Διδασκόντων λαμβάνονται πάντα μέσα στα όρια της αρμοδιότητάς του, είναι δεσμευτικές για όλους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και υλοποιούνται με ευθύνη του Διευθυντή του σχολείου. Καταχωρούνται στο Βιβλίο Πράξεων του Συλλόγου και υπογράφονται υποχρεωτικά από τον πρόεδρο, το γραμματέα και τα παρόντα μέλη. Στην ίδια πράξη καταχωρούνται και οι απόψεις της μειοψηφίας, αν ζητηθεί. Ζητήματα τα

οποία ρυθμίζονται από την υφιστάμενη εκπαιδευτική νομοθεσία δεν είναι επιτρεπτό να γίνονται θέματα συνεδρίασης του Συλλόγου των Διδασκόντων και ούτε να λαμβάνονται αποφάσεις αντίθετες με τις ρυθμίσεις αυτές» (άρ. 37, παρ. 15).

Ενδεικτικές πράξεις – αποφάσεις Συλλόγου Διδασκόντων:

  1. Συγκρότηση-ανασυγκρότηση Σ.Δ.

  2. Κατανομή τμημάτων και μαθητών/ριών σε τμήματα, ανάθεση τμημάτων και εφημεριών).

  3. Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου (ετήσιος ή τριμηνιαίος, για θέματα καθημερινής λειτουργίας).

  4. Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική-εξωτερική αξιολόγηση/σχέδια δράσης.

  5. Κατάρτιση Σχεδίου Δράσης για τα εργαστήρια δεξιοτήτων.

  6. Υλοποίηση προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων.

  7. Εφαρμογή οδηγιών πολιτικής προστασίας-άμυνας.

  1. Έγκριση υποστήριξης μαθητή/μαθήτριας από ειδικό βοηθό.

  2. Σύνταξη-επικαιροποίηση εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας.

  3. Αξιολόγηση μαθητών/μαθητριών από ΚΕΔΑΣΥ (κατόπιν αιτήματος ΚΕΔΑΣΥ).

  4. Προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής.

  5. Σύνταξη έκθεσης εσωτερικής αξιολόγησης.

  6. Παιδαγωγικές συνεδρίες.

ΑΠΟΥΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ- ΕΦΗΜΕΡΙΕΣ

Σε περίπτωση έκτακτης απουσίας εκπαιδευτικού́ Δημοτικού Σχολείου, το ωράριο αποχώρησης των μαθητών/τριών από́ το σχολείο δε διαφοροποιείται από́ το προβλεπόμενο, όπως αυτό́ ορίζεται στο Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα διδασκαλίας. Ο τρόπος κάλυψης έκτακτης απουσίας εκπαιδευτικού́ αποφασίζεται από́ τον Σύλλογο Διδασκόντων και καταγράφεται στο Βιβλίο Πράξεων του Συλλόγου Διδασκόντων στην πρώτη συνεδρίαση του σχολικού́ έτους και δύναται να τροποποιείται, κατά́ περίπτωση, όταν κρίνεται αναγκαίο. Την ευθύνη υλοποίησης της απόφασης έχει ο/η Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας (Υ.Α. Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002).

Για τις εφημερίες ισχύουν:

  • οι ειδικές διατάξεις των άρθρων 12 και 18 του ΠΔ 79/2017 (ΦΕΚ 109/Α/1-8- 2017) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 23, ν. 4559/18 (ΦΕΚ 142/Α/3-8-2018),

καθώς και τα αναφερόμενα στην εγκύκλιο λειτουργίας των Δημοτικών Σχολείων και των Νηπιαγωγείων που εκδίδονται σε ετήσια βάση,

  • η ΥΑ Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (ΦΕΚ Β΄1340/16-10-2002): Οι εφημερίες υπάγονται στα υποχρεωτικά καθήκοντα των εκπαιδευτικών, οι οποίοι έχουν την ευθύνη της επιτήρησης και της προστασίας των μαθητών (άρθ. 36, παρ. 18). Ο Σύλλογος Διδασκόντων οργανώνει τον καταμερισμό εργασιών στα μέλη του (άρθ. 39, παρ.5, περ. Α΄). Ο Διευθυντής των σχολικών μονάδων είναι σε κάθε περίπτωση υπεύθυνος και υπόλογος για την απαρέγκλιτη τήρηση των ανωτέρω (άρθ. 29),

  • Έκτακτη αντικατάσταση ή αναπλήρωση εφημερεύοντος εκπαιδευτικού και αλλαγή της ημέρας εφημερίας γίνεται μόνο από τον/τη Διευθυντή/ντρια ή τον/την Υποδιευθυντή/ντρια του σχολείου. Οποιαδήποτε αντικατάσταση, αναπλήρωση και αλλαγή εφημερίας τεκμηριώνεται και καταγράφεται στο Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής,

  • Η εφημερία αφορά την επιτήρηση των μαθητών κατά τη διάρκεια της προσέλευσης και της αποχώρησής τους από το σχολείο, την ώρα των διαλειμμάτων, τη μέριμνα για την προστασία και τη σωματική τους ακεραιότητα, τον έλεγχο καθαριότητας των σχολικών χώρων και οτιδήποτε έχει σχέση με την υγιεινή και την ασφάλεια των μαθητών (άρθρο 12, παρ. 1, π.δ. 79/2017).

Ολη η νομοθεσία για τους Συλλόγους Διδασκόντων

Οι πληροφορίες που ακολουθούν αντλήθηκαν από την ιστοσελίδα του Δάσκαλου - Πρόεδρου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Νίκαιας κ.Γιώργου Δημητρακόπουλου

ΦΕΚ 1340 τ. Β΄ (άρθρα 37,38 και 39)

Άρθρο 37: Σύσταση και λειτουργία του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων

  1. Ο Σύλλογος των ∆ιδασκόντων (Σ.∆.) είναι συλλογικό όργανο του σχολείου και αποτελείται από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σ’ αυτό µε οποιαδήποτε σχέση εργασίας. Έργο του είναι η χάραξη κατευθύνσεων για την καλύτερη λειτουργία του σχολείου, για την οποία είναι υπεύθυνος. Οι αποφάσεις του Συλλόγου ∆ιδασκόντων κινούνται πάντοτε στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής νοµοθεσίας.

  2. Πρόεδρος του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων είναι ο ∆ιευθυντής του σχολείου ή µόνιµος αναπληρωτής του. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει θέση Υποδιευθυντή και δεν έχει ορισθεί νόµιµος αναπληρωτής του ∆ιευθυντή, όταν αυτός απουσιάζει, προεδρεύει στο Σύλλογο ∆ιδασκόντων ο ανώτερος στο βαθµό εκπαιδευτικός και επί ισοβάθµων εκείνος που έχει τον περισσότερο χρόνο υπηρεσίας στο βαθµό.

  3. Ειδικότερα ο Σύλλογος των ∆ιδασκόντων συνεδριάζει τακτικά ή έκτακτα ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του και η συµµετοχή του διδακτικού προσωπικού στις συνεδριάσεις του είναι υποχρεωτική. Απουσία µέλους του από τις συνεδριάσεις πρέπει να είναι απόλυτα δικαιολογηµένη.

  4. Τακτικές συνεδριάσεις του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων γίνονται ύστερα από πρόσκληση του προέδρου:

α) Πριν από την έναρξη των µαθηµάτων του διδακτικού έτους. β) Στο τέλος κάθε τριµήνου ή τετραµήνου.

γ) Κατά την ηµέρα έκδοσης των αποτελεσµάτων των προαγωγικών, απολυτηρίων ή πτυχιακών εξετάσεων και

δ) Στο τελευταίο δεκαήµερο του διδακτικού έτους.

  1. Έκτακτες συνεδριάσεις του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων συγκαλούνται για συγκεκριµένα θέµατα:

α) Ύστερα από πρόσκληση του προέδρου και

β) Ύστερα από γραπτή αίτηση προς το ∆ιευθυντή τουλάχιστον από το ένα τρίτο των µελών του συλλόγου, στην οποία αναγράφονται το θέµα ή τα θέµατα και ο εισηγητής.

  1. ∆ε συγκαλείται συνεδρίαση του συλλόγου, αν το θέµα ή τα θέµατα που προτείνονται για συζήτηση ανήκουν, σύµφωνα µε το νόµο, στην αποκλειστική αρµοδιότητα του ∆ιευθυντή ή άλλου σχολικού φορέα ή όταν δεν είναι σύννοµα.

  2. Ο Σύλλογος ∆ιδασκόντων συνεδριάζει πάντοτε εκτός ωρών διδασκαλίας των µαθηµάτων.

  3. Τα θέµατα της ηµερήσιας διάταξης, µε την επιφύλαξη της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 5, και ο χρόνος πραγµατοποίησης της συνεδρίασης ορίζει ο ∆ιευθυντής του σχολείου ή εκείνα τα µέλη του Συλλόγου που ζήτησαν τη σύγκληση του οργάνου σε έκτακτη συνεδρίαση. Εισήγηση επί των θεµάτων κάνει ο ∆ιευθυντής ή άλλος εκπαιδευτικός ο οποίος ορίζεται από το ∆ιευθυντή.

  4. Για το χρόνο πραγµατοποίησης των τακτικών συνεδριάσεων και τα θέµατα της ηµερήσιας διάταξης τα µέλη λαµβάνουν γνώση δύο ηµέρες τουλάχιστον πριν από την ηµέρα σύγκλησης του συλλόγου σε συνεδρίαση. Η γνωστοποίηση αυτή γίνεται µε ανάρτηση της πρόσκλησης στον πίνακα ανακοινώσεων του διδακτικού προσωπικού του σχολείου.

  1. Οι έκτακτες συνεδριάσεις του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων µπορούν να πραγµατοποιούνται και µε προφορική ειδοποίηση, χωρίς τους περιορισµούς της προηγούµενης παραγράφου.

  2. Πριν από την έναρξη της συζήτησης στις τακτικές συνεδριάσεις, µπορεί να γραφτεί στην ηµερήσια διάταξη νέο θέµα από το ∆ιευθυντή, το οποίο πρέπει να αιτιολογηθεί πλήρως ως επείγον. Μπορεί επίσης να εισαχθεί νέο θέµα ως επείγον ύστερα από απόφαση της πλειοψηφίας του Συλλόγου.

  3. Για τις συνεδριάσεις που διακόπτονται, εφόσον έχει οριστεί ηµεροµηνία για την ολοκλήρωσή τους, δεν απαιτείται νέα ειδοποίηση.

  4. Ο σύλλογος των διδασκόντων βρίσκεται σε νόµιµη απαρτία και οι αποφάσεις του είναι έγκυρες, όταν τα παρόντα µέλη είναι περισσότερα από τα απόντα.

  5. Οι αποφάσεις του συλλόγου λαµβάνονται µε απλή πλειοψηφία των παρόντων και σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η άποψη µε την οποία τάσσεται ο πρόεδρος. Όταν οι προτάσεις είναι περισσότερες και καµιά δ συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαµβάνεται ανάµεσα στις δυο επικρατέστερες. Το µέλος που απέχει από την ψηφοφορία ή δίνει λευκή ψήφο θεωρείται απόν. Η ψηφοφορία είναι φανερή. Μυστική ψηφοφορία διεξάγεται όταν προβλέπεται από σχετική διάταξη ή αποφασίζει ο Σύλλογος κατά πλειοψηφία.

  6. Οι αποφάσεις του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων λαµβάνονται πάντοτε µέσα στα όρια της αρµοδιότητάς του, είναι δεσµευτικές για όλους, σύµφωνα µε τις κείµενες διατάξεις, και υλοποιούνται µε ευθύνη του ∆ιευθυντή του σχολείου. Καταχωρούνται στο βιβλίο πράξεων του Συλλόγου και υπογράφονται υποχρεωτικά από τον πρόεδρο, το γραµµατέα και τα παρόντα µέλη. Στην ίδια πράξη καταχωρούνται και οι απόψεις της µειοψηφίας, αν ζητηθεί. Ζητήµατα τα οποία ρυθµίζονται από την υφιστάµενη εκπαιδευτική νοµοθεσία δεν είναι επιτρεπτό να γίνονται θέµατα συνεδρίασης του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων και ούτε να λαµβάνονται αποφάσεις αντίθετες µε τις ρυθµίσεις αυτές.

  7. Τα πρακτικά τηρεί ο γραµµατέας του σχολείου ή εκπαιδευτικός που ορίζεται από το Σύλλογο των ∆ιδασκόντων.

  8. Οι Σύλλογοι των ∆ιδασκόντων των συστεγαζόµενων σχολείων, ανεξαρτήτως βαθµίδας, µπορούν να συνεδριάζουν από κοινού τακτικά ή έκτακτα για την αντιµετώπιση προβληµάτων που προκύπτουν από τη συστέγαση των σχολείων. Στην περίπτωση αυτή προεδρεύει ο ∆ιευθυντής της σχολικής µονάδας που έχει τον περισσότερο χρόνο άσκησης καθηκόντων ως ∆ιευθυντής και σε περίπτωση ταυτόχρονης τοποθέτησης, εκείνος που προηγείται στη σειρά αξιολόγησης.

  9. Στις συνεδριάσεις του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων των σχολείων της

∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης παίρνουν µέρος, µε δικαίωµα λόγου, εκπρόσωποι των µαθητών, όταν συζητούνται θέµατα που τους αφορούν και εφόσον αυτά ορίζονται στον κανονισµό λειτουργίας των µαθητικών κοινοτήτων.

  1. Στις συνεδριάσεις του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων είναι δυνατή η συµµετοχή των Σχολικών Συµβούλων ή του ∆ιευθυντή Εκπαίδευσης και Προϊσταµένου Γραφείου, εάν το ζητήσει ο σύλλογος των εκπαιδευτικών ή εάν οι ίδιοι το επιθυµούν.

Άρθρο 38: Έργο του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων

  1. Ο Σύλλογος των ∆ιδασκόντων κάθε σχολικής µονάδας έχει την ευθύνη να υλοποιεί τους σκοπούς και τους στόχους της εκπαίδευσης µε συγκεκριµένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Στο έργο του σχολείου περιλαµβάνονται τρεις κυρίως εκπαιδευτικοί σκοποί.

α) Η καλλιέργεια και ανάπτυξη των γνωστικών και των νοητικών ικανοτήτων των µαθητών.

β) Η συναισθηµατική καλλιέργεια για την αποδοχή αρχών που θα στηρίξουν τις αξίες τους και θα επηρεάσουν τη συµπεριφορά τους, ώστε να διαµορφώσουν θετική στάση για τη ζωή και την κοινωνία.

γ) Η καλλιέργεια και διεύρυνση των ψυχοκινητικών ικανοτήτων του µαθητή για την απόκτηση δεξιοτήτων και την οµαλή ένταξή του στην κοινωνία.

  1. Για την πραγµατοποίηση των παραπάνω σκοπών ο Σύλλογος των ∆ιδασκόντων πρέπει:

α) Να προγραµµατίζει και να οργανώνει το έργο του, να το παρακολουθεί και, τέλος, να το αξιολογεί.

β) Να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις, ώστε τα µέλη του να επιµορφώνονται διαρκώς, να ανανεώνουν τις γνώσεις τους στον επιστηµονικό τοµέα και στις επιστήµες αγωγής (ψυχοπαιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση), για να είναι πιο αποτελεσµατικοί στο έργο τους.

γ) Να παρεµβαίνει σε περιπτώσεις φαινοµένων σχολικής αποτυχίας και διαρροής των µαθητών, εφαρµόζοντας κατάλληλα αντισταθµιστικά εκπαιδευτικά προγράµµατα για την αποτελεσµατική αντιµετώπισή τους.

δ) Να ανανεώνει και να αξιοποιεί τα διατιθέµενα εποπτικά µέσα και τη σύγχρονη τεχνολογία στη διδακτική πράξη για την αποτελεσµατικότερη άσκηση του εκπαιδευτικού έργου.

Άρθρο 39 -Καθήκοντα και αρµοδιότητες του Συλλόγου των ∆ιδασκόντων

Α. Γενικά:

    1. Ο Σύλλογος των ∆ιδασκόντων σε τακτική συνεδρίαση πριν από την έναρξη των µαθηµάτων προγραµµατίζει τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες για όλο το σχολικό έτος.

α) Στον τοµέα της επιµόρφωσης λαµβάνει υπόψη τις ανάγκες των µελών του και µε βάση αυτές υποβάλλει πρόταση στο Σχολικό Σύµβουλο ή στο ∆ιευθυντή Εκπαίδευσης ή στον Προϊστάµενο Γραφείου, κατά περίπτωση, προκειµένου να αντιµετωπισθούν µε την ενδοσχολική επιµόρφωση. Ο Σύλλογος συνεκτιµά και τις αντίστοιχες προσπάθειες που έγιναν κατά τα προηγούµενα έτη.

β) Σχετικά µε την αναγκαιότητα των αντισταθµιστικών εκπαιδευτικών παρεµβάσεων λαµβάνει υπόψη τα δεδοµένα της σχολικής επίδοσης των µαθητών κατά το προηγούµενο διδακτικό έτος και τα συµπεράσµατα της αυτοαξιολόγησης του σχολείου για το διάστηµα αυτό. Συνεκτιµά, δηλαδή εάν εφαρµόστηκαν προγράµµατα Ενισχυτικής ∆ιδασκαλίας, Πρόσθετης ∆ιδακτικής Στήριξης, ένταξης παλιννοστούντων ή άλλων εκπαιδευτικών καινοτοµιών, σε ποιους µαθητές και µε ποιο αποτέλεσµα.

γ) Στον τοµέα των µέσων, των πόρων και των προγραµµάτων εσωσχολικής ζωής λαµβάνονται υπόψη οι ανάγκες του σχολείου.

    1. Ο Σύλλογος ∆ιδασκόντων παρακολουθεί και εφαρµόζει τον αρχικό προγραµµατισµό και, εφόσον, χρειασθεί παρεµβαίνει διορθωτικά.

    2. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς γίνεται η αυτοαξιολόγηση, κατά την οποία αξιολογείται ο βαθµός επίτευξης των στόχων που τέθηκαν κατά τον προγραµµατισµό και η αποτελεσµατικότητα των προγραµµατισµένων ενεργειών.

Η έκθεση αυτοαξιολόγησης, στην οποία περιλαµβάνονται και οι προτάσεις για την αντιµετώπιση των αδυναµιών που έχουν διαπιστωθεί, υποβάλλεται µέσω του

∆ιευθυντή του σχολείου στον αρµόδιο Σχολικό Σύµβουλο και στον Προϊστάµενο Γραφείου. Όταν δεν υπάρχει Προϊστάµενος Γραφείου ή έκθεση υποβάλλεται στο ∆ιευθυντή Εκπαίδευσης.

    1. Ο Σύλλογος ∆ιδασκόντων αποφασίζει, ύστερα από εισήγηση του ∆ιευθυντή του σχολείου, την ανάθεση στο διδακτικό προσωπικό της διδασκαλίας των µαθηµάτων στις τάξεις και τα τµήµατα.

 

    1. Οργανώνει τον καταµερισµό των εργασιών στα µέλη του, ύστερα από εισήγηση του ∆ιευθυντή, έτσι ώστε να αξιοποιούνται οι δυνατότητες όλων των µελών του και να εξασφαλίζεται η αποτελεσµατικότητα και η οµαλή λειτουργία της σχολικής µονάδας.

    1. Εισηγείται στο ∆ιευθυντή Εκπαίδευσης ή στον Προϊστάµενο του Γραφείου και στον αρµόδιο Σχολικό Σύµβουλο τη λειτουργία τµηµάτων Ενισχυτικής ∆ιδασκαλίας, Πρόσθετης ∆ιδακτικής Στήριξης και τάξεων υποδοχής.

    1. Αναθέτει στους εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου ώρες του προγράµµατος Ενισχυτικής ∆ιδασκαλίας για τη συµπλήρωση του ωραρίου. Επίσης, αναθέτει υπερωριακή διδασκαλία στο πρόγραµµα Ενισχυτικής ∆ιδασκαλίας, όπως η νοµοθεσία προβλέπει.

    1. Αποφασίζει, ύστερα από εισήγηση του ∆ιευθυντή του σχολείου, την ανάληψη δράσεων, πρωτοβουλιών, προγραµµάτων, την οργάνωση επισκέψεων και εκδηλώσεων που ανοίγουν το σχολείο στην κοινωνία. Με τον τρόπο αυτό ευαισθητοποιούνται και προβληµατίζονται οι µαθητές και διαµορφώνουν θετικές στάσεις και συµπεριφορές.

    1. Ο Σύλλογος ∆ιδασκόντων έχει την ευθύνη για την ποιοτική βελτίωση και την αξιοποίηση των σχολικών εγκαταστάσεων, ιεραρχώντας και προτείνοντας στη σχολική επιτροπή, µέσω του ∆ιευθυντή, την κάλυψη των αναγκών και αναθέτοντας στα µέλη του συγκεκριµένες αρµοδιότητες.

    1. Αποφασίζει, σε συνεργασία µε τους Σχολικούς Συµβούλους, µε τα Επιµορφωτικά Κέντρα και τον Οργανισµό Επιµόρφωσης Εκπαιδευτικών ή µε τα Πανεπιστήµια και ΤΕΙ την οργάνωση επιµορφωτικών προγραµµάτων και σεµιναρίων σε ενδοσχολικό επίπεδο ή συµµετέχει σε γενικότερα προγράµµατα επιµόρφωσης, όταν διαπιστώνονται ανάγκες, όταν εισάγονται καινοτοµίες ή επιβάλλεται να αντιµετωπισθούν ειδικά προβλήµατα της σχολικής µονάδας. Τα προγράµµατα αυτά πραγµατοποιούνται εκτός ωρών διδασκαλίας.

    1. Ο Σύλλογος ∆ιδασκόντων αποφασίζει για την πραγµατοποίηση εκδροµών, περιπάτων ή επισκέψεων, σύµφωνα µε τις κείµενες διατάξεις.

    2. Ενηµερώνει, σε συνεργασία µε το ∆ιευθυντή, τους γονείς και κηδεµόνες, τουλάχιστον κάθε τρίµηνο ή τετράµηνο, σχετικά µε τη φοίτηση, την πρόοδο και τη συµπεριφορά των µαθητών. Η ενηµέρωση γίνεται εκτός των ωρών εργασίας του σχολείου.

    1. Συνεργάζεται µε όλα τα στελέχη Επιστηµονικής Παιδαγωγικής Καθοδήγησης και της ∆ιοίκησης για τον καλύτερο συντονισµό και την υλοποίηση του διδακτικού έργου, την ανταλλαγή απόψεων και την αντιµετώπιση των διάφορων διδακτικών και άλλων ζητηµάτων που ενδεχοµένως προκύπτουν.

    1. Ορίζει, ύστερα από εισήγηση του ∆ιευθυντή, τους υπεύθυνους των τµηµάτων ή τάξεων για την παρακολούθηση της φοίτησης των µαθητών. Επίσης ορίζει τους συµβούλους των αντίστοιχων µαθητικών κοινοτήτων.

    1. Όταν ο Σύλλογος, για οποιονδήποτε λόγο, αδυνατεί να αναθέσει στους εκπαιδευτικούς τη διδασκαλία µαθηµάτων ή την κατανοµή τάξεων και τµηµάτων, την απόφαση παίρνει ο ∆ιευθυντής του σχολείου σε συνεργασία µε τον αρµόδιο Σχολικό Σύµβουλο. Σε περίπτωση αδυναµίας να ανατεθούν εργασίες και τοµείς ευθύνης εντός του σχολείου, την απόφαση παίρνει ο ∆ιευθυντής.

Ειδικές αρµοδιότητες του Συλλόγου ∆ιδασκόντων της ∆ηµοτικής Εκπαίδευσης

  1. Παραπέµπει τους µαθητές σε κατατακτήριες εξετάσεις, οργανώνει αυτές και επικυρώνει τα αποτελέσµατά τους, σύµφωνα µε τις κείµενες διατάξεις

  1. Στα συστεγαζόµενα σχολεία το ωρολόγιο πρόγραµµα διαµορφώνεται ύστερα από συνεργασία των ∆ιευθυντών και του διδακτικού προσωπικού των σχολείων αυτών, ώστε να διευκολύνεται η αµοιβαία συµπλήρωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών των σχολείων αυτών και να εξασφαλίζονται η δυνατότητα εφαρµογής ενιαίου ωρολογίου προγράµµατος.

  1. Εισηγείται στο Γραφείο Εκπαίδευσης ή στη ∆ιεύθυνση τη λειτουργία τµηµάτων διευρυµένου ωραρίου.

  1. Αποφασίζει από την αρχή της σχολικής χρονιάς τον τρόπο µε τον οποίο θα γίνει η αναπλήρωση εκπαιδευτικών που ενδέχεται να λείψουν για µικρό χρονικό διάστηµα.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Μάθε τι σημαίνει το όνομά σου στα αρχαία ελληνικά

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

xylodarmos
Κακοποίησαν τις συζύγους τους: Δύο συλλήψεις – Ο ένας την έριξε στο έδαφος και ο άλλος τη χτύπησε
Δύο άνδρες επιτέθηκαν στις συζύγους τους και συνελήφθησαν
Κακοποίησαν τις συζύγους τους: Δύο συλλήψεις – Ο ένας την έριξε στο έδαφος και ο άλλος τη χτύπησε
tilekpaideusi
Έρευνα: Η τηλεκπαίδευση ενίσχυσε τις εκπαιδευτικές και μορφωτικές ανισότητες
Έρευνα ΚΕΜΕΤΕ για την τηλεκπαίδευση κατά την περίοδο της πανδημίας - Μορφωτικές ανισότητες και συνέπειες στα εργασιακά δικαιώματα»
Έρευνα: Η τηλεκπαίδευση ενίσχυσε τις εκπαιδευτικές και μορφωτικές ανισότητες