melitzana
5+1 Ερωτήσεις προς μια εκπαιδευτικό που συγγράφει βιβλία για παιδιά 

1.    Τι είναι αυτό που σας ενεργοποιεί και σας δίνει έμπνευση για να γράψετε;

Η φαντασία και η δημιουργικότητα για μένα αποτελούν ένα ασφαλές και όμορφο καταφύγιο. Πίστευα ότι οι ιδέες από τη στιγμή που θα πάρουν μορφή και σχήμα, είτε μέσω της γραφής, είτε της Τέχνης, θα βρουν τον δρόμο τους προς τις καρδιές των άλλων ανθρώπων. Η επικοινωνία και το άνοιγμα δρόμων, για να λύσουμε θέματα, είναι αυτά που με ενεργοποιούν και μου δίνουν έμπνευση. Επιμένω να βρίσκομαι στην πλευρά της επίλυσης δυσκολιών και προβλημάτων.

2.    Εάν το βιβλίο σας ήταν χρώμα, ποιο θα ήταν;

Θα ήταν πολύχρωμο, σίγουρα θα είχε περισσότερο μοβ, καθώς και η Ρόζα είναι μοβ. Στον κόσμο της Ρόζας, το μοβ μπορεί να είναι μια λέξη που λστενοχωρεί, καθώς τη διακρίνει από τους υπόλοιπους συμμαθητές της. Φυσικά όλα τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν όλα τα χρώματα και σχήματα. Όμως για κάποιον μυστηριώδη λόγο, η Ρόζα αντιμετωπίζει προκλήσεις στην καθημερινότητά της, σχετικά με το δικό της χρώμα και σχήμα ως μοβ μελιτζάνα.  

3.    Τα παιδιά σήμερα, στην εποχή της τεχνολογίας και του ψηφιακού κόσμου, μπορούν να βρουν χώρο και να αναγνωρίσουν την αξία των βιβλίων;

Σίγουρα οι άνθρωποι στη σημερινή εποχή και πολύ περισσότερο τα παιδιά και οι έφηβοι έχουν μια σχέση γονιδιακή -πλέον- με την τεχνολογία. Παρόλα αυτά η διήγηση ιστοριών, η ταύτιση με τους ήρωες, η απόλαυση της ανάγνωσης, η προσωρινή παύση από τον δικό μας κόσμο και η αντικατάστασή του από τον κόσμο των βιβλίων, αποτελούν στοιχεία ανυπέρβλητα σε σχέση με τον θόρυβο του ψηφιακού κόσμου. Εάν καλλιεργηθεί, από μικρή ηλικία, η φιλαναγνωσία, το παιδί σύντομα θα βρει το δρόμο προς το βιβλίο. 

4.    Λειτουργεί ως πρότυπο για τους μαθητές και μαθήτριές σας, όταν εσείς μοιράζεστε το έργο σας μαζί τους; Ενεργοποιούνται να συγγράψουν οι ίδιοι και να ασχοληθούν περισσότερο με τον κόσμο των βιβλίων;

Οι μαθητές και μαθήτριές μας δυσκολεύονται να κατανοήσουν ότι οι άνθρωποι συνδυάζουν πολλά ενδιαφέροντα και έχουν πλευρές που δεν έχουν εξερευνήσει. Όταν τους μιλάω για τα βιβλία μου, πάντα απορούν πώς γίνεται να γράφω βιβλία. «Εσείς το γράψατε;» είναι η δεύτερη πιο συχνή ερώτηση που δέχομαι μετά το «τι; Είστε θεολόγος;». Αμέσως μετά την έκπληξη, εντοπίζω το ενδιαφέρον τους να μοιραστούν μαζί μου τη δική τους δημιουργική πλευρά, τις δικές τους ιστορίες, τη δυσκολία να προλάβουν μέσα στο επιβαρυμένο τους πρόγραμμα να δώσουν χώρο στην φαντασία, αλλά και τη διαδικασία έκδοσης ενός βιβλίου. Οι εκπαιδευτικοί λειτουργούν ως πρότυπα και το να έχουν στο άμεσο περιβάλλον τους, έναν άνθρωπο που γράφει ιστορίες, αποκτά άλλη διάσταση, ενδιαφέρον και καθιστά προσιτό το δημιούργημα. Πριν λίγο καιρό μια μαθήτρια Λυκείου με ρωτούσε σχετικά με τη διαδικασία έκδοσης βιβλίου, ενώ πριν μερικούς μήνες είχαμε συζητήσει για το βιβλίο «οι περιπέτειες της Ρόζας Μελιτζάνας». Με ενημέρωσε πρόσφατα ότι έκανε διάφορες κινήσεις και περιμένει το έργο της να προχωρήσει. Σίγουρα οι μικροί συγγραφείς ενεργοποιούνται από το ζιζάνιο της δημιουργίας που φωλιάζει μέσα τους, αλλά η επαφή με έναν άλλο δημιουργό, δίνει μια επιπλέον ώθηση.

5.    Η φαντασία και η δημιουργικότητα μπορούν να βρουν χώρο στο σημερινό σχολείο;

Η φαντασία και η δημιουργικότητα προσπαθούν να βρουν ένα παράθυρο να τρυπώσουν στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το μοντέλο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος με βάση τις εισαγωγικές εξετάσεις για την  Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, δυσκολεύει την παράλληλη παρουσία δραστηριοτήτων, οι οποίες καλλιεργούν τη δημιουργικότητα. Η καλλιέργεια της φαντασίας, η επινοητικότητα και η δημιουργικότητα αποτελούν αντίδοτο και αντίβαρο για τις δυσκολίες της σημερινής εποχής. 

Γιατί νιώσατε την ανάγκη να υπάρξει η Ρόζα Μελιτζάνα και ποιες περιπέτειες έχει να μοιραστεί με τους αναγνώστες σας;

Η Ρόζα υπήρχε σε κάθε παιδί, σε κάθε άνθρωπο που εκφοβίζεται για οποιοδήποτε επιφανειακό λόγο, ξαφνικά, γιατί κάποιοι άλλοι θεωρούν ότι είναι διαφορετικός. Συχνά η έκφραση αυτής της διάκρισης κρύβει τη μεταβίβαση αυτού του τραύματος, τη μετατροπή του παιδιού που έχει εκφοβιστεί, σε παιδί που εκφοβίζει. Η Ρόζα υπήρχε χρόνια, την ακολουθώ στις σχολικές τάξεις, τις κούνιες, τους διαφορετικούς χώρους εργασίας, στις οικογένειες και στις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους. Την παρατηρώ να αλλάζει πρόσωπα και μορφές. Αυτή τη φορά, όμως, η αντίδραση όσων βλέπουν και δεν μιλάνε είναι διαφορετική. Οι παρόντες έχουν δύναμη και λόγο για την αλλαγή της κατάστασης.

Η εκπαίδευση των παιδιών στην αντίδραση σε τέτοια περιστατικά είναι ουσιαστικής σημασίας και ο στόχος μου είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας της κουλτούρας της ενεργητικής αντίδρασης κατά του εκφοβισμού από μικρές ηλικίες, την ίδια στιγμή του περιστατικού. Ένας φαύλος κύκλος που σπάει.

Η Χρυσάνθη Βαβέτση είναι θεολόγος και παιδαγωγός και υπηρετεί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στα Αρσάκεια Σχολεία Ψυχικού. Είναι υποψήφια Διδάκτωρ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με αντικείμενο έρευνας την Εκπαιδευτική Καινοτομία. 

Τον Οκτώβριο του 2022 εκδόθηκε το βιβλίο της "οι περιπέτειες της Ρόζας Μελιτζάνας". Μέσω των βιβλίων της προάγει την ενεργοποίηση των θεατών σε περιστατικά εκφοβισμού και την ανάδειξη της σημασίας της παρέμβασης στις ηλικίες των μαθητών και μαθητριών του Δημοτικού. 
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

egkefalos
Με ποια καθημερινή συνήθεια θα μειώσετε τον κίνδυνο άνοιας, σύμφωνα με νευροψυχολόγο
Τα παιχνίδια γνώσεων μπορούν να βοηθήσουν, αλλά αυτή η συνήθεια είναι ακόμα πιο αποτελεσματική
Με ποια καθημερινή συνήθεια θα μειώσετε τον κίνδυνο άνοιας, σύμφωνα με νευροψυχολόγο