Σε ανύποπτο χρόνο, τον Ιανουάριο του 2020, όταν ακόμα η κυβέρνηση δεν είχε προχωρήσει στην απόσπαση της διδακτικής-παιδαγωγικής επάρκειας από τα πτυχία βάζοντας ακόμα ένα εμπόδιο στους φοιτητές, η κ.Κεραμέως είχε αποκαλύψει στη Βουλή, αυτό που τώρα επιμελώς αποκρύπτει:
Απαντώντας στη Χαρά Κεφαλίδου, η Νίκη Κεραμέως είπε τότε, αναφερόμενη στα κολέγια: «Το τελευταίο στοιχείο, ότι δεν έχουν παιδαγωγική επάρκεια. Μα, αυτό σημαίνει, προσέξτε, ότι το να αναγνωρίζεις αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, για παράδειγμα, ενός φιλολόγου που έχει σπουδάσει στη Γαλλία, αυτό σημαίνει αναγνώριση προσώπων και ισοδυναμία. Κινητικότητα των εργαζομένων. Τα επαγγελματικά δικαιώματα που έχουν ήδη αποκτήσει στην Γαλλία εμπεριέχουν την παιδαγωγική επάρκεια και αυτό σημαίνει στο Ενωσιακό Δίκαιο η κινητικότητα των εργαζομένων, η αναγνώριση και η επαγγελματική ισοδυναμία των προσόντων τους».
Δωράκι...
Με απλά λόγια: Ορισμένα πτυχία κολεγίων, (που επίσης η κ.Κεραμέως φρόντισε με άλλο νόμο να ισοτιμήσει επαγγελματικά τα πτυχία τους με πτυχία ΑΕΙ, αλλά και επιβάλει ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ ενώ τα κολέγια δεν έχουν) περιλαμβάνουν παιδαγωγική επάρκεια. Και γι αυτό η κ.Κεραμέως -ακόμα κι αν ήθελε- δε μπορεί να κάνει τίποτα, αφού τα κολέγια ακολουθούν το πρόγραμμα σπουδών του κράτους όπου εδρεύει το συνεργαζόμενο πανεπιστήμιο. Συνεπώς αν στη Γαλλία η τη Βρετανία λχ, ένα Χ πτυχίο περιλαμβάνει παιδαγωγική επάρκεια, το αντίστοιχο πτυχίο του συνεργαζόμενου κολεγίου θα την περιλαμβάνει επίσης.
Ετσι η υπουργός Παιδείας δημιούργησε ακόμα ένα «δωράκι» προς τα ιδιωτικά κολέγια, την ίδια στιγμή που η επάρκεια αφαιρείται από τα πτυχία των ΑΕΙ και προκειμένου να αποκτήσει κάποιος φοιτητής παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια (ΠΔΕ), θα υποχρεούται να παρακολουθήσει «ειδικό πρόγραμμα δύο ακαδημαϊκών εξαμήνων» και μάλιστα υπό προϋποθέσεις. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα και σε αποφοίτους κολεγίων που δεν έχουν ήδη πτυχία με «ενσωματωμένη» επάρκεια, να αποκτούν τα σχετικά πιστοποιητικά στα ΑΕΙ, υλοποιώντας στην πράξη την περαιτέρω υποβάθμιση των πτυχίων.
Μήπως όλα αυτά παραπέμπουν σε σχέδιο; Μεθοδευμένα βήματα, ένα προς ένα, με κεντρικό στόχο την ενίσχυση της ιδιωτικής μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέσω της αποδυνάμωσης της δημόσιας τριτοβάθμιας;
Το γεγονός επεσήμαναν εξάλλου προχτές, από κοινού ο Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτής Α’ Αθήνας, Νίκος Φίλης και ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του κόμματος, βουλευτής Επικρατείας, Πάνος Σκουρλέτης: «Η αποειδίκευση της εργασίας και της επιστημονικής αναγνώρισης που προωθείται και από αυτή την ρύθμιση -καθώς η όποια αναγνώριση θα γίνεται μετά την κτήση του πτυχίου μετατρέποντας τον κάθε πτυχιούχο σε κυνηγό πιστοποιήσεων χωρίς σαφή επαγγελματικά δικαιώματα- αποτελεί κεντρική κυβερνητική στρατηγική και γίνεται ορατή και στην περίπτωση του ΠΔ στον χώρο των τεχνών. Αποτελεί όχημα ώστε μέσω της υποβάθμισης να γίνει πιο ελκυστική η αγορά των κολεγίων», ανέφεραν
Ξεσηκωμός φοιτητών, εκπαιδευτικών, πανεπιστημιακών
Τι σημαίνει αυτό; Οτι τα πτυχία που μέχρι τώρα πιστοποιούσαν ότι κάποιος έχει τα τυπικά προσόντα για να διδάξει στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση και σε ιδιωτικούς φορείς εκπαίδευσης θα παύσουν να παρέχουν αυτή τη δυνατότητα, αφού η επάρκεια δεν δίνεται πλέον αυτόματα με το πτυχίο. Ουσιαστικά μια σειρά σχολών, οι οποίες μάλιστα έχουν ιδιαίτερα υψηλή ζήτηση, υποβαθμίζονται δραματικά. Τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών των επίμαχων σχολών αναμένεται να καταργηθούν τον Αύγουστο, προκειμένου να ξεκινήσει η εφαρμογή της ρύθμισης από τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν είναι τόσο πολλές που δύσκολα θα ολοκληρωθούν πριν από την προκήρυξη των εθνικών εκλογών. Μένει να δούμε αν θα αλλάξει κάτι η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι οι φοιτητές αλλά και οι πανεπιστημιακοί, έχουν ξεσηκωθεί.
Μάλιστα, ακόμα και ο πρύτανης του ΕΚΠΑ κ.Θάνος Δημόπουλος, σε πρόσφατο κείμενο-παρέμβασή του, τονίζει ότι το πρόγραμμα σπουδών Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας πρέπει να είναι άμεσα προσβάσιμο στους προπτυχιακούς φοιτητές του Ιδρύματος που επιλέγουν να το παρακολουθήσουν και να παρέχεται ΔΩΡΕΑΝ. Επιπλέον, σημειώνει ότι πρέπει να παρέχεται παράλληλα και χωρίς να επηρεάζει το βασικό πρόγραμμα σπουδών των Τμημάτων ΑΕΙ που οδηγούν σε τίτλους σπουδών, που παρέχουν επαγγελματικά δικαιώματα εκπαιδευτικού δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας ή επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Λογική τοποθέτηση, καθώς η Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών ζητάει να εξαιρεθεί από την εφαρμογή του νέου πλαισίου για τη διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια. Στην αλλαγή του πλαισίου που ψηφίστηκε το καλοκαίρι αντιδρούν και άλλες σχολές ανθρωπιστικών και θετικών επιστημών της χώρας. Το θέμα αφορά δεκάδες χιλιάδες φοιτητές και πτυχιούχους των λεγόμενων «καθηγητικών» σχολών, όσων δηλαδή έχουν ως βασική επαγγελματική προοπτική την εκπαίδευση
Τι λέει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών
Σχετικά με το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας (άρθρο 99 του ν. 4957/2022), η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ έχει συνεδριάσει αρκετές φορές ήδη από τον Μάϊο 2022. Το συντονισμό των ενεργειών έχουν αναλάβει ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ Θάνος Δημόπουλος, ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων Δημήτρης Καραδήμας, Ο Κοσμήτωρ της Σχολής Θετικών Επιστημών Γιάννης Εμμανουήλ, ο Κοσμήτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής Αχιλλέας Χαλδαιάκης, ο Κοσμήτωρ της Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Κώστας Καρτερολιώτης, ο Κοσμήτωρ της Σχολής Επιστημών Αγωγής Θωμάς Μπαμπάλης και ο Κοσμήτωρ της Θεολογικής Σχολής Χρήστος Καραγιάννης (η αναφορά γίνεται με βάση τον αριθμό μελών ΔΕΠ της κάθε Σχολής). Επιπλέον έχουμε στενή συνεργασία και ενημέρωση και με τους Κοσμήτορες των Σχολών: Επιστημών Υγείας, Νομικής και Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών.
Ως Διοίκηση του ΕΚΠΑ, διοργανώσαμε στις 14 Σεπτεμβρίου 2022, εκδήλωση για την ενημέρωση των μελών της Πανεπιστημιακή Κοινότητας για το νέο θεσμικό πλαίσιο χορήγησης της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, η οποία είχε ιδιαίτερα μεγάλη συμμετοχή, πραγματοποιήθηκε γόνιμος διάλογος μεταξύ των συμμετεχόντων, αλλά και εκφράστηκε η ανησυχία των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας για την ομαλή μετάβαση στο νέο θεσμικό πλαίσιο. Οι θέσεις του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών, σχετικά με αυτό το σημαντικό θέμα συνοψίζονται ως εξής:
1) Το πρόγραμμα της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας πρέπει να παρέχεται παράλληλα και χωρίς να επηρεάζει το βασικό πρόγραμμα σπουδών των Τμημάτων ΑΕΙ που οδηγούν σε τίτλους σπουδών, που παρέχουν επαγγελματικά δικαιώματα εκπαιδευτικού δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας ή επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Διαπιστώνεται ότι σε όλα τα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής, της Σχολής Θετικών Επιστημών και της Θεολογικής Σχολής, ήδη χορηγούνται μαθήματα τα οποία καλύπτουν τις προϋποθέσεις του νόμου για τη χορήγηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Τα μαθήματα αυτά πρέπει να συνυπολογιστούν ώστε η οποιαδήποτε τροποποίηση των προγραμμάτων σπουδών να επιφέρει τις λιγότερο δυνατές αλλαγές.
2) Το ειδικό πρόγραμμα σπουδών Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, προκειμένου να αποκτήσει βιωσιμότητα πρέπει να έχει διοικητική και επιστημονική αυτοτέλεια και αξιοπιστία και, ως εκ τούτου, πρέπει να παρέχεται/επιβλέπεται από διακριτή κεντρική δομή του ΕΚΠΑ στην οποία να συμμετέχουν μέλη ΔΕΠ από Τμήματα και Σχολές του Ιδρύματός μας, εφόσον έχουν γνωστικό αντικείμενο συναφές προς το πρόγραμμα αυτό.
3) Το πρόγραμμα σπουδών Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας πρέπει να είναι άμεσα προσβάσιμο στους προπτυχιακούς φοιτητές του Ιδρύματος που επιλέγουν να το παρακολουθήσουν και να παρέχεται ΔΩΡΕΑΝ. Επομένως, η επαρκής χρηματοδότηση πρέπει να εξασφαλιστεί μακροπρόθεσμα.
4) Να υπάρξει πρόνοια για τους ήδη εγγεγραμμένους φοιτητές έως και το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 να λάβουν την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια σύμφωνα με το προϊσχύον πλαίσιο, εφόσον η επιτυχής ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών που έχουν εγγραφεί χορηγούσε Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4957/2022.
5) Δυνατότητα εγγραφής των φοιτητών στο πρόγραμμα σπουδών του άρθρου 99 του ν. 4957/22 εφόσον έχουν συγκεντρώσει τουλάχιστον εκατόν είκοσι (120) πιστωτικές μονάδες, αντί εκατό ογδόντα (180) που προβλέπει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
Επισημαίνεται ότι δεν έχει εκδοθεί η απαιτούμενη ΚΥΑ (οικονομικών και Παιδείας) για την ίδρυση και οργάνωση του προγράμματος, η οποία είναι απαραίτητη για να προβεί το ίδρυμά μας σε οποιαδήποτε ενέργεια για το εν λόγω θέμα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 4/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη