"Όταν το Συντονιστικό Γραφείο Ντίσελντορφ αποσυντονίζει με αδιαφάνεια κι αυθαιρεσία..."
Όταν το Συντονιστικό Γραφείο Ντίσελντορφ αποσυντονίζει με αδιαφάνεια κι αυθαιρεσία αποσπασμένους εκπαιδευτικούς - και το ΔΙΠΟΔΕ σε ρόλο «Πόντιο Πιλάτου» δεν είδε, δεν άκουσε, δεν γνώριζε!

Ο κάτωθι υπογράφων εκπαιδευτικός Παπαδόπουλος Αθανάσιος, αποσπασμένος στο Συντονιστικό Γραφείο Εκπαίδευσης του Ντίσελντορφ ( ΣΓ Ντίσελντορφ- πρώην Βερολίνου) από το 2018 μέχρι και τον Ιούλιο του 2022, δημοσιοποιώ το παρόν κείμενο θέλοντας με αυτό να διαμαρτυρηθώ για μία σειρά θλιβερών φαινομένων  και πρακτικών στο Συντονιστικό Γραφείο εκπαίδευσης του Ντίσελντορφ, αλλά και πρόσφατο περιστατικό που σχετίζεται με   το ΔΙΠΟΔΕ, τα οποία, κατά την εκτίμηση μου, και τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών δυσχεραίνουν στο έπακρο και δημιουργούν προσκόμματα στο έργο της ομαλής λειτουργίας των Ελληνικών  σχολείων της περιοχής ευθύνης του Συντονιστικού Γραφείου, αλλά κι εγείρουν εύλογα και σοβαρά ερωτηματικά για συγκεκριμένες  πρακτικές του ΔΙΠΟΔΕ ως προς τον τρόπο διαχείρισης του αποσπασμένου εκπαιδευτικού προσωπικού. 

Όντας ο ίδιος εύλογο και αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα αποσπασμένος στη Γερμανία είχα όλο το προηγούμενο διάστημα την ευκαιρία να γίνω μάρτυρας  πολλών και συχνά επαναλαμβανόμενων φαινομένων και πρακτικών αδιαφάνειας, απουσίας- απροθυμίας  επικοινωνίας κι έγκυρης ενημέρωσης των εκπαιδευτικών, καταχρηστικών πρακτικών και αυταρχικών έως και ανοιχτά απαξιωτικών συμπεριφορών απέναντι στους εκπαιδευτικούς,  που εδώ και καιρό μας έχουν εξοργίσει χωρίς ποτέ, ωστόσο, να έχει αναληφθεί κάποια πρωτοβουλία δημοσιοποίησής τους και διαμαρτυρίας εναντίον τους. Είμαι αναγκασμένος  να το κάνω με δική μου πρωτοβουλία τώρα- και αφού τερματίστηκε η απόσπασή μου -  με αφορμή κάποια άκρως θλιβερά περιστατικά στις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών με το ξεκίνημα της νέας σχολικής. Και το κάνω έχοντας πλήρη επίγνωση ότι τόσο εγώ όσο και αρκετοί άλλοι συνάδελφοι  οφείλαμε να το είχαμε κάνει πολύ νωρίτερα. Δικές μας αναστολές κι ανεπάρκειες, σε μεγάλο βαθμό οφειλόμενες σε ένα νοσηρό κλίμα φόβου που επικρατεί εδώ και χρόνια στην περιοχή ευθύνης του Συντονιστικού Γραφείου Ντίσελντορφ,  όπως φυσικά και η  διάθεσης ατομικής αναζήτησης λύσεων, ως συνέπεια του κλίματος φόβου και  της αδυναμίας συλλογικής διεκδίκησης και διαμαρτυρίας,   απέτρεψαν εδώ και χρόνια πλήθος από εμάς να προβούμε σε αυτό το δυσάρεστο, αλλά απολύτως αναγκαίο διάβημα. Το κάνω τώρα με δική μου πρωτοβουλία εκτιμώντας πως η κατάσταση έχει φθάσει σε οριακό σημείο και πως  συνέχιση της σιωπής συνιστά συνενοχή σε μία κατάσταση που μόνο ως αποπνικτική μπορεί να χαρακτηριστεί. 

Νιώθω, κατ’ αρχάς, την επιτακτική ανάγκη να αναγνωρίσω ανεπιφύλακτα ότι τα Ελληνικά σχολεία στη Γερμανία είναι αντιμέτωπα με πολλά και σοβαρά προβλήματα και η προσπάθεια να εξασφαλιστεί ποιοτική εκπαίδευση για τους μαθητές των σχολείων με σωστή και ορθολογική κατανομή του διαθέσιμου αποσπασμένου εκπαιδευτικού προσωπικού κάθε άλλο παρά εύκολη και απλή υπόθεση είναι. Δεν μπορώ, συνεπώς, παρά να χαιρετίσω τις προσπάθειες τόσο του ΔΙΠΟΔΕ- σε ένα πρώτο επίπεδο- όσο και του εκάστοτε Συντονιστή Εκπαίδευσης στο Ντίσελντορφ- σε μία ύστερη φάση- να βρουν τις καλύτερες και τις πιο λειτουργικές λύσεις στην εξεύρεση και κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού των σχολείων με ένα τρόπο που, αν όχι να ικανοποιεί τους πάντες, τουλάχιστον να δυσαρεστεί και να επιβαρύνει όσο το δυνατόν  λιγότερο τους εδώ  συναδέλφους που έχουν αποσπαστεί στην περιοχή ευθύνης του ΣΓΕ Ντίσελντορφ. Εδώ και πάνω από μία δεκαετία οι συνθήκες κάτω από τις οποίες καταβάλλεται αυτή η προσπάθεια έχουν δραματικά επιδεινωθεί σε βαθμό που, ενώ άλλοτε η απόσπαση σε σχολείο του Εξωτερικού αποτελούσε μία άκρως ελκυστική προοπτική για πολλούς συναδέλφους, σήμερα να  παρουσιάζεται ως κάτι ελάχιστα επιθυμητό λόγω μίας σειράς πρακτικών δυσχερειών που αποτρέπει πολλούς συναδέλφους από το να αιτηθούν απόσπαση σε σχολεία της άλλοτε περιζήτητης ως χώρας προορισμού Γερμανίας. Προέκυψε έτσι μία σχεδόν μόνιμη κατάσταση έλλειψης εκπαιδευτικού προσωπικού που συνιστά την πιο σοβαρή και αντικειμενικά αρνητική κατάσταση που καλούνται να διαχειριστούν τα δύο Συντονιστικά Γραφεία στη Γερμανία. 

Όταν το Συντονιστικό Γραφείο «αποσυντονίζει» με φαινόμενα αδιαφάνειας, ελλιπούς και καθυστερημένης ενημέρωσης και αυθαίρετων επιλογών

Αλλά ενώ είναι αναντίρρητο ότι το Συντονιστικό Γραφείο του Ντίσελντορφ έχει να επιτελέσει  ένα πραγματικά  δύσκολο  έργο στην προσπάθεια ορθολογικής κατανομής του αποσπασμένου εκπαιδευτικού προσωπικού και στελέχωσης των σχολείων λόγω αντικειμενικών δυσκολιών που υπερβαίνουν τον ίδιο βουλητικό έλεγχο του, μία σειρά μόνιμων και συχνά επαναλαμβανόμενων διοικητικών πρακτικών από  μέρους του και συμπεριφορών στην επικοινωνία του με τους εκπαιδευτικούς κάνουν ακόμη πιο δύσκολη μία ήδη δύσκολα διαχειρίσιμη κατάσταση και στα ήδη υπαρκτά προβλήματα έρχονται προσθέσουν νέα, που οξύνουν και επιτείνουν το πρόβλημα ακόμη περισσότερο και συχνά δημιουργούν ένα υφέρπον και παρατεταμένο κλίμα καχυποψίας-δυσπιστίας και έντονης δυσαρέσκειας. Η εμπειρία μου τα τελευταία χρόνια ως αποσπασμένου εκπαιδευτικού μου  επέτρεψε να βιώσω και ο ίδιος αυτό το κλίμα μόνιμης και εκρηκτικής δυσαρέσκειας και να διαπιστώσω πόσο πολύ κατακρημνίζει  το ηθικό των αποσπασμένων εκπαιδευτικών. Σαν να μην έφθανε που οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν μία σειρά σοβαρότατων πρακτικών προβλημάτων με το που καταφθάνουν στα σχολεία της Γερμανίας αντιμετωπίζουν, σχεδόν  με το "καλημέρα" μία σειρά πρακτικών και συμπεριφορών από το Συντονιστικό Γραφείο που σταδιακά τους αποξενώνει και τους αποθαρρύνει σε πολλά επίπεδα.

Σπεύδω να τονίσω πως το πλήθος αυτών των πρακτικών και το επιβαρυμένο ψυχολογικό κλίμα δεν είναι πρόσφατο φαινόμενο ούτε κάτι για το οποίο ευθύνεται αποκλειστικά ο εν ενεργεία Συντονιστής Εκπαίδευσης του Γραφείου του Ντίσελντορφ. Ένας τέτοιος ισχυρισμός και άδικος θα ήταν και εντελώς αναληθής. Ο νυν Συντονιστής βρήκε μία κατάσταση που υπήρχε πριν από αυτόν. Δυστυχώς όχι μόνο δεν έπραξε τίποτα για να την αλλάξει, αλλά με κάποιες παραλλαγές (κάποιες θετικές, κάποιες αρνητικές) την συνεχίζει και  η γενική εικόνα είναι αδιαμφισβήτητα μία θλιβερή εικόνα- που σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα γίνεται έντονα καταθλιπτική, έως και επιεικώς απαράδεκτη.  Και η εικόνα αυτή είναι καταφανέστατα θλιβερή, για έναν και μοναδικό λόγο, ο οποίος, κατά την κρίση μου αποτελεί και τη ρίζα του προβλήματος: την  παντελής έλλειψη διαφάνειας και διάθεσης- βούλησης  έγκαιρης ενημέρωσης των εκπαιδευτικών για μία σειρά ζητημάτων που τους αφορούν άμεσα και είναι ζωτικής  σημασίας: κενά και ώρες τοποθέτησης, κριτήρια τοποθέτησης, δημοσιότητα και διαφάνεια στην ανακοίνωση των κενών, χρονικό σημεία της ενημέρωσης των εκπαιδευτικών για την τοποθέτησή τους, απροθυμία χορήγησης κανονικών αδειών ( ή έγκρισης τους μετά από παράλογα εξονυχιστικό έλεγχο και συχνά απόρριψή τους χωρίς σοβαρή τεκμηρίωση)  H απουσία στοιχειώδους διαφάνειας σε σχέση με αυτά τα καυτά  ζητήματα είναι η βασική αιτία για τη δημιουργία ενός κλίματος καχυποψίας, πικρίας, απογοήτευσης και έντονης δυσαρέσκειας και αποτελούν πηγή για μία σειρά εντάσεων στη σχέση με το ΣΓΕ, η διαχείριση της οποίας από το ΣΓΕ Ντίσελντορφ κάθε άλλο παρά επιλύνει το πρόβλημα, αλλά μάλλον το επιδεινώνει: οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν απρόθυμο για οποιαδήποτε διευκρίνιση Συντονιστή, με τον οποίο άλλοτε  δεν μπορούν καν να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά και ο οποίος άλλοτε  είναι εντελώς αρνητικός σε οποιαδήποτε πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία- αν και εφόσον οι εκπαιδευτικοί θελήσουν να τον συναντήσουν στο γραφείο του

Είναι ευνόητο ότι ο Συντονιστής είναι αντικειμενικά αδύνατο να ικανοποιήσει με τις τοποθετήσεις που προτείνει όλους τους εκπαιδευτικούς. Και πώς να είναι, άλλωστε, δυνατόν να ικανοποιήσει τους πάντες όταν η απουσία επαρκούς διαθέσιμου εκπαιδευτικού προσωπικού και οι μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των σχολείων της Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας αναπόφευκτα δημιουργούν σοβαρά αντικειμενικά προβλήματα που περιορίζουν τις δυνατότητες του εκάστοτε Συντονιστή να ικανοποιεί τους πάντες; Ωστόσο, το γεγονός ότι τα κριτήρια με τα οποία ο κος Συντονιστής τοποθετεί τους εκπαιδευτικούς είναι και παραμένουν εξαιρετικά ασαφή, ότι δεν ποσοστικοποιούνται πλήρως και ότι συχνά δεν δημοσιοποιείται  στη βάση ποιων κριτηρίων τοποθετήθηκαν οι εκπαιδευτικοί  εκεί που τοποθετήθηκαν κάνει τα πράγματα ακόμη χειρότερα. Επιπλέον: δεν αναρτάται ποτέ πίνακας με τα μόρια και τα κριτήρια τοποθέτησης ( και αντίστοιχης ποσοτικής βαρύτητας τους). Και όχι μόνο αυτό¨: οι τοποθετήσεις στα σχολεία για τους ήδη αποσπασμένους στα σχολεία εκπαιδευτικούς εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς γνωστοποιούνται στους εκπαιδευτικούς ……την ημέρα του ανοίγματος του σχολείου- ή- στην καλύτερη περίπτωση- τηλεφωνικά μία μόλις μέρα πριν! Κατάπληκτοι οι εκπαιδευτικοί βλέπουν πού τοποθετήθηκαν χωρίς καν να ξέρουν στη βάση ποιων κριτηρίων και ποιας διαδικασίας έγινε η τοποθέτησή τους.

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η έλλειψη της πιο στοιχειώδους διαφάνειας και απροθυμίας τους Συντονιστικού Γραφείου να αιτιολογεί τις τοποθετήσεις αποτελεί τον βασικό λόγο αυτής της θλιβερής κατάστασης. Από τη στιγμή που εδώ και χρόνια το Συντονιστικό Γραφείο έχει μετατραπεί σε μονοπρόσωπο όργανο, με τον εκάστοτε Συντονιστή, σε ρόλο που προσομοιάζει όλο και πιο πολύ με αυτόν ενός απόλυτου μονάρχη  και χωρίς να πλαισιώνεται από εκλεγμένους εκπροσώπους εκπαιδευτικών, να αποφασίζει κυριαρχικά και αποκλειστικά μόνος του ποιος θα τοποθετηθεί και πού, ήταν αναπόφευκτο να εμπεδωθεί μία κουλτούρα πλήρους αδιαφάνειας, που μοιραία θα οδηγούσε σε δυσαρέσκεια, δυσπιστία και στην εμφάνιση καταχρηστικών πρακτικών και  ακατανόητων έως και αυθαίρετων επιλογών. Και σε αυτό έρχεται να προστεθεί ο άστοχος και άκομψος τρόπος χειρισμού των όποιων παραπόνων από το ίδιο το Συντονιστικό Γραφείο που συχνά μάλλον οξύνει παρά κατευνάζει τα πνεύματα. Η απροθυμία να δοθούν εξηγήσεις και η τρομερή δυσκολία στην επικοινωνία με τον ίδιο το Συντονιστή επιτείνουν την απογοήτευση των εκπαιδευτικών και διαμεσολαβούν μία εικόνα ενός Συντονιστικό Γραφείου-άβατου φρουρίου, αποτελεσματικά  μονωμένου από κάθε απόπειρα πρόσβασης των εκπαιδευτικών σε αυτό.

Μερικά πρόσφατα περιστατικά ενδεικτικά μίας πολύχρονης θλιβερής γενικής εικόνας

Οι παραπάνω διαπιστώσεις για τα αίτια αυτής της κατάστασης και τα εκφυλιστικά φαινόμενα στα οποία έχει οδηγήσει ήρθε να επιβεβαιωθεί δραματικά από συγκεκριμένα πολύ πρόσφατα γεγονότα- περιστατικά. Παρά το γεγονός ότι η απόσπαση μου τερματίστηκε από το ΔΙΠΟΔΕ ( θα αναφερθώ λίγο πιο κάτω εκτενέστερα  σε αυτό) και πλέον δεν είμαι άλλο στην περιοχή ευθύνης του ΣΓΕ του Ντίσελντορφ, νιώθω ιδιαίτερα έντονη την ανάγκη να τα αναφέρω  συνοπτικά για να δώσω μία γεύσης της γενικής εικόνας που εξέθεσα  παραπάνω και να τεκμηριώσω τον ισχυρισμό μου  πως ο τρόπος χειρισμού των εκπαιδευτικών από το Συντονιστικό Γραφείο κυριολεκτικά …..αποσυντονίζει τους εκπαιδευτικούς και σε τελικά ανάλυση τα ίδια τα σχολεία!

Με το ξεκίνημα του νέου σχολικού έτους στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία οι εκπαιδευτικοί που ήταν ήδη αποσπασμένοι και κάποιοι πρόσφατα αποσπασμένοι έμαθαν……την ημέρα προσέλευσης τους στο σχολείο, στις 10 Αυγούστου , σε ποια σχολεία είχαν ήδη τοποθετηθεί. Οι εκπλήξεις ήταν πολλές και οδυνηρές για αρκετούς εκπαιδευτικούς, το θλιβερό ήταν ότι τις πληροφορήθηκαν…….μόλις  την πρώτη μέρα επιστροφής τους στο σχολείο! Αναφέρουμε μερικές από αυτές τις καθόλου «αναπάντεχες» εκπλήξεις: 

Συναδέλφισσα  εκπαιδευτικός  που έχει ήδη διανύσει δύο χρόνια απόσπασης μαθαίνει πως θα μετακινηθεί σε τρία διαφορετικά σχολεία από τα οποία το ένα από αυτά βρίσκεται πολύ μακριά οπό την κατοικία της, αλλά και από τα άλλα δύο σχολεία. Δεν ελήφθη υπόψη καν ένα ορθοπεδικό θέμα υγείας της συναδέλφου ούτε το γεγονός ότι μεγαλώνει μόνη της παιδί  το οποίο  τη χρονιά αυτή θα δώσει Πανελλήνιες Εξετάσεις. Παρά το γεγονός ότι η ίδια αμέσως μετέβη στο Γραφείο και ζήτησε να δει άμεσα τον κύριο Συντονιστή, η απόπειρα συνάντησης μαζί του ήταν μία θλιβερή εμπειρία για την εκπαιδευτικό: παρά τις διαβεβαιώσεις της ότι δεν θα του πάρει πάνω από δέκα λεπτά να ακούσει το πρόβλημα της και να του προτείνει χειροπιαστή εναλλακτική λύση, ο κύριος Συντονιστής αρνήθηκε επίμονα επικαλούμενος φόρτο εργασίας και έφθασε μέχρι και το σημείο να ανεβάσει τους τόνους ζητώντας από τη συνάδελφο να φύγει και απειλώντας την και με αναφορά! Στο τέλος της επεισοδιακής συνάντησης ο κ. Συντονιστής πρότεινε ραντεβού την επόμενη εβδομάδα με τη συνάδελφο. Το ραντεβού πραγματοποιήθηκε και σε αυτό ο Συντονιστής έδωσε μία ασαφή δέσμευση τροποποίησης της τοποθέτησης  ( “ μπορεί να σκεφτώ να αλλάξω προς το καλύτερο την τοποθέτηση σας, αν το δεχτείτε και πηγαίνετε στα σχολεία που σας στέλνω και ααν δεν παίρνετε άδειες ( sic!)”  Πληροφοριακά και παρενθετικά να πούμε πως η μη έγκριση κανονικών αδειών εκπαιδευτικών- ακόμη και αν ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας έχει συναινέσει σε αυτές-  είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο και έχει αποτελέσει πηγή μόνιμου άγχους για πλήθος εκπαιδευτικών. Φοβούμαστε πως ένα ΣΓΕ αντιλαμβάνεται κυρίως το ρόλο του ως «κόφτη» αιτήσεων κανονικών αδειών που δικαιούνται οι εκπαιδευτικοί με προσχηματική επίκληση των «αναγκών της υπηρεσίας» έχει απλά εκτραπεί από τον βασικό ρόλο και αποστολή του και στέλνει λάθος μήνυμα στους εκπαιδευτικούς: ότι δηλαδή εκτιμά πως οι εκπαιδευτικοί αιτούνται αδικαιολόγητα άδειες για “ψήλου πήδημα”!  

Συνάδελφος με μακροχρόνια παραμονή στη Γερμανία και με πολυετή και μακρά εμπειρία εργασίας στο ίδιο το Συντονιστικό Γραφείου μαθαίνει ότι στη νέα  σχολική χρονιά η πολυετής πείρα του στο Γραφείο πλέον δεν είναι αναγκαία και θα μετακινηθεί για μία ημέρα την εβδομάδα στο Δημοτικό Σχολείο άλλης πόλης στη Βόρεια-Ρηνανία Βεστφαλία, χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο διαμονής του και από το εκεί Ελληνικό σχολείο στο οποίο  είναι τοποθετημένος- παράλληλα με την εργασία του στο ίδιο το Συντονιστικό Γραφείο. Οι εξηγήσεις που του δόθηκαν για το «πώς» και το «γιατί» αυτής της αιφνιδιαστικής απόφασης κάθε άλλο παρά ικανοποιητικές είναι και καταλήγουν στην πολύ γνωστή επωδό: « Για τις ανάγκες της υπηρεσίας»: πρόκειται για την φράση- πασπαρτού του ΣΓΕ, την τελευταία δικαιολογία και ύστατο καταφύγιο του κου Συντονιστή, όταν πρέπει να δικαιολογηθούν αποφάσεις που αιφνιδιάζουν τους εκπαιδευτικούς και τους παρουσιάζονται ως τετελεσμένα γεγονότα. Αποκορύφωμα του παραλογισμού: Λίγες μέρες μετά ο ίδιος ο Συνντονιστής θα επικαλεστεί την απουσία  του παραπάνω συναδέλφου από το Γραφείο- που ο ίδιος ο κος Συντονιστής θέλησε- για να δικαιολογήσει την καθυστέρηση καταβολής των εξόδων μετακίνησης από πόλη σε πόλη των ίδιων των εκπαιδευτικών! 

Πλήθος άλλων συναδέλφων βρέθηκαν αντιμέτωποι με παρόμοιες δυσάρεστες εκπλήξεις:  εκπαιδευτικοί που καλούνται να μετακινηθούν πολύ μακριά από την πόλη διαμονής τους παρά το γεγονός ότι έχουν σοβαρότατα θέματα υγείας ( περίπτωση συναδέλφου από το Μπίλεφελντ η οποία καλείται να μεταβεί στο Βούπερταλ για πολλές μέρες της εβδομάδας). Αρκετοί από αυτούς τους συναδέλφους  είτε έχουν παιδιά μικρής ηλικίας είτε σοβαρά θέματα υγείας είτε βρίσκονται κοντά στο τέλος της καριέρας τους λόγω συνταξιοδότησης. «Κερασάκι στην τούρτα» των πιο πρόσφατων περιστατικών που άφησε όλους μας άναυδους: η διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου του Ντόρτμουντ παύθηκε από τον κύριο Συντονιστή και η παύση της  της ανακοινώθηκε από τον ίδιο  μόλις μερικές μέρες πριν την αρχή της σχολικής χρονιάς! Το να ενημερωθεί εγκαίρως και νωρίς η ίδια η παυμένη Διευθύντρια από τον κύριο Συντονιστή με δική του πρωτοβουλία κρίθηκε, προφανώς, ήσσονος σημασίας ζήτημα! Πρόκειται για το πιο σοκαριστικό περιστατικό κραυγαλέας αδιαφορίας να ενημερωθεί εγκαίρως  η εν λόγω συνάδελφος για μία μείζονα εξέλιξη που την αφορά άμεσα. Και νομίζουμε πως δεν χρειάζεται φαντασία για να αντιληφθεί κάποιος πόσο η ενέργεια αυτή του Συντονιστή από- συντόνισε ψυχολογικά και ηθικά την συνάδελφο- ακόμη και αν κάποιος καλή τη πίστη, δεχτεί πως η απόφαση του κυρίου Συντονιστή ήταν ορθή και απόλυτα νόμιμη! 

Σε όλες τις περιγραφόμενες περιπτώσεις υπάρχει το εξής κοινό: απροθυμία να δοθούν διευκρινίσεις για τα κριτήρια των τοποθετήσεων και τη βαρύτητα του καθενός από αυτά στην τελική τοποθέτηση. Το επαναλαμβάνω και το τονίζω με έμφαση : προφανώς και οι τοποθετήσεις δεν είναι δυνατόν να ικανοποιήσουν τους πάντες. Είναι η κουλτούρα απουσία διαφάνειας και η μη δημοσιοποίηση της βαρύτητας των εκάστοτε κριτηρίων  στις τοποθετήσεις αυτό που δημιουργεί ένα κλίμα αδικίας και δυσπιστίας που οξύνει τα πνεύματα και δηλητηριάζει τις σχέσεις του Συντονιστικού Γραφείου με τους εκπαιδευτικούς. Αν το ΣΓΕ Ντίσελντορφ  επεδείκνυε βούληση να καταστήσει σαφείς τις επιλογές των τοποθετήσεων δημοσιοποιώντας πίνακες τοποθέτησης εγκαίρως με τα αντίστοιχα κριτήρια τους η δυσαρέσκεια μπορεί πάλι να υπήρχε, αλλά βάσιμα το ΣΓΕ  θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι έγιναν όλα με τρόπο σαφή και διαφανή- και τότε η επίκληση των «αναγκών της υπηρεσίας» θα ήταν ένα βάσιμο επιχείρημα και όχι ένα κενό ρητορικό πρόσχημα προορισμένο να νομιμοποιήσει ελάχιστα διαφανείς επιλογές. Είναι αυτό που δεν κάνει το Γραφείο και αυτό για το οποίο το εγκαλούμε: αυτή η κουλτούρα αδιαφάνειας εξοργίζει τους εκπαιδευτικούς και δεν αποτελεί μόνο δική μου εκτίμηση,  αλλά και εκτίμηση πολλών συναδέλφων,  πως σε τελική ανάλυση δεν πρόκειται  τερματιστεί,  αν ο εκάστοτε Συντονιστής δεν πλαισιωθεί από εκλεγμένος εκπροσώπους των εκπαιδευτικών έτσι ώστε να πάψει να λειτουργεί  ως απόλυτος μονάρχης από τον οποίο περνάνε όλες οι βασικές αποφάσεις. 

Ένα ΔΙΠΟΔΕ σε ρόλο «Πόντιο Πιλάτου» που δεν ξέρει, δεν είδε, δεν άκουσε- και ενίοτε τερματίζει αποσπάσεις εκπαιδευτικών αφήνοντας κενά που……θα καλυφθούν με προσλήψεις ωρομίσθιων εκπαιδευτικών!

Η κουλτούρα αδιαφάνειας που έχει εμπεδωθεί στο ΣΓ Ντίσελντορφ εδώ και χρόνια και η οποία αποτελεί τη ρίζα όλων των νοσηρών φαινομένων που περιγράψαμε πιο πάνω είναι πλέον γνωστή σε όλους όσους αποσπαστεί εδώ και σίγουρα έχει γίνει ευρύτερα γνωστή. Αναρωτιέται κάποιος: Γνωρίζει το ΔΙΠΟΔΕ, ο φορέας ο επιφορτισμένος με τη διενέργεια των αποσπάσεων,  τι γίνεται στο  Συντονιστικό Γραφείο Ντίσελντορφ; Γνωρίζει πως η διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού από το (εκάστοτε) Γραφείο μπορεί και να μην συνάδει ακόμη και με τους όρους με τους οποίους αποσπάστηκαν οι εκπαιδευτικοί- με βασικό πρόσχημα τις  «ανάγκες της υπηρεσίας» βεβαίως, βεβαίως; Ακόμη και αν δεχτεί κάποιος ότι ο ρόλος του ΔΙΠΟΔΕ εξαντλείται στη διενέργεια των αποσπάσεων και ο τρόπος διαχείρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού δεν είναι της δικής του ευθύνης, ο πρόσφατος τρόπος τερματισμού της απόσπασής μου εγείρουν πολύ σοβαρά ερωτηματικά  για τον τρόπο με τον οποίο το ΔΙΠΟΔΕ συνεχίζει ή τερματίζει αποσπάσεις εκπαιδευτικών και για την απροθυμία του ενημερώσει εγκαίρως τους εκπαιδευτικούς για τις συνέπειες των αποφάσεων του! Θα περίμενε κάποιος με δεδομένη την υποστελέχωση των σχολείων στη Γερμανία ότι το ΔΙΠΟΔΕ θα έκανε ό,τι μπορούσε για αν κρατήσει εκπαιδευτικούς στο Εξωτερικού. Δυστυχώς η πρόσφατη εμπειρία τερματισμού της απόσπασής μου  αποδεικνύει το αντίθετο: ότι το ΔΙΠΟΔΕ μάλλον βάζει σε δεύτερη μοίρα τις ανάγκες των σχολείων σε εκπαιδευτικό προσωπικό που καλύπτει υπαρκτές ώρες και ανάγκες. Στην περίπτωση μου: το γεγονός ότι μετατάχθηκα πρόσφατα από την ειδικότητα των Γερμανικών – ειδικότητα με την οποία αποσπάστηκα στη Γερμανία το 2018 - στη ειδικότητα του Φιλολόγου  θεωρήθηκε από το ΔΙΠΟΔΕ  σοβαρότατος λόγος άμεσου τερματισμού της απόσπασης μου στην περιοχή ευθύνης του ΣΓΕ Ντίσελντορφ. Και αυτό παρά το γεγονός ότι  στα πρώτα δύο χρόνια της απόσπασης μου  , αν και καθηγητής Γερμανικών, μου είχαν ανατεθεί ( ως έχων διπλή ειδικότητα)  πιο πολλές ώρες Φιλολογικά μαθήματα από Γερμανικά στα σχολεία τοποθέτησής του- για τις «ανάγκες της υπηρεσίας» φυσικά! Παρά το γεγονός ότι και μετά την μετάταξη μου εξακολουθούν να υπάρχουν επαρκείς ώρες και στα δύο γνωστά αντικείμενα, οι οποίες μένουν ακάλυπτες και δύσκολα αναπληρώσιμες τώρα που θα φύγει από τη Γερμανία! Παρά το γεγονός ότι η ξαφνική ανάκληση της απόσπασής μου στα τέλη Ιουλίου μου δημιούργησε πολλά και σοβαρότατα  πρακτικά προβλήματα! Να σημειωθεί ότι μέχρι και αυτήν τη στιγμή δεν μου έχει επιδοθεί γραπτή απόφαση διακοπής της απόσπασης μου και πως το ΔΙΠΟΔΕ δεν μπήκε καν στον κόπο να με ενημερώσεις πως δεν χρειαζόταν να μεταβώ στις 10/08 στην Κολωνία, ημέρα έναρξης του σχολικού έτους στη Βόρεια Ρηνανία Βεστφαλία ( προφανώς έκρινε πως όφειλα να το μαντέψω εγώ ο ίδιος  παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει επίσημη απόφαση διακοπής της απόσπασής μου!)  Πώς να μην σκεφτεί κάποιος ότι το ΔΙΠΟΔΕ είναι προσκολλημένο σε μία φορμαλιστική και συσταλτική ερμηνεία του νόμου που βάζει σε δεύτερη μοίρα τις ανάγκες των σχολείων; Ή, αντίθετα, να  υποθέσουμε,  ότι προφανώς φταίει ο εκπαιδευτικός που διέπραξε το μέγα ατόπημα να έχει δύο ειδικότητες και το ολίσθημα να αιτηθεί μετάταξη,  και όχι το ΔΙΠΟΔΕ που ως «κέρβερος της νομιμότητας» τερματίζει αποσπάσεις- αυτήν τη φορά όχι «χάριν των αναγκών της υπηρεσίας» , αλλά «χάριν τηρήσεως της νομιμότητας»; 

Τελικά οι απορίες μου για την απόφαση του ΔΙΠΟΔΕ λύθηκαν, όταν προ ημερών το ΣΓΕ ανήρτησε πρόσκληση για……..ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς που θα ενδιαφέρονταν να εργαστούν- μεταξύ άλλων – και ως διδάσκοντες στις δύο ειδικότητες ( Γερμανικών και Φιλόλογος) που ο ίδιος διαθέτω, αλλά στις οποίες δεν μπορώ να διδάξω πλέον, επειδή η απόσπασή μου τερματίστηκε λόγω…..μετάταξης από τη μία ειδικότητα στην άλλη! ( Βλ.  ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ένταξη στο μητρώο ωρομισθίων εκπαιδευτικών του ΓΣΕ Ντύσσελντορφ για τους κλάδους: ΠΕ02 (Φιλολόγων), ΠΕ03 (Μαθηματικών), ΠΕ04.01 (Φυσικών) και ΠΕ07 (Γερμανικής Γλώσσας) - Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης Ντύσσελντορφ (sch.gr). Αντιθέτως το να διδάσκει καθηγητής Πληροφορικής στο περιζήτητο Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας Βερολίνου ( ΤΕΓ Βερολίνου ) είναι  για  ΣΓ Ντίσελντορφ και ΔΙΠΟΔΕ, απολύτως λογικό και νορμάλ, να υποθέσουμε,  και δεν τίθεται εν προκειμένω ζήτημα τήρησης της νομιμότητας; Τι συμπέρασμα να βγάλει κάποιος για τον τρόπο διαχείρισης του διαθέσιμου διδακτικού προσωπικού-  στο παρόν και στο εγγύς μέλλον-  από ΔΙΠΟΔΕ και ΣΓΕ; Πραγματική «ερώτηση του ενός εκατομμυρίου»  που τελικά ίσως και να μην θέλει πολλή φαντασία για να απαντηθεί!  

Αντί επιλόγου: μερικά άμεσα μέτρα για να μπει τέρμα σε αδιαφάνεια κι αυθαιρεσία

Όλα τα παραπάνω περιστατικά για το πώς λειτουργούν οι φορείς οι επιφορτισμένοι με την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στα Ελληνικά Σχολεία του Εξωτερικού και ειδικά στην περιοχή ευθύνης του ΣΓ του Ντίσελντορφ αναφέρθηκαν για να καταδειχτεί, χωρίς αφορισμούς και απλουστευτικές προσεγγίσεις, το νοσηρό ηθικό και  ψυχολογικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ των Εκπαιδευτικών λόγω των  προβληματικών σχέσεων με το ΣΓΕ. Εκτιμώ πως αυτό το κλίμα είναι  προβληματικό και ελάχιστα ευνοϊκό για την επίτευξη των στόχων που θέτουν τόσο το ΔΙΠΟΔΕ όσο και το ΣΓΕ Ντίσελντορφ και αποτελεί πηγή εντάσεων και απαξίωσης της προσωπικότητας και του έργου των αποσπασμένων Εκπαιδευτικών αλλά και γενικά, βλαπτικό και εν δυνάμει διαλυτικό για την ίδια την ποιότητα της Ελληνόγλωσσης. 

Σήμερα είναι πιο επιτακτική από ποτέ η λήψη διορθωτικών μέτρων για τη βελτίωση της κατάστασης, έστω και αν κάποια από αυτά μόνο σε βάθος χρόνου μπορούν να ευοδωθούν. Ειδικότερα ως πρώτα άμεσα μέτρα - που απορρέουν ως αυτονόητα από τα παραπάνω - απαιτείται: 

  • Άμεση και έγκαιρη κατάρτιση πινάκων με τα κενά στα σχολεία της περιοχής ευθύνης του ΣΓ 
  • Άμεση και έγκαιρη κατάρτιση πινάκων των τοποθετημένων Εκπαιδευτικών με επακριβή αναφορά των κριτηρίων τοποθέτηση τους και προσδιορισμό της βαθμολογικής βαρύτητας του καθενός
  • Έγκαιρή ενημέρωση των εκπαιδευτικών για θέματα που αφορούν την τοποθέτηση και τυχόν αλλαγή της ιεραρχικής θέσης τους στον σύλλογο των καθηγητών ή της υπηρεσιακής τους κατάστασης
  • Να προσδιοριστεί επακριβώς με ποια κριτήρια κάποιος μπορεί να  τοποθετηθεί στο περιζήτητο ΤΕΓ ( Τήμα Ελληνικής Γλώσσας) του Βερολίνου, ώστε να τοποθετούνται πράγματι οι Εκπαιδευτικοί που τα διαθέτουν και όχι να επικρέμονται υπόνοιες ή και κραυγαλέες  ενδείξεις  για φαινόμενα παρασκηνιακών και/ή παράτυπων επιλογών με έντονο άρωμα ευνοιοκρατίας 
  • Χορήγηση χωρίς προβλήματα και προσκόμματα στον κάθε αιτούμενο Εκπαιδευτικό των κανονικών αδειών που δικαιούται κι έγκυρη και στοιχειοθετημένη - τεκμηριωμένη άρνηση της χορήγησής τους
  • Βούληση και διάθεση επικοινωνίας από την πλευρά του Συντονιστή να ακούσει τα παράπονα και τις ενστάσεις του κάθε Εκπαιδευτικού σ´ ένα πλαίσιο αμοιβαίου σεβασμού χωρίς ουκάζια και απαξιωτικές συμπεριφορές που θυμίζουν καθεστώς απόλυτης μοναρχίας!
  • Διάθεση από το ΔΙΠΟΔΕ να αιτιολογεί επαρκώς τερματισμό των αποσπάσεων Εκπαιδευτικών, ώστε να μην αποδυναμώνονται περαιτέρω τα ήδη υποστελεχωμένα σχολεία. Εκτός και αν τελικά στόχος είναι η στελέχωση τους με ωρομίσθιους, οπότε καλό θα ήταν αυτό να ειπωθεί ανοιχτά και απερίφραστα , ( Ερώτηση: αληθεύει ότι σε άλλο Συντονιστικό Γραφείο της Γερμανίας, όπου είχαμε χρήση ωρομίσθιων, οι τελευταίου  δεν έλαβαν ακόμη τα χρήματα τους και είχαμε μέχρι και δικαστικές προσφυγές;) 

Αποτελεί ακλόνητη πεποίθηση μου πως το κλειδί για τη βελτίωση της παρούσας νοσηρής κατάστασης είναι να δοθεί η δυνατότητα σε εκλεγμένους εκπροσώπους των Εκπαιδευτικών να παρίστανται στη διαδικασία τοποθέτησης των Εκπαιδευτικών- μία  διαδικασία που θα είναι αρκούντως διαφανής, ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια αμφισβήτησης των κριτηρίων τοποθέτησης.

Οι παραπάνω προτάσεις και ορθές είναι και υλοποιήσιμες και θα αποβούν ευεργετικές για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και την καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης και αμοιβαίου σεβασμού μεταξύ των Εκπαιδευτικών και του ΣΓΕ Ντίσελντορφ. Δεν θα υπάρχουν κερδισμένοι και χαμένοι από την όποια εφαρμογή τους- ούτε απώλεια κύρους για κάποιον από τους εμπλεκόμενους φορείς. Αντίθετα χαμένοι θα είναι μεσομακροπρόθεσμα ΟΛΟΙ τους – σε κύρος, σε αξιοπιστία, σε σοβαρότητα-αποτελεσματικότητα, σε αίσθημα ευθύνης και σε παιδαγωγική ευαισθησία - αν συνεχιστεί  η σημερινή κατάσταση. Το μοντέλο της «ενός ανδρός (ή γυναικός!)  αρχής» και η κουλτούρα αδιαφάνειας κάθε άλλο παρά λειτουργικό αποδείχτηκαν για τη διαχείριση του εκπαιδευτικού δυναμικού στα Ελληνικά σχολεία της περιοχής ευθύνης του ΣΓΕ  Ντίσελντορφ- και όπου αυτή αλλού εφαρμόστηκε. Ενδεχόμενη συνέχισή της θα μετατρέψει το Συντονιστικό Γραφείο σε Γραφείο πλήρους και καθολικού  αποσυντονισμού και θα δώσει τη χαριστική βολή στα Ελληνικά Σχολεία της Ομογένειας στη Γερμανία. Οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί εδώ και χρόνια βιώνουν μία κατάσταση, «όπου η καρδιά τους βαραίνει και η φαντασία τους αλυσοδένεται» ( κατά τη γνωστή αφοριστική διατύπωση του γνωστού ριζοσπάστη παιδαγωγού Ivan Illich) : αυτή η κατάσταση μπορεί και πρέπει να λάβει τέλος. Και αυτός είναι ο σκοπός αυτού του διαβήματος διαμαρτυρίας. Όχι μόνο γιατί σχολεία με εκπαιδευτικούς «με βαριά καρδιά και αλυσοδεμένη φαντασία»  δεν έχουν μέλλον,  αλλά και γιατί  Η ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΕΝΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ... ΑΠΟΣΥΝΤΟΝΙΖΕΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΎΣ ΚΙ ΕΝΑ ΔΙΠΟΔΕ ΠΟΥ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΜΕ ΒΑΣΙΚΌ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟ ΓΝΩΜΟΝΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΕΚΕΊ ΣΧΟΛΕΙΩΝ!  

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, Εκπαιδευτικός ΠΕ02 Φιλόλογος (μεταταγμένος από ΠΕ07-Γερμανικών και αποσπασμένος στην περιοχή ευθύνης του ΣΓΕ Ντίσελντορφ- πρώην Βερολίνου, από το 2018 μέχρι τον Ιούλιο του 2022)

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

hoynta.jpg
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
57 χρόνια πριν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
dictionary-lexiko-xenes_glosses-foreign_lagnuage.jpg
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;
Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα...
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;