Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Σε τι και γιατί λέμε όχι
«Η αξιολόγηση και οι εμπνευστές της στοιχηματίζουν σε ένα σχολείο με σχεδόν τηλεκατευθυνόμενους εκπαιδευτικούς, που θα εξάγουν ένα υποταγμένο προσωπικό πολλών ταχυτήτων για τους αυριανούς χώρους εργασίας τους» - Γράφει η Ρία Φελεκίδου

Με τις διαδικασίες της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών να βρίσκονται προ των πυλών του ελληνικού, δημόσιου σχολείου, είναι επίκαιρο να ειπωθεί το αυτονόητο: 

Το «όχι» της εκπαιδευτικής κοινότητας δεν απευθύνεται στην ιδέα της αξιολόγησης. 

Το «όχι» απαντά σε εκείνα με τα οποία συνδέεται η συγκεκριμένη πρόταση αξιολόγησης και σε όλα όσα άμεσα ή μακροπρόθεσμα θα φέρει μαζί της. 

Συγκεκριμένα: 

 1.    Οι ιδέες στην πολιτική είναι άνευρα σχήματα που θεωρητικοποιούν οικονομικοπολιτικούς στόχους, οι οποίοι τις περισσότερες φορές ουδεμία σχέση έχουν με τη λεκτική εκφορά και διατύπωσή τους στα κείμενα των νόμων, των υπουργικών αποφάσεων και των εγκυκλίων.

 2.    Στο προτεινόμενο πλαίσιο αξιολόγησης η ατομική ευθύνη πρωταγωνιστεί -όπως σχεδόν παντού πλέον- εκτοπίζοντας την πολιτική, τις ελλείψεις και τις –συχνά απροκάλυπτες- διακρίσεις της.

 3.    Τα χωροταξικά και κοινωνικοοικονομικά δεδομένα των σχολείων,  που θέτουν ασφυκτικούς περιορισμούς στις επιδόσεις τους,  δε λαμβάνονται υπόψη και σίγουρα δε γίνεται λόγος για εξομάλυνσή τους με προνοιακά μέτρα και χρηματοδοτήσεις από την Πολιτεία. Αντίθετα,  η ρητή διάκρισή τους σε λιγότερο και περισσότερο αποδοτικά θα βαθύνει το χάσμα μεταξύ τους και θα δημιουργήσει εκπαίδευση πολλών ταχυτήτων.

 4.    Ο εκ του νέου εκπαιδευτικού νομοσχεδίου σαφής προσανατολισμός των σχολικών μονάδων σε χορηγούς,  συνδέει την κατάταξή τους σε λιγότερο ή περισσότερο «καλές» με κριτήρια την ευμάρεια και τις διασυνδέσεις τους, ενώ προκαλεί νέο ρήγμα στον  ενιαίο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

 5.    Η ποσοτικοποίηση στοιχείων που ορίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία είναι αμφίβολης εγκυρότητας και πάντως σίγουρα δίνει εναύσματα για μια μεγάλη κουβέντα, ενώ εκτός από τη βαθιά τεχνογνωσία και εμπειρία που προϋποθέτει για την επίτευξή της, απαιτεί και προσανατολισμό σε στόχους και ιδεώδη, που δικαιώνουν την εκπαίδευση και δεν την καταβυθίζουν στους άγριους νόμους της αγοράς.  

 6.    Η κατάταξη των εκπαιδευτικών σε μία από τις τέσσερις «κατηγορίες» (εξαιρετικός, πολύ καλός, ικανοποιητικός, μη ικανοποιητικός) υποσκάπτει το καλό σχολικό κλίμα, την ομόνοια και τη συνεργασία μεταξύ τους.
 7.    Η όλη διαδικασία της αξιολόγησης προβληματίζει για την αντικειμενικότητα, σφαιρικότητα και τη διαθεματικότητα στην επιλογή και εφαρμογή των κριτηρίων της.

 8.    Οι υπερεξουσίες που αποδίδονται στους Διευθυντές των σχολικών μονάδων, η με πολλαπλούς τρόπους καταστρατήγηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, ο «πυροβολισμός» στη γραμμή εκκίνησης και οι απονομές –βραβεύσεις στο τέρμα τους, ανοίγουν την πόρτα σε ένα σχολείο όπου θα κυριαρχεί ο αυταρχισμός, η συρρίκνωση των εργασιακών δικαιωμάτων, η ανταγωνιστικότητα, μία αγοραία παιδεία.

 9.    Διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα και τα συνδικαλιστικά της όργανα για την ανταλλαγή απόψεων και τη συνδιαμόρφωση ενός μοντέλου αξιολόγησης κοινής αποδοχής δεν έγινε ποτέ.

 10.    Για την επιλογή του ν. 4823/2021  να διασφαλίσει την εφαρμογή του επιχειρώντας να παρακάμψει  την πιθανή συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην ήδη νομίμως κηρυγμένη απεργία αποχή, μέσα από την πρόβλεψη ενός αυστηρότατου πλέγματος κυρώσεων,  που τη φωτογραφίζει χωρίς να την ονοματίσει (πώς θα μπορούσε άλλωστε;) θα αποφανθούν τα διοικητικά δικαστήρια, αν έρθει η ώρα.

Η αξιολόγηση και οι εμπνευστές της στοιχηματίζουν σε ένα σχολείο με πειθήνιους, σχεδόν τηλεκατευθυνόμενους εκπαιδευτικούς,  που θα εξάγουν όχι πολίτες με κρίση και προβληματισμούς αλλά ένα υποταγμένο προσωπικό πολλών ταχυτήτων για τους αυριανούς χώρους εργασίας τους. 

Σε αυτή την αξιολόγηση λοιπόν λέμε όχι και ουδόλως στην αφηρημένη ιδέα της και σε μια ρεαλιστική πρόταση που θα σέβεται μαθητές, εκπαιδευτικούς και την ίδια την ιδέα της παιδείας.
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

yptourismou
Τουρστικές Σχολές: Ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών
Διαδικασία πρόσληψης επιστημονικών συνεργατών, εργαστηριακών συνεργατών και εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών στις Τουριστικές Σχολές
Τουρστικές Σχολές: Ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών
κασσελάκης
Σ. Κασσελάκης: «Μετά τις γιορτές θα συγκροτηθεί η ΚΟ του Κινήματος Δημοκρατίας»
«Το Κίνημα θα είναι απέναντι στην κυβέρνηση όταν οι πολιτικές της βλάπτουν την κοινωνία, αλλά θα συναινεί εφόσον προτείνονται πολιτικές που την...
Σ. Κασσελάκης: «Μετά τις γιορτές θα συγκροτηθεί η ΚΟ του Κινήματος Δημοκρατίας»
τζουφη
Τζούφη: «Ένας ακόμα προϋπολογισμός ανισότητας και υποβάθμισης της Παιδείας»
«Κινδυνεύει να διαγραφεί το 50% έως το 2025, με την κυβέρνηση να προβλέπει τη μεταφορά πιστωτικών μονάδων (ECTS) στα ιδιωτικά πανεπιστήμια»
Τζούφη: «Ένας ακόμα προϋπολογισμός ανισότητας και υποβάθμισης της Παιδείας»