φατσούλες αξιολόγηση
«Ο νόμος αυτός, όπως ψηφίστηκε, στην πρακτική του εφαρμογή θα συναντήσει πολλά αντικειμενικά προβλήματα. Κι αν δεν προσαρμοστεί στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, μόνο προβλήματα μπορεί να επιφέρει. Μήπως να το μελετήσουμε το θέμα, ήρεμα, από την αρχή;»

Ένα από τα μόνιμα θέματα τριβής στην Εκπαίδευση είναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Το πως και το γιατί, ποιοι οι αξιολογητές και πόσο αξιόπιστοι είναι  και κυρίως οι συνέπειες της αξιολόγησης ως προς την επαγγελματική σταθερότητα και την εξέλιξη των εκπαιδευτικών αποτελούν θέματα, που οδηγούν σε ακραίες αντιπαραθέσεις την εκάστοτε ηγεσία του Υπουργείο Παιδείας και την εκπαιδευτική κοινότητα.

Προ ολίγων ημερών ψηφίστηκε νομοσχέδιο που περιλαμβάνει διατάξεις για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Κάθε σύστημα αξιολόγησης έχει ορισμένες παραμέτρους οι οποίες και καθορίζουν αν το αποτέλεσμα είναι δίκαιο η όχι. Ο νόμος αυτός καθ' εαυτός δεν εξετάζει αν ο αξιολογούμενος διδάσκει αυτά τα μαθήματα που μπορεί να ανταποκριθεί, σύμφωνα με τη πανεπιστημιακή του κατάρτιση. Στην εκπαιδευτική διαδικασία αυτό ονομάζεται πρώτη ανάθεση.

Είναι γνωστό τοις πάσι ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών δεν διδάσκει μόνο την πρώτη ανάθεση αλλά και μαθήματα που εφευρίσκονται για να καλύψουν ωράρια εκπαιδευτικών που πλεονάζουν... Για παράδειγμα, πριν από λίγα χρόνια η ερευνητική εργασία.

Αυτό οφείλεται κυρίως στις συνεχείς αλλαγές των ωρολογίων προγραμμάτων, που δημιουργούν πληθώρα εκπαιδευτικών χωρίς ωράριο και στην εκπαιδευτική πραγματικότητα χαρακτηρίζονται ως υπεράριθμοι. Εκπαιδευτικοί χωρίς ωράριο, είτε γιατί καταργήθηκαν τα  μαθήματα που δίδασκαν είτε γιατί περιορίστηκαν οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων που μπορούν να διδάξουν βάσει του πανεπιστημιακού τίτλου που κατέχουν, καλούνται να διδάξουν αντικείμενα με τα οποία ελάχιστη σχέση έχουν με τις γνώσεις τους που απέκτησαν στα ΑΕΙ που σπούδασαν. Τους δόθηκαν ώρες πρώτης ανάθεσης χωρίς επιτυχία, μιας και δεν έχουν ευρύτερη εποπτεία και γνώση του μαθήματος που καλούνται να διδάξουν.  Το μάθημα των δεξιοτήτων το έχουν σε πρώτη ανάθεση πληθώρα εκπαιδευτικών, από πάρα πολλές ειδικότητες και με διαφορετικά πανεπιστημιακό πτυχία. Η λογική που κυριαρχεί είναι να καλύψουν ωράριο οι ειδικότητες που “δεν έχουν ώρες”, έρχεται σε σύγκρουση με το συμφέρον του μαθητή, καταδικάζει το αντικείμενο εκ προοιμίου σε αποτυχία, ενώ η όποια αξιόλογησή τους θα είναι άδικη. Από την άλλη μεριά, εκπαιδευτικοί καλούνται να καλύψουν ύλη με ελάχιστες διαθέσιμες ώρες, με συνέπεια  να μην ανταποκρίνονται επαρκώς στους επιδιωκόμενους στόχους. Χαρακτηριστική περίπτωση η Φυσική της Α’ λυκείου.

Ένα σύστημα αξιολόγησης, λοιπόν, θα έπρεπε να λαμβάνει υπόψη τα παραπάνω αλλά και πολύ περισσότερα. Η αξιολόγηση θα διαρκεί τέσσερα χρόνια. Και τίθεται το ερώτημα, όταν κάποιος/α έχει 8 χρόνια για να φθάσει στο 67 έτος της ηλικίας του, έτος αναγκαστικής αποχώρησης, πως μπορεί να εφαρμοστεί ο νόμος;

Ας κάνουμε μια βάσιμη υπόθεση εργασίας: εκπαιδευτικός έχει έως 4 χρόνια για συνταξιοδότηση. Πως μπορεί να εφαρμοστεί ο νόμος; Απλώς, χαμένες εργατοώρες και από τον αξιολογητή και από τον αξιολογούμενο.

Ένα ρεαλιστικό σενάριο είναι και το ακόλουθο: Μετά από αξιολόγηση οδηγείται εκπαιδευτικός σε επιμόρφωση. Μετά το πρώτο έτος της επιμόρφωσης υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης.

Μα θα αντιτάξει κάποιος, πόσες τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να υπάρξουν; Η απάντηση είναι ουκ ολίγες. Δύο παραδείγματα αρκούν για να δείξουν μερικές από τις δυσκολίες εφαρμογής του νόμου. Την τελευταία πενταετία είχαμε 28.000 συνταξιοδοτήσεις. Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν και είναι σε ηλικία άνω των 57 ετών αποτελούν το 40% των υπηρετούντων.

Μα θα πείτε, άρχισαν να γίνονται διορισμοί. Και εδώ οι ηλικίες των νεοδιοριζόμενων είναι μεγάλες, ιδιαίτερα σε ορισμένες βασικές ειδικότητες, αναδεικνύοντας τα αδιέξοδα μιας στρεβλής μακροχρόνιας εκπαιδευτικής πολιτικής. 

Ο νόμος αυτός, όπως ψηφίστηκε, στην πρακτική του εφαρμογή θα συναντήσει πολλά αντικειμενικά προβλήματα. Κι αν δεν προσαρμοστεί στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, μόνο προβλήματα μπορεί να επιφέρει.

Μήπως να το μελετήσουμε το θέμα, ήρεμα, από την αρχή;

Για την Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκαβ
Τραγωδία στη Σκιάθο: Νεκρός σε τροχαίο 17χρονος οδηγός μηχανής
Το τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε στην περιοχή της Μεγάλης Αμμου όταν από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία ο 17χρονος έχασε τον έλεγχο της μηχανής του και...
Τραγωδία στη Σκιάθο: Νεκρός σε τροχαίο 17χρονος οδηγός μηχανής