Στο μακρινό 1948 και στη δίνη του εμφυλίου πολέμου. Η «εθνοσωτήριος» κυβέρνηση πασχίζει για την επαναφορά στην προ του πολέμου «κανονικότητα», ήτοι στη δικτατορία τύπου Ι. Μεταξά. Ψηφίζει το νόμο «Περί ελέγχου νομιμοφροσύνης των δημοσίων υπαλλήλων», ο οποίος στην εκπαίδευση μεταφράζεται σε απολύσεις όσων «ενστερνίζονταν ή προπαγάνδιζαν αντεθνικές αντιλήψεις». Ιδρύονται τα «Συμβούλια Νομιμοφροσύνης» που επιβάλλουν στους εκπαιδευτικούς την «έγγραφη δήλωση φρονημάτων», τις γνωστές «Δηλώσεις Μετανοίας». Εγκύκλιοι απαγορεύουν τη χρήση «επικινδύνων» βιβλίων «αναρχικών συγγραφέων» και προβλέπονται αυστηρές ποινές.
73 χρόνια μετά, στο 2021. Η «εθνοσωτήριος» κυβέρνηση της Άκρο Κέντρο Δεξιάς, καταργεί το μάθημα της Κοινωνιολογίας και ορέγεται την επαναφορά της εκπαίδευσης στην «κανονικότητα Κοντογιαννόπουλου (1990)», επί πρωθυπουργίας πατρός Μητσοτάκη. Τώρα τις «δηλώσεις νομιμοφροσύνης» αναλαμβάνουν τα πραιτοριανά σώματα των «Συμβούλων Εκπαίδευσης». Μετά την αξιολόγηση των διευθυντών, θα βγάζουν τη «βρώμικη δουλειά» τιμωρίας των απείθαρχων και μέσω των «ατομικών φύλλων αξιολόγησης» θα μας κατατάσσουν στις 4 προβλεπόμενες κατηγορίες, ήτοι «μη ικανοποιητικός – ικανοποιητικός – πολύ καλός – εξαιρετικός».
Όποιος εκπαιδευτικός αρνηθεί την ατομική αξιολόγηση, τότε συνίσταται «ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα», το οποίο θα τιμωρείται με ποινή «όχι κατώτερη του προστίμου ίσου με τις αποδοχές ενός μηνός»! Αυτό αναφέρεται στη διάταξη του νομοσχεδίου του ΥΠΕΠΘ (Άρθρο 56, παρ. 4&5), που ψηφίστηκε χθες.
Επειδή δε η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ βιάζεται, προέβλεψε πως σε περίπτωση χρονικής καθυστέρησης της αξιολόγησης «περισσότερο από δεκαπέντε (15) ημέρες, χωρίς να δικαιολογούνται από ανυπέρβλητα κωλύματα συνιστάμενα σε προβλήματα υγείας», τότε αυτό θα συνιστά «αντικειμενικό λόγο αναστολής οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του μέλους Ε.Ε.Π., Ε.Β.Π., συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξής του».
Στο δε άρθρο 31,παρ. 11, «Οι αξιολογητές και αξιολογούμενοι του άρθρου 58, αν υπαιτίως δεν εκπληρώνουν την υποχρέωση αξιολόγησης… δεν επιτρέπεται να είναι υποψήφιοι για την επιλογή ούτε να τοποθετηθούν σε θέση στελέχους εκπαίδευσης ή να συμμετέχουν σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων…για τα οκτώ (8) έτη που έπονται της υπαίτιας μη εκπλήρωσης της υποχρέωσης αξιολόγησης».
Η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ επιχειρεί να «πάρει το αίμα της πίσω». Η «ατομική αξιολόγηση» είναι συνέχεια της περσινής «αξιολόγησης των σχολικών μονάδων», η οποία συνάντησε την καθολική μας αντίθεση, της τάξης του 90%. Τώρα μέσω ενός θεσμικού πλέγματος καλλιέργειας του φόβου, εξοντωτικών ποινών, υπηρεσιακών αποκλεισμών, ατέρμονης γραφειοκρατίας, απαξίωσης των συλλόγων διδασκόντων με ταυτόχρονη ενίσχυση των υπερεξουσιών των διευθυντών/μάνατζερ, επιχειρεί να θέσει σε εφαρμογή το δόγμα «Νόμος και Τάξη» στα δημόσια σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων/ανισοτήτων, τα οποία πλέον θα αναζητούν χορηγίες για να επιβιώσουν.
Εν μέσω καλοκαιριού βιώνουμε την πρώτη φάση. Την επόμενη θα αναλάβουν τα καλοταϊσμένα ΜΜΕ. Από Σεπτέμβριο θα αρχίσει η εκστρατεία των «τεμπέληδων εκπαιδευτικών που δεν θέλουν καμία αξιολόγηση». Η βουλευτής της ΝΔ Φωτεινή Πιπιλή, ξεκίνησε χθες στη Βουλή. Εκτοξεύοντας «λάσπη» κατά των εκπαιδευτικών, ζήτησε «εσωτερική έρευνα - όπως κάνει το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως ή το Υπουργείο Εσωτερικών ή το FBI-…για όλους αυτούς που θησαυρίζουν με τα ιδιωτικά φροντιστήρια κατ' οίκων και τα χρηματιστήρια… είναι εξωγήινοι ή μήπως είναι μεγάλο κομμάτι που μαύρα και παράνομα το πρωί διδάσκουν σε δημόσιο σχολείο και…».
Επειδή όμως το έργο έχει ξαναπαιχθεί, ας πούμε εκ νέου για το αυτονόητο.
Η όποια μορφή αξιολόγησης, της όποιας κυβέρνησης, δεν δύναται να εφαρμοστεί, όταν εξ αρχής απουσιάζει η πρώτη, απαράβατη αρχή. Η εμπιστοσύνη ηγεσίας ΥΠΕΠΘ – εκπαιδευτικών και η συναντίληψη για τη μορφή της αξιολόγησης. Η τωρινή ηγεσία του ΥΠΕΠΘ, η χειρότερη της μεταπολίτευσης, δύο χρόνια τώρα κάνει τα πάντα για να ισχύει ακριβώς το αντίθετο.
- Κατήργησε τα Υπηρεσιακά Συμβούλια.
- Με απόλυτο κομματισμό, άλλαξε «νύχτα» τα στελέχη της εκπαίδευσης.
- «Αποφασίζοντας και διατάσσοντας», έφερε την «αξιολόγηση της σχολικής μονάδας», εισπράττοντας καθολική άρνηση.
- «Μαγειρεύει» τα στοιχεία για τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα και τα ψηφιακά εργαλεία που έχουν στη διάθεση τους τα σχολεία.
- Λειτουργεί σε συνθήκες οικονομικής αδιαφάνειας (πλατφόρμα webex κ.α.).
- Νομοθετεί ως προμηθευτής της πελατείας των ιδιωτικών κολλεγίων.
Η Κυριάκος Κεραμέως δεν πείθει πλέον κανένα εκπαιδευτικό, ούτε καν την ίδια την ΔΑΚΕ. Τους απέμειναν οι απειλές περί ποινών και τιμωριών, για τις οποίες θα εισπράξουν τη χλεύη μας, όπως και τόσοι άλλοι ομοϊδεάτες τους στο πρόσφατο παρελθόν. Οι «δηλώσεις νομιμοφροσύνης» θα επιστραφούν αυτούσιες!
Σε συνδυασμό με τις κραυγαλέες αδικίες της ΕΒΕ, το φετινό φθινόπωρο προοιωνίζεται με καύσωνες …
*Παναγιώτης Κατσούλης
Εκπαιδευτικός – Καθηγητής Πληροφορικής
Πρώην Δήμαρχος Μεσολογγίου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη