ΤΕΙ: Προς «ολική επαναφορά» με αγκάθι την αντιστοίχιση παλαιών πτυχίων
Σχεδιασμοί ανασυγκρότησης του Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης με προβλήματα και επιφυλάξεις

Την ανασύσταση του Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης με επανίδρυση των ΤΕΙ  που θα προσφέρουν τετραετείς σπουδές, αλλά και ρύθμιση για την εξομοίωση των πτυχίων των παλαιών αποφοίτων ΤΕΙ σχεδιάζει το Υπουργείο Παιδείας.

Την ίδια στιγμή, η επιτακτική ανάγκη να βρεθεί άμεση λύση με την ισοτίμηση των πτυχίων αποφοίτων των παλαιών ΤΕΙ που συνενώθηκαν με ΑΕΙ από την προηγούμενη κυβέρνηση, ώστε να δοθεί επιτέλους διέξοδος για τους χιλιάδες πτυχιούχους των ΤΕΙ που είναι στον αέρα χωρίς εργασιακά, επαγγελματικά δικαιώματα και χωρίς διαδικασίες αντιστοίχισης των πτυχίων τους με τα πτυχία αντίστοιχων ή συναφών Τμημάτων των Πανεπιστημίων, γεννά νέα προβλήματα και ερωτηματικά.

Τα νέα ΤΕΙ θα είναι πανεπιστήμια; Θα λειτουργούν σαν Τμήματα ή σχολές των υπαρχόντων; Θα έχουμε ξανά τον παλιό διαχωρισμό τύπου Τεχνολογικού και Πανεπιστημιακού Τομέαμε μοναδικό σκοπό το διαχωρισμό των ΑΕΙ σε "καλά" και σε "κακά" ιδρύματα για να ενταχθούν στα δεύτερα ως επί το πλείστον τα τελευταία σε ζήτηση τμήματα”, όπως υποστηρίζουν παλαιοί απόφοιτοι; Και πως θα αντιστοιχηθούν -και πότε, επιτέλους- τα πτυχία των τελευταίων;

Ο υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος δήλωσε καθαρά την περασμένη εβδομάδα στην Βουλή ότι θεωρεί καθήκον της κυβέρνησης να επαναφέρει τον τομέα της τεχνολογική εκπαίδευσης, ο οποίος “λείπει από την ανώτατη εκπαίδευση, με τετραετείς σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου, με στόχο τις εφαρμοσμένες επιστήμες και τέχνες”

Επιφυλάξεις για σκοπιμότητες

Κατά τις πληροφορίες του alfavita.gr βασικό θέμα που απασχολεί το υπουργείο σε σχέση με τα ΤΕΙ, είναι και το πως θα γίνει η εξομοίωση των πτυχίων των παλαιών αποφοίτων, οι οποίοι ήδη έχουν αρχίσει να αντιδρούν καχύποπτα -κι όχι αδικαιολόγητα- στα νέα ενδεχόμενα.

Ενδεικτικά, στις 5 Απριλίου έγινε παρέμβαση των αποφοίτων της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας (των πρώην Τ.Ε.Ι.) προς στον Πρωθυπουργό. Με επιστολή τους οι απόφοιτοι τονίζουν ότι δεν αποδέχονται την επαναφορά των ΤΕΙ με "μεθόδευση" ούτε κανένα διαχωρισμό στη Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση, όπως το διαχωρισμό του παρελθόντος τύπου Τεχνολογικού και Πανεπιστημιακού Τομέα με μοναδικό σκοπό το διαχωρισμό των ΑΕΙ σε "καλά" και σε "κακά" ιδρύματα για να ενταχθούν στα δεύτερα ως επί το πλείστον τα τελευταία σε ζήτηση τμήματα, με τα πτυχία των οποίων είναι φανερό πως θέλετε να αντιστοιχίσετε τα δικά μας πτυχία των καταργημένων Τ.Ε.Ι. “Οι εφαρμοσμένες επιστήμες υπήρχαν και υπάρχουν μέσα στα πανεπιστήμια και δεν χρειάζονται κανένα "πονηρό" διακριτικό χαρακτηριστικό, όπως επίσης γνωστές είναι κι οι πρακτικές για την αντιστοίχιση των πτυχίων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τα όποια στην πορεία των χρόνων πανεπιστημιοποιήθηκαν” ανέφεραν στην επιστολή. Και δεν είναι οι μόνοι που μιλούν για προσπάθεια της κυβέρνησης να δημιουργήσει Πανεπιστήμια δύο ταχυτήτων.

Εκατοντάδες χιλιάδες πτυχιούχοι "στον αέρα"

Το ζήτημα των αποφοίτων ΤΕΙ επανέφερε την περασμένη εβδομάδα στη Βουλή ο Βασίλης Κερκέρογλου, με ερώτησή του προς το Υπουργείο Παιδείας. Όπως ανέφερε, “η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ανάμεσα στις ρυθμίσεις που εισήγαγε στην Εκπαίδευση ήταν και αυτή της απορρόφησης των ΤΕΙ από τα ΑΕΙ που ουσιαστικά εξαφάνισε την Τριτοβάθμια Τεχνολογική Εκπαίδευση.

"Μια από τις αρνητικές συνέπειες αυτής της πολιτικής επιλογής, αποτελεί το γεγονός ότι σήμερα εκατοντάδες χιλιάδες πτυχιούχοι των ΤΕΙ βρίσκονται στον αέρα χωρίς εργασιακά και επαγγελματικά δικαιώματα και χωρίς ακαδημαϊκή αντιστοίχιση, όταν σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από το 2001 έως το 2016, οι απόφοιτοι των Ανωτάτων Τεχνολογικών Ιδρυμάτων όλης της χώρας ανέρχονται σε 269.000. Ενώ πάλι με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από ιδρύσεώς τους και βάσει του μέσου όρου αποφοίτησης ανά έτος, ο συνολικός αριθμός αποφοίτων των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων εκτιμάται άνω των 400.000”, είπε και ζήτησε από τον Υπουργό:

  • Να καθορίσει, άμεσα ύστερα από διάλογο με φορείς και με τις επιστημονικές ενώσεις των αποφοίτων, τις διαδικασίες αντιστοίχισης των πτυχίων Τ.Ε.Ι με τα πτυχία των νέων Πανεπιστημιακών τμημάτων είτε αποτελούν την εξέλιξη των καταργηθέντων Τ.Ε.Ι είτε είναι συναφή Τμήματα, χωρίς διαχωρισμούς μεταξύ των πτυχιούχων.

  • να εφαρμόσει για τους φοιτητές των ΤΕΙ την αρχή της ίσης μεταχείρισης, χωρίς εμπόδια για πρόσβαση στα νέα Πανεπιστημιακά Τμήματα και χωρίς τις προϋποθέσεις του ν+2 και την ολοκλήρωση του Προγράμματος Σπουδών των πρώην Τ.Ε.Ι

Έρχεται η -καθυστερημένη- ρύθμιση

«Η κατάσταση είναι σε ορισμένες περιπτώσεις τραγική. Είναι οι περιπτώσεις εκείνες φοιτητών ΤΕΙ που επέλεξαν να παραμείνουν στα ΤΕΙ και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, ενώ το τμήμα στο οποίο ανήκαν μετετράπη σε κάτι εντελώς διαφορετικό. Αυτοί οι άνθρωποι τώρα δεν έχουν δυνατότητα να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, διότι δεν έχουν καθηγητές να διδάσκουν τα συγκεκριμένα μαθήματα», παραδέχθηκε ο Αγγελος Συρίγος επισημαίνοντας ότι θα υπάρξει σύντομα σχετική νομοθετική ρύθμιση.

 

Πρόταση 27 φορέων για την αντιστοίχιση

Στο μεταξύ, 27 Επιστημονικές Ενώσεις και Φορείς Αποφοίτων και Φοιτητών Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, έχουν καταθέσει προταση για την αντιστοίχιση πτυχίων

Α. Αντιστοίχιση πτυχίων Τμημάτων Τ.Ε.Ι. με πτυχία που χορηγούν τετραετούς φοίτησης Τμήματα Πανεπιστημίων, ως εξής:

 Α1. Για τα καταργηθέντα τμήματα Τ.Ε.Ι. τετραετούς φοίτησης με όμοια και προϋπάρχοντα τμήματα Πανεπιστημίου, προτείνεται η αυτόματη αντιστοίχιση των παλαιών τμημάτων Τ.Ε.Ι. με τα αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα.

Α2. Για τα καταργηθέντα τμήματα Τ.Ε.Ι. τα οποία διαθέτουν αντίστοιχη ή σχεδόν αντίστοιχη ειδικότητα με νέα τμήματα Πανεπιστημίων, προτείνεται η αυτόματη αντιστοίχιση με τα πτυχία Πανεπιστημίων λαμβάνοντας υπόψη ότι:

  • τα νέα προγράμματα σπουδών δε διαφοροποιούνται κατά το μέρος των υποχρεωτικών μαθημάτων, παρά μόνο προστίθενται ορισμένα μαθήματα κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά, ενώ ως υποχρεωτικό μάθημα παραμένει τόσο η πτυχιακή εργασία όσο και η πρακτική άσκηση,

  • η εργασιακή εμπειρία που έχει αποκτηθεί από τους απόφοιτους στο αντικείμενο σπουδών τους καλύπτει τις όποιες διαφοροποιήσεις μαθημάτων, διαχρονικά, στα προγράμματα σπουδών.

Α3. Εάν υφίσταται καταργηθέν τμήμα Τ.Ε.Ι. που δε διαθέτει ειδικότητα αντίστοιχη ή σχεδόν αντίστοιχη με ένα νέο τμήμα Πανεπιστημίου, τότε προτείνεται να οριστεί ένας μέγιστος αριθμός τεσσάρων (4) εξεταζόμενων μαθημάτων στο πλέον συναφές τμήμα Πανεπιστημίου που έχει δημιουργηθεί, κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερομένου αποφοίτου. Τα μαθήματα αυτά θα πραγματοποιούνται με τη μορφή σεμιναρίων εξ αποστάσεως επιμόρφωσης, η διάρκεια ολοκλήρωσης των οποίων θα είναι ελεύθερη, λόγω περιορισμών που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως είναι οι επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις, θέματα υγείας και η τρέχουσα οικονομική κατάσταση κάθε πτυχιούχου. Το αντικείμενο των εξεταζόμενων μαθημάτων θα ορίζεται από τα νέα τμήματα με βάση το πρόγραμμα σπουδών που ήδη έχει παρακολουθήσει ο απόφοιτος. Τα μαθήματα θα εξετάζονται σε διακριτές από τις προβλεπόμενες από το Πανεπιστήμιο εξεταστικές περιόδους.

Επιπρόσθετα, επισημαίνεται ότι είναι απαραίτητη η διατήρηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, όπως αυτά έχουν οριστεί στα αντίστοιχα Π.Δ. που αφορούν την άσκηση επαγγέλματος από αποφοίτους του τμήματος, καθώς και η διατήρηση της άδειας ή βεβαίωσης ασκήσεως επαγγέλματος ως μία και ενιαία για κάθε νομοθετικώς ρυθμιζόμενο επάγγελμα. Ταυτόχρονα θεωρείται δεδομένη η βούληση της Ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για την έκδοση εκκρεμών επαγγελματικών δικαιωμάτων σε πλήθος τμημάτων.

Β. Αντιστοίχιση Τετραετών τμημάτων Τ.Ε.Ι. με Πενταετή τμήματα Πανεπιστημίων

Τμήματα Τ.Ε.Ι. τετραετούς φοίτησης με αντίστοιχο νέο ή προϋπάρχον τμήμα Πανεπιστημίου πενταετούς φοίτησης ως εξής:

Οι Πτυχιούχοι Τεχνολογικού Τομέα τετραετούς φοίτησης θα έχουν τη δυνατότητα αντιστοίχισης του πτυχίου τους με τα Πτυχία Πανεπιστημιακών Τμημάτων Πενταετούς φοίτησης, ομοειδούς ή συναφούς επιστημονικού πεδίου, με μέγιστο αριθμό εξεταζόμενων μαθημάτων τα έξι (6), χωρίς υποχρεωτική παρακολούθηση, με δωρεάν και εξ αποστάσεως εκπαίδευση σεμιναριακού χαρακτήρα (στα πλαίσια της εκπαίδευσης ενηλίκων), ανεξαρτήτως των εξαμήνων σπουδών και χωρίς χρονικό περιθώριο εξέτασής τους και λήψης του νέου πτυχίου, εφόσον υπάρχει πλήρης συνάφεια με την ειδικότητα του πτυχιούχου. Εάν δεν υπάρχει συνάφεια, ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων θα είναι οκτώ (8), με τους ίδιους όρους παρακολούθησης. Ταυτόχρονα το κάθε ίδρυμα οφείλει να αναγνωρίσει την αποδεδειγμένη εμπειρία, ως  προς τα εξεταζόμενα μαθήματα.

Τα μαθήματα θα ορίζονται με βάση το πρόγραμμα σπουδών του ιδρύματος που θα επιλέξει ο πτυχιούχος να πραγματοποιήσει τις σπουδές του. Η διαδικασία επιλογής μαθημάτων θα γίνεται μία φορά και εφόσον υπάρξει διάλογος σε επιτροπή που θα ορίζεται από την Σύγκλητο και θα συμμετέχει εκπρόσωπος του φορέα αποφοίτων και θα αφορά όλους τους πτυχιούχους που θα επιλέξουν το ίδρυμα αυτό. Αλλαγές θα επιτρέπονται μόνο κατόπιν σχετικής απόφασης της επιτροπής.

Για τους Πτυχιούχους Τεχνολογικού Τομέα που είναι κάτοχοι Μεταπτυχιακού ή Διδακτορικού τίτλου σπουδών, η αντιστοίχιση με το Πτυχίο του Πενταετούς Τμήματος θα δίνεται αυτόματα, με βάση την συνάφεια του Τμήματος προέλευσης. Σημειωτέον, οι Μεταπτυχιακοί ή Διδακτορικοί τίτλοι σπουδών δεν αίρονται μετά την διαδικασία της αντιστοίχισης.

Για όλα τα Τμήματα Τεχνολογικού Τομέα που καταργήθηκαν, η Πολιτεία θα ορίσει τις αντιστοιχίσεις με τα νέα Τμήματα Πανεπιστημίων, μέσω της λειτουργίας Ειδικής Επιτροπής στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι από τα Πανεπιστήμια, φορείς των Πτυχιούχων Τ.Ε.Ι. και το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο είναι το καθ’ ύλην αρμόδιο για τις Ανώτατες Σπουδές.

Επισημαίνεται ότι για τις περιπτώσεις Α & Β, σε περίπτωση πλήρους κατάργησης τμήματος Τ.Ε.Ι. ή αλλαγής επιστημονικής κατεύθυνσης, προτείνεται η αντιστοίχιση των παλαιών πτυχίων Τ.Ε.Ι. με τα νέα πανεπιστημιακά πτυχία που χορηγούν τμήματα συναφούς προγράμματος σπουδών/κατεύθυνσης που προέκυψαν μετά την κατάργηση των Τ.Ε.Ι. ή εάν δεν υπάρχουν αυτά, προτείνεται η αντιστοίχιση των παλαιών πτυχίων Τ.Ε.Ι. με πανεπιστημιακά πτυχία που χορηγούν τμήματα πανεπιστημίων της επικράτειας συναφούς προγράμματος σπουδών/κατεύθυνσης.

Η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) αυτοδίκαια μετατρέπεται σε Πανεπιστήμιο με αντικείμενο την εκπαίδευση λειτουργών της Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης για όλες τις ειδικότητες.

Οι φοιτητές των τμημάτων Τ.Ε.Ι. που συνεχίζουν να φοιτούν στο πρόγραμμα Τ.Ε.Ι. του Τμήματος που καταργήθηκε, μέσα στο πλαίσιο του νέου Πανεπιστημίου.

Α) Οι φοιτητές που δεν έχουν ξεπεράσει τα ν+2 έτη σπουδών μπορούν αυτόματα να μεταπηδήσουν στο πανεπιστημιακό πρόγραμμα σπουδών.

Β) Οι φοιτητές που έχουν ξεπεράσει τα ν+2 έτη σπουδών να έχουν το δικαίωμα με αίτηση τους να μεταπηδήσουν στο νέο πανεπιστημιακό πρόγραμμα σπουδών, χωρίς κατατακτήριες εξετάσεις. Επιπροσθέτως να αναγνωρίζονται όλα τα μαθήματα και η πρακτική άσκηση που εμπεριέχονται στα 4 έτη σπουδών (ανεξαρτήτως αν έχουν κατοχυρωθεί από τους εν ενεργεία  φοιτητές που έχουν ξεπεράσει τα ν+2 έτη σπουδών).

Σημειωτέον, επειδή οι εν ενεργεία φοιτητές που έχουν ξεπεράσει τα ν+2 έτη σπουδών ανήκουν στην ευρύτερη κατηγορία των ενηλίκων απαιτείται τα επιπλέον μαθήματα για την απόκτηση πτυχίου Πανεπιστημιακών τμημάτων να διεξαχθούν με την διαδικασία δωρεάν και εξ αποστάσεως εκπαίδευση (στα πλαίσια της εκπαίδευσης ενηλίκων).

Όλες οι σημαντικές ειδήσεις σήμερα

Οι δύο ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ για τις κρίσεις στελεχών εκπαίδευσης

Κυρώσεις σε εκπαιδευτικούς που δεν κάνουν self test

Άνοιγμα σχολείων: Τι πρέπει να γνωρίζουν μαθητές και εκπαιδευτικοί

Μόρια για Προσλήψεις - ΑΣΕΠ - Μεταπτυχιακά με ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΓΛΙΚΩΝ LTE του GoLearn - ΤΗΛΕΞΕΤΑΣΗ ΜΟΝΟ σε Reading - Listening

ΜΑΘΗΜΑ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ: Η νέα 7μηνη ή 9μηνη Μοριοδοτούμενη ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ εκπαιδευτικών ΜΟΝΟ 240 ή 220 ΕΥΡΩ

ΜΟΡΙΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ του Παν.Αιγαίου ΧΩΡΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ!

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ για ΑΣΕΠ σε 10 ημέρες εξ αποστάσεως με ΔΩΡΕΑΝ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ 97% ΕΠΙΤΥΧΙΑ

σχετικά άρθρα