Σχολεία-κορονοϊός: Πόσες εβδομάδες διά ζώσης διδασκαλίας έχουν χαθεί
Μετά από μέτρηση, βρέθηκε ότι έχει χαθεί τουλάχιστον το 40-50% των κανονικών εβδομάδων διδασκαλίας, με ελαφρώς μικρότερο ποσοστό απωλειών στην Πρωτοβάθμια. Οι απώλειες δε σε αρκετές περιοχές της χώρας όπως η Αττική είναι ακόμη περισσότερες και αγγίζουν το 60% των προβλεπόμενων εβδομάδων διά ζώσης διδασκαλίας

Με τη συμπλήρωση ενός έτους από το πρώτο κλείσιμο των σχολείων στην Ελλάδα στις 11 Μάρτη 2020 (ΕΛΛΗΝΙΚΗ-ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, 2020), τίθεται το ερώτημα πόσες εβδομάδες κανονικού και διά ζώσης μαθήματος έχουν χαθεί ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ. Υποτίθεται ότι τα σχολεία τότε κλείνανε για μόνο δύο εβδομάδες.

Έναν χρόνο μετά, τα σχολεία[1] έχουν ανοιγοκλείσει (και συνεχίζουν κλειστά) αρκετές φορές πανελλαδικά και τοπικά και ανά βαθμίδα, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει παιδαγωγικά, κοινωνικά, ψυχολογικά και γνωσιακά για τους μαθητές και όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Το πόσο και τι κάλυψε γνωσιακά η τηλεκπαίδευση είναι πιο σύνθετο ερώτημα που εκφεύγει του στενού πεδίου αυτής της έρευνας.

Η μέτρηση (που έγινε με τη βοήθεια του Excel) δεν ήταν εύκολη. Πέρσι, υπήρξε μεν μια πανελλαδικότητα στο ανοιγοκλείσιμο, η οποία όμως έχει κατακερματιστεί από τον Σεπτέμβρη και πέρα, με όλο και μεγαλύτερη διαφοροποίηση ανά τόπο και βαθμίδα προϊόντος του χρόνου[2].

Αναγκαστικά, η μέτρηση έγινε με αρκετά μεγάλο βαθμό αφαίρεσης ενώ δεν υπολογίστηκαν και διάφορες άλλες διαφοροποιήσεις όπως το περσινό άνοιγμα της Γ’ Λυκείου μία εβδομάδα νωρίτερα, το μάθημα εκ περιτροπής πέρσι (τα μισά παιδιά τη μία ημέρα, τα άλλα μισά την άλλη), τα τοπικά κλεισίματα (πχ Πέλλα) το φθινόπωρο, οι διαφορετικές καταστάσεις (κόκκινο-βαθύ κόκκινο) σε όλη τη χώρα μετά τα Χριστούγεννα (ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ-ΕΟΔΥ, 2021), τα μεμονωμένα κλεισίματα εκατοντάδων τμημάτων και σχολείων σε όλη τη χώρα (ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, 2021), κ.ά.

Οι τιμές που δίνονται δηλαδή είναι οι ελάχιστες χαμένες ώρες, δηλ πόσες χάθηκαν σίγουρα στη χώρα κατ’ ελάχιστον: είναι δεδομένο ότι σε πολλά σχολεία έχουν χαθεί περισσότερα μαθήματα από αυτό που καταγράφεται στην παρούσα μέτρηση. Για να μπορέσει να δοθεί μια εικόνα αυτής της διαφοροποίησης (δηλ της ελάχιστης δυνατής απώλειας και της πραγματικής απώλειας μαθήματος), εξετάζεται ενδεικτικά και η απώλεια μαθημάτων στην Αττική συγκεκριμένα με βάση όλες τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Υγείας και ΕΟΔΥ έτσι όπως αποτυπώθηκαν στα Δελτία Τύπου τους (ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ-ΕΟΔΥ-ΓΓ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, 2020-21).

Ευχαριστώ τον φίλο Χρήστο Μπέλμπα για αυτήν την ιδέα για τη μελέτη αυτή.

Απώλειες πέρσι (2019-2020)

Η περσινή εικόνα είναι ενιαία, καθώς δεν υπήρξαν τοπικές διαφοροποιήσεις μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας: χάθηκαν τουλάχιστον τα μισά μαθήματα ενώ στην Πρωτοβάθμια χάθηκαν τα 2/3 των μαθημάτων

01.png

Σημειωτέον ότι ΔΕΝ υπολογίστηκαν οι χαμένες εβδομάδες που προέκυψαν από τα εκ περιτροπής μαθήματα: στην ουσία, στα περισσότερα σχολεία της χώρας, ιδίως στις πόλεις (όπου ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα συνήθως υπερβαίνει τα 15 παιδιά οπότε σπάσανε τα τμήματα), οι εβδομάδες πραγματικού μαθήματος δεν ήταν 4 (τέσσερις) αλλά οι μισές, δηλ 2 (δύο). Αν υπολογίζονταν και αυτές οι χαμένες βδομάδες, τότε μιλάμε για απώλειες των 4/5 των μαθημάτων.

Απώλειες φέτος μέχρι σήμερα  (2020-2021)

Φέτος η εικόνα είναι αντίστροφη όσον αφορά τις βαθμίδες: μικρότερες απώλειες στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (βέβαια έχει χαθεί τουλάχιστον το ¼ των προβλεπόμενων μαθημάτων) αλλά αρκετά μεγαλύτερες στη Δευτεροβάθμια: σχεδόν τα μισά προβλεπόμενα μαθήματα έχουν χαθεί κατ’ ελάχιστον.

02.png

Αυτές οι τιμές βέβαια είναι οι ελάχιστες. Σε πολλές περιοχές της χώρας, πχ Αττική, έχουν χαθεί ακόμη περισσότερες εβδομάδες μαθημάτων: πάνω από τις μισές.

03.png

 

Υπάρχουν μάλιστα και περιοχές, σχολεία ή τμήματα που έχουν χάσει μεγαλύτερο ακόμη ποσοστό, πιθανώς τα 2/3 ή και τα ¾ των μαθημάτων, ιδίως στα Λύκεια τα οποία κλείνουν με χαρακτηρισμό «κόκκινου» (ενώ Γυμνάσια και Πρωτοβάθμια παραμένει ανοιχτή με «απλό κόκκινο» και κλείνουν με «βαθύ κόκκινο» ή άλλη απόφαση).

Απώλειες από πέρσι μέχρι σήμερα  (10/03/2020  - 10/03/2021)

Συνολικά, οι διά ζώσης εβδομάδες διδασκαλίας που έχουν χαθεί μέσα σε έναν χρόνο πανδημίας είναι σε όλη τη χώρα σχεδόν οι μισές από αυτές που θα έπρεπε να είχαν γίνει κανονικά. Μικρότερες απώλειες συνολικά έχει η Πρωτοβάθμια, καθώς οι σχολικές μονάδες της έχουν μείνει φέτος πιο πολύ ανοιχτές από ότι οι αντίστοιχες της Δευτεροβάθμιας.

04.png

Σε πολλές περιοχές της χώρας μάλιστα όπως πχ στην Αττική, έχουν χαθεί πάνω από τις μισές εβδομάδες: σχεδόν τα 2/3 των εβδομάδων που θα έπρεπε να είχαν γίνει στην Αθήνα και σε πολλές άλλες περιοχές, σχολεία και τμήματα, έχουν χαθεί, ιδίως στη Δευτεροβάθμια.

05.png

Συμπέρασμα

Στη σύντομη αυτή μελέτη, ερευνήθηκε το ποσοστό των χαμένων εβδομάδων διά ζώσης διδασκαλίας μέσα σε έναν χρόνο πανδημίας. Μετά από μέτρηση, βρέθηκε ότι έχει χαθεί τουλάχιστον το 40-50% των κανονικών εβδομάδων διδασκαλίας, με ελαφρώς μικρότερο ποσοστό απωλειών στην Πρωτοβάθμια. Οι απώλειες δε σε αρκετές περιοχές της χώρας όπως η Αττική είναι ακόμη περισσότερες και αγγίζουν (κι ενίοτε ξεπερνάνε) το 60% των προβλεπόμενων εβδομάδων διά ζώσης διδασκαλίας.

Αναφορές

ΕΛΛΗΝΙΚΗ-ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. (2020, 03 10). ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ, ΦΕΚ 783τΒ, ΚΥΑ 16838. Ανάκτηση από http://www.et.gr/idocs-nph/search/pdfViewerForm.html?args=5C7QrtC22wHUdWr4xouZundtvSoClrL8_G6wRn-mUW15MXD0LzQTLf7MGgcO23N88knBzLCmTXKaO6fpVZ6Lx3UnKl3nP8NxdnJ5r9cmWyJWelDvWS_18kAEhATUkJb0x1LIdQ163nV9K--td6SIuWcIEhjJ0aOU0pOqQMFXfocDFGf9IBR5Tl_lYxTZIKsV

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. (2021, 03 12). Πληροφορίες σχετικά με την αναστολή λειτουργίας δομών εκπαίδευσης εξ αιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού. Ανάκτηση από Ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας: https://www.minedu.gov.gr/covid19-schools.html

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ. (2021, 03 12). Ενημέρωση διαπιστευμένων συντακτών από τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Νίκο Χαρδαλιά, την Καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας Βάνα Παπαευαγγέλου και τον Επίκουρο Καθηγητή Επιδημιολογίας Γκίκα Μαγιορκίνη. Ανάκτηση από ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ: https://tinyurl.com/9pnb3swm

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ-ΕΟΔΥ. (2021, 02 19). Ενημέρωση διαπιστευμένων συντακτών από τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Νίκο Χαρδαλιά, την Καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας Βάνα Παπαευαγγέλου και τον Επίκουρο Καθηγητή Επιδημιολογίας Γκίκα Μαγιορκίνη. Ανάκτηση από ΕΟΔΥ: https://eody.gov.gr/enimerosi-20210219/

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ-ΕΟΔΥ-ΓΓ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ. (2020-21). ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΚΟΡΩΝΟΙΟ. Ανάκτηση από ΕΟΔΥ: https://eody.gov.gr/category/deltia-typoy/page/2/

 

 

 

Του Πάνου Ντούλα

Καθηγητή Αγγλικής,

Εσπερινό ΕΠΑΛ Κορίνθου - Γυμνάσιο Αγίων Θεοδώρων,

[email protected]

13/03/2021

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

THEODOROPOYLOS
Γιατί τον πνευματώδη κ. Τάκη Θεοδωρόπουλο τον εξοργίζουν οι δάσκαλοι που κάλεσαν την κόρη του Τσε Γκεβάρα
Η αλήθεια όμως είναι ότι η Αλέιδα Γκεβάρα μίλησε για τα παιδικά της χρόνια, αλλά και τα νεανικά του πατέρα της, περιέγραψε με συγκίνηση στους μαθητές...
Γιατί τον πνευματώδη κ. Τάκη Θεοδωρόπουλο τον εξοργίζουν οι δάσκαλοι που κάλεσαν την κόρη του Τσε Γκεβάρα