«Τα όνειρα δεν κατατίθενται σε Τράπεζες»
«Καλύτερα να μάθαινα από ένα πουλί ένα τραγουδώ παρά δέκα χιλιάδες άστρα να διδάξω εγώ να μη χορεύουν» - Γράφει η Άντζελα Γεωργοτά, φιλόλογος- ποιήτρια

Δεν με παραξενεύει πια τίποτα. Καμία υπουργική ή κυβερνητική απόφαση δεν είναι ικανή να με ξαφνιάσει. Αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα έχουμε τόσο συχνά, όσο και η αλλαγή των εποχών. Η προχειρότητα με την οποία κάθε φορά διαμορφώνονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα, η έλλειψη διαλόγου και ζυμώσεων με την κοινωνία, η σαφής απουσία οράματος είναι βασικά χαρακτηριστικά των όποιων αλλαγών.

Αναρωτιέμαι χρόνια τώρα αν τελικά ο βασικός στόχος της ελληνικής παιδείας είναι η βελτίωση της προσφερόμενης μάθησης, η καλλιέργεια των δεξιοτήτων των νέων, η ευρύτερη πνευματική τους άνθιση ή απλώς η εμφύτευση κάποιων αχρείαστων πληροφοριών ως εισιτήριο για μια θέση σε έναν ρημαγμένο κόσμο.

Η απάντηση είναι γνωστή σε όλους μας. Φοβάμαι πως δεν επιδέχεται αμφισβήτησης.

«Τα γράμματα είναι από τις πιο ευγενικές ασκήσεις κι από τους πιο υψηλούς πόθους του ανθρώπου. Η παιδεία είναι ο κυβερνήτης του βίου. Κι επειδή οι αρχές αυτές είναι αληθινές, πρέπει να μην ξεχνούμε πως υπάρχει μια καλή παιδεία, εκείνη που ελευθερώνει και βοηθά τον άνθρωπο να ολοκληρωθεί σύμφωνα με τον εαυτό του και μια κακή παιδεία, εκείνη που διαστρέφει και αποστεγνώνει και είναι μια βιομηχανία που παράγει τους ψευτομορφωμένους και τους νεόπλουτους της μάθησης, που έχουν την ίδια κίβδηλη ευγένεια με τους νεόπλουτους του χρήματος» υποστηρίζει ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με την πραγματικότητά της εποχής μας.  Βοηθάει σήμερα η παιδεία τον άνθρωπο να ολοκληρωθεί σύμφωνα με τον εαυτό του;  Μάλλον τον προετοιμάζει για τη στέρηση του εαυτού του, τη συρρίκνωσή του, την πολτοποίησή του.

Φέτος, καινούριες αλλαγές έρχονται στο προσκήνιο. Τράπεζα θεμάτων, προετοιμασία για τη βάση του δέκα, εξετάσεις και πάλι εξετάσεις. Δεν έχω να σχολιάσω κάτι επί αυτών. Τι σημασία έχει; Οι αλλαγές βρίσκονται στον ίδιο προσανατολισμό με κάθε προηγούμενη αλλαγή.  Στόχος δεν είναι η «ελευθέρωση του ανθρώπου» , αλλά η δέσμευσή του σε μία επίπλαστη επιτυχία.  Αυτό που μοιάζει σε μένα πιο τρομακτικό είναι η επιμονή ή «εμμονή» αυτό το νέο σύστημα να ισχύσει για τους μαθητές που φοιτούν σήμερα στην Α Λυκείου.

Ενώ το σχολείο λειτουργεί ηλεκτρονικά πια με όποιες δυσκολίες έχουν από τόσους εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές επισημανθεί, ενώ τα παιδιά ζουν κάτω από το βάρος μιας ψυχολογικής πίεσης που προκαλεί η έλλειψη κοινωνικοποίησης λόγω του εγκλεισμού, ενώ η Τράπεζα θεμάτων δόθηκε πρόχειρα και με ελάχιστα θέματα λίγο πριν τα Χριστούγεννα, ενώ δεν γνωρίζει κανείς τι θα γίνει με την πανδημία , ενώ καμία προετοιμασία και επιμόρφωση δεν έχει γίνει σε εκπαιδευτικούς, το Υπουργείο Παιδείας επιμένει για την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων. Θα μπορούσε κάποιος να μου πει , δεν έγινε και κάτι, εξετάσεις είναι, τα θέματα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας, δεν χρειάζεται πανικός. Κι όμως χρειάζεται. Γιατί τα παιδιά μας έχουν αισθήματα.

Οι αλλαγές φαντάζουν πάντα δύσκολες (ακόμη και αν δεν είναι), ας αναρωτηθούμε σήμερα κάτω από αυτές τις συνθήκες που βιώνουμε τι διάσταση παίρνουν στην ψυχή των δεκαπεντάχρονων παιδιών. Των παιδιών που έπρεπε να καίγονται στις φλόγες του ήλιου, να γεμίζουν τα χέρια τους στάλες βροχής, να αρμενίζουν με τα όνειρά τους τον ουρανό κι όχι να βουβαίνονται κάτω από το βάρος μιας οθόνης.

«Πρώτα να πιάσω τα χέρια σου/ Να ψηλαφίσω το σφυγμό σου/Ύστερα να πάμε μαζί στο δάσος/ Ν’ αγκαλιάσουμε τα μεγάλα δέντρα/ Που στον κάθε κορμό έχουμε χαράξει/ Εδώ και χρόνια τα ιερά ονόματα/ Να τα συλλαβίσουμε μαζί/ Να τα μετρήσουμε ένα ένα / Με τα μάτια ψηλά στον ουρανό σαν προσευχή./Το δικό μας το δάσος δεν το κρύβει ο ουρανός./Δεν περνούν αποδώ ξυλοκόποι» (Ο ουρανός, Μ. Αναγνωστάκης) γράφει ο ποιητής πάντα αισιόδοξος για τη μαγεία της νιότης, μα να που τώρα οι ξυλοκόποι βάλθηκαν να κόψουν το δέντρο της.  Βάλθηκαν να εξαντλήσουν τις δεσμεύσεις τους σε αποφάσεις που μοιάζουν ανέξοδες κι όμως κοστίζουν πιο πολύ από όλες.

Αγαπητοί ιθύνοντες,

η Παιδεία χρειάζεται κάτι παραπάνω από Νόμους και Κανόνες. Χρειάζεται Καρδιά, Όραμα, Ενσυναίσθηση, Αγάπη. 

Γιατί - «…Τα παιδιά ανάγκη έχουν/την ηλικίας τους την αθωότητα./Είναι το μόνο που έχει μείνει/να θυμίζει στον κόσμο την αγνότητα.» (Μαρία Σκαμπαρδώνη, Τα παιδιά)

 

 

 

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 10 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 20/5

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

apple-books_foto_education.jpg
Λειτουργικές δαπάνες σχολείων - Καταγγελία εκπαιδευτικών: Ποιος Δήμος κωλυσιεργεί σκοπίμως;
Τι καταγγέλλει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Κερατσινίου – Περάματος «Νίκος Πλουμπίδης» για την καθυστέρηση της κάλυψης λειτουργικών δαπανών των...
Λειτουργικές δαπάνες σχολείων - Καταγγελία εκπαιδευτικών: Ποιος Δήμος κωλυσιεργεί σκοπίμως;