Τηλεκπαίδευση: Η «παγίδα» του Webex για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς
Οι κίνδυνοι και τα προβλήματα που προκαλεί η απουσία πιστοποίησης των μαθητών κατά την είσοδο στην τηλεκπαίδευση

Το σύστημα της τηλεκπαίδευσης -που συνεχίζεται για τέταρτη ημέρα σήμερα χωρίς να έχουν αναφερθεί ακόμα ιδιαίτερα προβλήματα εκτός από προβλήματα ήχου και "παγώματα" συνδέσεων κατά τόπους- έτσι όπως είναι  δομημένο, πέραν όλων των άλλων προβλημάτων με τις καθυστερήσεις έχει και ορισμένες "κερκόπορτες" που μπορεί να μετατραπούν σε παγίδες για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. 

Τις αδυναμίες αυτές επισημαίνουν με επιστολές τους στο alfavita.gr εκπαιδευτικοί, και καλό είναι να τους ακούσει κάποιος ώστε να διορθωθούν άμεσα, καθώς μπορεί να γίνουν επικίνδυνες.

Πιστοποίηση: Η "κερκόπορτα"

Οπως περιγράφει αναλυτικά ο καθηγητής Πληροφορικής κ.Γιώργος Δανδουλάκης:

"Όταν στην πρώτη καραντίνα οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα της cisco webex, για την σύγχρονη τηλεεκπαίδευση, το υπουργείο διέθεσε στην αμερικανική εταιρεία τα προσωπικά τους e-mail, χωρίς να τους ρωτήσει και κακώς κατά την γνώμη μου, προκειμένου να πιστοποιηθούν και να μπορέσουν να ενεργοποιήσουν μια σχολική τάξη.

Την φετινή σχολική χρονιά η πιστοποίηση γίνεται μέσω των λογαριασμών email που έχουν οι εκπαιδευτικοί στο ΠΣΔ, ίσως το υπουργείο κατάλαβε το πρόβλημα των προσωπικών δεδομένων και δεν ήθελε να συνεχίσει να εκτίθεται.

Τι γίνεται όμως με τους μαθητές;

Οι μαθητές για την είσοδο τους σε κάποια ψηφιακή τάξη δεν πιστοποιούνται με κανέναν τρόπο. συνδέονται απλα σαν "guest". ίσως γιατί δεν έχουμε την πλήρη έκδοση του webex καθότι "δωρεά" από την cisco, ίσως γιατί κανείς δεν το σκέφτηκε ακόμα.

Πάντως εγώ δεν γνωρίζω καμία πλατφόρμα τηλεεκπαίδευσης ή οποιασδήποτε άλλης υπηρεσίας που να μην απαιτείται κάποιου είδους σύνδεση - πιστοποίηση - ταυτοποίηση χρήστη. Έστω με έναν λογαριασμό email, facebook κλπ

Από τα παραπάνω προκύπτουν δύο πολύ βασικά προβλήματα:

Πρώτον ο καθηγητής δεν έχει κανέναν τρόπο να πιστοποιήσει πως οι μαθητές που συμμετέχουν στο τηλεμάθημα είναι όντως οι μαθητές του, αφού οποιοσδήποτε γνωρίζει το link που οδηγεί σε μια η-τάξη μπορεί να συνδεθεί ως guest χρησιμοποιώντας το όνομα ενός μαθητή. Ο μόνος τρόπος που έχει ένας συνάδελφος να πιστοποιήσει τους μαθητές είναι εξ ακοής, αφού συνηθως ( και καλώς) οι κάμερες είναι απενεργοποιημένες.

Δεύτερον ένας μαθητής μπορεί την ίδια στιγμή να συνδεθεί σε περισσότερες από μια η-τάξεις όχι πάντα για να παρακολουθήσει.

Το πρόβλημα αυτό αφορά ξεκάθαρα το ΥΠΑΙΘ το οποίο πρέπει να υποχρεώσει την εταιρεία να πιστοποιεί όλους τους χρήστες, μαθητές και καθηγητές, μόνο με τους λογαριασμούς που έχουν στο ΠΣΔ"

Ανάλογη εικόνα μας δίνει έτερος εκπαιδευτικός:

Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις που αφορούν στο ζήτημα της ταυτοποίησης των χρηστών του webex και των κινδύνων που υπάρχουν. Οι καθηγητές μπαίνοντας με τους κωδικούς του πανελλήνιου σχολικού δικτύου αυθεντικοποιούνται από το σύστημα. Έτσι ένα παιδί, μπαίνοντας στην εικονική τάξη ξέρει ότι κάνει μάθημα με τον καθηγητή του. Ο καθηγητής όμως δεν ξέρει ποιος είναι ο μαθητής, αφού τα δωμάτια μπορεί να τα επισκεφτεί οποιοσδήποτε έχει το σύνδεσμο. Και είναι πολύ εύκολο για κάποιον να μαζέψει, ακόμα και μαντεύοντας, εκατοντάδες δωμάτια καθηγητών που χρησιμοποιούν το webex.

Εδώ προκύπτει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα.

Ο καθηγητής μπορεί να δεχτεί στο μάθημα, χωρίς να το θέλει φυσικά, ένα τρίτο πρόσωπο που καμία σχέση δεν έχει με την τάξη. Αυτό το πρόσωπο μπορεί να υποδύεται ένα μαθητή (αν ξέρει ονοματεπώνυμο) ή να κρύβει την πραγματική του ταυτότητα με ένα ψευδώνυμο. Κι αυτό το πρόσωπο-εισβολέας μπορεί να παρενοχλήσει με οποιοδήποτε τρόπο τόσο το μάθημα όσο και τους μαθητές. Είναι ήδη γνωστές περιπτώσεις εισβολέων οι οποίοι κάνουν κατάχρηση του chat με υβριστικά μηνύματα ή ανοίγουν μικρόφωνα και παρενοχλούν το μάθημα με τραγούδια, ύμνους κι άλλους ήχους. Τα πράγματα μπορεί να γίνουν ακόμα πιο επικίνδυνα όμως γιατί ο εισβολέας μπορεί να ξεκινήσει και ιδιωτικές συνομιλίες με παιδιά (private chat), μιας και το σύστημα του δίνει αυτή τη δυνατότητα. Δεν εμποδίζει λοιπόν το webex κανέναν από το να εισβάλει στην τάξη και να παρενοχλήσει σεξουαλικά παιδιά, να συνομιλήσει μαζί τους και να τα παρασύρει, ή να τους πουλήσει ουσίες ή ό,τι άλλο διεστραμμένο βάλει ο νους σας. Κι αναρωτιέμαι τι θα γίνει αν ξεκινήσουν τις τηλεδιασκέψεις τα δημοτικά.

Θεωρώ λοιπόν ότι υπάρχει μια τεράστια ευθύνη του υπουργείου το οποίο ενώ έχει μοιράσει κωδικούς του ΠΣΔ σε όλα τα παιδιά δεν έχει δώσει οδηγία να συνδέονται με το όνομα χρήστη και τον κωδικό τους. Βέβαια είδαμε όλοι τι γίνεται όταν προσπαθεί να μπεις κανείς στο webex με όνομα χρήστη και κωδικό: ο εξυπηρετητής του ΠΣΔ υπερφορτώνεται και αδυνατούν να συνδεθούν ακόμα και οι ίδιοι οι καθηγητές. Αυτό που συνέβαινε δηλαδή την πρώτη μέρα.

Φυσικά και δεν ήταν πρόβλημα της cisco αλλά των υποδομών του υπουργείου! Είναι το ίδιο υπουργείο που έχει αφήσει όχι μόνο τους καθηγητές αλλά και τα ίδια τα παιδιά εντελώς εκτεθειμένα και απροστάτευτα. Μας έχει προσφέρει απλόχερα ένα σχολείο του οποίου οι καθηγητές δεν έχουν κανέναν έλεγχο στο ποιος μπαίνει στις τάξεις του. Πιστεύω ότι υπάρχει ποινική ευθύνη για όσα μπορεί να συμβούν από εδώ και στο εξής. Και ίσως είναι θέμα χρόνου να ακούσουμε από τις ειδήσεις ότι ένα μικρό παιδί παρασύρθηκε από έναν άγνωστο ο οποίος υποδυόταν έναν συμμαθητή του την ώρα του μαθήματος.

Ανάλογη επιστολή μπορείτε να δείτε κι εδώ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

EKPA
Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια: Η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ ζητά αναστολή απόσπασής της από τα πτυχία για ένα έτος
Και τονίζει ότι η ΠΔΕ πρέπει να παρέχεται εντός της διάρκειας του πρώτου κύκλου σπουδών  και με την παροχή της δυνατότητας συμμετοχής όλων των...
Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια: Η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ ζητά αναστολή απόσπασής της από τα πτυχία για ένα έτος
katalipsi
Τι απαντά η ΔΔΕ Αν.Θεσσαλονίκης για την εισαγγελική παρέμβαση στην κατάληψη του ...περασμένου Φεβρουαρίου
Η Εισαγγελία Θεσσαλονίκης, ζήτησε από τη διεύθυνση του 2ου Γυμνασίου Καλαμαριάς τα ονόματα των μαθητών, οι οποίοι ήταν μέλη του 15μελούς κατά τη...
Τι απαντά η ΔΔΕ Αν.Θεσσαλονίκης για την εισαγγελική παρέμβαση στην κατάληψη του ...περασμένου Φεβρουαρίου
kina
Κίνα: Στις φλόγες ουρανοξύστης στο Σενζέν – Ισχυρή έκρηξη και καταστροφές από το ωστικό κύμα
Τεράστια έκρηξη σε ουρανοξύστη της Σενζέν - Εικόνες χάους και μνήμες «Δίδυμων Πύργων»
Κίνα: Στις φλόγες ουρανοξύστης στο Σενζέν – Ισχυρή έκρηξη και καταστροφές από το ωστικό κύμα
zaxaraki.jpg
Ζαχαράκη: Το νέο σχέδιο της Κυβέρνησης απαγορεύει τα social media σε παιδιά κάτω των 15 ετών
«Η Ελλάδα δεν θα πάει σε ένα μοντέλο ολικής απαγόρευσης αλλά θα εστιάσει στο μοντέλο του αυστηρού γονεϊκού ελέγχου»
Ζαχαράκη: Το νέο σχέδιο της Κυβέρνησης απαγορεύει τα social media σε παιδιά κάτω των 15 ετών