Σε ...καθεστώς «μνημονίου» η ιδιωτική εκπαίδευση - Τι περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο
«Απελευθερώνονται» απολύσεις, επιπρόσθετες δραστηριότητες, ωράριο εκπαιδευτικών - Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου όπως παρουσιάστηκαν σήμερα

- Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου όπως παρουσιάστηκαν από τις υπουργούς Νίκη Κεραμέως και Σοφία Ζαχαράκη 

- Σε διαβούλευση εντός της ημέρας το νέο νομοσχέδιο

-  «Απελευθερώνονται» απολύσεις, επιπρόσθετες δραστηριότητες, ωράριο εκπαιδευτικών

- Η «εποπτεία» της ιδιωτικής εκπαίδευσης παραμένει στο υπουργείο Παιδείας, αλλά οι συμβάσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών θα εντάσσονται στο εργατικό δίκαιο (υπουργείο Εργασίας)

Τον μνημονιακό νόμο Αρβανιτόπουλου στην ιδιωτική εκπαίδευση προωθεί η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Και αυτή τη φορά χωρίς να υπάρχουν οι «απαιτήσεις» της τρόικας, όπως ισχυριζόταν το 2013 ο τότε υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος.

Απελευθέρωση των απολύσεων, υπαγωγή των εκπαιδευτικών στο εργατικό δίκαιο, απαλλαγή της υποχρέωσης των σχολαρχών να δηλώνουν τις απογευματινές δραστηριότητες, τροποποίηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών και «ελεύθερη» επιλογή διευθυντών και υποδιευθυντών περιλαμβάνονται -μεταξύ άλλων- στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ιδιωτική εκπαίδευση που παρουσιάστηκε με fast track διαδικασίες και τίθεται σε διαβούλευση εντός της ημέρας. 

Αυτό σημαίνει ότι ο νόμος 4415/2016 του πρώην υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη (ο οποίος επικαιροποιήθηκε επί υπουργίας Κώστα Γαβρόγλου) πάει... περίπατο. Ο νόμος αυτός είχε έρθει προκειμένου να μπει ένα φρένο σε φαινόμενα αδήλωτης ή υποδηλωμένης εργασίας ή εργοδοτικής αυθαιρεσίας (πλήρες ωράριο-αποζημιώσεις, υποχρέωση των εργοδοτών να δηλώνουν όχι μόνο το προσωπικό τους αλλά και όλο το φάσμα των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, φρένο στις αναιτιολόγητες απολύσεις κ.α.). Να μπει μια τάξη, δηλαδή, στην μέχρι τότε «γκρίζα ζώνη» της φοροδιαφυγής και της παραβίασης της νομοθεσίας. 

Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση έρχεται ως «συμπλήρωμα» του προηγούμενου νομοσχεδίου για την «αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου». «Το νέο νομοθέτημα να αποτελεί το συμπλήρωμα για την αναβάθμιση του ιδιωτικού σχολείου» είπε, σημειώνοντας πως οι αλλαγές ήταν απαραίτητες ώστε να διορθωθούν «οι στρεβλώσεις, ο ασφυκτικός έλεγχος, ο συγκεντρωτισμός, ο κρατικός παρεμβατισμός, η ακαμψία και ο περιορισμός των πρωτοβουλιών». Για μια σημαντική πρωτοβουλία με την οποία «ένα ιδιωτικό σχολείο θα μπορεί να κινείται με αυτοτέλεια και αυτονομία» έκανε λόγο η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, σημειώνοντας πως ένα ιδιωτικό σχολείο θα μπορεί να διαμορφώνει ένα πρόγραμμα με βάση τα ωρολόγια προγράμματα του δημόσιου σχολείου αλλά και να προσφέρει τις έξτρα παροχές που επιθυμούν και εγκρίνουν οι γονείς που τα επιλέγουν.

Εκπαιδευτικοί «λάστιχο»

Μεταξύ άλλων, δίνεται η δυνατότητα στα ιδιωτικά σχολεία να διαμορφώνουν διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα (επιπλέον του υποχρεωτικού του υπουργείου Παιδείας) και να παρέχουν επιπρόσθετες εκπαιδευτικές και άλλες δραστηριότητες στις δράσεις, εκτός όρων και ημερών λειτουργίας των σχολείων.

Αυτό βέβαια συνέβαινε και πριν, ωστόσο τα ιδιωτικά σχολεία ήταν υποχρεωμένα να δηλώνουν τις επιπρόσθετες απογευματινές δραστηριότητες ώστε να διασφαλίζεται η νομιμότητα και οι εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών.

Την ίδια ώρα, οι εκπαιδευτικοί θα «μπορούν» α) να εργάζονται και σε πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες μετά το πέρας του ωραρίου τους με πρόσθετη αμοιβή β) να εργάζονται παράλληλα σε κέντρα ξένων γλωσσών και άλλους φορείς εκπαίδευσης και γ) να δουλεύουν με πρόσθετη αμοιβή σε δραστηριότητες της σχολικής μονάδας και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (και όχι μόνο μέχρι 30 Ιουνίου).

Προβλέπεται επίσης η «δυνατότητα περιορισμού του ωραρίου» των εκπαιδευτικών; Τι σημαίνει αυτό σύμφωνα με την ΟΙΕΛΕ; Ότι υπό την απειλή της απόλυσης, οι ιδιοκτήτες των σχολείων θα μπορούν να μειώνουν κατά βούληση το ωράριο των εκπαιδευτικών με τους υψηλότερους μισθούς ώστε να προσλαμβάνουν φθηνότερους που θα κληθούν να συμπληρώνουν το ωρολόγιο πρόγραμμα.

Το alfavita.gr έθεσε στην υπουργό Νίκη Κεραμέως τις εξής δύο ερωτήσεις:

Πρώτον, ποιος θα είναι ο αρμόδιος φορέας για να ελέγχει τις καταγγελίες των συμβάσεων και ποιος θα είναι υπεύθυνος την τήρηση της νομιμότητας (σε ό,τι αφορά τους μισθούς ή τα ένσημα για παράδειγμα).

Η απάντηση της υπουργού ήταν ότι «οι συμβάσεις αυτές θα είναι συμβάσεις αορίστου ιδιωτικού δικαίου, όπως εφαρμόζεται κανονικά στην εργασιακή νομοθεσία, με την Επιθεώρηση Εργασίας να ελέγχει αυστηρότητα την νομιμότητα αναφορικά με τις συμβάσεις εργασίας. Άρα ό,τι ισχύει με τις συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου θα ισχύει και με τις συμβάσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.  

«Αδιάβαστη» η Κεραμέως

Δεύτερον, μελετώντας τις νέες ρυθμίσεις, ρωτήσαμε την υπουργό ποια είναι η ουσιαστική αλλαγή που φέρνει το νομοσχέδιο σχετικά με τις πρόσθετες απογευματινές δραστηριότητες που παρέχουν τα ιδιωτικά σχολεία. Τη ρωτήσαμε επίσης για ποιους λόγους θεωρείται «ασφυκτικό» να δηλώνονται οι δραστηριότητες αυτές από τα ιδιωτικά σχολεία, καθώς μέχρι σήμερα δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στο ποιες μπορούν να επιλέξουν και ποιες όχι.

Ο μόνος «περιορισμός» ήταν ότι αυτές θα πρέπει να δηλώνονται μαζί με τους εκπαιδευτικούς που απασχολούνται. Άρα γιατί αν μια δραστηριότητα υλοποιείται με όρους νομιμότητας να μη δηλώνεται;

Η Νίκη Κεραμέως όμως «πιάστηκε αδιάβαστη» καθώς επέμεινε στο επιχείρημα περί ευελιξίας και φάνηκε ότι παρουσιάζει ένα νομοσχέδιο για το οποίο ελάχιστα πράγματα γνωρίζει.

Σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο 4472/2017, κάθε είδους πρόσθετη εκπαιδευτική δραστηριότητα πέραν του ωρολογίου προγράμματος θα πρέπει να δηλώνεται στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Τι απάντησε όμως η υπουργός; Ότι μέχρι σήμερα δεν προβλεπόταν η υλοποίηση επιπρόσθετων εκπαιδευτικών προγραμμάτων (!) αλλά μόνο αθλητικές, επιμορφωτικές ή άλλες δραστηριότητες.

«Θεωρούμε σημαντικό να υπάρχει ένα πιο ‘ευέλικτο’ πλαίσιο λειτουργίας. Θεωρούμε σημαντικό τα σχολεία να έχουν την ελευθερία να εκπονούν πρόσθετες δραστηριότητες εκπαιδευτικές ή άλλες. Και λέω εκπαιδευτικές γιατί να θυμίσω ότι με βάση το προηγούμενο καθεστώς είχαν αποκλειστεί οι πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Μιλούσαμε για άλλους είδους δραστηριότητες αθλητικές, μορφωτικές, πολιτιστικές. Πλέον επιτρέπονται και οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, οι οποίες θα γνωστοποιούνται στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, αλλά από εκεί και πέρα θέλουμε να προβλεφθεί ένα πλαίσιο πιο ευέλικτο, πιο αυτόνομο. Στο οποίο να θυμίσω ότι προβλέπεται επιπρόσθετη απασχόληση των εκπαιδευτικών με επιπλέον αμοιβή», απάντησε χαρακτηριστικά η Νίκη Κεραμέως.

Για του λόγου το αληθές, παραθέτουμε τις σχετικές ρυθμίσεις που προβλέπονται στο άρθρο 56 του νόμου 4472/2017:

2. Το δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης γγ΄ της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 682/1977, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 28 του ν. 4415/2016, αντικαθίσταται ως εξής:

«Στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης δηλώνεται κάθε είδους πρόσθετη εκπαιδευτική δραστηριότητα πέραν του ωρολογίου προγράμματος, μαζί με τον αριθμό των τμημάτων, των μαθητών και των διδασκόντων.».

6. Μετά την παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 682/1977, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 28 του ν. 4415/2016, προστίθεται παράγραφος 4 ως εξής:

«4. Για τις πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες πέραν του ωρολογίου προγράμματος απασχολούνται κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικοί της οικείας σχολικής μονάδας για συμπλήρωση των ωρών του διοριστηρίου τους. Επιπλέον, μπορεί να προσλαμβάνονται, εξαιρετικά για κάθε σχολικό έτος, διδάσκοντες με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 2 του άρθρου 30.»

 

idiotiki.png
idiotiki2.png

 

idiotiki3.png

 

idiotiki4.png
idiotiki5.png
diaxeiri.png
eleghos.png
stiriksi.png

Αιφνιδιαστική πρόσκληση και «προσχηματικός διάλογος»

Με το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως νομοθετεί αιφνιδιάζοντας τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς καθώς σε λιγότερο από μια εβδομάδα ανακοίνωσε ότι καταθέτει το νέο νομοσχέδιο, την ύπαρξη όμως του οποίου αγνοούσαν τόσο η Ομοσπονδία των Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ) όσο και οι υπόλοιποι φορείς της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Φαίνεται λοιπόν ότι ο αιφνιδιασμός αποτελεί πλέον πάγια τακτική της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου. 

Είναι ενδεικτικό ότι το υπουργείο Παιδείας επέλεξε να γνωστοποιήσει τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου μια μόλις ημέρα πριν την πρόσκληση σε διάλογο που απηύθυνε στους εμπλεκόμενους φορείς. Είναι αξιοσημείωτο επίσης ότι οι μόνοι που δεν αιφνιδιάστηκαν ήταν οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, μιας και οι προωθούμενες ρυθμίσεις ικανοποιούν τα πάγια αιτήματα των σχολαρχών.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας το νομοσχέδιο στοχεύει «στην αντιμετώπιση υφιστάμενων παθογενειών και αγκυλώσεων και στην ευελιξία και την αυτονομία στην Ιδιωτική Εκπαίδευση. Ανάμεσα στις παθογένειες και τις αγκυλώσεις του ισχύοντος καθεστώτος συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, το ασφυκτικό και συγκεντρωτικό πλαίσιο λειτουργίας, η έλλειψη ευελιξίας στα εβδομαδιαία ωρολόγια προγράμματα και σε πρόσθετες εκπαιδευτικές και άλλες δραστηριότητες, η αδυναμία αποτελεσματικής διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης με τη διασφάλιση πάντοτε της απαρέγκλιτης τήρησης της εργατικής νομοθεσίας, ο περιορισμός της χρήσης εγκαταστάσεων των σχολικών μονάδων». 

Για ιδιωτικό σχολείο «super market» και διασφάλιση εργασίας «με ελεύθερες απολύσεις και συμβάσεις» κάνει λόγο η ΟΙΕΛΕ, υποστηρίζοντας πως «η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου προτίμησε να πορευτεί με το συμφέρον 100 επιχειρηματιών και όχι με το δημόσιο και κοινωνικό συμφέρον και με το αγαθό της εκπαίδευσης, κατήγγειλαν τον προσχηματικό διάλογο και αποχώρησαν χαρακτηρίζοντας την Υπουργό ως άνθρωπο τακτοποίησης επιχειρηματικών ρουσφετιών και ως ''δεύτερο Αρβανιτόπουλο''».

Η ΟΙΕΛΕ, αναφερόμενη στην προχθεσινή συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, χαρακτήρισε ως μονόδρομο την αποχώρηση της Ομοσπονδίας από τον «προσχηματικό διάλογο» καθώς η Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε «σε εργαζόμενους ότι είναι προς όφελός τους να απολύονται χωρίς κανένα έλεγχο, να γίνει το ωράριό τους και οι συμβάσεις τους λάστιχο, να εργάζονται εκτός ωραρίου χωρίς αμοιβή, να αποτελούν είλωτα του αφέντη-σχολάρχη. Ούτε φίλια κομματική οργάνωση θα άντεχε έναν τέτοιο ορυμαγδό υποκρισίας και κυνισμού. Θα περιμέναμε από ένα πολιτικό πρόσωπο περισσότερη ειλικρίνεια και πολιτικό θάρρος και λιγότερο θράσος», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η ΟΙΕΛΕ.

Χρήση Εγκαταστάσεων

xrhsh.png
asfiktikos.png

 

Δείτε επίσης:

Νέο Νομοσχέδιο Ιδ. Εκπαίδευσης: Εκσυγχρονίζουμε τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων

ΟΙΕΛΕ: Επικίνδυνη και άσχετη η ηγεσία του υπ. Παιδείας - Βαφτίζει «ευεργετικά» μέτρα τις «εγκληματικές» ρυθμίσεις

Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων: «Πόλεμος» λάσπης από την ΟΙΕΛΕ - Τι μας ζήτησε ο Γαβρόγλου τον Μάιο του 2017;
 

 

Διαβάστε Επίσης:


ΑΣΕΠ: Tο ΚΟΡΥΦΑΙΟ Σεμινάριο στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ με ανοικτές αιτήσεις

Νέες Προσλήψεις Φιλολόγων (όλες οι ειδικότητες) σε όλη την Ελλάδα

Μοριοδότηση - Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Π.Ε. και Δ.Ε. στη Σχολική Ψυχολογία

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Η/Υ ΣΕ 10 ΗΜΕΡΕΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΜΕ ΑΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕΣ ΔΩΡΕΑΝ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

 

 

σχετικά άρθρα

Διαδικτυακή προσομοίωση συνάντησης Υπουργών Παιδείας του Συμβουλίου της Ευρώπης με τη συμμετοχή φοιτητών
Διαδικτυακή προσομοίωση συνάντησης Υπουργών Παιδείας του Συμβουλίου της Ευρώπης με τη συμμετοχή φοιτητών
Δράσεις της Ελληνικής Προεδρίας της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης
Διαδικτυακή προσομοίωση συνάντησης Υπουργών Παιδείας του Συμβουλίου της Ευρώπης με τη συμμετοχή φοιτητών
Οδηγίες για τη συγκρότηση διαδικτυακών τμημάτων και την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
Οδηγίες για τη συγκρότηση διαδικτυακών τμημάτων και την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή αναμετάδοση μαθημάτων από την αίθουσα διδασκαλίας για τους μαθητές που απουσιάζουν - Έγγραφο της Περιφερειακής...
Οδηγίες για τη συγκρότηση διαδικτυακών τμημάτων και την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης