eidiki_agogi2021
«Μαμά, θέλω νελό! Θα ζωγλαφίσω με νελομπογιές ένα δέντλο και ένα κάστλο. »

Η φυσιολογική άρθρωση πραγματοποιείται με μια σειρά από σύνθετες κινήσεις του στόματος και του προσώπου. Βασίζεται στην επακριβή τοποθέτηση, αλληλουχία, συγχρονισμό, ορθή κατεύθυνση και δύναμη των αρθρωτών*. Στις δυσκολίες άρθρωσης το παιδί επιλέγει το σωστό φώνημα (φθόγγο), αλλά το προφέρει λανθασμένα λόγω δυσκολίας στον μηχανισμό της άρθρωσης, δηλαδή η αιτία είναι μια δυσλειτουργία του μηχανισμού παραγωγής της ομιλίας (Καμπανάρου, 2007). Κατά τα άλλα, είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι το παιδί έχει καλά ανεπτυγμένες γλωσσικές ικανότητες, δηλαδή κατανοεί καλά τον λόγο και τον χρησιμοποιεί σωστά (π.χ. λεξιλόγιο, συντακτικό). Έτσι, η διαταραχή της άρθρωσης ή αλλιώς φωνητική διαταραχή είναι η δυσκολία στην κίνηση της ομιλίας σε συγκεκριμένα φωνήματα που δεν εκφέρονται σωστά, όπως το /ρ/, /κ/, /γ/ (Grohnfeldt, 2001). Επομένως, η δυσκολία στη σωστή παραγωγή ενός ή περισσότερων ήχων, όπως των /σ/, /τ/ ή /θ/, /φ/, έχει ως αποτέλεσμα την δυσκατάληπτη ομιλία.

Μη ξεχνάτε ότι η ανάπτυξη της ομιλίας και η παράλληλη ανάπτυξη του λόγου χρειάζονται χρόνο και πολλά γλωσσικά ερεθίσματα. Μέχρι την ηλικία των 6 περίπου ετών μαθαίνει ένα παιδί να εκφέρει όλους τους ήχους, δηλαδή τα φωνήματα της γλώσσας μας.

Μπορείτε λοιπόν

  • για να ενδυναμώσετε λίγο τους αρθρωτές* του στόματος να κάνετε μικρές αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των μικρών μας φίλων. Καλό θα είναι να εντάξετε στη διατροφή του παιδιού σας πιο σκληρές τροφές, όπως κριτσίνια, την κόρα του ψωμιού, σουβλάκι και πιο τραγανά φρούτα και λαχανικά (μήλο σε κομμάτια αντί μπανάνας, ολόκληρο αγγουράκι, καρότο). Τα παραπάνω βοηθούν στην ενδυνάμωση των μυών του στόματος.

  • κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού να παράγετε ήχους και να ενθαρρύνετε το παιδί σας να κάνει το ίδιο «Ντρρριν, το τηλέφωνο χτυπά, ντρρρριν ντρρριν, με ακούτε;» «Εμπρρρρός»,

«Βββββββ βββ» όταν κάνετε αγώνες ράλι με τα αυτοκινητάκια.

  • να τονίζετε κάποιες λέξεις, καθώς διαβάζετε τα αγαπημένα σας παραμύθια. Φωνάξτε λίγο παραπάνω και επιμηκύνετε τα φωνήματα στα οποία δυσκολεύεται το παιδί σας: ο Ρρρρρούλης, ο πονηρρρρούλης, εάν δυσκολεύεται το παιδί στο /ρ/, Φφφφφούλα, η ομορφφφφούλα για το /φ/, ή «φφφφύσηξε δυνατά ένας αέρας», «...ακούστηκε ένας δυνατός θθθθόρυβος» για το /θ/, «σσσσιγά σσσσσιγά άνοιξε την πόρτα», για το /σ/ κ.ά.

  • να δραματοποιήσετε, οποιοδήποτε παραμύθι επιλέξετε, μαζί με το παιδί σας, δίνοντας έμφαση σε φράσεις και προτάσεις που περιέχουν το φώνημα στο οποίο δυσκολεύεται.

Προσπαθήστε να:

Μην διορθώνετε την άρθρωση του παιδιού σας ανοιχτά, όταν μιλά π.χ. «Δεν το λέμε έτσι παιδί μου». Απλώς τονίστε στην επικοινωνία σας μαζί του το φώνημα στο οποίο δυσκολεύεται, για παράδειγμα

«μαμά σέλω παγωτό», πείτε πιο έντονα το /Θ/, «Εσύ θθθέλεις παγωτό, όμως ο καιρός δεν είναι καλός σήμερα και θθθθθέλω να το ξανασκεφτώ».

Μην απαιτείτε από το παιδί να επαναλαμβάνει τις λέξεις που περιέχουν το φώνημα στο οποίο δυσκολεύεται εκτός εάν έχετε συμφωνήσει από κοινού ότι θα το κάνετε σε συγκεκριμένες λέξεις για να του το θυμίζετε.

Μην γελάτε όταν το παιδί διατυπώνει κάτι λανθασμένα. Το παιδί νομίζει ότι το κοροϊδεύετε αν και αυτή δεν είναι η πρόθεσή σας.

 

 

Πηγές: Καμπανάρου, Μ. (2007). Διαγνωστικά θέματα λογοθεραπείας. Αθήνα: Ίων- ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΈΛΛΗΝ Grohnfeldt, M. (2001). Lehrbuch der Sprachheilpaedagogik und Logopaedie. Stuttgart: Verlag W.Kohlhammer.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Θέλω να πατήσω ένα κουμπί και να εξαφανίσω τους τουρίστες» – Η αίσθηση της έλλειψης χώρου στην Αθήνα

Προσοχή! Νέο κύμα καύσωνα από σήμερα Κυριακή με διάρκεια και κινδύνους – Ποιες περιοχές θα «καούν»

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σχολική ψυχολογία
25η τροποποίηση για τη συνάφεια Μεταπτυχιακών με την ΕΑΕ – Αναγνωρίζεται νέο πρόγραμμα
25η Τροποποίηση: Νέο μεταπτυχιακό προστίθεται στη λίστα συνάφειας με την Ειδική Αγωγή και τη Σχολική Ψυχολογία
25η τροποποίηση για τη συνάφεια Μεταπτυχιακών με την ΕΑΕ – Αναγνωρίζεται νέο πρόγραμμα
didaktoriko
Αποκλεισμένοι από τα ΑΕΙ οι διδάκτορες του Δημοσίου – Ο ΠΑΣΥΔ καταγγέλλει θεσμική διάκριση
Διδακτορικά χωρίς αντίκρισμα: Καταγγελία για αποκλεισμό και κοροϊδία από το Υπουργείο Παιδείας - Ο ΠΑΣΥΔ μιλά για εμπαιγμό και προαναγγέλλει νομικές...
Αποκλεισμένοι από τα ΑΕΙ οι διδάκτορες του Δημοσίου – Ο ΠΑΣΥΔ καταγγέλλει θεσμική διάκριση
gimnasio
Διάκριση για το 7ο Γυμνάσιο Νίκαιας: Βραβεύτηκε για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα «Κυκλική Οικονομία και Μέλλον χωρίς Απόβλητα»
Μαθητές και εκπαιδευτικοί ξεχώρισαν για τις δράσεις τους υπέρ της βιώσιμης ανάπτυξης
Διάκριση για το 7ο Γυμνάσιο Νίκαιας: Βραβεύτηκε για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα «Κυκλική Οικονομία και Μέλλον χωρίς Απόβλητα»
ΔΟΕ
ΔΟΕ: Την Τετάρτη στις 14:00 η συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στο νέο Πειθαρχικό
Κάλεσμα της ΔΟΕ στους εκπαιδευτικούς για το νέο Πειθαρχικό: Την Τετάρτη στις 14:00 έξω από το υπουργείο Εσωτερικών
ΔΟΕ: Την Τετάρτη στις 14:00 η συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στο νέο Πειθαρχικό