Χαρά Κεφαλίδου στο alfavita.gr: Χρειαζόμαστε Εθνική Στρατηγική στην Παιδεία -Να επαναλειτουργήσει το ΕΣΥΠ
Συνέντευξη της τομεάρχη Παιδείας του ΚΙΝΑΛ στο alfavita.gr

Του Νίκου Μάστορα

Τη  αναγκαιότητα χάραξης Εθνικής Στρατηγικής στην Παιδεία μέσω της επανασύστασης του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, διαπιστώνει η τομεάρχης Παιδείας του ΚΙΝΑΛ και βουλευτής Δράμας Χαρά Κεφαλίδου. Η κ.Κεφαλίδου τονίζει ότι η κυβέρνηση καταστρατηγεί δια της πλαγίας οδού το άρθρο 16 του Συντάγματος στην υπόθεση των κολεγίων,  χαρακτηρίζει "γονατογραφήματα" πολλές από τις διατάξεις που έφερε πρόσφατα προς ψήφιση η κ.Νίκη Κεραμέως και συμπληρώνει ότι ο νέος νόμος για την επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης δεν έχει κατατεθεί ακόμα.

Ακολουθεί η συνέντευξη: 

 

Πρόσφατα καταθέσατε ερώτηση στη Βουλή για την αντιστοίχιση πτυχίου ιδιωτικού κολεγίου πέντε εξαμήνων με πτυχίο ελληνικού ΑΕΙ 5ετών σπουδών. Έχουμε διαμαρτυρίες από ψυχολόγους, παιδαγωγούς, κα. Επίσης στη Θεσσαλονίκη κολέγιο διαφημίζει ότι είχε την επίσημη υποστήριξη του γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη. Πιστεύετε ότι η συνέχεια θα οδηγήσει σε «εφόρμηση» πτυχιούχων από κολέγια σε θέσεις του δημοσίου;

Απάντηση:

Πρόσφατα το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) που υπάγεται στο Υπ. Παιδείας, αντιστοίχισε πτυχίο από ιδιωτικό κολέγιο με διάρκεια φοίτησης πέντε εξαμήνων με πτυχίο από ελληνικό ΑΕΙ με διάρκεια φοίτησης πέντε ετών! Η διαδικασία της αντιστοίχισης βασίστηκε στην απλή, γραφειοκρατική σύγκριση των Προγραμμάτων Σπουδών των δυο Σχολών. Για το λόγο αυτό κατέθεσα σχετική Ερώτηση στο Υπουργείο, γιατί τα ερωτήματα είναι πολλά και τα ερωτηματικά ακόμη περισσότερα.

Όλα αυτά αποτελούν στρεβλώσεις από την ψήφιση του άρθρου 50 του Ν. 4653/2020, το οποίο από την πρώτη στιγμή καταψηφίσαμε. Το άρθρο αυτό γεμάτο ασάφειες κρύβει τη βιασύνη και το άγχος της Κυβέρνησης να περάσει δια της πλαγίας οδού την καταστρατήγηση του άρθρου 16. Την ατολμία του ΣΥΡΙΖΑ στην πρόσφατη Συνταγματική Αναθεώρηση θα την βρίσκουμε συνέχεια μπροστά μας. Από την πρώτη στιγμή είχαμε επισημάνει ότι το συγκεκριμένο άρθρο θα δημιουργούσε σοβαρές στρεβλώσεις. Δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε!

Ποιοι κίνδυνοι αναδύονται από αυτή την προοπτική;

Απάντηση:

Είναι ξεκάθαρο ότι με τη συγκεκριμένη ρύθμιση η Κυβέρνηση υλοποιεί στοχευμένα και ενισχύει θεσμικά μια διαδικασία που έχει «εφευρεθεί» με αποκλειστικό σκοπό την αναγνώριση των πτυχίων που χορηγούν τα ελληνικά ιδιωτικά κολέγια μέσω ξένων Πανεπιστημίων. Με αυτόν τον τρόπο όμως υποβαθμίζει τους τίτλους σπουδών που απονέμουν τα ελληνικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας. Αδιαφορεί για τις μελλοντικές δυσμενείς επιπτώσεις στη δημόσια εκπαίδευση και την κοινωνία γενικότερα. Και φυσικά αυτό είναι μόνον η αρχή αφού ανοίγει «ο ασκός του Αιόλου» για την αντιστοίχιση και άλλων τίτλων σπουδών από ιδιωτικά κολλέγια, όχι μόνο από την Ε.Ε. αλλά και από τρίτες χώρες.

Σε ό,τι δε αφορά στις προσλήψεις των εκπαιδευτικών εμείς υποστηρίζουμε τη διαδικασία της παιδαγωγικής επάρκειας και διδακτικής πρακτικής που πρέπει να προσφέρουν οι σχολές, τον συνυπολογισμό της προϋπηρεσίας ως αναπληρωτές, τα κοινωνικά κριτήρια και φυσικά τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.

Γιατί η κυβέρνηση το επιτρέπει αυτό; Δεν βλέπει τους κινδύνους που εντοπίζετε;

Απάντηση:

Αυτό θα πρέπει να το ρωτήσετε στην Υπουργό Παιδείας. Άτσαλα, άναρχα και χωρίς κριτήρια η κυρία Κεραμέως ανοίγει την αγορά χωρίς κανέναν έλεγχο. Εμείς το επισημάναμε από την πρώτη στιγμή. Έκλεισε όμως τα αφτιά της στις φωνές των αρμόδιων φορέων, των ακαδημαϊκών, των επιστημόνων και των επιμελητηρίων. Οικοδομεί ένα νέο λάθος πάνω σε προηγούμενο λάθος του κ. Γαβρόγλου. Η Παιδεία μας όμως, το μέλλον δηλαδή της χώρας, απαιτεί έναν συνολικό μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και όχι άλλους πειραματισμούς.

 

Ωστόσο υπάρχει και η  πλευρά της υποχρέωσής μας να εφαρμόζουμε τα ευρωπαϊκά δεδομένα για την επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχίων αυτών, λόγος που επικαλείται και η κυβέρνηση. Η πρότασή σας για να λυθεί αυτό το πρόβλημα;

Απάντηση:

Φυσικά και πρέπει να τηρήσουμε την εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Πώς γίνεται όμως να προτάσσει η Κυβέρνηση – και σωστά, την αυστηρή αξιολόγηση των δημοσίων Πανεπιστημίων της χώρας και αντίστοιχα να μην επιζητά την αυστηρή αξιολόγηση των ιδιωτικών κολεγίων;

Στον μοναδικό Νόμο που έχει φέρει μέχρι σήμερα για τα θέματα Παιδείας θεσμοθέτησε τη νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε). Μόνο ανεξάρτητη αρχή δεν μπορεί να θεωρηθεί με όλη τη δομή της διοίκησής της να ορίζεται από την Υπουργό μέσω της Επιτροπής Θεσμών & Διαφάνειας. Έστω όμως κι αν δεν έχει τις προϋποθέσεις για να συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δίνει ένα στίγμα αξιοκρατίας και διαφάνειας.

Αντίστοιχη Αρχή όμως που να ελέγχει την ποιότητα της εκπαίδευσης για τα ιδιωτικά κολέγια δεν είδαμε να φέρνει. Η εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία ήταν ο «φερετζές» πίσω από τον οποίο κρύφθηκε η Κυβέρνηση.

Θυμίζουμε ότι η Κυβέρνηση έχει ήδη προ-νομοθετήσει τα επαγγελματικά δικαιώματα πτυχίων από τρίτες χώρες εκτός Ε.Ε. Άρα ουσιαστικά αναγνωρίζει τα πτυχία από τις χώρες αυτές. Κρύβεται πίσω από την Κοινοτική Οδηγία, που την χρησιμοποιεί ως άλλοθι. Επομένως μιλάμε για ξεκάθαρη πολιτική απόφαση της Κυβέρνησης.

 

Σε ποιες πολιτικές του υπουργείου Παιδείας διαφωνείτε έντονα και γιατί;

Απάντηση:

Δεν ασκούμε αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση. Θέλουμε να είμαστε αποτελεσματικοί, θετικοί, δημιουργικοί και να συμβάλλουμε στην επίλυση των εκπαιδευτικών ζητημάτων της χώρας. Ο δικός μας ιστορικός ρόλος είναι με εφόδια την εμπειρία, το παρελθόν σε θέσεις ευθύνης που τιμήσαμε με όλα τα λάθη και τα σωστά μας, να προσφέρουμε εναλλακτικές λύσεις.

Διαφωνούμε με την αποσπασματικότητα που αντιμετωπίζει τα ζητήματα της Παιδείας  η ηγεσία του Υπουργείου και τη διάσπαρτη ψήφιση σε άσχετα νομοσχέδια τροπολογιών.

Διαφωνούμε με τα γονατογράφηματα που έχει φέρει μέχρι σήμερα ως Διατάξεις.

Διαφωνούμε με την αποσπασματική ενημέρωση σε σχέση με τον βασικό σχεδιασμό του Υπουργείου στα ζητήματα της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων.

Διαφωνούμε κυρίως με την αργοπορία στη θεσμική κατοχύρωση Εθνικού Διαλόγου για τα ζητήματα Παιδείας.

Είμαστε θετικοί σε όσα φέρνει η Κυβέρνηση και πάνε τη χώρα μπροστά. Είμαστε απέναντι σε όσα θέλουν να την κρατήσουν καθηλωμένη στο παρελθόν. Δυστυχώς, η έως τώρα αποσπασματική, άτολμη ασκούμενη εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης της Ν.Δ. δεν συντελεί στην άρση των σοβαρών συνεπειών και ελλείψεων, που άφησε πίσω της η πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και η αντι-μεταρρύθμιση Γαβρόγλου. Η χώρα έχει άμεση ανάγκη στιβαρής και ολοκληρωμένης μεταρρύθμισης στα θέματα Παιδείας.

 

Πριν από λίγες μέρες ενημερωθήκατε από την Υπουργό Παιδείας για τις επόμενες ενέργειες και τις προθέσεις της. Τι αποκομίσατε από τη συνάντηση;

Απάντηση:

Εμείς αναζητούμε τον διάλογο και τη συναίνεση για τα θέματα Παιδείας. Είχαμε μια πρώτη θετική συνάντηση τον προηγούμενο Νοέμβριο. Εκεί μας είχε ενημερώσει η ηγεσία του Υπουργείου ότι θα έφερνε πριν το τέλος του 2019 ένα συνολικό νομοσχέδιο για την Α’ Βαθμια και Β’ Βαθμια Εκπαίδευση. Τελείωσε ο Φεβρουάριος του 2020 και ακόμη περιμένουμε. Εάν μέσα σε αυτόν τον μήνα, τον Μάρτιο δεν υπάρξει ψηφισμένος Νόμος για την επιλογή των Στελεχών Εκπαίδευσης, που αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» του εκπαιδευτικού μας συστήματος, τότε τα χρονικά περιθώρια θα στενέψουν επικίνδυνα.

Όσο το Υπουργείο δεν προχωρά στην επιλογή των Στελεχών Εκπαίδευσης, δηλαδή των Διευθυντών Εκπαίδευσης, των Σχολικών Συμβούλων και των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, τόσο θα διαιωνίζεται ο φαύλος κύκλος των καθυστερήσεων. Ποιοι άραγε θα εφαρμόσουν τις νέες εκπαιδευτικές πολιτικές; Τι θα γίνει με τους μαθητές στο Λύκειο και την εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια; Τι θα γίνει με την εισαγωγή των νέων προγραμμάτων σπουδών τον Σεπτέμβριο;

Προφανώς λοιπόν το Υπουργείο ήταν απροετοίμαστο και πειραματίζεται, ενώ κινδυνεύει να χαθεί και η επόμενη σχολική χρονιά. 

 

Καταθέσατε και προτάσεις. Συνοπτικά οι προτάσεις του ΚΙΝΑΛ για την Παιδεία ποιες είναι;

Απάντηση:

Δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω ότι για εμάς στο Κίνημα Αλλαγής η Παιδεία είναι εθνικό θέμα και για αυτό πρώτης προτεραιότητας. Οι βασικοί άξονες του προγράμματός μας είναι:

Πρώτος άξονας: Η ανάπτυξη της τεχνολογικής, επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης και η σύνδεσή τους με τις παραγωγικές και κοινωνικές ανάγκες της κάθε περιοχής και της χώρας. Σήμερα υπάρχει μόνο στα χαρτιά, παραμελημένη, υποβαθμισμένη και κοινωνικά απαξιωμένη. Περιμένουμε να δούμε τον σχεδιασμό της Κυβέρνησης για τη δημιουργία Πρότυπων ΕΠΑΛ, γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο

Δεύτερος άξονας: Ίσες ευκαιρίες για όλους και στήριξη της ποιότητας και της Αριστείας. Η εξασφάλιση της πρόσβασης στην πληροφόρηση και τη γνώση σε όλους και ιδιαίτερα για όσους είναι κοινωνικά ή οικονομικά αποκλεισμένοι. Τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία αποτελούν για εμάς το ‘όχημα’ για καινοτομίες και ποιότητα και εκφράζουν την πρωτοπορία του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Απαξιώθηκαν συστηματικά από την προηγούμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Και εδώ περιμένουμε ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο από τη σημερινή Κυβέρνηση. Μέχρι σήμερα έχουμε μόνο εξαγγελίες

Τρίτος άξονας: Ισχυροποίηση της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, των ολοήμερων Δημοτικών σχολείων και του Γυμνασίου με καινοτόμα προγράμματα και σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις. Πιστοποίηση Πληροφορικής και Αγγλικής Γλώσσας μαζί με το απολυτήριο του Γυμνασίου. Ενίσχυση του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου, επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων και ισχυροποίηση με νέα αντικείμενα και τομείς των ΕΠΑΛ. Αντισταθμιστικές και υποστηρικτικές πολιτικές σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης. Όμως όλες οι  αλλαγές προϋποθέτουν την υποστήριξη και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Επίσης προϋπόθεση για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό είναι η επανίδρυση και λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ). Ενός Συμβουλίου με ουσιαστική συνεισφορά πριν την κατάργησή του από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουμε να έχουμε ευρύτερες συναινέσεις και μια εθνική εκπαιδευτική στρατηγική. Η Υπουργός μέχρι σήμερα αναλώνεται σε καθημερινές ανακοινώσεις και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα. Δεν έχει πείσει κανέναν ότι έχει μια ολοκληρωμένη, σοβαρή και συνεκτική στρατηγική για τα εκπαιδευτικά ζητήματα της χώρας.

 

Τα ελληνικά πανεπιστήμια τελικά τι είναι; Άντρα ανομίας με πυρομαχικά στα υπόγεια ή φορείς αριστείας όπως τα περιγράφουν (ορισμένα τουλάχιστον) οι διεθνείς κατατάξεις;

Απάντηση:

Η ανεξέλεγκτη, αυθαίρετη και χαοτική κατάσταση που επικρατεί στα Πανεπιστήμια, με αυτοπροσδιορισμούς και «γκέτα» δεν υποστηρίζει το δημόσιο Πανεπιστήμιο, δεν εξυπηρετεί τις κοινωνικές και παραγωγικές ανάγκες του ελληνικού λαού.

Παρόλα αυτά τα Πανεπιστήμιά μας παράγουν σημαντικό ακαδημαϊκό και ερευνητικό έργο. Έχουν σπουδαίο ακαδημαϊκό δυναμικό, αλλά αυτό που τα κρατάει πίσω είναι η έλλειψη οργάνωσης, η γραφειοκρατία και ο στενός εναγκαλισμός με μικροπολιτικές και συνδικαλιστικές τακτικές και ομάδες. Η αναβάθμιση του δημόσιου Πανεπιστημίου και η αναγκαία σύνδεσή του με την έρευνα, την αγορά εργασίας και τις επιχειρήσεις αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την πολυπόθητη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Εάν δοθεί πραγματικά στα Πανεπιστήμιά μας η δυνατότητα να λειτουργήσουν αυτόνομα, ελεύθερα με βάση το αυτοδιοίκητο, όπως γίνεται σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, θα μπορέσουν να μεγαλουργήσουν.

 

Η Παιδεία έχετε πει, είναι εθνικό θέμα. Ποιες πολιτικές της κυβέρνησης, αν υπάρχουν, λοιπόν πιστεύετε ότι είναι εθνικές, συνεπώς θα υποστηρίζατε;

Απάντηση:

Τα μέχρι σήμερα δείγματα γραφής της Κυβέρνησης είναι άτολμα. Ακόμη περιμένουμε να δούμε το ολοκληρωμένο Πρόγραμμα, τη στρατηγική της Κυβέρνησης για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Χρειάζεται να υπάρξει μεγαλύτερη συναίνεση, συνεργασία και συν-αντίληψη. Όχι στη λογική του «αποφασίζουμε και διατάζουμε» την οποία ζήσαμε στο παρελθόν.

Πάνω σε μια εθνική στρατηγική για την εκπαίδευση και την Παιδεία θα μπορούσαν όλα ή τα περισσότερα κόμματα να συμφωνήσουν. Αλλά αυτό σημαίνει ότι η Κυβέρνηση με περισσότερη σοβαρότητα, περισσότερη συναίνεση και ουσιαστικό διάλογο θα πάρει πρωτοβουλία για τα κρίσιμα ζητήματα.

Το Κίνημα Αλλαγής ειδικά στα εκπαιδευτικά θέματα θεωρεί ότι υπάρχει ανάγκη πραγματικού εθνικού διαλόγου και συναίνεσης. Έχει γίνει στο παρελθόν, άρα μπορεί να ξαναγίνει. Μην ξεχνάμε τα καλά παραδείγματα στον χώρο της Παιδείας που καταφέραμε να πετύχαμε με τον Νόμο 4009/2011 επί ΠΑΣΟΚ. Ένας Νόμος που ψηφίστηκε με ισχυρή πλειοψηφία για τα ιστορικά δεδομένα του κοινοβουλίου μας. Τα απαραίτητα εργαλεία υπάρχουν και τα έχουμε δει στο παρελθόν να λειτουργούν αποτελεσματικά. Ένα από αυτά είναι και η επαναλειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, ώστε να υπάρξει εθνική στρατηγική Παιδείας και ολοκληρωμένος σχεδιασμός, λαμβάνοντας υπ’ όψιν το συνεχώς μεταβαλλόμενο ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον, αλλά και το αναπτυξιακό μοντέλο που επιθυμούμε να εφαρμόσουμε στη χώρα μας. Χρειάζεται πολιτική βούληση και πολιτικό θάρρος.

 

Υπάρχουν ανάλογες πολιτικές του ΣΥΡΙΖΑ; Θα μπορούσαν πιστεύετε να συμφωνήσουν τα κόμματα σε μια εθνική πολιτική Παιδείας; Και ποιά θα ήταν αυτή; 

Απάντηση:

Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ κυβέρνησαν με λαϊκιστικό, αλλοπρόσαλλο, μικροκομματικό και επικίνδυνο για τη Δημοκρατία μας τρόπο. Δύσκολα λοιπόν θα μπορούσαμε να βρούμε μια κοινή συνισταμένη με αυτήν την τακτική.

Η εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης ήταν οπισθοδρομική και μειωτική ως προς  την απαραίτητη ποιότητα που χρειάζεται η ελληνική εκπαίδευση. Είναι χαρακτηριστική η κατάργηση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου με προγράμματα Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΑΕΠ), δηλαδή η μείωση των ωρών της προσφερόμενης δημόσιας εκπαίδευσης κατά πέντε ώρες την εβδομάδα, δηλαδή την κατάργηση των καινοτόμων δράσεων της Ευέλικτης Ζώνης, της Αγωγής Υγείας, της περιβαλλοντικής και καλλιτεχνικής Παιδείας, της θεατρικής Αγωγής, τη μείωση των ωρών της Πληροφορικής και των Αγγλικών, αλλά και των project στο Γυμνάσιο. Τα νέα  σύγχρονα και προοδευτικά Αναλυτικά Προγράμματα σπουδών τα «πάγωσε».      Η προγραμματισμένη υποχρεωτική δημόσια παροχή πιστοποίησης της Πληροφορικής και της Αγγλικής Γλώσσας, από τον «αριστερό» ΣΥΡΙΖΑ καταργήθηκε στο όνομα των ιδεοληψιών της γενικευμένης δήθεν ισότητας. Προσπάθησε με αντιδημοκρατικό και αντισυνταγματικό τρόπο να ελέγξει τη διοίκηση της εκπαίδευσης και συμπεριφέρθηκε με απαξιωτικό και εκδικητικό τρόπο προς τους Σχολικούς Συμβούλους, καταργώντας ένα χρήσιμο θεσμό. Ο άκρατος λαϊκισμός και η ψηφοθηρία οδήγησε, χωρίς όρους και αξιολόγηση τα ΑΤΕΙ στην πανεπιστημιοποίηση, δηλαδή στην πλήρη απαξία της τεχνολογικής εκπαίδευσης, σε  αμφισβήτηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων και στην εμπορία ψευδαισθήσεων για «απρόσκοπτη εισαγωγή» στα Πανεπιστήμια.

Το διεθνές εκπαιδευτικό περιβάλλον «τρέχει» με μεγάλη ταχύτητα, όπως και η 4η Βιομηχανική Επανάσταση και εμείς ομφαλοσκοπούμε σε προβλήματα του προηγούμενου αιώνα. Αυτές είναι κάποιες αναφορές από την πολιτική ΣΥΡΙΖΑ στην εκπαίδευση. Με αυτή την πολιτική εμείς δεν έχουμε κοινά στοιχεία. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να κάνει μια ουσιαστική αυτοκριτική για να υπάρξουν προϋποθέσεις διαλόγου.

Διαβάστε Επίσης:

Εκτοξεύεται η ζήτηση για το ετήσιο σεμινάριο του Παν.Αιγαίου στη Σχολική Ψυχολογία

 

Αυτό είναι το κορυφαίο μοριοδοτούμενο σεμινάριο στην Ειδική Αγωγή με ανοικτές αιτήσεις

 

Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Μοριοδότηση Προσλήψεων αναπληρωτών με ετήσιο εξ αποστάσεως σεμινάριο
 

googlenews4
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο GOOGLE NEWS 
viber67
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο VIBER

 

σχετικά άρθρα

Άγχος, αϋπνία, κατάθλιψη και μετατραυματικό στρες παρουσιάζουν όσοι νοσηλεύτηκαν για κορονοϊό
Άγχος, αϋπνία, κατάθλιψη και μετατραυματικό στρες παρουσιάζουν όσοι νοσηλεύτηκαν για κορονοϊό
Οι άνθρωποι που ανέρρωσαν από την Covid-19 μπορεί να υποφέρουν από ψυχιατρικές διαταραχές, όπως μετατραυματικό στρες, άγχος, αϋπνία και κατάθλιψη,...
Άγχος, αϋπνία, κατάθλιψη και μετατραυματικό στρες παρουσιάζουν όσοι νοσηλεύτηκαν για κορονοϊό
130 γονείς και κηδεμόνες εκφράζουν την κάθετη αντίθεσή τους στην εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης
130 γονείς και κηδεμόνες εκφράζουν την κάθετη αντίθεσή τους στην εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης
Διαμαρτυρία γονέων και κηδεμόνων Δήμου Καλαμαριάς σχετικά με την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής υποχρεωτικής εκπαίδευσης
130 γονείς και κηδεμόνες εκφράζουν την κάθετη αντίθεσή τους στην εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης