Το κάρο (της αξιολόγησης) μπροστά από το βόδι (της δύσμοιρης δημόσιας παιδείας)
Ας μιλήσουμε πρώτα για το Σχολείο του 2050, που να προσφέρει Παιδεία και όχι δεξιότητες, σε κάθε μαθητή/τρια ομόγλωσσο/η και ετερόγλωσσο/η αυτής της χώρας  και μετά ζεύουμε το κάρο πίσω από το άλογο!  

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ανακάλυψε ότι για όλα τα δεινά της εκπαίδευσης φταίει η απουσία αξιολόγησης. Το κυρίαρχο μέλημά του δε σε συνεργασία με το Υπ. Παιδείας θα είναι το νέο νομοθετικό πλαίσιο επαναφοράς της αξιολόγησης του 2013, ίσως με κάποιες  αναγκαίες τροποποιήσεις.

Πάνω στο καθημαγμένο σώμα της ελληνικής εκπαίδευσης κάποιοι  λιμπερ-άδες ανασύρουν το μαγικό ραβδάκι της αξιολόγησης, προσπαθώντας να μας πείσουν και κατ’ επέκταση την ελληνική κοινωνία, ότι για τα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης κυρίαρχα φταίνε τα συνδικάτα και οι «συνδικαλιστές».  

Για την οικονομία της συζήτησης ας  αποδεχθούμε την έννοια της αξιολόγησης (το περιεχόμενο της οποίας εγείρει επιφυλάξεις, προβληματισμούς και απόρριψη) και ας θέσουμε μερικά απλά ερωτήματα.

  • Πότε αξιολογήθηκαν τα Προγράμματα Σπουδών  του Πολυκλαδικού Λυκείου και γιατί καταργήθηκε ο συγκεκριμένος τύπος Λυκείου;
  • Ποια τα δέκα Κλασσικά Λύκεια, πως αξιολογήθηκε η λειτουργία τους και γιατί καταργήθηκαν;
  • Πότε αξιολογήθηκε η μεταρρύθμιση «Αρσένη» και η εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου και γιατί σιωπηρά μέσω των αλλεπάλληλων «εκπτώσεων» ουσιαστικά καταργήθηκε;
  • Πότε αξιολογήθηκε το πρόγραμμα PSSC (πειραματική διδασκαλία φυσικής) στα πιλοτικά Λύκεια και γιατί καταργήθηκε;
  • Πότε αξιολογήθηκαν τα προτελευταία βιβλία Φυσικών Επιστημών στο γυμνάσιο και ποια η αναγκαιότητα  για την αντικατάστασή τους;
  • Πότε αξιολογήθηκε η διδασκαλία της τοπικής Ιστορίας στο γυμνάσιο και γιατί καταργήθηκε;
  • Πότε αξιολογήθηκε η εισαγωγή της πειραματικής διδασκαλίας της Φυσικής στην α΄ γυμνασίου;
  • Πότε αξιολογήθηκε η συγκρότηση και λειτουργία  των Σχολικών Βιβλιοθηκών  και γιατί καταργήθηκαν;
  • Πότε αξιολογήθηκε η παροχή laptop (επί Καραμανλή του νεώτερου) στο γυμνάσιο, ποια τα αποτελέσματα της διδασκαλίας με τη χρήση ΤΠΕ και γιατί «εν μία νυκτί» ακυρώθηκε το μέτρο. (πολλοί ομιλούν για σκάνδαλο που ευνόησε συγκεκριμένες εταιρίες υπολογιστών);
  • Πότε αξιολογήθηκαν τα νέα Προγράμματα Σπουδών ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ (2003);
  • Ποια η αξιολόγηση και η τύχη των Προγραμμάτων Σπουδών του 2015;
  • Πότε και με ποιες διαδικασίες έχουν αξιολογηθεί τα Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών, τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης  τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης  Διάγνωσης  και Υποστήριξης  (τώρα ΚΕΣΥ) και τόσες και τόσες δομές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευσης που έχουν να επιδείξουν αξιολογότατο έργο.
  • Και τέλος, τι γίνεται με τη θεματική έβδομάδα; Καταργήθηκε αφού αξιολογήθηκε ως ανεπαρκής;

Είναι πολλά για τα οποία ο κατά τα άλλα λαλίστατος Πρόεδρος του ΙΕΠ, ο ανακαλύψας ότι η γη γυρίζει και πάλι κανονικά από τον Ιούλιο του 2019, χρειάζεται να δώσει απάντηση.

Όταν προτάσσεις την αξιολόγηση ως μέγιστο μέλημα του ΙΕΠ και του  Υπ. Παιδείας και όχι νέα Προγράμματα Σπουδών , όχι επιμορφώσεις ουσιαστικές (αλήθεια από ποιους), όχι αναβάθμιση των ψηφιακών εργαλείων, όχι νέους διορισμούς που θα ανανεώσουν το στελεχικό δυναμικό των σχολείων, τότε έχουμε κάθε λόγο να είμαστε επιφυλακτικοί. Ναι εμείς οι εκπαιδευτικοί που και σε Erasmus συμμετέχουμε και υλοποιούμε, και σε προγράμματα STEM και σε περιβαλλοντικά, και σε ρητορικούς αγώνες, και σε ομάδες ποίησης, και σε ομάδες καταγραφής ιστορικών γεγονότων και διδάσκουμε και πειραματιζόμαστε και και … και  το σπουδαιότερο είμαστε μακριά από κέντρα και παράκεντρα εξουσίας  που φθάνουν μέχρι την κεντρική πολιτική σκηνή ή ακόμη χειρότερα διαπλέκονται πολλές φορές οριζόντια με τοπικό επίπεδο (πρώην σχ. σύμβουλος 1500 ψήφους έταζε για να γίνει διοικητής!).

Ας μιλήσουμε πρώτα για το Σχολείο του 2050, που να προσφέρει Παιδεία και όχι δεξιότητες, σε κάθε μαθητή/τρια ομόγλωσσο/η και ετερόγλωσσο/η αυτής της χώρας  και μετά ζεύουμε το κάρο πίσω από το άλογο!  

Βασίλης Παππάς  - Πρωτοβουλία Καθηγητών Τρικάλων

σχετικά άρθρα