Thumbnail
Αναλυτικά

Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων κατά τη διάρκεια της Συνέντευξης Τύπου με θέμα «Οι διεργασίες που συντελούνται μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ στο πλαίσιο του Ενιαίου Χώρου Εκπαίδευσης και Έρευνας», ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου, ανέφερε:

Για τις συνέργειες Πανεπιστημίων – ΤΕΙ

Το επόμενο βήμα θα διαμορφωθεί με αποκλειστικά ακαδημαϊκά κριτήρια. Τα προβλήματα είναι ακαδημαϊκά και τα κριτήρια επίλυσης πρέπει να είναι ακαδημαϊκά. Δεν τίθεται θέμα οριζόντιας «πανεπιστημιοποίησης» των ΤΕΙ. Εκείνο που τίθεται είναι το πλέγμα των συνεργειών, συγχωνεύσεων και συνεργασιών μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Συμπληρωματικό των ακαδημαϊκών κριτηρίων είναι να πάρουμε υπόψιν και ζητήματα τοπικότητας, αλλά χωρίς να αφεθούμε στην αδράνεια της τοπικότητας. Γιατί αυτός είναι πολλές φορές ο λόγος για τον οποίο έχουμε έρθει σε αδιέξοδα ως προς την ακαδημαϊκότητα. Στον διάλογο, πρέπει να πείσουμε τις τοπικές κοινωνίες για το ακαδημαϊκό εγχείρημα και όχι να επαναλάβουμε ένα στρεβλά αναπτυξιακό μοντέλο το οποίο μας έφερε στη σημερινή κακή κατάσταση.

Πρέπει τα ΑΕΙ να μας προτείνουν και ένα στρατηγικό πλαίσιο πενταετίας. Ίδρυση νέων τμημάτων, συνέργειες των Πανεπιστημίων με τα ΤΕΙ, τι θα γίνει με τους ερευνητικούς θεσμούς έστω κι αν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα άλλων Υπουργείων όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης. Στο πλαίσιο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης συντελείται και ένα ερευνητικό έργο καθώς υπό την εποπτεία του έχει και παλιές επαγγελματικές σχολές. Πολλά Υπουργεία έχουν δομές που επιτελούν εκπαιδευτικό έργο. Πρέπει να υπάρχει ένας συντονισμός για να μπορέσουμε να δούμε πού μπορούν να βοηθηθούν με ενίσχυση σε εκπαιδευτικό και ερευνητικό προσωπικό. Συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης χωρίς να λέμε ότι το Υπουργείο Παιδείας παίρνει το εκπαιδευτικό έργο από άλλα Υπουργεία.

Αυτό το εγχείρημα δεν θα έχει επίπτωση στις σχέσεις εργασίας των εργαζομένων στα ιδρύματα ούτε στους αποφοίτους παλαιότερων ετών. Για τους ήδη φοιτούντες στα ΤΕΙ, οι μεταβατικές διατάξεις θα κατοχυρώνουν την ολοκλήρωση των σπουδών τους ως προγράμματα των ΤΕΙ. Το κάθε τμήμα θα έχει -μέσα στην αυτονομία του- τη δυνατότητα να πει ότι αν οι φοιτούντες πάρουν παραπάνω μαθήματα, θα μπορούν να παίρνουν πτυχίο πανεπιστημίου. Ως Υπουργείο λέμε: Αν έχεις εισαχθεί σε ΤΕΙ και θέλεις να πάρεις πτυχίο ΤΕΙ θα μπορείς να το κάνεις. Αν έχεις εισαχθεί σε ΤΕΙ αλλά θέλεις να πάρεις πτυχίο Πανεπιστημίου θα μπορείς με επιπλέον μαθήματα να το κάνεις. Ποια; Αυτό θα το πουν τα ίδια τα ιδρύματα. Θα υπάρξουν μεταβατικές διατάξεις και για το μισθολόγιο των διδασκόντων. Όσοι γίνουν καθηγητές πανεπιστημίου, οι αποδοχές τους θα εξισωθούν με εκείνες των καθηγητών πανεπιστημίου.

Ως προς τους συμβασιούχους των ΤΕΙ, θα διατηρηθεί το καθεστώς γιατί είναι άνθρωποι που εκτός των άλλων έχουν και σημαντική πρακτική εμπειρία. Άρα οι διετείς σπουδές θα λειτουργήσουν όχι μόνο με μόνιμο προσωπικό, αλλά και με τέτοιο προσωπικό.

Για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής:

Πρόκειται για ένα σύνθετο εγχείρημα και όλοι είναι σύμφωνοι ότι θα λυθεί με καθαρά ακαδημαϊκά κριτήρια. Έχουμε έρθει σε ομόφωνες αποφάσεις για πάνω από το 75% των τμημάτων. Το νέο πανεπιστήμιο δεν θα είναι απλά συγχώνευση παλαιών τμημάτων, αλλά κάθε τμήμα του θα έχει και ένα νέο πρόγραμμα σπουδών. Εντός του Ιανουαρίου θα αρχίσει να λειτουργεί η Διοικούσα Επιτροπή. Στόχος μας είναι στο Μηχανογραφικό Δελτίο του 2018 να υπάρχουν και οι σχολές του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Για τις Διετείς Σπουδές

Πολλά θα καθοριστούν από τη στρατηγική που θα διατυπώσουν τα ίδια τα Ιδρύματα.

Οι διετείς σπουδές είναι πολύ σημαντικό κομμάτι της στρατηγικής μας για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, γιατί παίρνουμε πολύ σοβαρά τα θέματα της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Θα είναι δομές ανοιχτές για τα παιδιά με απολυτήριο ΕΠΑΛ και θα είναι μέρος της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης. Θα είναι σπουδές εντός των ΤΕΙ ή των Πανεπιστημίων και θα επιβλέπονται από μια επιστημονική επιτροπή που θα προεδρεύει ο αντιπρύτανης ακαδημαϊκών υποθέσεων. Με την ολοκλήρωση των διετών σπουδών, ο απόφοιτος θα έχει επαγγελματική πιστοποίηση ευρωπαϊκών προσόντων. Έχουμε πολλά αιτήματα από τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ για οργάνωση διετών σπουδών, αλλά θέλουμε να εξασφαλίσουμε και τη δυνατότητα πρακτικής άσκησης των φοιτητών.

Τα ιδρύματα θα μας πουν τις ανάγκες τους σε υλικοτεχνικές υποδομές και διδακτικό προσωπικό. Δεν μπορείς να κάνεις μεταρρύθμιση χωρίς πρόσθετη χρηματοδότηση. Τώρα που η χώρα βγαίνει από την οικονομική κρίση και η κυβέρνηση κάνει βήματα μπροστά, θα υπάρξουν και οι δημοσιονομικές δυνατότητες επιπλέον χρηματοδότησης για την επόμενη μέρα των Ανωτάτων Ιδρυμάτων μας.
Στα τέλη του Νοεμβρίου θα γίνει μια ημερίδα στην Κρήτη με το Πολυτεχνείο Κρήτης, το ΙΤΕ, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το ΤΕΙ της Κρήτης και με τους τοπικούς φορείς για να δούμε τι δυνατότητες και ανάγκες υπάρχουν για τη δημιουργία διετών δομών στην Κρήτη.

Για τον διάλογο με τη Σύνοδο Πρυτάνεων:

Έχουν γίνει αναλυτικότατες συζητήσεις με την Σύνοδο Πρυτάνεων για όλα τα θέματα. Με τους πρυτάνεις έχουμε εξαιρετικές σχέσεις και είναι δημιουργικό να υπάρχουν διαφορές, αλλά έχει και σημασία η άποψη σχεδόν όλων των πρυτάνεων που λένε ότι καταγράψαμε τις προτάσεις μας και πάμε παρακάτω. Υπάρχει ένας νόμος του κράτους τον οποίο ουδείς αμφισβητεί και η εφαρμογή του πάει εντυπωσιακά καλά. Έγιναν ομαλά οι εκλογές διοικήσεων και έχουν διαψευστεί όσοι μιλούσαν για μειοψηφίες που θα κλέψουν κάλπες ή ότι δεν θα υπάρχουν υποψηφιότητες. Έχει σπάσει ο κομματισμός. Στους αντιπρυτάνεις ψηφίζουν πρόσωπα και όχι κομματικές συγγένειες. Οι πρυτάνεις εξέφρασαν ανησυχία ως προς την «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ. Τους εξήγησα, όπως και σε εσάς, ότι δεν υπάρχει «πανεπιστημιοποίηση».

Για την ΑΔΙΠ:

Η θέση του Υπουργείου είναι κατηγορηματική υπέρ της αξιολόγησης και κατηγορηματική υπέρ μιας ουσιαστικής αξιολόγησης. Η ουσιαστική αξιολόγηση είναι ένα θέμα ποιοτικό και όχι ένα σύνολο αριθμών. Περιμένουμε από την ΑΔΙΠ να μας πει ποια είναι η στρατηγική της και με ποιον τρόπο προτίθεται να την υλοποιήσει. Δεν βοηθά την αξιολόγηση το να έχουμε αριθμούς και από αυτούς αποκλειστικά να βγάζουμε συμπεράσματα για το μέλλον των προγραμμάτων, το μέλλον των τμημάτων, το να έρχονται αξιολογητές οι οποίοι δεν είναι ενημερωμένοι και δεν ενημερώνονται για το πώς ακριβώς μπαίνουν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο και τις συνθήκες που υπάρχουν.

Αξιολόγηση με κουτάκια δεν γίνεται. Ένας διδάσκων στο ελληνικό πανεπιστήμιο που στήνει εργαστήριο δεν μπορεί να κριθεί με στενά βαθμολογικά κριτήρια. Τέτοια στοιχεία ενημέρωσης των επιτροπών είναι μέρος του έργου της ΑΔΙΠ. Η ΑΔΙΠ έχει δημιουργηθεί εδώ και χρόνια και αυτό που λέμε είναι ότι πρέπει να πάει σε έναν αναστοχασμό.

Δεν αμφισβητώ την αξιολόγηση της ΑΔΙΠ, αλλά ζητώ τη βελτίωσή της. Η ΑΔΙΠ κάνει τη δουλειά της μια χαρά. Κοιτάμε με ποιον τρόπο θα βελτιωθεί. Ήταν ένα πρωτόγνωρο εγχείρημα που όταν πρωτοέγινε δεν είχε την αποδοχή της ακαδημαϊκής κοινότητας, όπως ξέρετε. Τώρα την έχει. Αυτό θέλουμε και εμείς. Το «Σχέδιο Αθηνά» δεν πήρε υπόψιν τις παρατηρήσεις της ΑΔΙΠ. Αυτό μην το ξεχνάτε. Εμείς δεν θέλουμε να το κάνουμε αυτό. Το πρώτο κείμενο που λαμβάνουμε υπόψιν μας για τις συγχωνεύσεις είναι το κείμενο της ΑΔΙΠ. Σήμερα η ΑΔΙΠ επιδιώκει την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών και αυτό είναι ένα σύνθετο εγχείρημα. Θέλουμε να αποτρέψουμε την μηχανιστική πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών, κάτι που δυστυχώς γίνεται και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Θέλουμε να το συζητήσουμε με την ΑΔΙΠ.

Για τα επεισόδια της Χρυσής Αυγής στην παρέλαση στη Σαντορίνη:

Στις χιλιάδες παρελάσεις που έγιναν, ένα κόμμα της Βουλής, ένα κόμμα που δεν κρύβει την πίστη του στον ναζισμό και στον φασισμό, αποφάσισε να αμαυρώσει αυτή τη μέρα. Από πολλά μέρη της Ελλάδας έχουμε εκθέσεις που αναφέρουν ότι οπαδοί αυτού του κόμματος πήγαν να χαλάσουν τις παρελάσεις. Δεν έγινε δυνατό αυτό και πειράζει τη Χρυσή Αυγή η επέτειος της σύγκρουσης και της αντίστασης του λαού μας με τον φασισμό και τον ναζισμό. Στη Σαντορίνη επέδειξαν αυτή την απαράδεκτη και ποινική συμπεριφορά.

Συγχαίρω τους εκπαιδευτικούς που με εντυπωσιακή ψυχραιμία πήραν τα παιδιά και τα πήγαν στα σχολεία. Προστάτευσαν τα παιδιά, γιατί δεν είναι μόνο η φυσική τρομοκρατία αλλά και η ψυχολογική.

Έχουμε την πληροφορία ότι υπάρχουν μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων που θα ζητήσουν την παραίτηση της Διευθύντριας. Εμείς είμαστε ξεκάθαρα υπέρ της Διευθύντριας και θα προτρέπαμε τους γονείς αυτούς να μην κάνουν αυτό το βήμα. Κανένας γονιός δεν πρέπει να προτρέπει εκπαιδευτικό να παραιτηθεί. Είναι ένα μελανό σημείο αυτό που έγινε στη Σαντορίνη, αλλά είμαστε περήφανοι γιατί στις παρελάσεις, που έγιναν σε όλη την Ελλάδα με το νέο καθεστώς της κλήρωσης, τα παιδιά χάρηκαν όπως και οι γονείς.

Για την κλήρωση σημαιοφόρου στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Δάφνης (απάντηση από τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Γ. Αγγελόπουλο):

Στη Δάφνη όντως έγινε η διαδικασία της κλήρωσης, όπως προβλέπεται, και όντως το αποτέλεσμα της κλήρωσης δεν έγινε σεβαστό. Εμείς βγάλαμε ήδη προχθές ένα δελτίο Τύπου, όπως γνωρίζετε, γι' αυτό το θέμα λέγοντας ότι θα το διερευνήσουμε θεσμικά. Χτες ήρθαν εγγράφως οι σχετικές αναφορές και με βάση αυτές τις αναφορές το Υπουργείο διέταξε σήμερα το πρωί τη δέουσα διαδικασία. Να το πω πολύ απλά, διατάχτηκε προκαταρτική εξέταση.

Για το νέο εξεταστικό σύστημα:

Δεν έχει υπάρξει καμία ολιγωρία. Γίνονται συζητήσεις με σχολεία και με καθηγητές, έχουμε στείλει επιστολή στα τμήματα των Πανεπιστημίων για το προφίλ των μαθητών που θα εισάγονται και συζητάμε τη δομή του Λυκείου από την οποία θα προκύψει το νέο εξεταστικό. Είμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις. Έως το τέλος του χρόνου θα ανακοινώσουμε το χρονοδιάγραμμα. Να παρακαλέσουμε, όμως, τους γονείς να μην αγχώνουν τα παιδιά. Να ευχαριστούνται τα παιδιά το σχολείο. Δεν υπάρχει καμία αλλαγή ως προς αυτά που έχουμε ανακοινώσει, κάνουμε τις συζητήσεις και συνεκτιμούμε τις απαντήσεις.

Στόχος είναι -εκτός από τις Ιατρικές, τα Πολυτεχνεία και ίσως τη Νομική- να μην υπάρχει κλειστός αριθμός εισακτέων και μετά την πενταετία αυτός είναι ένας στόχος ρεαλιστικός.  Θα το δούμε, όμως, αυτό. Η στρατηγική των πανεπιστημίων συμπεριλαμβάνει και ίδρυση νέων τμημάτων.

Σήμερα, στο υπάρχον σύστημα, ο αριθμός εισακτέων είναι κλειστός. Και στο προτεινόμενο σύστημα που ανακοινώσαμε είναι κλειστός ο αριθμός. Η συζήτηση για ανοιχτό αριθμό σε ορισμένες σχολές, δεν αλλάζει την αρχιτεκτονική των εξετάσεων όπως τις έχουμε ορίσει στην πρότασή μας.

Για τα κενά στη λειτουργία των σχολείων:

Τα κενά έχουν σχέση με μια παθογένεια του εκπαιδευτικού συστήματος για το πώς διαπιστώνονται οι ανάγκες των σχολείων. Συχνά είναι συγκρουόμενα τα στοιχεία των Διευθυντών Σχολείων με εκείνα των Διευθυντών Εκπαίδευσης ή των Περιφερειακών Διευθυντών.

Αυτό δημιουργεί σοβαρές καθυστερήσεις.

Θα είμαστε κάθετοι. Έχουμε προχωρήσει σε προκαταρκτική εξέταση σε 6 σχολεία επειδή έχουμε βάσιμες υποψίες ότι δεν μας έρχονται ακριβή στοιχεία. Ελπίζουμε οι βάσιμες υποψίες να μην μετατραπούν σε βάσιμα στοιχεία. Όπου υπάρχουν περιοχές με πλεονάζουσες ώρες οι οποίες ζητούν περισσότερο προσωπικό δημιουργώντας πλασματικά κενά, θα βρουν μπροστά τους την Πολιτεία.  Δεν έχουμε λεφτά για να ξοδέψουμε σε παιχνιδάκια που μπορεί ελάχιστοι μεν να παίζουν, και οι οποίοι δημιουργούν πολλές φορές και μια εντύπωση που δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα.

Υπάρχουν όμως κενά, δεν θέλω να το αμφισβητήσω αυτό. Και τα κενά αυτά, όπως είδατε και στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, έχουν μειωθεί πάρα πολύ, αλλά δεν στέλνουμε ούτε ένα άτομο αν δεν ελέγξουμε ακριβώς ότι αυτό το άτομο πρέπει να πάει εκεί και καλώς πάει εκεί, γιατί όπως σας είπα όλα αυτά είναι από το υστέρημα του ελληνικού λαού.

Για τα πανεπιστημιακά συγγράμματα:

Χθες, 30 Οκτωβρίου, έλαβα επιστολή από τον κοσμήτορα της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών που αναφέρει: «επειδή τελειώνει ο μήνας, πείτε τι γίνεται με τα συγγράμματα». Προφανώς έγραψε το γράμμα χωρίς να γνωρίζει ότι το θέμα έχει λήξει. Τα συγγράμματα δεν μοιράζονταν συνήθως πριν από το 2ο 15νθήμερο Νοεμβρίου. Εδώ υπήρξε μια περιττή αναστάτωση. Έληξε, επιβεβαιώνοντας πλήρως τη θέση του Υπουργείου και ελπίζω να μην επαναληφθεί.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pierrakakis sparti
Επίσκεψη του Κυριάκου Πιερρακάκη στη Σπάρτη: Τι δήλωσε για την εκπαίδευση και τις συναντήσεις που είχε
Από την επίσκεψη του υπουργού Παιδείας στη Σπάρτη με αφορμή την 107η Σύνοδο Πρυτάνεων στον Μυστρά
Επίσκεψη του Κυριάκου Πιερρακάκη στη Σπάρτη: Τι δήλωσε για την εκπαίδευση και τις συναντήσεις που είχε
χρήματα
Αντίστροφη μέτρηση λίγων ημερών για την πληρωμή 20 επιδομάτων σε εκατοντάδες χιλιάδες δικαιούχους
Οι πρόσθετες καταβολές ξεκινούν σταδιακά, από την ΔΥΠΑ και θα κορυφωθούν λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, το διάστημα 20 με 23 Δεκεμβρίου
Αντίστροφη μέτρηση λίγων ημερών για την πληρωμή 20 επιδομάτων σε εκατοντάδες χιλιάδες δικαιούχους
ekpaideusiaithousa5.jpg
Κρίση στα ελληνικά σχολεία εξωτερικού: Απουσία εκπαιδευτικών - Σε κίνδυνο η γλώσσα και ο πολιτισμός
Υποστελέχωση των σχολείων της ομογένειας: Απαράδεκτες καθυστερήσεις και αδιαφορία από το Υπουργείο Παιδείας
Κρίση στα ελληνικά σχολεία εξωτερικού: Απουσία εκπαιδευτικών - Σε κίνδυνο η γλώσσα και ο πολιτισμός