Οι παραινέσεις
(Σημείωση: το μήνυμα του ΥΠΟΠΑΙΘ και το θέμα της Έκθεσης που δόθηκε την πρώτη ημέρα είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο)
Ψάχνω στα ιδιότυπα "διαγγέλματα" των Υπουργών Παιδείας, του παρελθόντος. Βασική τους έγνοια είναι να τονίζεται ή να υπονοείται ότι:
1. Η ατομική μακρόχρονη και επίπονη προσπάθεια επιβραβεύεται και ότι η επιτυχία είναι προσωπική υπόθεση.
2. Ο κρατικός μηχανισμός είναι σε ετοιμότητα ώστε η επιλογή να έχει τα χαρακτηριστικά του αντικειμενικού και του αδιάβλητου.
3. Οι προσωπικές επιλογές και στρατηγικές βρίσκονται στο προσκήνιο. Οι κοινωνικοί επικαθορισμοί, τα προνόμια και τα εμπόδια μπαίνουν κάτω απ το χαλί
4. Ο θρίαμβος του ατομικισμού και ο ανταγωνισμός του "κλειστού αριθμού" θέσεων έχουν μπει στο "αθόρυβο"
5. Οι εξετάσεις θα μας δώσουν αποτελέσματα χωρίς κοινωνικές μεροληψίες και διακρίσεις. Όσοι πέτυχαν το άξιζαν. Όσοι απέτυχαν κάτι δεν έκαναν καλά.
6. Δεν πειράζει που δεν καταλαβαίνω καλά τη διευκρίνιση "οι υποψήφιοι δεν εξετάζονται για την απόκτηση κάποιου βαθμού, αλλά διαγωνίζονται για την κατάληψη μιας θέσης προκαθορισμένου αριθμού"
7. "Το ΥΠΟΠΑΙΘ, απρόσωπα, μεταφέρει τις θερμές του ευχές στους υποψηφίους για καλή επιτυχία"!!! Πώς το καταφέρνει το Υπουργείο να δίνει ευχές και να τις εννοεί; Πρώτη φορά, διαβάζω ευχή Υπουργείου. Είχα, βέβαια, συνηθίσει, στις επώνυμες κακόγουστες ευχές προηγούμενων υπουργών.
8. Όπως, συνήθως, λέγεται, κύκλοι του Υπουργείου τονίζουν"...δεν υπάρχει απολύτως κανείς λόγος για ύπαρξη άγχους"! Ποιος ψυχολόγος συμβουλεύει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου για μια τόσο άνυδρη διαβεβαίωση; Θα ήταν αποκαλυπτικό να καταγράψουμε τους δείκτες κατανάλωσης αγχολυτικών πριν, κατά και μετά τις εξετάσεις...
9.".. οι εξετάσεις είναι ένας ειρηνικός αγώνας και όχι μία μάχη, όπως λανθασμένα λέγεται". Από ποιους λέγεται; Ευτυχώς, ειρήνη ! Είναι αυτή που θα μας εξασφαλίσει κοινωνική ειρήνη...
10. Καμιά αναφορά, στο μήνυμα, για την πρωτόγνωρη ανθρωπιστική κρίση που μαστίζει συγκεκριμένη κοινωνική κατηγορία υποψηφίων!!! Βλέπετε το εξεταστικό σύστημα είναι αλεξίσφαιρο/αδιάβροχο στη φτώχεια, στην ασιτία, στην κακουχία και στην οδύνη.
Ευτυχώς, που έχουμε πολιτική ανατροπή. Φανταστείτε να είχαμε, πέρα από αυτού του τύπου τα "διαγγέλματα", στο σβέρκο μας και τους μνημονιακούς! Ένα αριστερό μήνυμα μπροστά στις εξετάσεις κάνει, όπως και να ναι, τη διαφορά. Μια αριστερή παραίνεση πόσο κοστίζει, άραγε; Μα στάσου, κάτι έχει αλλάξει. Καταργήθηκε η Τράπεζα Θεμάτων! Τι άλλο περιμένουμε; Επιτέλους, περιμένουμε την "ελεύθερη πρόσβαση". Τα πτυχία, έτσι κι αλλιώς, έχουν υποβαθμιστεί δραματικά. Δώρο άδωρο θα είναι σε όσους, για κοινωνικούς κυρίως λόγους, αποκλείονται συστηματικά. Οπότε, ας ανοίξουν οι δρόμοι προς το Πανεπιστήμιο, κι ας αναζητήσουμε διαδικασίες και κριτήρια κατανομής των φοιτητών.
Σε βιβλίο μου για την Αξιολόγηση, στα 1993, είχα γράψει μια αφιέρωση στα παιδιά μου. Έγραφα: "Ο Χρήστος πήρε μέρος στις γενικές εξετάσεις του Ιουνίου του 1993. Η Άννα το 1994.Δεν μπορούσαν να περιμένουν την κατάργησή τους". Πέρασαν 22 χρόνια από τότε. Δεν είχαμε, όμως αριστερή κυβέρνηση. Τώρα που έχουμε, με τους αγώνες των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των φοιτητών μπορούμε να το επιβάλουμε, κι ας παραμονεύουν οι εξωνημένοι μνημονιακοί διανοούμενοι και πολιτικοί της «κατσαρόλας». Έχουμε μπροστά μας πεδίο ανοικτό...Προσοχή μη πάθουμε αυτό που έγινε επί Αρσένη: Κατάργησε τις εισαγωγικές εξετάσεις και έστειλε εκτός σχολείου το 25% των μαθητών της Α Λυκείου με τις εισαγωγικές/ προαγωγικές της Α΄Λυκείου.
Το θέμα της «Έκθεσης»
Το θέμα που δόθηκε ήταν «εκφώνηση λόγου»:
«Σε ομιλία που θα εκφωνήσετε σε ημερίδα του Δήμου σας με θέμα «Προστασία και αξιοποίηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς», να εκθέσετε τις απόψεις σας (500-600 λέξεις) σχετικά με:
α) τους λόγους για τους οποίους πρέπει το ευρύ κοινό να πλησιάσει και να γνωρίσει τους χώρους και τα μνημεία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς
και β) τις δραστηριότητες με τις οποίες οι πολίτες και ειδικότερα οι νέοι θα εξοικειωθούν με αυτά»
Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) ανακοίνωσε σχετικά ότι «…Οι υποψήφιοι καλούνται να διατυπώσουν τις σκέψεις τους σε μορφή εκφωνημένου λόγου, δηλ. απαιτείται η δήλωση συγκεκριμένου επικοινωνιακού πλαισίου. Η ανάπτυξη του θέματος υποστηρίζεται επαρκώς από τις απόψεις του κειμένου. Τα ερωτήματα είναι σαφή, καλύπτουν το εύρος της ζητούμενης ανάπτυξης και ανταποκρίνονται στις γνωστικές και βιωματικές δυνατότητες των εξεταζομένων»!
Κι αλλού, η ΠΕΦ βρίσκει το θέμα επίκαιρο και πρόσφορο για συνειδητοποίηση! Στη σχετική ανακοίνωση αναφέρεται ότι «Η επιλογή του κειμένου είναι επιτυχής, καθώς ανταποκρίνεται στις γνώσεις των μαθητών, και επίκαιρη, λόγω του σημερινού εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Επιπλέον, συμβάλλει στη συνειδητοποίηση, εκ μέρους των μαθητών, της σημασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Το θέμα του εντάσσεται στους Θεματικούς Κύκλους που αποτελούν διδακτέα ύλη του μαθήματος Έκθεση-Έκφραση της Γ’ Λυκείου. Η διατύπωση του κειμένου είναι σαφής και η δόμησή του ευκρινής.
Το δικό μας σχόλιο
Δε θα συμφωνήσουμε με την ΠΕΦ που έσπευσε να προσφέρει υπηρεσίες εγκυρότητας περιεχομένου στο συγκεκριμένο θέμα. Και εξηγούμαστε.
Όταν οι «σοφοί» των εξετάσεων καλούν τους υποψήφιους να εκθέσουν τις απόψεις τους σε μια υποτιθέμενη ομιλία στο Δήμο, με θέμα : "Προστασία και αξιοποίηση της Πολιτιστικής μας κληρονομιάς", και μάλιστα με κείμενο 500-600 λέξεων, δεν επιτρέπεται να τους εκτροχιάζουν "εκτός θέματος", με τις δύο ερωτήσεις οι οποίες τους υποχρεώνουν να διατυπώσουν τις απόψεις τους για άλλο θέμα. Το ερώτημα (α) γιατί "πρέπει το ευρύ κοινό να πλησιάσει και να γνωρίσει τους χώρους και τα μνημεία" και το ερώτημα (β) με "ποιες δραστηριότητες οι πολίτες κι ειδικότερα οι νέοι θα εξοικειωθούν με αυτά" είναι αυθαίρετοι περιορισμοί του κύριου θέματος που έχει δοθεί. Αφήστε που μένει κανείς με την αμφιβολία, εάν και κατά πόσο οι νέοι είναι πολίτες («οι πολίτες και ειδικότερα οι νέοι»)
Εάν ήμουν υποψήφιος, θα σχολίαζα τους λόγους για τους οποίους τα συγκεκριμένα επιμέρους ερωτήματα με αποπροσανατολίζουν από το θέμα μου. Θα επέστρεφα το θέμα στην αρμόδια Επιτροπή για να διορθώσει τις ερωτήσεις ώστε αυτές να έχουν συνάφεια με τους δύο άξονες του κύριου θέματος. "Προστασία και Αξιοποίηση" είναι το θέμα.
Ως Υστερόγραφο θα σχολίαζα ότι το θέμα έχει εξαντληθεί στην κυρίαρχη "ιδεοθύελλα" της συζήτησης που γίνεται για τη βαριά μας κληρονομιά. Το τελευταίο επεισόδιο ήταν οι ανασκαφές της Αμφίπολης. Χάθηκε στο δρόμο, κατά πως φαίνεται, η κοινωνική ευαισθησία για σχολιασμό της περιρρέουσας κοινωνικής και πολιτικής συγκυρίας, όπου οι υποσχέσεις για μια Ευρωπαϊκή Ένωση των λαών έχουν γίνει, για τη χώρα μας, εφιάλτες της "σταγόνας" και της "ασφυξίας". Θα ήταν, τουλάχιστον, μια «προβληματίζουσα» δοκιμασία συνειδητοποίησης και αφύπνισης και μια πρακτική άσκηση ενός ιδιότυπου "δημοψηφίσματος", από την πλευρά των υποψηφίων και των διορθωτών/βαθμολογητών
Οι υπεύθυνοι φαίνεται ότι επιλέγουν να προβάλλουν την άποψη ότι οι εξετάσεις γίνονται σε κοινωνικό κενό ή σε άλλη χώρα. Προτεραιότητα έχει η επικαιρότητα της ημέρας (Ημέρα των Μουσείων) Έτσι, κερδίζουν οι εξετάσεις σε εγκυρότητα και αξιοπιστία. Οι εξετάσεις είναι «κουφές» και δε «μασάνε», μπροστά στα οξυμένα κοινωνικά προβλήματα. Αυτά τα αφήνουν στους υποψήφιους που δεν έχουν στέγη, ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας, έχουν γονείς ανέργους...Είναι αυτοί που τα «βιώνουν στο πετσί τους» και δεν υπάρχει λόγος να τα περιγράψουν. Οι υποψήφιοι που δε βιώνουν καθεστώς φτώχειας, απ την άλλη, δε θα μπορούσαν να αναφερθούν σε αυτά, οπότε…Για να είναι όλοι οι υποψήφιοι ίσοι μπροστά στις εξετάσεις το θέμα έπρεπε να έχει «κοινά» σημεία επαφής. Γι αυτό είναι ο τι πρέπει «η κοινή πολιτισμική κληρονομιά». Είναι αυτή που σαν λυτρωτικό ιδεολογικό ελικόπτερο μπορεί να σε πάρει και να σε πάει αλλού, στο θριαμβευτικό, ηρωικό και ένδοξο παρελθόν, έξω και πέρα από την οδύνη μιας τρέχουσας κοινωνικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας που σε πληγώνει. Να μπορούσε, τουλάχιστον η «ανασκαφή» της πολιτισμικής μας κληρονομιάς να λειτουργήσει ως μια μορφή ψυχοθεραπείας!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη