Ασπόνδυλο
Ο παλαιοντολόγος Matt Friedman έκανε μια σπουδαία ανακάλυψη έστω και… κατά λάθος

Ο παλαιοντολόγος Matt Friedman πραγματοποιούσε μικρο-αξονικές τομογραφίες σε απολίθωμα ψαριού ηλικίας 319 εκατομμυρίων ετών για ένα ευρύτερο project, όταν κατάλαβε πως χαρτογράφησε τον εγκέφαλό του.

Ο μαλακός ιστός συνήθως αποσυντίθεται γρήγορα, ωστόσο το πυρίτιο στο οποίο βρισκόταν το απολίθωμα είχε αντικαταστήσει τον ιστό, ο οποίος είχε διατηρηθεί για μεγαλύτερο διάστημα σε περιβάλλον με χαμηλό οξυγόνο. Έτσι, οι τομογραφίες έδειξαν ένα κρανιακό νεύρο και λεπτομέρειες του ιστού του ψαριού Coccocephalus wildi.

«Είχε όλα αυτά τα χαρακτηριστικά και είπα “είναι όντως εγκέφαλος αυτό που βλέπω;”. Έτσι επικεντρώθηκα σε εκείνη την περιοχή για να κάνω μία δεύτερη, μεγαλύτερης ανάλυσης τομογραφία και ήταν ξεκάθαρο πως αυτό έπρεπε να είναι» ανέφερε ο Friedman.

Το αρχαίο δείγμα είναι το μοναδικό στο είδος του και βρισκόταν στα χέρια των ερευνητών από όταν ανακαλύφθηκε το 1925. Ωστόσο, οι επιστήμονες δε ρίσκαραν να προβούν σε επεμβατικές μεθόδους ερευνών και έτσι ο εγκέφαλος παρέμεινε κρυμμένος.

«Βρήκαμε ένα καταπληκτικό εύρημα σε ένα απολίθωμα που εξετάστηκε πολλαπλές φορές από πολλαπλούς ανθρώπους τον τελευταίο αιώνα. Αλλά επειδή τώρα έχουμε νέα εργαλεία για να δούμε μέσα στα απολιθώματα, αποκαλύφθηκε ένα νέο στρώμα πληροφοριών σε μας».

Μερικά χαρακτηριστικά του εγκεφάλου μάλλον έχουν χαθεί λόγω της αποσύνθεσης, ωστόσο βρέθηκαν ομοιότητες με ορισμένα σημερινά ψάρια. Τώρα οι ερευνητές θέλουν να ερευνήσουν και άλλα απολιθώματα ψαριών σε μουσεία για να ανακαλύψουν τυχόν σημάδια μαλακού ιστού.

Ένα σημαντικό συμπέρασμα είναι πως αυτού του είδους οι μαλακοί ιστοί μπορούν να συντηρηθούν και μάλιστα να βρίσκονται σε απολιθώματα που έχουμε εδώ και πολύ καιρό. Αυτό είναι ένα απολίθωμα που έχουμε εδώ και 100 χρόνια. Για αυτό είναι τόσο σημαντικό να κρατάμε τα φυσικά δείγματα. Ποιος ξέρει σε 100 χρόνια από τώρα τι θα μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι με τα απολιθώματα που έχουμε σήμερα; είπε ο Matt Friedman στο τέλος.

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων