Thumbnail
Πόσο κοστίζει το χιλιόμετρο στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους

Έκθεση-κόλαφο συνέταξε το Ελεγκτικό Συνέδριο της ΕΕ για την κατάσταση πολλών έργων δημοσίων υποδομών στην Ελλάδα.

Η εικόνα που παρουσιάζεται για όσα έργα πραγματοποιήθηκαν κατά την περίοδο 2000-2014 είναι άσχημη τόσο από την άποψη του κόστους όσο και από την άποψη της ποιότητας. Πρόκειται για συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).

Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο εκτιμά πως οι φορολογούμενοι επιβαρύνθηκαν με επιπλέον 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Ε-65, της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητοδρόμου Μορέας, ενώ παράλληλα αφήνει αιχμές για κακό σχεδιασμό των έργων που οδήγησε σε υπερτίμηση των προοπτικών κερδοφορίας τους.

«Οι συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα εμφανίζουν πολλαπλές αδυναμίες και αποφέρουν περιορισμένα οφέλη» επισημαίνουν οι ευρωπαίοι ελεγκτές, υπογραμμίζοντας ότι εφεξής «δεν μπορούν να θεωρούνται οικονομικά βιώσιμη επιλογή για την κατασκευή έργων δημόσιων υποδομών».

Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο κατέληξε στα συμπεράσματα αυτά εξετάζοντας 12 ΣΔΙΤ που συγχρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ιρλανδία και την Ισπανία, στους τομείς των οδικών μεταφορών και των επικοινωνιών, συνολικού κόστους 9,6 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Σε ό,τι αφορά ειδικά στην Ελλάδα η οποία, όπως σημειώνεται είναι μακράν ο μεγαλύτερος αποδέκτης συνεισφορών της ΕΕ, διαπιστώθηκε πως το κόστος ανά χιλιόμετρο τριών αυτοκινητόδρομων που υποβλήθηκαν σε εξέταση αυξήθηκε έως και κατά 69%, ενώ παράλληλα το αντικείμενο των έργων μειώθηκε έως και κατά 55%.

«Οι πολλαπλές αδυναμίες και τα περιορισμένα οφέλη που χαρακτήριζαν τις ελεγχθείσες ΣΔΙΤ είχαν ως αποτέλεσμα να δαπανηθούν, κατά τρόπο μη αποδοτικό και αναποτελεσματικό, 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ» επισημαίνεται στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις τέσσερις χώρες. 

Παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι «η οικονομική αποδοτικότητα και η διαφάνεια υπονομεύθηκαν σε μεγάλο βαθμό, ιδίως από την απουσία σαφούς πολιτικής και στρατηγικής, την ανεπαρκή ανάλυση, την εγγραφή έργων ΣΔΙΤ ως στοιχείων εκτός ισολογισμού και τις μη ισορροπημένες ρυθμίσεις επιμερισμού των κινδύνων».

Συνολικά, οι Ευρωπαίοι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι οι ΣΔΙΤ παρείχαν στις δημόσιες αρχές τη δυνατότητα να συνάπτουν συμβάσεις για υποδομές μεγάλης κλίμακας μέσω μιας ενιαίας διαδικασίας, αυξάνοντας όμως τον κίνδυνο ανεπαρκούς ανταγωνισμού και, κατά συνέπεια, αποδυναμώνοντας τη διαπραγματευτική θέση των αναθετουσών αρχών.

Πόσο κοστίζει το χιλιόμετρο στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους

Την ίδια ώρα, η Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με τις συγχρηματοδοτούμενες από την ΕΕ συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) για τρεις αυτοκινητοδρόμους (Ολυμπία, Μωρέας, Κεντρική Οδός) την περίοδο 2000-2014, εντοπίζει σημαντικά προβλήματα στα έργα αυτά.

Το κόστος ανά χιλιόμετρο που αυξήθηκε έως και κατά 69% σε σχέση με το αρχικά προϋπολογισθέν, η μείωση του αντικειμένου έργων κατά 55%, η ελλιπής προετοιμασία των έργων από τους εταίρους του δημόσιου τομέα και πρωτίστως η υπογραφή συμβάσεων με ιδιώτες παραχωρησιούχους πριν την επίλυση σημαντικών προβλημάτων είναι τα κυριότερα.

Η έκθεση, σύμφωνα με το EurActiv, αφορά σε έργα ΣΔΙΤ με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στην ΕΕ την περίοδο 2000-2014 και έλαβε υπόψη της τα στοιχεία από 12 έργα σε 4 κράτη μέλη που αντιπροσωπεύουν ωστόσο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής συμμετοχής το 70% της συνολικής δαπάνης.

Η Ελλάδα αποτελεί τον μεγαλύτερο αποδέκτη συνεισφορών της ΕΕ για έργα ΣΔΙΤ με διαφορά, έχοντας λάβει το 59 % του συνολικού ποσού για όλη την ΕΕ, ή 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

forologikes-dilwseis.jpg
Τι αλλαγές φέρνει το νέο φορολογικό πλαίσιο για τους πολύτεκνους
Οι αλλαγές αυτές παρουσιάστηκαν στη ΔΕΘ και εξειδικεύθηκαν από τον υπουργό Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη στις 8 Σεπτεμβρίου
Τι αλλαγές φέρνει το νέο φορολογικό πλαίσιο για τους πολύτεκνους
Κυριάκος Μητσοτάκης
Κυριάκος Μητσοτάκης: «2.500 σχολικές μονάδες αναβαθμίζονται - Σημαντικές προσθήκες με 1.200 κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους»
10.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί, 1.200 κοινωνικοί λειτουργοί και ψυχολόγοι, σχολικοί νοσηλευτές, καθώς και η δημιουργία 8 νέων ειδικών σχολείων και των...
Κυριάκος Μητσοτάκης: «2.500 σχολικές μονάδες αναβαθμίζονται - Σημαντικές προσθήκες με 1.200 κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους»
Δημήτρης Κουτσούμπας
Δημήτρης Κουτσούμπας: Είναι στο χέρι του ελληνικού λαού να μιλήσει και θα μιλήσει
Τόνισε την ανάγκη για αγώνα για αυξήσεις μισθών, συλλογικές συμβάσεις και μέτρα ασφάλειας στους χώρους εργασίας, καθώς και για τη διακοπή της μεγάλης...
Δημήτρης Κουτσούμπας: Είναι στο χέρι του ελληνικού λαού να μιλήσει και θα μιλήσει
Κυριάκος Μητσοτάκης
Κυριάκος Μητσοτάκης για τις εξαγγελίες της ΔΕΘ: «Μεταρρύθμιση με πρόσημο εθνικό, δημογραφικό, αναπτυξιακό, διαγενεακό και χωρικό»
Υπογράμμισε την ενίσχυση των οικογενειών και της νεολαίας, με μειώσεις φόρων που αυξάνουν το διαθέσιμο εισόδημα σε μισθωτούς, συνταξιούχους, αγρότες...
Κυριάκος Μητσοτάκης για τις εξαγγελίες της ΔΕΘ: «Μεταρρύθμιση με πρόσημο εθνικό, δημογραφικό, αναπτυξιακό, διαγενεακό και χωρικό»