Thumbnail

 

Πολλοί ενοχλήθηκαν από τον διορισμό των προϊσταμένων στις ΔΟΥ με «κομματικά κριτήρια» (αν και μάλλον το «μονοκομματικά» τούς ενόχλησε κυρίως…), λίγοι όμως ασχολήθηκαν με το ότι αυτό δεν αποτελεί την «εξαίρεση» αλλά τον κανόνα, και μάλιστα κανόνα κατοχυρωμένο με διαδοχικούς νόμους! Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…
 
Μεσούσης της άνοιξης του 2010, με τυμπανοκρουσίες και τις συνήθεις μεγαλόστομες δηλώσεις περί «μεταρρύθμισης» του δημόσιου τομέα, ο (τότε) αρμόδιος υπουργός Γ. Ραγκούσης παρουσίασε το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων στο Δημόσιο: ο γραπτός διαγωνισμός που θα διεξαγόταν από το ΑΣΕΠ (Ν. 3839/2010), ερχόταν να αντικαταστήσει το προηγούμενο σύστημα μοριοδότησης μέσω υπηρεσιακού συμβουλίου. «Αξιοκρατία! Αξιοκρατία!» ανέκραξε ανακουφισμένη η κοινή γνώμη, που –ορθώς– έχει μπουχτίσει από την προσπάθεια όλων των κυβερνήσεων να τοποθετούν τα «δικά» τους παιδιά σε θέσεις ευθύνης. Χρειαζόταν βαθιά γνώση του δημόσιου τομέα και πάνω απ” όλα ευρεία γνώση της αέναα μετασχηματιζόμενης προσπάθειας ελέγχου του από το πολιτικό σύστημα, για να διακρίνει κανείς τη φάκα πίσω από ένα τόσο «αντικειμενικά» σερβιριζόμενο τυρί.
 
Καταρχήν, ο νόμος αυτός ήταν (και είναι) παντελώς ανεφάρμοστος! Πώς θα μπορούσε να διεξαχθεί γραπτός διαγωνισμός για 450 διαφορετικούς κλάδους εργαζομένων; Σε πόσα θέματα και πόσα μαθήματα θα εξετάζονταν; Αν επέλεγε κανείς κοινά θέματα (και μάλιστα multiple choice, όπως άφηναν να διαρρεύσει), πώς ακριβώς θα έδιναν κοινές εξετάσεις ο νοσηλευτής με τον αρχαιολόγο, ο μηχανικός με τον υπάλληλο του ΙΚΑ και ο δασοπόνος με τον ελεγκτή της Εφορίας; Κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, αυτές οι κατηγορίες υπαλλήλων έχουν διαφορετικούς νόμους να εφαρμόσουν και με διαφορετικό τρόπο να οργανώσουν τη δουλειά τους. Και ποιο θα ήταν το κόστος για τη διαδικασία αυτή, εν μέσω «δημοσιονομικής προσαρμογής»; Είτε λοιπόν όδευαν για μια παρωδία εξετάσεων, παρόμοιων με το τεστ δεξιοτήτων του ΑΣΕΠ με ερωτήσεις γενικού περιεχομένου, που δεν μπορούν να κρίνουν την καταλληλότητα για κανένα επάγγελμα, είτε όδευαν για εκεί που πήγαν πραγματικά: δύο χρόνια και τρία Μνημόνια μετά, οι προϊστάμενοι σε όλο το Δημόσιο να τοποθετούνται με μόνη απόφαση του εκάστοτε υπουργού!
 
Πώς έγινε αυτό το μαγικό; Ακριβώς ένα χρόνο πριν, όταν με τον Ν. 4024/2011 εκδίωκαν άρον άρον από το Δημόσιο τους «εφέδρους», μεταξύ αυτών και πολλούς διευθυντές, μία από τις (μεταβατικές, πάντα…) διατάξεις έδινε τη δυνατότητα στον κάθε υπουργό να τοποθετήσει (στις κενές θέσεις) ως προϊστάμενο όποιον νομίζει. Το ίδιο ακριβώς ψήφισε η Βουλή τον περασμένο Νοέμβριο (Ν. 4093/2012): διά νόμου πλέον οι προϊστάμενοι στις (συγχωνευμένες) ΔΟΥ τοποθετούνται με απλή απόφαση του υπουργού Οικονομικών (με τα γνωστά αποτελέσματα…).
 
Το ίδιο ισχύει εδώ και καιρό σε όλο το Δημόσιο, και θα συνεχίσει να ισχύει: σιγά σιγά λήγουν οι θητείες όσων διευθυντών και τμηματαρχών γλίτωσαν την εφεδρεία. Κι ενώ -υποτίθεται ότι- ήταν σε ισχύ ο «υπεραξιοκρατικός» νόμος και σε κάποια υπουργεία είχαν ξεκινήσει διαδικασίες κρίσεων για τους τμηματάρχες, ήρθε το δεύτερο Μνημόνιο της κυβέρνησης Παπαδήμου (Φεβρουάριος 2012) να παγώσει εντελώς τις προαγωγές σε όλο το Δημόσιο μέχρι την «επανεκτίμηση του μισθολογικού κόστους». Αποτέλεσμα; Και οι τμηματάρχες θα τοποθετηθούν με ανάθεση από τον εκάστοτε υπουργό. Και πάει λέγοντας…
 
Δυο χρόνια μετά το κήρυγμα περί «αξιοκρατίας», η «σύγχρονη» δημόσια διοίκηση, όπως την ευαγγελίζονται, μοιάζει τελείως βγαλμένη από τη δεκαετία του 1960! Με την πρόφαση της προσωρινότητας (είπαμε, μέχρι να εφαρμοστεί ο νόμος…) επιστρέψαμε στην απόλυτη εξάρτηση της διοικητικής ιεραρχίας από την εκάστοτε κυβέρνηση. Γιατί, λοιπόν, να πιστέψει κανείς ότι τα κριτήρια «αξιολόγησης» των υπαλλήλων (προκειμένου να βρεθεί ποιοι είναι οι «αντιπαραγωγικοί») θα είναι διαφορετικά από τα κριτήρια που εφαρμόζονται (με την ψήφο της Βουλής και τις ευλογίες της τρόικας) για την τοποθέτηση σε θέσεις ευθύνης;
 
Σε συνθήκες κρίσης, και παρά τα παραμύθια που μας σερβίρουν, το κομματικό κράτος επιστρέφει δριμύτερο. Γιατί ο μόνος τρόπος να επιβάλλουν στο Δημόσιο να λειτουργεί ως μακρύ χέρι της τρόικας και να προωθεί τις αντισυνταγματικές και αντιλαϊκές ρυθμίσεις που ψηφίζει η Βουλή, είναι αυτό να αποτελείται από φοβισμένους και υπάκουους σε κάθε εντολή δημοσίους υπαλλήλους. Παλιά το έλεγαν «δυσμενή μετάθεση», σήμερα το βάφτισαν «κινητικότητα»…
 
Και τότε και τώρα, η αντίσταση είναι επιβεβλημένη.
 
*Πρόεδρος Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, μέλος Γ.Σ. της ΑΔΕΔΥ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

astinomia
Εξάρχεια: 13χρονος μαθητής συνελήφθη και κρατήθηκε όλη τη νύχτα – Οργή από γονείς και εκπαιδευτικούς
Καταγγελίες για αστυνομική βία και ανάκριση χωρίς παρουσία κηδεμόνα
Εξάρχεια: 13χρονος μαθητής συνελήφθη και κρατήθηκε όλη τη νύχτα – Οργή από γονείς και εκπαιδευτικούς
Υπουργείο Παιδείας
Υπ. Παιδείας: Προσλήψεις 13 εκπαιδευτικών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία
Προσλήψεις 13 εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ως προσωρινών αναπληρωτών με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, στα Δημόσια...
Υπ. Παιδείας: Προσλήψεις 13 εκπαιδευτικών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία
Νάσος Ηλιόπουλος
Νέα Αριστερά: Στη Βουλή η αυθαίρετη σύλληψη 13χρονου μαθητή του 23ου Γυμνασίου Αθηνών
Η Νέα Αριστερά ζητά πλήρη διερεύνηση για τη σοκαριστική σύλληψη 13χρονου μαθητή - Κρατήθηκε όλη νύχτα στο Α.Τ. Εξαρχείων, χωρίς παρουσία γονέα ή...
Νέα Αριστερά: Στη Βουλή η αυθαίρετη σύλληψη 13χρονου μαθητή του 23ου Γυμνασίου Αθηνών
προαύλιο με μαθητές
Όταν το σχολείο γίνεται πεδίο έντασης: Οι εκπαιδευτικοί εκπέμπουν σήμα κινδύνου
Ο Σύλλογος «Η Αθηνά» προειδοποιεί για αύξηση βίαιων περιστατικών και ζητά ουσιαστική στήριξη στα σχολεία
Όταν το σχολείο γίνεται πεδίο έντασης: Οι εκπαιδευτικοί εκπέμπουν σήμα κινδύνου