Η καθημερινή μετακίνηση χιλιάδων Αθηναίων ενδέχεται να κρύβει κινδύνους, καθώς το δίκτυο Μετρό και Ηλεκτρικού αντιμετωπίζει χρόνια προβλήματα που μένουν άλυτα.
Όπως καταγγέλλει στο iEidiseis.gr ο Δημήτρης Γουρτής, μέλος της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων στη ΣΤΑ.ΣΥ. και οδηγός στη Γραμμή 1, η κατάσταση περιλαμβάνει «συρμούς που δεν φρενάρουν εγκαίρως, τρένα χωρίς έγκαιρη προληπτική συντήρηση, ακούσιο άνοιγμα θυρών, γηρασμένο και μειωμένο στόλο, σημεία βραδυπορίας λόγω βλαβών στις ράγες, κλιματισμό που δεν λειτουργεί, εγκαταστάσεις που μπάζουν νερά εδώ και είκοσι χρόνια και τεράστιες ελλείψεις προσωπικού».
Συρμοί που δεν σταματούν εγκαίρως
Ο κ. Γουρτής περιγράφει: «Από το καλοκαίρι του 2024, έχουμε ζητήσει επανειλημμένως να μάθουμε αν γίνονται δοκιμές μήκους πέδησης με προσομοίωση φορτίου, αλλά ακόμη δεν έχουμε πάρει απάντηση. Σε αυτή τη διαδικασία, γεμίζουν το τρένο με παλέτες με σακιά με άμμο και μετράνε το μήκος πέδησης, επειδή αλλιώς φρενάρουν 200 τόνοι όταν το τρένο είναι άδειο κι αλλιώς 300 τόνους, όταν είναι γεμάτο από κόσμο».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «έχουμε περισσότερα από δέκα περιστατικά συρμών που δεν σταμάτησαν εγκαίρως. Μου συνέβη και σε συρμό που οδηγούσα εγώ στη γραμμή 1, στα Πετράλωνα στην κάθοδο, όπου ακινητοποιήθηκε μισό βαγόνι έξω από τον συρμό».
Από την πλευρά της, η ΣΤΑ.ΣΥ. υποστηρίζει πως «οι συρμοί κινούνται υπό το σύστημα λειτουργίας Automatic Train Operation (A.T.O.), που αυτοματοποιημένα ελέγχει τη λειτουργία τους (επιτάχυνση, επιβράδυνση, ακινητοποίηση). Πέρα από τα αυτοματοποιημένα συστήματα, οι συρμοί διαθέτουν και εφεδρικά, χειροκίνητα, που λειτουργούν ως επιπλέον δικλείδες ασφαλείας».
Προληπτική συντήρηση σε κρίσιμη κατάσταση
Ένα από τα σοβαρότερα ζητήματα αφορά την προληπτική συντήρηση: «18 από τα περίπου 40 τρένα που είναι αυτή την περίοδο ενεργά στις δύο γραμμές δεν έχουν κάνει τη σχετική προληπτική συντήρηση όπως προβλέπεται», επισημαίνει ο κ. Γουρτής. «Κάθε 10.000 χιλιόμετρα, το τρένο πρέπει να ελέγχεται. Αντί αυτό το “σέρβις” να γίνει στα 10.000 χιλιόμετρα, σε αρκετούς συρμούς γίνεται στα 16.500. Όταν το τρένο έχει φτάσει τα 30.000 χιλιόμετρα, έχει κάνει 2 σέρβις αντί για 3».
Η ΣΤΑ.ΣΥ. απαντά πως «οι συρμοί περνούν από περιοδικούς ελέγχους συντήρησης ανά συγκεκριμένα διαστήματα. Σε περιπτώσεις έκτακτων τεχνικών βλαβών, οι συρμοί περνούν από επιπλέον ενδιάμεσους προληπτικούς ελέγχους, που μεταθέτουν χρονικά τις προγραμματισμένες συντηρήσεις».
Γηρασμένος στόλος και ελλείψεις προσωπικού
Η γραμμή 1, σύμφωνα με τον κ. Γουρτή, «είχε 45 συρμούς λειτουργικούς και πλέον συνήθως έχει 10-13, μάξιμουμ 15. Πολλοί από τους συρμούς που έχουν αγοραστεί από το 1985 έχουν κάνει πάνω από 4 εκατ. χιλιόμετρα, οπότε και η ανακατασκευή είναι δύσκολη».
Παράλληλα, «δεν έχουμε προσωπικό να φτιάξει τα τρένα. Ένας τεχνίτης τέτοιου επιπέδου χρειάζεται 10 χρόνια εμπειρίας». Η ΣΤΑ.ΣΥ. σημειώνει πως «από τις αρχές του 2025 το προσωπικό έχει ενισχυθεί με νέες προσλήψεις μόνιμων εργαζομένων».
Επικίνδυνα περιστατικά και ακατάλληλες εγκαταστάσεις
Σύμφωνα με τον κ. Γουρτή, «έχουν υπάρξει πολλά περιστατικά ακούσιου ανοίγματος των θυρών. Έχει τύχει να ανοίξουν όλες οι πόρτες σε εν κινήσει τρένο».
Τραγικό ήταν και το δυστύχημα στις 26 Νοεμβρίου 2025, όταν αρχιτεχνίτης τροχαίου υλικού «χάθηκε μέσα σε επισκευαστική βάση της ΣΤΑ.ΣΥ. στον Πειραιά, επειδή δεν υπήρχε άλλος να εκτελέσει τη δουλειά. Ήταν παγίδα θανάτου».
Επιπλέον, οι εγκαταστάσεις «μπάζουν νερά εδώ και περισσότερα από 20 χρόνια», ενώ το καλοκαίρι ο κλιματισμός στους παλιούς συρμούς «φτάνει έως και 56 βαθμούς Κελσίου».
Η εικόνα που περιγράφει ο κ. Γουρτής, σε συνδυασμό με τις δηλώσεις της ΣΤΑ.ΣΥ., φανερώνει ένα δίκτυο που λειτουργεί σε κρίσιμα όρια, με γηρασμένο στόλο, ελλείψεις προσωπικού και σοβαρά τεχνικά προβλήματα, τα οποία αν δεν αντιμετωπιστούν άμεσα, ενέχουν κινδύνους για εργαζόμενους και επιβάτες.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Μαρία Δούση