Ελεύθερη πρόσβαση σε ορισμένες σχολές ΑΕΙ και ΤΕΙ θα φέρει η σχεδιαζόμενη κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων, αποκαλύπτει με συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» ο υπουργός Παιδείας.
Ο Κώστας Γαβρόγλου εξηγεί πως θα γίνει η μετάβαση στο νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε βάθος τριετίας, τονίζει ότι τα βιβλία και το πρόγραμμα διδασκαλίας των Θρησκευτικών είναι και παραμένουν ευθύνη της Πολιτείας και εξαγγέλλει την επέκταση των Ολοήμερων σε 750 νέα σχολεία. Ωστόσο ο υπουργός Παιδείας δεν δεσμεύεται για το χρόνο και τον αριθμό των μόνιμων προσλήψεων εκπαιδευτικών. Τέλος, σημειώνει ότι η ανάγκη για συγκλίσεις στο πολιτικό πεδίο είναι μεγάλη, αλλά με κόμματα του δημοκρατικού τόξου.
Προαναγγείλατε το τέλος των Πανελλαδικών σε βάθος τριετίας. Προφανή ερωτήματα πως θα διασφαλιστεί το κύρος των όποιων νέων διαδικασιών επιλογής θα υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση σε κάποιες ή σε όλες τις σχολές βάσει εθνικού απολυτηρίου Ποια τα βασικά χαρακτηριστικά του επικείμενου νέου συστήματος.
Το σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων κατά κοινή ομολογία έχει εξαντλήσει τα όριά του. Το μόνο θετικό που τους αναγνωρίζεται είναι το αδιάβλητό τους. Τα προβλήματα ωστόσο υπερτερούν των όποιων θετικών τους. Ως κοινωνία και ως εκπαιδευτικό σύστημα τις έχουμε φορτίσει τόσο πολύ συμβολικά, που ουσιαστικά έχουν φτάσει να επικαθορίζουν ολόκληρη την εκπαιδευτική διαδικασία στο λύκειο. Το λύκειο έχει μετατραπεί σε προγυμναστήριο για τις Πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ αντίστοιχα το γυμνάσιο σταδιακά λυκειοποιείται. Θα πρέπει συνεπώς με κάποιο τρόπο να αποκαταστήσουμε την αυτονομία των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Και αυτή η αποκατάσταση δεν μπορεί να γίνει αν δεν καταργηθούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, αν δεν ενισχυθούν οι τελευταίες δύο τάξεις του λυκείου, αν δεν καθιερωθεί έγκυρο εθνικό απολυτήριο και αν δεν αναμορφωθεί το πρώτο έτος στα ΑΕΙ. Ποιο καθεστώς θα καθιερωθεί, είναι ακόμη σε συζήτηση. Τόσο η Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου στα πορίσματά τους όχι μόνο επισήμαναν την ανάγκη, αλλά υπέδειξαν και τις κατευθύνσεις που πρέπει να ακολουθήσει μια τέτοια αλλαγή. Από κεί και ύστερα, οι προτάσεις των πορισμάτων αυτών θα προτάσεις των πορισμάτων αυτών θα τύχουν ενδελεχούς επεξεργασίας από το υπουργείο έτσι ώστε να διαμορφωθεί ένα σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που θα είναι δίκαιο και αξιοκρατικό αλλά θα ελαφρύνει τους μαθητές και τις μαθήτριες από την ψυχοφθόρα διαδικασία των εξετάσεων όπως είναι σήμερα Η προοπτική της ελεύθερης πρόσβασης σε όσες σχολές είναι δυνατόν είναι βεβαίως κάτι που και αντιμετωπίζουμε θετικά ως υπουργείο και σκεφτόμαστε ως προς τη δυνατότητα υλοποίησης του.
Επίσης μιλήσατε για γενίκευση περιγραφικής αξιολόγησης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση Δεδομένου ότι δάσκαλοι και καθηγητές αντιμετωπίζουν κάθε χρόνο πιέσεις γονιών για υψηλές βαθμολογίες ώστε το παιδί τους να κρατήσει τη σημαία στις παρελάσεις, με την περιγραφική αξιολόγηση ποιος θα κρατάει τη σημαία;
Η περιγραφική αξιολόγηση δεν σημαίνει ότι θα καταργηθούν οι βαθμοί. Η περιγραφική αξιολόγηση λειτουργεί πειραματικά από φέτος και σχεδιάζουμε να γενικευτεί από το επόμενο σχολικό έτος. Στόχος είναι να μετακινηθεί η έμφαση από το κυνήγι των βαθμών στην ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που είναι η ανάπτυξη πολύπλευρων προσωπικοτήτων. Υπάρχουν πολλές πτυχές της προσωπικότητας των μαθητών που δεν μπορούν να βαθμολογηθούν μέσω της συμβατικής βαθμολογίας. Η ενσυναίσθηση, η συνεργατικότητα, η κριτική σκέψη, η δυνατότητα αντιμετώπισης προβλημάτων, οι καλλιτεχνικές κλίσεις είναι πολύ σημαντικές δεξιότητες οι οποίες έτσι όπως είναι οργανωμένο το εκπαιδευτικό σύστημα όχι μόνο δεν αξιολογούνται ποτέ, αλλά ουσιαστικά μένουν στο περιθώριο.
Για την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου που προετοιμάζετε θυμίζω ότι στο παρελθόν οι εκπαιδευτικοί είχαν αντιδράσει έντονα και εντέλει πάγωσε Τώρα λέτε ότι η επικείμενη διαδικασία δεν θα συνδεθεί με μισθούς και απολύσεις. Τι θα γίνει όμως σε περίπτωση που κάποιος εκπαιδευτικός αξιολογηθεί αρνητικά.
Όπως και με την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών, έτσι και εδώ το σημαντικό είναι να αλλάξει η εκπαιδευτική μας κουλτούρα. Δεν πρόκειται για αξιολόγηση αλλά για αυτοαξιολόγηση και οπωσδήποτε δεν θα έχει τιμωρητική λογική. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν μιλά για «αξιολόγηση του εκπαιδευτικού» αλλά για αξιολόγηση της εκπαιδευτικής μονάδας με βάση τους στόχους που η ίδια έχει θέσει από την αρχή της χρονιάς ύστερα από συζητήσεις των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων. Είναι διαδικασία που θα διαμορφωθεί προκείμενου να επιτρέψει στη σχολική μονάδα να αποτιμήσει το έργο της και να προβεί σε πρακτικές αυτοβελτίωσης. Θα είναι εσωτερική διαδικασία, που σε καμία περίπτωση δεν θα στοχοποιεί πρόσωπα και που θα γίνεται σε ένα πλαίσιο εμπιστοσύνης και εργασιακής ασφάλειας.
Ο προκάτοχος σας υποσχόταν 20.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας. Εσείς πόσους εκτιμάτε ότι θα επιτύχουμε και πότε;
Είμαστε πεπεισμένοι ότι όλα όσα σχεδιάζουμε για την Παιδείας δεν μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς μόνιμους διορισμούς. Με αυτή την έννοια, είναι στις πολιτικές μας προτεραιότητες. Και θεωρούμε μεγάλη επιτυχία του υπουργείου ότι η δέσμευση για μόνιμου διορισμού αποτυπώθηκε για πρώτη φορά και στο γραπτό κείμενο της συμφωνίας με τους θεσμούς. Από κει και πέρα, δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να δεσμευτούμε για το χρονοδιάγραμμα των διορισμών ούτε για τον αριθμό τους. Όλα αυτά θα αποσαφηνιστούν αφού γίνει μια συστηματική καταγραφή των αναγκών αλλά και αποτίμηση των διαθέσιμων πόρων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη