Thumbnail
Ανδριανή Στράνη

Αιών παίς εστί, πεσσεύων

παιδός η βασιληίη

(Ηράκλειτος, Απόσπ. 52)

Μπαρτολομέ Εστεμπάν Μουρίγιο ''Παιδιά Παίζουν Ζάρια'' (1675)

Η Μελέκ

Στο Γκάζι περασμένα μεσάνυχτα και η παρέα στο γωνιακό τραπέζι απολάμβανε γαστριμαργικά μια πιατέλα βουνό από σουβλάκια.

Η μικρή ανθοπώλης με τις κοτσίδες στο χρώμα του μελιού πλησίασε και ακούμπησε τα τριαντάφυλλα σχεδόν επάνω στην ψωμιέρα. Δύο κόκκινα και ένα ροζ. Για τα κορίτσια είπε με μάτια που έλαμπαν στο φεγγαρόφωτο. Από το χαμόγελο της αθωότητας φωτίστηκε το τραπέζι. Περίμενε. Κάποιος από την παρέα της πρότεινε ένα σουβλάκι και ψωμί. Παιδί ήταν! Άπλωσε το χεράκι ρωτώντας: «Είναι χοιρινό;» Ναι της απάντησαν. Αμέσως η μικρή Μουσουλμάνα έκανε πίσω παίρνοντας μόνο το Ευρώ για τα λουλούδια και χάθηκε στο φεγγάρι. Η Μαρία της παρέας έλεγξε τον καλό της για τα χρήματα που έδωσε στη Μελέκ, υπενθυμίζοντας ότι η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού στο άρθρο 3 απαγορεύει την παιδική εκμετάλλευση.

Ο Μπαρούχ

Οι διερχόμενοι οδηγοί τον γνώριζαν από καιρό. Ο σγουρομάλλης Μπαρούχ είχε γίνει ένα με το φανάρι. Όταν άναβε πράσινο στεκόταν ακίνητος σαν πεζός που περίμενε να περάσει απέναντι. Όταν κοκκίνιζε με απίστευτη ταχύτητα καθάριζε τους ρύπους μιας κοινωνίας, που αδιάφορα και μηχανικά άνοιγε το παράθυρο για να δώσει το κέρμα ως αντίτιμο της ενοχής. Άραγε ποια σημασία είχε για τον Μπαρούχ η Σύμβαση για τα Δικαιώματά του που στο άρθρο 32 τον προστάτευε από τη βλαβερή εκείνη «εργασία»;

Η Γεωργία

Στην τηλεφωνική γραμμή στήριξης κακοποιημένων παιδιών με δυσκολία, η Γεωργία, κομπιάζοντας και μετά από πολλή ώρα, αποκάλυψε την κακοποίηση μέσα στην οικογένεια. Στον περίγυρο τα σημάδια της σωματικής βίας  από καιρό φανέρωναν το τραύμα της ψυχής. Τα στόματα όμως παρέμεναν κλειστά για το παιδί που δεν ήταν δικό τους.

Τα άρθρα 19 και 34 στη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού θεωρούν ποινικό αδίκημα τη σεξουαλική κακοποίηση.

Ο Διονύσης

Ο Διονύσης, αδύνατος σαν κλαράκι αν και είχε κλείσει τα δώδεκα χρόνια του δεν έδειχνε προθυμία την ώρα της γυμναστικής. Η καθηγήτρια είπε στον πατέρα ότι τεμπέλιαζε, ώσπου η ξαφνική λιποθυμία του στο μάθημα αποκάλυψε την αιτία. Έλλειψη βιταμινών, γιατί δεν σιτίζεται σωστά απάντησε η ιατρική γνωμάτευση. Πληροφορία-χαστούκι το 2016 στη χώρα της κρίσης και τη ανέχειας, όπου ακόμα και το φαγητό ως βασικό δικαίωμα του παιδιού παραμένει σε πολλές περιπτώσεις γραμμένο μόνο μέσα στο άρθρο 27 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Η Αναστασία

Η Αναστασία, μαθήτρια της Ε’ δημοτικού είχε αναλάβει τη φροντίδα της μικρής της αδελφής από τότε που οι γονείς της έπιασαν δουλειά. Το εργοστάσιο ήταν στη Θήβα. Έφευγαν 5:30 π.μ και επέστρεφαν 7:30 μ.μ. Εκείνη πήγαινε τη Σοφία στον παιδικό σταθμό, την έπαιρνε, την τάιζε, την πρόσεχε. Στα μέσα της χρονιάς δυσκολευόταν να συγκεντρωθεί και την έπαιρνε ο ύπνος στο θρανίο. Κουρασμένη τη βλέπω, είπε στην ενημέρωση των γονιών η δασκάλα της στη μητέρα. Τελευταία ούτε γελάει και αδιαφορεί για τα μαθήματα. «Τι μπορώ να κάνω γι’ αυτό;», απάντησε η μητέρα. Με τη βοήθεια της Αναστασίας επιβιώνουμε. Πράγματι ήταν αλήθεια η έλλειψη του κράτους πρόνοιας για την οικογένεια. Τα άρθρα όμως 4 και 31 της Σύμβασης άλλα έλεγαν για τα δικαιώματα της Αναστασίας που παρ’ ότι ψηφισμένα παρέμεναν στα χαρτιά.

Ο Στάθης

Του έλειπε η αυτοπεποίθηση. Ο Στάθης ήταν ένας ήσυχος και ανασφαλής έφηβος δίχως διάθεση να υπερασπιστεί ούτε τον εαυτό του. Από οικογένεια με αρχές και υπερβολική αυστηρότητα μεγάλωνε εκτεθειμένος στη βία του σχολικού περιβάλλοντος και όχι μόνο. Ο Πέτρος, σκληρός όπως και το όνομά του τον έβαλε στόχο. Στα παιδικά των παραμυθιών χρόνια είχε βιώσει για τα καλά τη στέρηση και το ξύλο. Τώρα λοιπόν ήρθε η ώρα να τα επιστρέψει. Το νταηλίκι του έδινε πόντους και τον ανέβαζε στην προσπάθειά του να ξεπεράσει τους φόβους του. Ο Στάθης είχε αποδεχτεί τη μοίρα του και τον απέφευγε. Ο θύτης και το θύμα. Εναλλαγή ρόλων μέσα στον χρόνο όπου το θύμα γίνεται θύτης και μετατρέπει τη ζωή σε κόλαση. Οι ειδικοί το είπανε bullying και καθαρίσανε. Στα ελληνικά σημαίνει να φοβερίζεις τον άλλον, γιατί δεν αντέχεις να είναι διαφορετικός. Κόλαση λοιπόν η ζωή του Στάθη ακόμα και μέσα στο σχολείο με την κατάφορη παραβίαση των Δικαιωμάτων του όπως αυτά αναφέρονται στα άρθρα 2, 37 και 39 του ΟΗΕ.

Η Στεφάνκα

Από τον Πειραιά περίπου στις 11 π.μ μπήκε στο τελευταίο βαγόνι του τρένου ο μελαχρινός άνδρας με το ακορντεόν και το κοριτσάκι. Με το που έκλεισαν οι πόρτες πίσω τους το ακορντεόν αναστέναξε. Ήχος βιαστικός, βαλκανικός για να προλάβει να παίξει το κομμάτι μέχρι το Φάληρο. Η μικρή Στεφάνκα προπορευόταν προτείνοντας το μεταλλικό κουτάκι στους επιβάτες. Η καλοντυμένη κυρία τόλμησε. Αυτό απαγορεύεται για το παιδί, είπε. Αυτή την ώρα θα έπρεπε να είναι στο σχολείο της. Η σιωπή των υπόλοιπων την προκάλεσε. Δε μιλάτε, δε μιλάει κανείς ε; συνέχισε. Η ενοχή έδωσε σε κάποιον φωνή. Και τι να κάνουμε εμείς κυρία μου; Αυτό είναι δουλειά του κράτους. Αυτό είναι υπεύθυνο να προσέχει τα παιδιά. Ο επιβάτης είπε την αλήθεια για τα δικαιώματα της Στεφάνκα, όπως αναφέρονται στα άρθρα 28 και 32 της Σύμβασης για τα παιδιά.

Ο Άλεξ

Ο Άλεξ Μεσχισβίλι αν μεγάλωνε σε ένα δίκαιο κοινωνικό σύστημα σήμερα θα ζούσε και θα ήταν 21 ετών. Το 2006 η κλειστή επαρχιακή κοινωνία που κατοικούσε ήταν αρκετά ανοιχτή σε όλα, αρκεί να μην ξεχώριζες γιατί ήσουν ξένος και έξυπνος. Αυτά τα «λάθη» τα πλήρωσε με τη ζωή του. Ακόμα περιμένουμε το πόρισμα των αρχών για τη σορό του αφού είναι γνωστοί οι δολοφόνοι του. Η Πολιτεία και η Δικαιοσύνη έχουν ανοιχτό χρέος σε μια μάνα που περιμένει απαντήσεις αλλά και σε όλους όσους θεωρούμε πως ο Άλεξ είναι ένα δικό μας παιδί που του στέρησαν τα δικαιώματά του σύμφωνα με τα άρθρα 6, 19 και 37 της Σύμβασης του ΟΗΕ.

“Τα Παιδιά του Lidice” - Γλυπτό της Marie Uchytilova.

Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη (20/11/1989) έκανε δεκτή ομόφωνα στη Γενική Συνέλευση και ψήφισε τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Convention on the Rights of the child) σε πέντε επίσημες γλώσσες (Αγγλική, Γαλλική, Ισπανική, Κινεζική, Ρωσική). Πρόκειται για μια Πράξη Διεθνούς Δικαίου. Η Σύμβαση αυτή, η ισχύς και η εφαρμογή της λυτρώνει τα παιδιά όλου του κόσμου από τα βάσανά τους. Τα 54 άρθρα της Σύμβασης διέπονται από 4 θεμελιώδεις αρχές που πρέπει να γίνονται σεβαστές από όλα τα κράτη του ΟΗΕ όπως:

  1. Η Μη Διάκριση (άρθρο 2) αφού το παιδί δεν πρέπει να υποφέρει εξ’ αιτίας φυλής, χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, εθνικής, κοινωνικής καταγωγής, οικογενειακής, πολιτικής ή κοινωνικής θέσης του.
  2. Το καλύτερο συμφέρον του παιδιού (άρθρο 3) αφού οι Νόμοι και οι δράσεις του κράτους πρέπει να θέτουν σε προτεραιότητα το τι είναι καλύτερο για το παιδί και να το ωφελούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
  3. Η Επιβίωση, Ανάπτυξη και Προστασία του Παιδιού (άρθρο 6) αφού  το κράτος πρέπει να προστατεύει και να εξασφαλίζει την ολοκληρωμένη ανάπτυξη του παιδιού (φυσική, πνευματική, ηθική και κοινωνική).
  4. Η Συμμετοχή (άρθρο 12) και το δικαίωμα του παιδιού στις αποφάσεις για ζητήματα που αφορούν τη ζωή του.

Σήμερα 193 χώρες έχουν επικυρώσει τη σύμβαση αυτή. Στην Ελλάδα ενσωματώθηκε στο Εθνικό Δίκαιο με το νόμο 2101/1992 βάσει του οποίου υπερτερεί των υπολοίπων διατάξεων της Εθνικής Νομοθεσίας. Παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι στη χώρα της Ελευθερίας, στις ΗΠΑ, ενώ έχουν υπογράψει τη σύμβαση δεν της έδωσαν νομική ισχύ οπότε παραμένει ανενεργή. Δεν κατόρθωσαν να προχωρήσουν σ’ αυτό ούτε με τον Δημοκρατικό και έγχρωμο Ομπάμα. Ίσως γιατί οι πολλαπλές και καθημερινές παραβιάσεις της σύμβασης για τα δικαιώματα των παιδιών στις ΗΠΑ θα προκαλούσαν ερωτηματικά και θα έθεταν ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής της Σύμβασης του ΟΗΕ στο παγκόσμιο καπιταλιστικό σύστημα. Η Σομαλία, μια χώρα όπου χιλιάδες παιδιά πεθαίνουν από την πείνα, επίσης δεν έχει δώσει νομική ισχύ στη Σύμβαση. Αλλά και στις υπόλοιπες χώρες που την έχουν υπογράψει και αποδεχτεί νομικά, οι παρατηρήσεις του ΟΗΕ δεν είναι αισιόδοξες ως προς την εφαρμογή της Σύμβασης. Καθημερινά η ζωή αποδεικνύει ότι άλλα λένε οι Συμβάσεις και άλλα τα Συμβάντα που ακυρώνουν τις θέσεις και προθέσεις της Σύμβασης. Εξάλλου ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με τις καλύτερες προθέσεις.

Θεμελιώδεις αρχές και ανάγκες δεν ικανοποιούνται. Για τα παιδιά της ειρήνης οι ταξικές διακρίσεις είναι αναμφισβήτητο γεγονός, αφού (α) 317 εκατομμύρια παιδιά κάτω των 17 ετών αναγκάζονται να δουλέψουν, (β) 126 εκατομμύρια παιδιά εργάζονται κάτω από επικίνδυνες για τη ζωή τους συνθήκες.  Για τα παιδιά του πολέμου τα πράγματα είναι χειρότερα, αφού (α) επιτρέπεται η συμμετοχή τους στις ένοπλες συγκρούσεις, (β) ζουν καθημερινά με τον τρόμο, τη βία και τον θάνατο, (γ) είναι υποσιτισμένα, ορφανά, χωρίς δικαιώματα στη μόρφωση και την υγεία. Αλλά και στις «πολιτισμένες» χώρες κυκλώματα εμπορίας παιδιών απαγάγουν, πωλούν ή εκμεταλλεύονται σεξουαλικά ανηλίκους.

Σε αυτή τη σκληρή πραγματικότητα καταλήγουμε να θυμόμαστε τα δικαιώματα των παιδιών μόνο στις 20 Νοέμβρη, όπως γίνεται στις επετείους, αφού τα κράτη με την πολιτική τους απεμπολούν τις ευθύνες τους στην τήρηση των άρθρων της Σύμβασης και ανέχονται την αντιμετώπιση των συμβάντων της παιδικής κακουχίας με τις διάφορες Μη Κερδοσκοπικές Οργανώσεις (ΜΚΟ). Για τις αιτίες ούτε λόγος να γίνεται. Το κράτος πρόνοιας θεωρείται οικονομικά ασύμφορο και πολυδάπανο αφού το ενδιαφέρον έχει μετατοπιστεί από τον Άνθρωπο στις Αγορές και το Κεφάλαιο βρίσκεται σε νευρική κρίση.

Εν κατακλείδι, μετά από 26 χρόνια Διακήρυξης της Σύμβασης του ΟΗΕ, τα δικαιώματα των παιδιών παραμένουν ακόμα όνειρο στο ζοφερό ετούτο κόσμο που ετοίμασαν οι Μεγάλοι, ενώ τα λουλούδια προσεύχονται για τα παιδιά.

 

Αναδύθηκε δάσος ζοφερό

απ’ το πνεύμα μας

κι εκάλυψε τον ορίζοντα.

Μόνο ατραποί τρυπώνουν

και χάνονται μέσα στο φόβο.

Μέλλον δεν φαίνεται.

Τρέχουν, χορεύουν ανύποπτα

για ό,τι γίνεται πάνω τους

τα παιδιά, ενώ γέρνοντας γύρω

και κάτω απ’ τα πόδια τους (ως

ν’ ακούν τη βοή και να βλέπουν

το σύννεφο) σαν ένα απέραντο

υπαίθριο εκκλησίασμα

τα λουλούδια προσεύχονται

Νικηφόρος Βρεττάκος

Ανδριανή Στράνη

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 10/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 10/5

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ατ
Οι αταξίες του ιδιωτικού σχολείου του «βουνού» Ataxia στο Στείρι Βοιωτίας
Οι απογοητευμένοι γονείς που αναγκάστηκαν να πάρουν τα παιδιά τους από το αυτοαποκαλούμενο πρώτο «δημοκρατικό σχολείο του βουνού» και τα αναπάντητα...
Οι αταξίες του ιδιωτικού σχολείου του «βουνού» Ataxia στο Στείρι Βοιωτίας
ELLINIKHGLOSSA
Γλώσσα: Ελληνικές λέξεις που χρησιμοποιεί όλη η ανθρωπότητα
Ο πλούτος της ελληνικής γλώσσας είναι τεράστιος, όπως αποδεικνύουν οι δεκάδες λέξεις που δανείσαμε παγκοσμίως για να έχουν να συνεννοούνται οι...
Γλώσσα: Ελληνικές λέξεις που χρησιμοποιεί όλη η ανθρωπότητα