Thumbnail
Απλώς εύχομαι να μην μετανιώσει αργότερα γι αυτά που δηλώνει συνέχεια σήμερα.

Σε συνέντευξη του, το 2013 νομίζω, στον Ηλία Αναστασιάδη (στο www.oneman.gr) ο Ρένος Χαραλαμπίδης είχε απαντήσει στην ερώτηση: «τον εαυτό σου παίζεις κάθε φορά ;» ως εξής: «Ο ηθοποιός πρέπει να εξασκείται στο να είναι σοκαριστικά ο εαυτός του».

Στην ταινία «Τα 4 μαύρα κουστούμια» (2010) μια ταινία που τον εκφράζει και τον αντιπροσωπεύει απόλυτα, αφού ο ίδιος είχε γράψει το σενάριο, είχε κάνει την σκηνοθεσία, είχε πρωταγωνιστήσει ως ηθοποιός, είχε ακόμη και την μουσική επιμέλεια ο Χαραλαμπίδης είχε διαλέξει για τον εαυτό του τον μόνο ρόλο του έργου (ονόματι «Μάκη»), που δεν είχε καμία θετική διάσταση.

Ενώ σε όλους τους υπόλοιπους πρωταγωνιστικούς ρόλους των «ποδαράτων  νεκροκομιστών» της ταινίας υπήρχαν πολλές, άλλοτε πιο φανερές και άλλοτε πιο κρυφές πτυχές ευγένειας, ευαισθησίας και ανθρώπινης ποιότητας στον ρόλο που ο ίδιος ο Ρένος είχε φυλάξει για τον εαυτό του δεν υπήρχε καμία ανάλογη πτυχή.

Ο Ρένος κράτησε για τον εαυτό του στην ταινία τον ρόλο του αληθινού «κορακιού», του συμφεροντολόγου και αναίσθητου νεοέλληνα απατεώνα, που δεν έχει συνειδησιακές αναστολές και ηθικές αξίες.

Μάλιστα στην ταινία υπάρχει μια χαρακτηριστική καθαρά συμβολική σκηνή, όπου σε ένα λαικό επαρχιώτικο πανηγύρι ένα σωρό άτομα έχουν βάλει κάτω τον Χαραλαμπίδη και τον δέρνουν για αρκετή ώρα ανηλεώς, κτυπώντας τον με γροθιές κυρίως στο πρόσωπο, για κάποιες απατεωνιές που είχε αποπειραθεί να κάνει.

Παρόλα αυτά, στις αμέσως επόμενες μετά τον ξυλοδαρμό σκηνές, όταν ο Μάκης (δηλαδή ο Ρένος) έχει συνέλθει και ενώ βρίσκεται ακόμη στον χώρο του πανηγυριού, οι θεατές παρατηρούν πως δεν υπάρχει πάνω του κάποιο εμφανές σημάδι σωματικής βίας. Φυσικά ο σκηνοθέτης, που όπως είπαμε είναι ο ίδιος ο Χαραλαμπίδης, δεν ήταν ούτε χαζός, ούτε απρόσεκτος. Με τον τρόπο αυτό ήθελε να δείξει πως ένα τέτοιος άνθρωπος όπως ο Μάκης δεν παθαίνει τίποτε, δεν τραυματίζεται, ούτε αλλοιώνεται ποτέ.

Είναι σαφές πως και τώρα ο Χαραλαμπίδης έχει επιλέξει συνειδητά τον σημερινό εαυτό-ρόλο του, αδιαφορώντας για το αν σοκάρει ή όχι.  Άλλωστε το σοκ που προκαλούν οι δηλώσεις-τοποθετήσεις του φαίνεται να ασκεί στον Ρένο μια αναμφισβήτητη γοητεία, όπως άλλωστε προκύπτει και από το προαναφερόμενο απόσπασμα της συνέντευξης του.

Προσοχή όμως: Αυτά που λέει δεν τα λέει μόνο για να σοκάρει. Τα πιστεύει κιόλας και τα εννοεί απόλυτα. Ξέρει ότι γίνεται κακός στους περισσότερους, αλλά δεν τον ενδιαφέρει. Ίσα- ίσα το επιζητεί. Γι αυτόν το ζητούμενο δεν είναι καν το αν, τελικά, αποδειχθεί πως έχει άδικο ή όχι. Εκείνο που προέχει είναι να πει αυτό το οποίο πιστεύει, έχοντας πλήρη επίγνωση πως αυτό που επαινεί και εκθειάζει συμβαίνει να είναι αποκρουστικό, ψεύτικο και βάρβαρο για εκατομμύρια συνανθρώπους του, που δυστυχούν ακριβώς εξαιτίας αυτού που ο ίδιος αποθεώνει. Για κάποιους ο Ρένος εμφανίζεται να διακατέχεται από μια ρεαλιστικού τύπου συνειδησιακή αναισθησία και ηθική αδιαφορία, που μοιάζουν πολύ με αυτές που διέκριναν στην ταινία τον «Μάκη», δηλαδή ένα απόλυτα ιδιοτελές άτομο, που δεν δίνει πεντάρα για την κοινωνία, την οποία την θεωρεί πηγή δεινών.

Σταματώ εδώ. Κανείς δεν μπορεί να ασχοληθεί με τόσο σύνθετα πράγματα όπως τα παραγωγικά αίτια της βούλησης, που σχετίζονται με τις ανθρώπινες επιλογές. Άλλοι μπορεί να τα αναζητήσουν σε ιδιοσυγκρασιακά στοιχεία του ανθρώπινου χαρακτήρα, που εμπίπτουν σε ψυχολογικά πεδία (εμμονές, προκαταλήψεις, εκκεντρικότητες κλπ). Άλλοι, πιο «πεζοί», θα έψαχναν για συμφεροντολογικά στοιχεία. Πολύ δύσκολα όμως κάποιο γεγονός όπως η ανάληψη μιας εκπομπής στην ΝΕΡΙΤ θα αποτελούσε μια επαρκή πειστική εξήγηση όταν πρόκειται για πραγματικά προικισμένες καλλιτεχνικές φύσεις όπως ο Ρένος.

Δεν κατακρίνω τον Χαραλαμπίδη. Απλώς εύχομαι να μην μετανιώσει αργότερα γι αυτά που δηλώνει συνέχεια σήμερα.

Ας μην ξεχνά άλλωστε την απάντηση, που δίνει ο ίδιος στην ταινία του όταν ρωτούνται οι νεκροκομιστές για το ποιος είναι μέσα στο φέρετρο, που πάει για θάψιμο:

«Ο παλιός μας εαυτός».

                                                              Θεολ. Μιχαηλίδης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Parkinson
Νόσος Πάρκινσον: Οι ασθενείς διπλασιάστηκαν σε 25 χρόνια – Έκκληση για Εθνική Στρατηγική
Η πιο ραγδαία νευροεκφυλιστική νόσος διπλασίασε τους ασθενείς της – Νέες θεραπείες και αγώνας για εθνικό σχέδιο δράσης στην Ελλάδα
Νόσος Πάρκινσον: Οι ασθενείς διπλασιάστηκαν σε 25 χρόνια – Έκκληση για Εθνική Στρατηγική
tiropita
Η πιο τραγανή και παραδοσιακή τυρόπιτα με σπιτικό φύλλο – Το άρωμα του χωριού στον φούρνο σας!
Μια αυθεντική συνταγή που παντρεύει την απλότητα των υλικών με τη μαγεία της σπιτικής παράδοσης – όπως την έφτιαχνε η γιαγιά στο χωριό
Η πιο τραγανή και παραδοσιακή τυρόπιτα με σπιτικό φύλλο – Το άρωμα του χωριού στον φούρνο σας!
καρυστιανου
Μαρία Καρυστιανού: «Θα έρθουν στο φως ποινικές ευθύνες, άργησε πάρα πολύ ο εφέτης ανακριτής»

Στη διαβίβαση της δικογραφίας στη Βουλή για τους πρώην υπουργούς Μεταφορών

Μαρία Καρυστιανού: «Θα έρθουν στο φως ποινικές ευθύνες, άργησε πάρα πολύ ο εφέτης ανακριτής»