Το τρίπτυχο των αλλαγών σε Λύκειο και ΑΕΙ
Λύκειο και ΑΕΙ

Η πρόταση της επιτροπής διαλόγου για την παιδεία
Το τρίπτυχο των αλλαγών σε Λύκειο και ΑΕΙ
Ρεπορτάζ: Μίνα Κωστοπούλου - ΑΥΓΗ

Αλλαγή στο σύστημα των εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προτείνει η Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, αφού, όπως αναφέρει στο σχετικό της πόρισμα σήμερα, "οι οκτώ στους δέκα φοιτητές δεν σπουδάζουν αυτό που επιδιώκουν".

"Για φαινόμενα όπως οι χαμηλές αποδόσεις, η αδιαφορία ως προς το περιεχόμενο των σπουδών ή η τυπική διεκπεραίωσή τους, η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των σπουδών και η εγκατάλειψή τους -που διογκώνει το πρόβλημα των 'αιωνίων φοιτητών' - στον μέγιστο βαθμό, ευθύνεται το γεγονός ότι οι φοιτητές δεν σπουδάζουν αυτό που τους ταιριάζει και οι ίδιοι επιθυμούν να σπουδάσουν, αλλά αυτό που τους επιτάσσει ένα ανώνυμο σύστημα, μια γραφειοκρατία χωρίς πρόσωπο" τονίζει η Επιτροπή στο σχέδιο πρότασης που θα παρουσιάσει την Παρασκευή στο υπουργείο Παιδείας, αναφερόμενη τόσο "στο κόστος λειτουργίας του συστήματος, που είναι δυσανάλογα μεγάλο και βαραίνει συνολικά και στη σταδιοδρομία των νέων, και στην εκπαίδευση, και στην κοινωνία", αλλά και "στον μέγιστο αριθμό των φοιτητών (περίπου τα τρία τέταρτα) στην κατηγορία των αποτυχημένων".

Η Επιτροπή έχει επεξεργαστεί ένα τρίπτυχο μεταρρυθμίσεων που εστιάζουν σε τρια επίπεδα:

1. Αλλαγή του Λυκείου.

2. Αλλαγή των εξετάσεων.

3. Κινητικότητα των φοιτητών μέσα στο πανεπιστήμιο και ευελιξία των πτυχίων.

 
Βαρύτητα στην προτίμηση

Σύμφωνα με την πρόταση που έχει στη διάθεσή της η "Α", αναλυτικά προβλέπεται συντελεστής αυξημένης βαρύτητας που θα προσμετρά την προτίμηση των υποψηφίων για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε συνδυασμό με τον γενικό βαθμό πρόσβασης των υποψηφίων. Σε επόμενο στάδιο, η εισαγωγή σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ θα απευλευθερωθεί από τις εξετάσεις.

"Η εφαρμογή του συγκεκριμένου τελεστή κατάταξης των υποψηφίων για εισαγωγή επί του γενικού βαθμού πρόσβασης, ή άλλων κριτηρίων επίδοσης, εξασφαλίζει στα πανεπιστήμια φοιτητές με γενική αλλά και ειδική επάρκεια" σύμφωνα με την Επιτροπή, που αναφέρει ότι "η υιοθέτηση του συντελεστή μπορεί να γίνει από τις επόμενες εισαγωγικές εξετάσεις".

 
Νέο διετές Λύκειο

Η πρόταση έρχεται συνδυαστικά με το σχέδιο για το τετραετές Γυμνάσιο και το νέο διετές Λύκειο που θα αποδίδει εθνικό απολυτήριο σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής. Στόχος είναι ο περιορισμός της παραπαιδείας μέσα από το νέο σύστημα. Όπως προβλέπει, για να αποκτήσει ο μαθητής το εθνικό απολυτήριο, θα πρέπει να ανταποκριθεί θετικά σε όλα τα μαθήματα που έχει παρακολουθήσει κατά τις δύο τελευταίες τάξεις, με δυνατότητες επιλογών και με ιδιαίτερη βαρύτητα στην ερευνητική εργασία. Η παρακολούθηση στα μαθήματα θα αντιστοιχηθεί με διεθνείς μονάδες, ώστε να διευκολύνονται η κινητικότητα και η κυκλοφορία των μαθητών / μελλοντικών φοιτητών σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα στο εξωτερικό.

 
Ειδικεύσεις στα πτυχία

"Το τρίπτυχο αυτών των μεταρρυθμίσεων θα συμπληρωθεί με τη δυνατότητα οι φοιτητές να μπορούν να αλλάζουν τμήμα και κατεύθυνση σπουδών μεταφέροντας τις πιστωτικές τους μονάδες και ακόμη να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν στο πτυχίο τους πρωτεύουσα ειδίκευση από ένα τμήμα και δευτερεύουσα από άλλο" σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής, που αναφέρει: "Με το προτεινόμενο σύστημα, τα ελάχιστα ζητούμενα τμήματα θα αναγκαστούν να επιλέξουν να γίνουν πιο ελκυστικά, καθώς και στρατηγικές επιβίωσης".

 

 

 

 

σχετικά άρθρα

«Αδιανόητη Επιχείρηση»: Όταν ο Τσώρτσιλ σχεδίαζε επίθεση στη Σοβιετική Ένωση
«Αδιανόητη Επιχείρηση»: Όταν ο Τσώρτσιλ σχεδίαζε επίθεση στη Σοβιετική Ένωση
Μετά τα έξι χρόνια του πιο καταστροφικού πολέμου στην ιστορία της ανθρωπότητας, το Λονδίνο σκόπευε να συνεχίσει τον πόλεμο αυτή τη φορά εναντίον μια...
«Αδιανόητη Επιχείρηση»: Όταν ο Τσώρτσιλ σχεδίαζε επίθεση στη Σοβιετική Ένωση