Πανελλήνιες 2021: Οι βάσεις εισαγωγής για τα Τμήματα Φυσικής
Όταν η διεύρυνση και ο εκσυγχρονισμός της ύλης «δεν συνοδεύεται από ταυτόχρονη αύξηση των ωρών διδασκαλίας, τότε οδηγούμαστε σε αδιέξοδο», σημειώνει η Ένωση Ελλήνων Φυσικών αναφορικά με τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών

Εκτός της σχολικής πραγματικότητας κινούνται τα νέα προγράμματα σπουδών, σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Φυσικών.

Σε σχετική ανακοίνωση για τα νέα αναλυτικά προγράμματα τονίζεται ότι όταν η διεύρυνση και ο εκσυγχρονισμός της ύλης «δεν συνοδεύεται από ταυτόχρονη αύξηση των ωρών διδασκαλίας, τότε οδηγούμαστε σε αδιέξοδο».

«Επίσης, όταν στο σύγχρονο σχολείο καλούνται οι πάντες να διδάξουν στους πάντες τα πάντα, προκύπτει το εύλογο ερώτημα πόσο επαρκείς είναι οι εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων να διδάξουν τα τόσο απαιτητικά γνωστικά αντικείμενα και ποιος είναι ο σχεδιασμός για την έγκαιρη επιμόρφωσή τους, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των διευρυμένων προγραμμάτων σπουδών», σημειώνει η ΕΕΦ.

Η Ένωση επισημαίνει ότι τα νέα προγράμματα σπουδών προϋποθέτουν αύξηση των ωρών διδασκαλίας, τουλάχιστον κατά μία ώρα στην Α΄ Λυκείου και άλλη μία ώρα στην Β΄ Λυκείου Προσανατολισμού, άμεση και ουσιαστική σύνδεση με το εργαστήριο και συγχρονισμό της διδασκαλίας των προαπαιτούμενων γνώσεων Μαθηματικών, πριν την διδασκαλία των σχετικών ενοτήτων στην Φυσική.

Η ανακοίνωση για τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα:

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών εκφράζει αρχικά ικανοποίηση για την αναθεώρηση των υφισταμένων Αναλυτικών Προγραμμάτων, καθώς θεωρεί επιβεβλημένη την αλλαγή αυτών, τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς τους στόχους και τις διδακτικές μεθόδους. Ωστόσο, η πρόσφατη παρουσίαση των νέων προγραμμάτων αποδεικνύει ότι παρά τις όποιες καλές προθέσεις, το προτεινόμενο πρόγραμμα σπουδών κινείται εκτός της σχολικής πραγματικότητας. Αναμενόμενο είναι ότι και η καλύτερη πρόθεση, αν δεν έχει προβλεφθεί η κατάλληλη εφαρμογή της, μπορεί να οδηγηθεί σε αποτυχία.

Η διεύρυνση και ο εκσυγχρονισμός της ύλης αποτελούσε πάγιο αίτημά μας. Όταν αυτό, όμως, δεν συνοδεύεται από ταυτόχρονη αύξηση των ωρών διδασκαλίας, τότε οδηγούμαστε σε αδιέξοδο! Επίσης, όταν στο σύγχρονο σχολείο καλούνται οι πάντες να διδάξουν στους πάντες τα πάντα, προκύπτει το εύλογο ερώτημα πόσο επαρκείς είναι οι εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων να διδάξουν τα τόσο απαιτητικά γνωστικά αντικείμενα και ποιος είναι ο σχεδιασμός για την έγκαιρη επιμόρφωσή τους, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των διευρυμένων προγραμμάτων σπουδών. 

Θέλοντας να τοποθετηθούμε ως προς τα βασικά σημεία των νέων προγραμμάτων έχουμε συνοπτικά να επισημάνουμε τα εξής:

•    Η διδασκαλία όλων αυτών των ενοτήτων προϋποθέτει απαραιτήτως αύξηση των ωρών διδασκαλίας, τουλάχιστον κατά μία ώρα στην Α΄ Λυκείου και άλλη μία ώρα στην Β΄ Λυκείου Προσανατολισμού. Αυτό κρίνεται απαραίτητο προκειμένου να μπορέσουν οι μαθητές να κατανοήσουν δύσκολες έννοιες, που παλαιότερα διδάσκονταν σε μεγαλύτερες τάξεις ή ακόμα και στο Πανεπιστήμιο και να προετοιμαστούν επαρκώς για τις εξετάσεις, λύνοντας αντιπροσωπευτικές ασκήσεις από την Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας. Διαφορετικά θα γίνεται επιλογή ενοτήτων ή διάκριση μεταξύ διδακτέας και εξεταστέας ύλης και αυτό θα καταλύσει κάθε έννοια «αναλυτικού» προγράμματος. 

•    Η ουσιαστική διδασκαλία του μαθήματος επιβάλλει την άμεση και ουσιαστική σύνδεση με το εργαστήριο. Και η ουσιαστική άσκηση στο εργαστήριο δεν είναι δυνατόν να γίνει με 27 μαθητές ανά τμήμα! Χρειάζεται για μια φορά να αναγνωριστεί εμπράκτως ο εργαστηριακός χαρακτήρας του μαθήματος και να σπάνε τα τμήματα μετά τον δωδέκατο μαθητή, όπως συμβαίνει σε όλα τα εργαστηριακά αντικείμενα. Όπως και να υπάρχει τουλάχιστον μία εργαστηριακή ώρα την εβδομάδα, προκειμένου να αποκτήσουν επιτέλους οι μαθητές εργαστηριακές δεξιότητες.

•    Επίσης πρέπει απαραιτήτως να γίνει συγχρονισμός της διδασκαλίας των προαπαιτούμενων γνώσεων Μαθηματικών, πριν την διδασκαλία των σχετικών ενοτήτων στην Φυσική, ώστε να μην καλούνται για άλλη μία φορά οι εκπαιδευτικοί των Φ.Ε. να διδάσκουν τα απαραίτητα Μαθηματικά πριν την ώρα τους, κάτι το οποίο μειώνει ακόμα περισσότερο τον χρόνο διδασκαλίας της Φυσικής.

Όλα αυτά μπορούν να βελτιωθούν εάν στην σύνταξη των Α. Π. λαμβάνουν μέρος και οι Επιστημονικές Ενώσεις και οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί της τάξης. Αυτό θα ήταν σκόπιμο να έχει γίνει τόσο στο ξεκίνημα της σχεδίασης όσο και πριν την ανακοίνωση των νέων προγραμμάτων. Ωστόσο ποτέ δεν είναι αργά! Ευελπιστούμε έστω και τώρα να ληφθούν υπ’ όψιν οι παρατηρήσεις μας και να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις ώστε τα νέα προγράμματα να είναι και λειτουργικά και αποδοτικά. Καλούμε τους συναδέλφους να τοποθετηθούν με επιστολές στην Ε.Ε.Φ. και να συμμετάσχουν σε έναν γόνιμο διάλογο, στελεχώνοντας τις ομάδες εργασίας της Επιτροπής Παιδείας. Είμαστε πάντα στην διάθεση του Ι.Ε.Π. ώστε να συμβάλουμε στην κατάθεση προτάσεων για βελτίωση των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Η λίστα με τις 16 παραλίες σε Αττική και Εύβοια που πρέπει να αποφύγετε

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sxoleio_kleisto_198490608_6.jpg
Γερασμένα, υποσυντηρημένα και επικίνδυνα σχολεία: Τι καταγγέλλουν γονείς μαθητών στα Γιάννενα
«Το πρόβλημα των σχολικών υποδομών δεν αντιμετωπίζεται με “μπαλώματα”» λένε οι γονείς
Γερασμένα, υποσυντηρημένα και επικίνδυνα σχολεία: Τι καταγγέλλουν γονείς μαθητών στα Γιάννενα